Fakty i opinie

19 wykonawców chce wybudować Pomorską Kolej Metropolitalną

Najnowszy artukuł na ten temat

Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie trzeba elektryfikować, by jeździły nią składy elektryczne

Projekt stacji Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Brętowo.
Projekt stacji Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Brętowo.

Wykonawcy z Polski, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji i Włoch złożyli oferty w przetargu na budowę Kolei Metropolitalnej. To na razie pierwszy etap: w drugim etapie, w którym składane będą konkretne oferty, znajdą się te firmy, które przejdą pozytywnie weryfikację.


 
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. graf. trojmiasto.pl
Rozpoczęty 29 czerwca pierwszy etap przetargu na budowę PKM ma na celu weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do przetargu zobowiązani byli przedstawić dokumenty potwierdzające odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane (inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy), jak i telematyczne (w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej). Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r.

Film promocyjny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Film promocyjny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Po trwającej około miesiąca weryfikacji 19 wniosków, PKM S.A. zaprosi do udziału w II etapie wszystkich wykonawców, których potencjał i doświadczenie gwarantować będą terminową realizację tak dużej inwestycji, jak budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty w II etapie przetargu będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w grudniu 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.
 
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Pierwsze prace przy budowie kolei metropolitalnej - związane z wycinką drzew i wyburzeniami nieruchomości oraz realizowaną przez PKP PLK przebudową stacji Gdańsk-Wrzeszcz - rozpoczną się jesienią 2012 r. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Opinie (119) 2 zablokowane

  • budowac kruca bomba nie ma casu (6)

    • 143 8

    • Tylko, żeby ... (2)

      ... nie wygrał ten najtańszy bo nie da rady :) :) :) ... 3mam kciuki za budowę wielu pomorze te połączenie.

      • 18 0

      • No właśnie zgodnie z prawem wygra. ;(

        • 7 1

      • jesli mamy np 5 firm budowlanych tzn.5 roznych cen to najtansza i najdrozsza powinny odpasc a z reszty wylonic firme budujaca

        • 10 1

    • wygra najtanszy i za rok bedzie nowy przetarg bo ten co wygral padnie i nie (1)

      bedzie placil podwykonawcom!

      • 13 3

      • no właśnie!

        Czas uczyć się na błędach. Za jakość czasem trzeba zapłacić

        • 3 1

    • podzielic linie na 19 odcinków i do roboty

      bedzie duzo szybciej niech wszyscy buduja :)

      • 14 3

  • W 3 lata?? (14)

    Ludzie to Polska jest przecież, dajcie choć raz realny termin typuje rok 2020.
    A i super kryterium CENA!! czyli syf, kiła i mogiła

    • 141 50

    • ... (2)

      A to może przyjmij poważny zakład, co?
      Czy tylko tak szczekasz po to żeby szczekać?

      • 16 5

      • ehhhh (1)

        jak biegasz z jezorem wywieszonym po biedronce to czym sie kierujesz? spojrzalas/es chociaz raz na sklad?

        • 2 1

        • tak, za kazdym razem patrze na sklad i cene

          • 0 0

    • Przeczytaj artykuł a potem się wypowiadaj co będzie kryterium, (1)

      • 7 4

      • Gwarancje gwarancjami, a życie życiem

        • 3 3

    • Budowa po polsku, czyli bankructwo wykonawcy.

      W trzy lata? Nie martw się zdążą zbankrutować.

      • 5 6

    • (3)

      W normalnym kraju takie coś się buduje w 14-18 miesięcy max. 3 larta są właśnie dlatego, że to Polska...

      • 5 4

      • s.. dziadu

        patriotyzm nie polega na dyskredytowaniu wszelkich inicjatyw władz publicznych.

        • 6 7

      • To odwiedź sobie choćby Włochy/

        to dopiero się zdziwisz ile potrafi trwać budowa zwykłego wiaduktu.

        • 9 2

      • na przykład lotnisko w Berlinie....Niby normalny kraj a opóźnienia.

        • 1 0

    • moja opinia (1)

      Wariant optymistyczny: 2020 przejezdna, a 20223 generalny remont.

      • 1 5

      • Generalny remont dopiero po ponad 18 tyś. lat? Nieźle...!

        • 16 2

    • 3 lata temu pismaki mówili, że PKM będzie gotowa przed Euro (1)

      Teraz zgodnie kłamliwym chórem się tego wypierają. Za 3 lata wykonawcy powiedzą, że nie zdążyli, zapłacą kary umowne albo zbankrutują, a kolej zobaczymy ...na nowych wizualizacjach. Prezesi jeden z drugim przytulą nowe ciepłe posadki i zgarną niezłe premie. Tak się dzisiaj kręci lody w Lemingradzie. Trzeba być nieźle wykręconym żeby jeszcze wierzyć w takie newsy.

      • 1 3

      • Spokojnie, nie pluj jadem. Patriotyzm to przeciez wieczne utrzymywanie najgorszych drani z prlowskim rodowodem i ich miernych ale wiernych wychowankow. Nie wolno krytykowac, wolno tylko wspierac, najlepiej czynem!

        • 0 0

  • Czy da się zweryfikować wszystkie firmy przed podpisaniem przetargu? (2)

    Obwodnica Południowa, Nowa Słowackiego itd pokazuje że nie zawsze da się tego uniknąć, po czasie jest tak kolorowo z firmami które wygrają przetarg.
    Oby nie było w przypadku PKM.

    • 59 2

    • nie da się zweryfikować

      2 - 3 lata budowy to jest zbyt odległa perspektywa czasowa, aby móc jednoznacznie ocenić ryzyko danego wykonawcy, tym bardziej, że nie realizuje jednego, tylko kilka kontraktów w jednym czasie, z których może być jakaś wtopa i wówczas robi się problem.
      Należy właściwie zabezpieczyć realizację kontraktu poprzez stosowne zapisy umowy generalnego wykonawstwa / konsorcjum, w których będą gwarancje bankowe/ubezpieczeniowe należytego wykonania umowy na wypadek niezrealizowania kontraktu. Dodatkowo należy zmodyfikować ustawodawstwo w taki sposób, aby na wypadek zerwania umowy z winy wykonawcy (upadłość, opóźnienia, itd.) obowiązywała procedura uproszczona w wyborze zastępczego wykonawcy tu np. można wysyłać zapytania ofertowe do wykonawców, którzy byli na kolejnych miejscach w przetargu. Wówczas wynagrodzenie wykonawcy zastępczego (wyższe niż pierwotnego) byłoby pokryte z
      1. kwoty, która pozostała z kontraktu do zrealizowania
      2. kwoty kar naliczonych pierwotnemu wykonawcy (i nie zapłaconych)
      3. kwoty wynikającej z gwarancji należytego wykonania umowy
      To wystarczy na zrealizowanie umowy przez wykonawcę zastępczego. Jest tylko małe ale, że kontrahenci pierwotnego wykonawcy, ze względu na pkt 2 otrzymają mniej, lub w ogóle nie otrzymają zapłaty. Ale.. każdy przedsiębiorca ponosi ryzyko działalności, także i ryzyko braku płatności.

      • 13 0

    • Zagraniczne krzaki z potencjałem

      Przyjadą setki pracowników z Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji albo Włoch by budować polską kolej - znowu kilku "inżynierów" z wybranej firmy zagranicznej prowadzić będzie rozliczenia i kontrolę zgodności robót z projektem, aby na koniec zebrać śmietankę pozostawiając czarną robotę podwykonawcom, którym utnie się wynagrodzenie za co tylko się da.

      • 0 0

  • Żadnych lewusów i fuszerów,PROSZĘ!!!! (1)

    • 86 2

    • SKM- Syf Kiła i Mogiła

      Zobaczysz jak sprawą się zajmie Głuszek i jego ekipa, wybrani oczywiście w drodze uczciwego przetargu, z powodu nie przewidzianych problemów termin realizacji inwestycji to rok 2030

      • 0 0

  • Znowu cena (3)

    Extra - 100% liczy się cena - to moi drodzy będzie JAKOŚĆ!!!

    • 82 11

    • (2)

      za jakość to odpowiada projekt i specyfikacja a potem nadzór nad wykonawcą.
      po co przepłacać za to samo? żadna firma nie wykona tego lepiej niż przewiduje projekt i specyfikacja! nikt nic od siebie ekstra nie dołoży! każda firma ma obowiązek wykonać robotę zgodnie z projektem i inwestor powinien sprawować solidny nadzór aby tak było!
      i skończcie z tymi bredniami, że cena to złe kryterium bo jest to najlepsze z możliwych

      • 13 7

      • konieczne kryterium

        cena to jest konieczne kryterium, a jakość wymaganą to juz musi zamawiający z góry sam okreslić. Z tego co piszą określa minimalne warunki w I etapie, kto nie spełni ten odpada.

        • 5 0

      • człowieku

        ale Ty nadajesz bzdury. Niska cena, marża na poziomie 3% i wtedy ryzyko wzrasta. Wykonawca zaczyna oszczędzać. Tak więc cena jest wyznacznikiem jakości i wartości końcowej. Mało człowieku wiesz a chwalisz się że aż w Wąchocku słychać...

        • 1 0

  • widmo kryzysu krąży nad Europą (1)

    Sądziłem, że Grecy też coś zaproponują...

    • 19 11

    • dobry tekst

      ale oni wolą za darmochę dostać kase z ue i czekać na koniec kryzysu. I nawet papier srolny importują

      • 3 1

  • Tylko bez bankructw proszę...

    • 34 1

  • Kilka dni temu firma PNI ogłosiła upadłość.

    Kilka dni temu firma PNI - doświadczona w inwestycjach kolejowych, realizująca wygrane przetargi dla kolei ogłosiła upadłość.
    Smutne i prawdziwe ale widmo bankructw dosięgnął branżę kolejową.

    • 28 1

  • Żadnych lewusów i fuszerów,PROSZĘ!!!!

    Takich,co po ich robocie tory się będaą gięły i wykrzywiały!!!Proponuję (tradycyjnie) dobrą niemiecką firme.Hiszpanie też są dobrzy w prowadzeniu linii kolejowych przez trudny teren!!!

    • 20 3

  • Pociągi spalinowe na PKM (4)

    Taka to będzie ekologiczna kolej że pod oknami jeździć będą spalinowe pociągi.

    • 51 15

    • ... (3)

      A z czego bierze się prąd w sieci trakcyjnej? Z krowiego guana może? Czy z elektrowni węglowych?

      • 13 10

      • pociąg spalinowy zatruwać będzie bardziej środowisko (2)

        Chociażby nie wytworzy energii przy zjazdach w dół - pojazdy elektryczne z odzyskiem energii zużywają na górskich liniach (a taką będzie PKM) nawet 25-30% mniej energii!

        • 14 4

        • ... (1)

          No tak i docelowo ta linia będzie zeelktryfikowana, projekt jest gotowy. Ale nie będzie na niego kasy dopóki PKP PLK nie zelektryfikuje lini Gdynia - Kościerzyna.

          • 12 5

          • Raczej nie ma sensu

            Elektryczny KM dojechałby z Gdańska najdalej do Osowej. A tam by musieli lokomotywę spalinową z przodu doczepiać.

            • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.