• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19 wykonawców chce wybudować Pomorską Kolej Metropolitalną

ms
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Projekt stacji Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Brętowo. Projekt stacji Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Brętowo.

Wykonawcy z Polski, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji i Włoch złożyli oferty w przetargu na budowę Kolei Metropolitalnej. To na razie pierwszy etap: w drugim etapie, w którym składane będą konkretne oferty, znajdą się te firmy, które przejdą pozytywnie weryfikację.


 
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.
Rozpoczęty 29 czerwca pierwszy etap przetargu na budowę PKM ma na celu weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do przetargu zobowiązani byli przedstawić dokumenty potwierdzające odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane (inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy), jak i telematyczne (w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej). Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r.

Film promocyjny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Po trwającej około miesiąca weryfikacji 19 wniosków, PKM S.A. zaprosi do udziału w II etapie wszystkich wykonawców, których potencjał i doświadczenie gwarantować będą terminową realizację tak dużej inwestycji, jak budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty w II etapie przetargu będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w grudniu 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.
 
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Pierwsze prace przy budowie kolei metropolitalnej - związane z wycinką drzew i wyburzeniami nieruchomości oraz realizowaną przez PKP PLK przebudową stacji Gdańsk-Wrzeszcz - rozpoczną się jesienią 2012 r. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
ms

Miejsca

Opinie (119) 2 zablokowane

  • Ludzie.. (12)

    ..nie bądźcie naiwni.Żadnej kolei nie wybudują.To co teraz sie dzieje wokół PKM to mydlenie oczu.Jest zarząd,są prezesi ,sekretarki a jakże,sa pewnie pracownicy i doradcy.Całe to towarzystwo łoi co miesiąc niezłą kase i jest zainteresowane stwarzaniem wrażenia,że cos się dzieje.Poza tym biura projektów też zarabiaja,a jak przyjdzie do konkretów to się okaże ,że nie ma pieniędzy na wkład własny....

    • 24 26

    • fakt

      tak to wygląda w praktyce.

      • 6 6

    • ... (6)

      Skąd się biorą tacy sfrustrowani malkontenci?????
      Przyjmiesz zakład o szkrzynkę Grants`a, że wybudują do 2015?

      • 15 10

      • (5)

        właśnie vvv, zadaj sobie sam to pytanie. hehe, co za muł.

        • 4 8

        • No właśnie zaproponował zakład. (3)

          Choć ja bym mógł się założyć, że do końca 2016, rok opóźnienia wynikający z błędnego nachylenia osi torów (zdaniem inwestora zła interpretacja planów przez wykonawcę, zdaniem wykonawcy błędy w planach dostarczonych przez inwestora), czy coś innego w ten deseń. Ale myślę, że 2016 jest jak najbardziej realną datą uruchomienia połączeń.

          • 2 3

          • Nie mają wyjścia (2)

            Coś muszą oddać w 2015 roku, z fuszerkami czy bez. Inaczej 75% kasy na tą budowę z UE odfrunie w siną dal.

            • 7 0

            • i tu jest odpowiedz

              kasa odpłynie w 2015 roku a do 2030 koszty beda musieli spłacać mieszkańcy. Ciekawe czy tex mieszkancy Jastarni?

              • 0 1

            • No właśnie nie.

              Termin ostatecznego oddania do użytku na kwitach z dofinansowanie często jest właśnie na tego typu wypadki przesunięty w stosunku do terminu planowanego. Oczywiście nie o nie wiadomo ile, i trzeba opóźnienie dobrze uzasadnić, ale się da.

              Dobrym przykładem są tu niektóre odcinki autostrad w Polsce, mimo przekroczenia medialnego terminu oddania o kilka miesięcy, miały jeszcze prawie rok zapasu na kwitach z dofinansowaniem.

              • 0 0

        • rpg....

          ....widziałeś się dzisiaj w lustrze ? jeśli nie to spójrz i napisz co zobaczyłeś.Tylko uważaj byś się nie posikał w nocy ze strachu....

          • 1 3

    • Ssss masz rację! (2)

      Zasięgnąłem opini specjalistów od planowania przestrzennego z naszej politechniki. Mówią, że to nagrana sprawa grupy lobbingowej. Chodzi o zarobienie dużej kasy bez względu na powodzenie inwestycji. Wskazywali na błędna ocenę ekonomii PKM. Tak jak odrolnienie gruntów dla 3 milionów mieszkańców nowego Gdańska. Pisał o tym Jacek Żakowski w "Polityce". Za kilka lat będzie pisał o wpadce z PKM. A pan prezydent będzie wówczas senatorem i... ( każdy sobie dośpiewa, gdzie będzie miał nas gdańszczan)

      • 4 9

      • Zgadza się...

        ....dotarły do mnie podobne informacje z PG.Poza tym założenie projektowe w wielu miejscach są delikatnie mówiąc "na wyrost". No ale jeżeli projektuje sie cos na zasadzie "sztuka dla sztuki".....

        • 2 7

      • aleś ty głupi

        serio

        • 2 2

    • bezedury piszesz;)

      • 3 1

  • Znowu ta kolej pomorska i metropolitalna tylko w gdańsku (1)

    • 8 10

    • Nie tylko.

      Będzie można nią sobie na Kaszuby pojechać jak i do Gdyni.

      • 8 1

  • aż dziw

    że po ostatnich plajtach firm, które budowały najdroższe kilometry w europie, jeszcze są chętni do budowania.

    • 10 2

  • Chcieć a móc

    • 1 5

  • dobrze ich spradzcie

    żeby nie było tak jak z teatrem na podwalu przedmijskim

    • 6 1

  • Dlaczego na Karwiny nie jezdzi SKMka ?? (2)

    Na osiedle gdzie mieszka kilkadziesiat tys ludzi ??
    Podroz do centrum zajmuje 10 min. Mozna to skoordynowac z autobusem wahadlowym dowozacycm ludzi z calych Karwin... DLACZEGO ???

    • 12 2

    • Lotnisko jest pilniejszą inwestycją.

      I dużo istotniejszą z punktu widzenia UM Gdynia.

      • 10 6

    • przydalby sie tez przystanego na osowej obok Kielnienskiej

      a do niego jakis parking zeby mozna bylo samochod zostawic, a tak kolej bedzie dla lokalnych mieszkancow a GWE, GKA nadal bedzie stalo w korkach.

      • 3 1

  • nie oglądam już wizualizacji !!!!!!

    ile można dajcie spokój !pewnie chwytny temat to był! ale co za dużo ...juz w realu powinnismy budowe obserwowac!

    • 6 6

  • ile ja juz artykułów na podobne temat czytałem,

    a jest jak było czyli: nic się nie zmienia

    • 14 4

  • widzę metropolitalne drezyny

    • 9 4

  • normalnie jest wtedy kiedy widać efekty

    a nie tylko plany, plany i plany a na końcu efekt jak ze słowackiego

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane