• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 mld zł budżetu Gdyni na 2020 rok

Michał Sielski
3 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia uchwaliła budżet na 2020 rok
Budowa węzła Karwiny jest najdroższą inwestycją w budżecie Gdyni na 2020 rok. Budowa węzła Karwiny jest najdroższą inwestycją w budżecie Gdyni na 2020 rok.

Władze Gdyni zaplanowały na 2020 rok ostrożny budżet. Największe kwoty wydane zostaną na inwestycje drogowe, które pochłoną ponad połowę wszystkich wydatków majątkowych, szacowanych na ponad 433 mln zł. Żeby zrównoważyć budżet, miasto zaciągnie kredyty w wysokości 250 mln zł. Radni będą głosować w tej sprawie 18 grudnia.



W mijającym roku wydatki na inwestycje przekroczyły 501 mln zł. W 2020 roku mają sięgnąć 433,4 mln zł. Największe kwoty pochłoną następujące inwestycje:



Projekt budżetu Gdyni na 2020 rok



W przyszłym roku Gdynia zaplanowała wydać 4 mln zł na budowę ogólnodostępnego lodowiska, ale to dopiero początek wydatków. Pierwotnie miasto chciało wydać na tę budowę 40 mln zł, ale oferenci oczekiwali minimum 50 mln zł. Dlatego ostatecznie zdecydowano o zminimalizowaniu projektu, rezygnując m.in. z parkingu podziemnego. W wywiadzie dla Trojmiasto.pl wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk zapowiedział jednak, że budowa ruszy w 2020 roku.

Ile z PIT zbierają Gdynia, Sopot i Gdańsk



Władze Gdyni: kontynuujemy rozwój miasta



Jakub Ubych, radny Samorządności i bliski współpracownik wiceprezydenta Marka Łucyka, odpowiadającego m.in. za inwestycje, przekonuje, że deficyt finansowy - choć występuje - jest przeznaczony przede wszystkim na inwestycje, a także na kontynuację już rozpoczętych projektów.

- Mijający rok to czas wdrażania do realizacji inwestycji, które były przygotowywane przez ostatnie lata. Wśród sztandarowych można wskazać węzeł Chylonia, ul. Hodowlaną, Potok Wiczliński, podpisanie umowy z PKP PLK na wiadukt w ciągu ul. Puckiej. To również rok, w którym oddany został najnowocześniejszy kompleks edukacyjny w Polsce. Niebawem do użytku oddane zostaną dwa nowe skrzydła w szkołach kształcących w zawodach. Mijający rok to również ponad 10 obiektów sportowych, które służą mieszkańcom. Cały czas oczekujemy na dokumenty od wojewody pomorskiego, aby móc ogłosić przetarg na realizację węzła Karwiny, który będzie bezprecedensową inwestycją. Jeżeli uda się utrzymać tempo, a jestem o tym przekonany chociażby ze względu na reformę pionu, którą przeprowadził wiceprezydent Marek Łucyk, w każdym miesiącu będą podpisywane nowe umowy znacząco zmieniające otoczenie. Jednak mijający rok miał szczególny wymiar dla komunikacji miejskiej - posiadany tabor zyskał niemal 100 całkowicie nowych pojazdów - podkreśla Jakub Ubych.
Wskazuje także, że władze miasta zauważają problemy z parkowaniem, zwłaszcza w centrum. I zamierzają temu przeciwdziałać, ale niekoniecznie poprzez wzmocnienie Straży Miejskiej dodatkowymi etatami.

Plany vs. realizacja



Obserwatorzy gdyńskiej polityki samorządowej zwracają uwagę, że projekt budżetu, który przegłosowany zostanie najprawdopodobniej 18 grudnia, często rozmija się z ostateczną realizacją zamierzeń. Część inwestycji się bowiem opóźnia, inne nie są nawet zaczynane w planowanym okresie.

- Nie widać w tym budżecie kwot na najbardziej kluczowe zadania, czyli poprawę dostępności północnych dzielnic Gdyni, ani na kwestie bezkolizyjnego przejazdu przez tory. Sporo tematów dokumentacyjnych i projektowych, nie wiadomo czego oczekiwać w kwestii lodowiska. Widać spadającą dynamikę przyrostu wpływów z PIT - wylicza Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były radny Samorządności i kandydat na prezydenta Gdyni w ostatnich wyborach. - Gorset wydatków sztywnych jest coraz ciaśniejszy, co sprawia, że coraz realniejsza zdaje się wizja sprzedaży Polanki Redłowskiej jako źródła dużych pieniędzy. Tym bardziej oczekiwałbym prób oszczędzania, ale niespecjalnie są widoczne - dodaje.
Łukasz Piesiewicz z rady dzielnicy Śródmieście i stowarzyszenia Miasto Wspólne zwraca natomiast uwagę na rekordowe zadłużenie Gdyni oraz zbyt mały budżet na komunikację publiczną oraz dla Straży Miejskiej, która - ze względu na braki kadrowe - nie radzi sobie z kierowcami rozjeżdżającymi chodniki i trawniki, które potem trzeba remontować ze środków z miejskiej kasy.

- Nas najbardziej niepokoi zamrożenie wydatków na transport zbiorowy. Mamy sfinansowany dzięki unijnym funduszom nowy tabor, ale żeby jeździło nim więcej ludzi, potrzebna jest też dobra oferta przewozowa. Obawiam się, że zamrożenie wydatków na ZKM oznaczać będzie - przy wzroście kosztów - albo podwyżki cen biletów, albo cięcia w połączeniach. Kolejny rok z utrzymywaniem wydatków na Straż Miejską na granicy egzystencji - już teraz jest wielki problem z zapełnieniem wakatów, a za chwilę SM będzie miała jeszcze więcej pracy, bo w tym samym budżecie zapisano wyższe dochody ze Strefy Płatnego Parkowania, tłumacząc to zamiarem jej poszerzenia - najpewniej o część Wzgórza Św. Maksymiliana. A to oznacza, że całe Działki Leśne i inne miejsca bliskie centrum będą zalane "uciekinierami" przed płatnościami za parkowanie. Innymi słowy, bez skutecznej SM będziemy mieli niszczone chodniki i zieleń. Niepokoi, że w budżecie nie ma zapisanych środków na spełnienie obietnicy prezydenta Szczurka o przebudowie ul. Starowiejskiej - mija rok, a w temacie cisza. Za to są środki na projekt nieobiecywanej obwodnicy Witomina, inwestycję, na której najwięcej zyska ulubiona dzielnica naszych władz - Chwarzno-Wiczlino, bo dla samego Witomina, bez fizycznego ograniczenia ruchu na Chwarznieńskiej, będzie to chwilowy, kilkuletni oddech od tranzytu z Gdyni-Zachód - wylicza Łukasz Piesiewicz.

Budżet Gdyni w liczbach



Dochody Gdyni na 2020 rok: 1 mld 739 mln 41 tys. 920 zł

  • dochody bieżące w wysokości: 1 mld 569 mln 594 tys. 398 zł (90,26 proc. dochodów ogółem, dynamika: 100,7 proc.)
  • dochody majątkowe w wysokości: 169 mln 447 tys. 522 zł (9,74 proc. dochodów ogółem, dynamika: 59,8 proc.).

Wydatki Gdyni na 2020 rok: 1 mld 940 mln 310 tys. 949 zł

  • wydatki bieżące w wysokości: 1 mld 506 mln 834 tys. 173 zł (77,66 proc. wydatków ogółem, dynamika: 97,1 proc.);
  • wydatki majątkowe w wysokości: 433 mln 476 tys. 776 zł (22,34 proc. wydatków ogółem, dynamika: 86,4 proc.).

Gdynia będzie też musiała wydać 63 mln 248 tys. 319 zł na spłatę zobowiązań długookresowych. Planuje też zaciągnąć 264 mln 517 tys. 348 zł kredytu długoterminowego, pożyczki i spłat pożyczek.

Budżet Gdyni 2020 r. został więc zrównoważony na poziomie: 2 mld 3 mln 559 tys. 268 zł.

Opinie (282) ponad 20 zablokowanych

  • Czas opodatkowac kierowcow na rzecz miasta. (5)

    Nie moze byc tak ze nic nie płacą, a pół budzetu na nich idzie

    • 19 41

    • Czas opodatkowac rowerzystow (1)

      • 14 3

      • na rowerzystów idą grosze na kierowców większość budżetu miejskiego

        • 3 10

    • czas podnieść ceny biletów za korzystanie infrastruktury

      • 9 1

    • kierowcy (1)

      Słyszałeś kiedyś o akcyzie zawartej w cenie paliwa, która rzekomo miała m.in. iść na budowę/remonty dróg? Jak rowerzyści partycypują w kosztach swojej infrastruktury, mądralo?

      • 5 3

      • ale co ma akcyza do dróg w mieście? miasto buduje i utrzymuje drogi z pitów, citów i podatków od nieruchomości. Nie z żadnej akcyzy.

        Poza tym łączny koszt wypadków i kolizji wynosi 48,2 mld złotych, czyli 3 proc. PKB. To więcej niż ściąga się z akcyzy od paliw (wszystkich, nie tylko tych do pojazdów), a gdzie jeszcze budowa i utrzymanie tej infrastruktury, gdzie inne koszty?

        • 1 4

  • Od Chwarzna Wiczlina to pan Piesiewicz niech się odczepi (6)

    Jedyna dzielnica, która jakoś wygląda. Do Śródmieścia już dawno nie jeżdżę bo przez Piesiewicza i spółkę nie ma jak zaparkować.

    • 27 31

    • Gdynia Zachód to jest miejsce, na którym zarabiają deweloperzy, a reszta miasta dopłaca (3)

      Interes idealny - zbudować w polu kapusty bloki na ziemi 20x tańszej niż w innych dzielnicach, sprzedać, a miasto buduje całą infrastrukturę, szkoły likwidując jednocześnie szkoły w innych miejscach.

      • 19 2

      • (2)

        Przecież w śródmieściu dużo się obecnie buduje, tylko jakoś zwykli ludzie nie chcą kupować mieszkań po 12-20 tys. za m2, a miasto za cenę sprzedaży szkoły w centrum może postawić kilka nowoczesnych szkół na obrzeżach - z przyczyn, które wskazałeś.

        • 4 9

        • Szkoła w Wiczlinie to 70 mln. Ile tych szkół w centrum chcesz sprzedać? (1)

          A Gdynia wyprzedaje cały czas działki w centrum, zamiast sama zacząć budować. Niedługo śródmieście się wyludni bo będą tylko apartmanenty wakacyjne na wynajem

          • 17 0

          • Same dziadki w Srodmiesciu mieszkaja

            Wyludni sie w sposob naturalny

            • 7 6

    • Jaki patus :-)

      • 4 0

    • Chwarzno-Wiczlino to taki lemingrag jak Wilanów w Warszawie

      Zawsze będą za Szczurkiem, to inwestuje w lojalnych wyborców

      • 0 1

  • A może by tak ponaprawiać najpierw chodniki? (1)

    Pewnie wszystkie w całym mieście da się za równowartość jednej obwodnicy Witomina.

    • 34 5

    • lobby samochodowe nie dopusci do tego

      no chyba ze bedzie mozna parkowac na tym chodniku to moze sie zastanowią

      • 7 3

  • Gdynia stała się szara, burza i ponura (2)

    Jeżdżę po Polsce i widzę miasta, które kiedyś kiedyś zazdroscily Gdyni, obecnie te miasta wyglądają dużo lepiej od miasta z marzeń i morza.... Tutaj tylko deweloperka ma się dobrze, a dalej dziurawe ulice, chodniki z Prlu, brak rozwiązań komunikacyjnych, brak zakładów... Gdyby nie marynarze to chyba największe bezrobocie byloby

    • 80 3

    • Racja!!

      Przywiozę do kraju co miesiąc 20 tysięcy... Gdy wydaję zarobione $$$ wspomagam lokalnych przedawców. Gdynia robi się coraz biedniejsza... Bez wyrazu...czekam aż dzieci polamią nogi w drodze do przedszkola na ul. Biskupa Dominika

      • 18 1

    • Popieram

      Generalnie Gdynia wygląda coraz gorzej, wszystko się zapada. Na Witominie wszystkie chodniki krzywe z dziurami, do tego rozsypujące się studzienki, drogi z płyt betonowych sprzed 30-40 lat pewnie. W innyhc dzielnicach z tego co widzę nie jest lepiej :(

      O mieszkańcach totalnie zapomniano, tylko na imprezy się wydaje gdzie wszyscy przyjeżdżają z ościennych gmin, rozjeżdżają chodniki, trawniki, a po imprezce się zmywają i nikt na tym tak naprawdę nie zarabia :(

      • 26 0

  • A ja się tylko uśmiechnąłem pobłażliwie

    Bo uwielbiam słuchać jak oni planują i głosują nad makietami. Mój uśmiech jest zrównoważony, ekologiczny i bez kredytu.

    • 54 0

  • Co pan Ubych wygaduje (1)

    Te budżety inwestycjne co roku są niezrealizowane. Z Gdyni się śmieją, że nadała w 21.wieku nowe znaczenie hasłu "gdyńskie tempo inwestycji". Basen olimpijski, lodowisko, Starowiejska, Chwarznienska, kolej do północnych dzielnic, co oni tam jeszcze obiecywali przez ostatnie lata.

    • 71 0

    • Lotnisko też macie fajne.

      • 7 0

  • Spoko.

    Na białą farbę wystarczy.

    • 46 0

  • Zrównoważony, jakaś kpina

    63 mln. na obsługę starego długu blisko 265 mln. nowego długu, fatalnie.

    • 43 0

  • Kiedy usuną koleiny z 10 lutego?

    Kolo poczty. Niedługo tylko ciężarowy przejedzie. A oni tu fantazmagorie robią.

    • 50 0

  • Szok (1)

    Mam nadzieję, że za 4 laty Pogonimy to towarzystwo. Błagam Was gdynianie zróbmy to. Rozmawiajcie z rodzinami, ze znajomymi i w 2023 raz na zawsze poszło w niepamięć ten dziki układ

    • 61 6

    • taaa, Sczurek za 4 lata 60%

      Gdynia to stan umysłu, jak juz zabraknie na biała farbe to wtedy moze nastąpia zmiana

      • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane