• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

212 mln zł za 4-letni kontrakt z SKM

Michał Brancewicz
19 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Za wożenie pasażerów przez kolejne cztery lata SKM zainkasuje 212,5 mln zł Za wożenie pasażerów przez kolejne cztery lata SKM zainkasuje 212,5 mln zł

Na 212,5 mln zł wyceniona została usługa Szybkiej Kolei Miejskiej dotycząca przewozu pasażerów przez najbliższe trzy lata po linii SKM i cztery lata po linii PKM. Według urzędu marszałkowskiego twarde negocjacje pozwoliły zaoszczędzić ok. 10 mln zł. Rozmowy ze spółką Przewozy Regionalne na część połączeń na PKM wciąż trwają.



Jak oceniasz poziom usług oferowanych przez SKM?

Pierwszy raz od 2015 roku kontrakt został podpisany na dłużej niż rok, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


Za ich obsługę Szybka Kolej Miejska otrzyma 212,5 mln zł. W pierwszym roku (od grudnia 2018 do grudnia 2019) będzie to ok. 54 mln zł. Warto w tym miejscu wspomnieć, że kontrakt, który się niedawno zakończył (grudzień 2017 - grudzień 2018) opiewał na 51,25 mln zł.

Władze urzędu marszałkowskiego uważają, że negocjacje były udane.

- Udało się nam uzyskać cenę korzystniejszą o ok. 10 mln zł od pierwotnej oferty, zaś umowa czteroletnia gwarantuje pasażerom stabilność usług - mówi wicemarszałek Ryszard Świlski.

Wciąż trwają rozmowy dotyczące umowy ze spółką Przewozy Regionalne. Przypomnijmy, że od grudnia tego roku PR przejęły ok. 30 proc. połączeń na linii PKM zarówno na odcinku aglomeracyjnym, jak trasach do Kościerzyny i Kartuz.

To spowodowało duże zamieszanie wokół rozkładów jazdy oraz doprowadziło do likwidacji biletów kwartalnych.

Warto również wspomnieć, że Urząd Marszałkowski przymierza się, by od 2021 roku podpisać kolejny kontrakt na obsługę linii SKM aż na 15 lat.

Opinie (202) 3 zablokowane

  • (14)

    czyli te 10 milionów zaoszczędzonych na SKM będzie można oddać Polregio

    • 85 8

    • A jak pisałem, że koszt obsługi PKM to 40 mln rocznie to platfusy dementowali (12)

      Koszt samej SKM rok w rok wynosił 20 mln. Połączyli koszt z PKM aby ukryć jak bardzo deficytowe jest PKM. Przy 2 mln pasazerow PKM rocznie dopłata do 1 biletu to aż 20 zł a do 1 7biletu SKM to tylko 0.5 zł (40 mln pasażerów rocznie)

      Brawo platfusy od Struka - zamiast budować przystanki w Gdyni i na Kielnienskiej to wy planujecie zbudowac przystanek 2 KM od przystanku lotniska.

      No to doplacamy z naszych podatków po 20 zł do 1 pasażera PKM. Taniej uberem byłoby wysyłać po 2 pasażerów a 4 osobowa rodzina to 80 zł dopłaty za przejazd. Jeden!

      • 15 8

      • Przepraszam, to nie 40 mln dopłaty do PKM rocznie a wiecej (10)

        Przecież jeszcze trzeba opłacić budynek PKM w Matarni i te wszystkie pensje tam zatrudnionych. Przecież tego kontrakt z SKM nie obejmuje...

        Ktoś wie jaki to koszt? 5 mln rocznie? Nie chce mi się szukać w budżecie marszałka województwa a może ktoś już sprawdził

        • 8 2

        • Dofinansowanie marszałka tonie jest jedyny koszt SKM. Dolicz te z centrali. (1)

          • 1 0

          • No dobrze, doliczmy drugie tyle. Dofinansowanie 1 biletu SKM to 1 zł a PKM to 22.5 zl

            Czy to coś zmienia w proporcjach?

            Brawa dla Struka i PO za takie wydanie miliarda złotych, że do 1 biletu trzeba dopłacać powyżej 20 zł

            To nasze podatki...

            • 6 3

        • (7)

          Jest tylko jedno dzialajace rozwiazanie aby nie trzeba bylo doplacac do komunikacji zbiorowej: prywatyzacja. Tyle tylko, ze wtedy najtanszy bilet jednorazowy bedzie kosztowal 30pln, a miesieczny 1000pln. Umowa z przewoznikiem na 20 lat. Bedziesz mial za to ladne nowe pociagi, dzialajace biletomaty akceptujace platnosci zblizeniowe i wiecznie odwolane/spoznione pociagi. Tak jest w wielu krajach EU.

          • 4 9

          • Weź nie pitol (6)

            Tu chodzi o to jak PO NIE zbudowała przystanków w Gdyni a zbudowała w gdańsku 10 i w jakich miejscach. Dzięki takiej POliityce teraz doplacamy powyżej 20 zł do jednego biletu.

            Ekonomia głupcze!!!

            • 3 2

            • (5)

              Przestan pie*dolic swoje pisowskie farmazony. Nie zbudowali bo nie bylo to ekonomicznie uzasadnione. Teraz przystanki masz i co? Dalej liczba pasazerow niska.

              • 2 4

              • polecam się zapoznać z historią prywatyzacji kolei w UK

                i jej obecnym stanie

                • 1 0

              • Jakie przystanki i ile? I jak często kursy? (3)

                Porownujesz 2 przystanki w Gdyni z 10 w Gdańsku gdzie chcą budować tam 11-sty...
                A tego przy Kilelnienskiej nie ma więc nikt jadacy z Kaszub się nie przesiada z auta.

                Ile mln wydano w Gdańsku z przystankami w szczerym polu a ile nie zbudowano w Gdyni w gestozabudowanych dzielnicach?

                • 1 1

              • A co mają co 100m robić w Gdyni żeby też było 10 jak w Gdańsku? Tak że trzy bym zrobił w lesie żeby list i sarny mogły do Kościerzyny jechać.

                • 1 1

              • Deweloperzy (1)

                Te przystanki w polu najbardziej słuzą deweloperom. Wartość mieszkań rośnie a ziemia była tania.

                • 1 1

              • Czyli postawiono na rozwój miasta.

                • 1 0

      • Proponuję zrobić tak jak w województwach wschodnich (rządzonych przez twój ukochany PiS). Jeden kurs rano,8 godzin przerwy, jeden kurs wieczorem. Same zalety: kolejarze się nie napracują, pociągi się nie zużywają, pasażerowie nie generują kosztów :-)
        Ewentualnie można zaorać PKM i na nasypach postawić kapliczki i pomniki smoleńskie.

        • 5 3

    • Więcej tych baranów na w biurach zatrudniajcie!

      • 4 4

  • Po prostu nie wierzę... (14)

    Kolejne 4 lata patologii.

    • 179 27

    • Zaoszczędzić 10 mln? przecież to się odbije na pasażerach. (7)

      • 19 3

      • (4)

        dokladnie!
        krotsze składy, rzadsze przeglądy techniczne :)
        itd.

        • 7 3

        • (3)

          i jeszcze brak maszynisty.

          • 6 1

          • Podobno ma też zabraknąć zasilania. Normalnie paranoja jakaś

            • 3 1

          • autonomiczna będzie

            • 1 3

          • Akurat brak maszynisty to nic szczególnego, w Kopenhadze metro jeździ bez maszynisty, jest sterowane wyłącznie automatycznie

            • 2 0

      • Pozorne oszczędności

        Te 10 +2 mln lub więcej dostanie pewnie PR oraz nowe popjazdy.

        • 1 0

      • Oszczędności

        Zabrano SKM pociągi i pojazdy i to jest to 10mln. Ale pewnie inni wezmą więcej. Pytanie kto zarobił?

        • 1 2

    • Zmodernizują u siebie w szopie 2 sklady EN57 (1)

      I powiedzą że mają nowoczesny tabor.

      I tak do usranej śmierci....

      • 24 4

      • EN57

        Porównaj EN 57 AKM z EN 57 PR i dopiero napisz. SKM niestety ma tylko swoje pon. el. A PR rozbija się pomorskimi zastanów się dlaczego one nie ścigają po Trójmieście tylko po okolicach.

        • 2 0

    • Nie przesadzaj jeszcze tylko rok patologii - w przyszłym roku wybory! (2)

      • 13 10

      • (1)

        I wróci poprzednia patologia? Jak poko=pis ale wy jesteście upośledzeni umoslowo jeśli tego nie widzicie ale co tam wkoncu innych partii w tym kraju niema hahaha

        • 12 5

        • Nie ma z czego się śmiać. Bydło zostało tak wytresowane, że tu nigdy się nic nie zmieni. Bydło skacze sobie do gardeł, mają nadal puste kieszenie, a pasterze opływają w luksusach i śmieje się z tego przygłupiego motłochu. Przykre.

          • 12 1

    • wybrałeś...

      Miałeś szanse to zmienic...

      • 2 5

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo - Lębork (bez Pruszcza i Tczewa) (4)

    Geniusze kufa

    • 122 3

    • Nie (3)

      Fenomenalne oszczędności kosztem społeczności.

      • 19 2

      • 10 mln zaoszczędziliśmy dzięki temu, że kolejki nie będą dojeżdżać do Pruszcza i Tczewa (2)

        Jak ktoś chce pracować w Gdańsku, niech zmieni prace i weźmie kredyt

        • 17 5

        • Święte słowa Bronka

          • 4 2

        • Ja bym chciał pracować w Białymstoku, a mieszkać w Gdańsku, gdzie zgłosić zapotrzebowanie na takie połączenie?

          • 1 0

  • (4)

    Kolejne 4 lata spóźniania się. Brawo 200milionów wyrzucone w błoto na składy przed prl.

    • 156 15

    • SKM doprowadzić do Orunii Górnej!!!

      • 8 3

    • Zmodernizują 4 składy EN57 (1)

      I powiedzą ze mają nowoczesne składy.

      • 14 3

      • To jest dramat

        Szantażują śmiesznymi plakacikami i cyk umowa podpisana

        • 4 2

    • Czemu nie wystartowales w przetargu? To byla Twoja szansa aby to zmienic.

      • 0 2

  • (2)

    To teraz pracownicy SKM 4 lata bez podwyżki.

    • 66 13

    • Za te spóźnienia i awarie to zastosowałbym obniżki

      • 12 4

    • Przecież nie protestują przeciw niskim zarobkom

      Tylko przeciw likwidacjom miejsc pracy swojego pracodawcy, przez klienta tegoż pracodawcy...
      Ktoś coś z tego rozumie?

      • 3 0

  • jak mam oceniać dobrze usługi skm (4)

    jeśli codziennie są opóźnienia i z roku na rok jeździ coraz mniej pociągów?

    Wiele razy to mówiłem - w SKM nic się nie polepszy póki jej kierownictwo nie zacznie codziennie dojeżdżać do pracy kolejką. Zza szyby limuzyny wszystko wygląda inaczej.

    • 180 12

    • to samo jest na każdym innym odcinku w Gdańsku (1)

      Budyń czy Lisicki w życiu w tramwaj nie byli - inaczej nikt by nie kupił bydłowozów Pesy, nie robiliby tras turystycznych zaczynających się na Szadółkach itd. itp.

      Gdańsk trzeba przeorać do gruntu w każdej dziedzinie, kto tego nie rozumie, ten kiep

      • 15 5

      • Pampers idź po smoczka

        • 4 7

    • jesteś w błędzie beznadziejny trolu

      w ostatnim roku częstotliwość wzrosła w szczycie pociągi jeżdżą co 6-7 minut a poza szczytem co 10 minut. tylko wcześnie rano i wnocy jest mniejsza częstotliwość.
      Jakbyś jeżdził to byś wiedział.
      Ale z mentalnością platfusowego leminga nie ogarniasz tematu.

      • 5 15

    • Ehhh

      Jaka cena taka usługa. Dla marszałka liczy się że tanio

      • 1 0

  • Juz liczyłem że pogonia to badziewie ale jednak po.... (10)

    Platfusy i inni kolorowi tu rządzą i to widać! Jakby było inaczej to skm już dawno by tu nie było!

    • 30 65

    • Tyle że skm podlega pkp

      A tam cały zarząd jest z nadania pis

      • 30 7

    • Arriva (5)

      Lepiej wpuścić Arrivę ze składami jak w Kolejach Wielkopolskich, rodem z czasów przedpotopowych

      • 2 4

      • Niech i nawet dorożkami jeżdżą, byle punktualnie.

        • 4 2

      • a składy SKM to z jakich czasów są? (1)

        prekambr? kreda, jura, trias?

        • 9 3

        • EN57

          Zobacz jak fajnie wyglądają ich leciewe EN57 stare ale przewiozły miliardy albo i więcej a wyglądają jak z fabryki rodem pafawag. nie ma i nie będzie lepszego pojazdu, wspomnicie moje słowa za kilka lat.

          • 3 1

      • Taaaaa, łatwo sobie gdybać

        Tylko innemu przewoźnikowi musiałbyś dorzucić jeszcze miliard na tabor. Jesteśmy skazani na skm.

        • 3 1

      • To wpusc Arrive. Byl przetarg i Arriva w nim nie wystartowala.

        • 4 2

    • Durniu! A kto rządzi w SKM, jak nie pisiory?! (2)

      • 9 7

      • Skm (1)

        Bezpartyjny Zarząd od 10 lat . Kolego

        • 6 2

        • Dobry dowcip

          Ledwo PO przegrało w 2015, już ci pospieszyli do pisu z wiernopoddańczymi hołdami. Co zresztą nie dziwi, Buczek musiał z Intercity przecież wcześniej za mobbing zwiewać...

          • 1 0

  • A maszyniści zamiast wywieszać biało-czerwone hasełka (21)

    Mogliby zacząć jeździć punktualnie.

    Oni nie szanują pasażerów to pasażerowie mają w d... ich protest. Proste.

    • 91 42

    • Jedyna szansa na nowoczesne i wygodne przewozy (9)

      To samodzielna i niezależna od PKP spółka samorządowa. Tak jak na mazowszu czy na śląsku

      • 69 8

      • Nie znasz tematu

        Będziesz całość w swoim ogródku trzymać?

        • 8 5

      • marszałek (7)

        Marszałek prowadzi otwartą wojnę polityczną. Chce powołać spółkę podległą sobie, żeby obsadzić stanowiska swoimi ludźmi bez pomysłu na realizację, opierając swoje działania na "wiedzy" P. Świlskiego. Tabor SKM jest może i przedpotopowy, ale jak zakupić nowy, skoro umowy podpisywane były roczne. Żadna instytucja finansowa nie da kredytu w tej sytuacji. Warto zauważyć, że i tak SKM zakupiła dwa NOWE składy Newag Impuls w ramach swojego budżetu. SKM powinna być niezależną spółką samorządową, ale nie przy takiej obsadzie samorządowej Trójmiejskiej Małej Sycylii.

        • 13 8

        • Tak to prawda (1)

          Marszałek prowadzi wojnę z SKM.
          No ale co ma robic? Mamy przewozy miejskie (newt nie regionalne), w których jesteśmy skazani na monopol pkp skm. chciałbys mieć jakieś usługi w domu zmonolpolizowane przez zewnętrzna firmę. Wiec chyba jasne, ze w takiej sytuacji marszałek chce przejąć SKM, ale PKP się nie zgadza. Wciśnięto samorządowi udziały w PR (z zadłużeniem) tłumacząc tym, że to to lokalne i powinny pójść pod samorząd, a "jeszcze bardziej lokalne SKM" jakoś nie może trafić do Marszałka. Jak SKM przejdzie do samorządu to nowe składy będą kupione. Jak nie przejdzie to niech PKP gwarantuje kredyt na nowe składy, a marszałek niech tworzy koleje pomorskie jak jest w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Warszawie, a więc we wszystkich poważnych województwach.

          • 10 3

          • oprócz Wa-wy, nigdzie w Polsce nie ma kolei miejskiej

            Więc przykłady kolei regionalnych są nieadekwatne do przypadku. Poza tym, pomorskie całkowicie zlekceważyło komunikację kolejową, likwidując połączenia i zaplecze tej działalności (chociażby ZNTK Gdańsk).
            Kupić tabor to najłatwiejsza i najprzyjemniejsza działka w tym problemie. A "własność" ma to do siebie, że jest nie tylko przywilejem ale i obowiazkiem. Samorząd nie powinien być właścicielem a klientem. Tyle, że wcześniej zniszczył on dostawców usług.

            • 6 0

        • Niestety w obecnej sytuacji (3)

          Problem jest nie do ruszenia. PKP się wypina na SKM, której jest udziałowcem.
          Marszałek województwa również rozgrywa swoją wojnę i utrudnia rozwój spółce.

          A UTK i minister właściwy mają w d*pie, że w rezultacie pasażerów wozi się złomem, który jest przeżarty rdzą i nie gwarantuje bezpieczeństwa w razie wypadku. O innych aspektach nie wspominając.

          • 4 1

          • (2)

            Marszałek nie jest w stanie utrudnić rozwoju spółce, skoro ma w niej tylko 10,3% udziałów. Za rozwój spółki odpowiedzialna jest przede wszystkim PKP - 67% udziałów. A skoro PKP samo w spółce nic nie robi, a oddać jej nie chce, to trzeba powołać nową - własną, gdzie warszawka nie będzie bruździć.

            • 2 2

            • jak może NIE utrudnić życia spółce, której jest jedynym klientem?

              Poziom udziałów jest tutaj zupełnie nieistotny, bo to marszałek/samorząd trzyma kasę. Tylko obawa przed perturbacjami komunikacyjnymi powstrzymuje tych arogantów przed zaduszeniem tego podmiotu.
              A i tak podtrzymywany jest na kroplówce, zgodnie z hasłem totalnej opozycji - "im gorzej, tym lepiej"

              • 5 0

            • To trzeba było ją powołać a nie lamentować, że PKP złe. Własnej spółki nie powałaliści, dotacje z RPO daliście w prezencie PLK, w konkursach POiŚ nie startowaliście. Teraz płacz,że państwowi monopoliści doją budżet województwa i nie ma nowego taboru.

              • 4 0

        • "niezależną spółką samorządową"

          To sprzeczność.
          Jak samorządowa, to nie niezależna.
          Samorząd jest elementem admonistracji państwowej. Nalezy o tym wiedzieć i pamiętać.

          • 3 0

    • przecież oni jadą jak im dyspozytornia pozwala (4)

      na czerwonym mają jechać?

      A to, że się oflagowali to bardzo dobrze. Każdy powinien domagać się należnego wynagrodzenia.

      • 40 11

      • To niech się domagają (2)

        Od swojego zarządu, albo od PKP

        • 15 5

        • no toż się domagają (1)

          żaden protest nie jest przeciwko tobie

          • 14 4

          • Nie sądzę

            Te awarie nagle się w jednym czasie pojawiły i jak sami stwierdzili to pasażerowie powodują opóźnienia!

            • 5 6

      • A co, nie płacą im?

        • 0 3

    • To tak jak mieć pretensje do kasjerki w sklepie, że ceny są wysokie ...

      • 25 3

    • Punktualność (4)

      Do wszystkich malkontentów, nie znających tematu. Niestety z torów, po których jeździ SKM korzystają niejednokrotnie inne składy, które mają opóźnienia i mają wyższy priorytet niż SKM (niestety). Może warto spojrzeć na ZKM Gdynia, albo ZTM Gdańsk. Codziennie jeżdżę po Gdyni autobusami i tu w przeciwieństwie do SKM nie ma punktualnych odjazdów, opóźnienia notoryczne, zawieszone kursy i niejednokrotnie na stronie ZKM informacja, że ze względów utrudnień w komunikacji SKM honoruje bilety, a kolejką jakoś zawsze prawie o czasie dojeżdżam do celu

      • 7 5

      • co ty bredzisz? (1)

        Gdyńskie zkm nie ma punktualnych odjazdów? Kompletna bzdura. Każdy kierowca ma w kabinie monitorek z czasem pokazujący czy jedzie za szybko, za wolno, czy odpowiednio i się go trzyma. Jasne, jak się stoi pół godziny w korku to się nie jest o czasie, ale znakomita większość kursów jedzie prawidłowo.//

        O honorowaniu biletów zkm w skm słyszałem chyba tylko raz. O odwrotnych sytuacjach regularnie, bo SKMki co i rusz się psują, kończy im się prąd, urywa trakcja itd.//

        I jakie niby inne pociągi jeżdżą po dedykowanych torach SKM? Żadne... Raz od wielkiego dzwonu coś tam wpuszczą...//

        A gdańskiego ZTM w ogóle nie ma co w tej dyskusji poruszać bo to jest kpina i żenada, regularność i standard obsługi średniowiecznego dyliżansu.

        //dlaczego edytor tekstu wywala mi wszystkie akapity? :/

        • 8 9

        • Tak monitorek jest, ale autobus stoi w korkach z innymi użytkownikami zakorkowanych dróg, dojazd do Rumi codziennie!! opóźniony o co najmniej 15 - 20 min. Osobiście jechałem w listopadzie 2 razy i grudniu raz skmką od Grabówka do Rumi, bo zkm praktycznie nie jechał. Nie ośmieszaj się punktualnością ZKM Gdynia, bo to fikcja jest, pomijając notoryczne odjeżdżanie autobusów sprzed nosa pasażerom próbującym przesiąść się z jednego autobusu na drugi na tym samym przystanku, powtarzam notoryczne, takie są standardy wożenia ludzi w ZKM Gdynia.

          • 2 1

      • Prawie robi wielką różnicę (1)

        Mimo wszystko autobusy mają więcej problemów z punktualnością wynikających z dużego ruchu niż skmki. Często do opóźnień dochodzi nie z winy pierwszeństwa dla składów dalekobieżnych lecz po prostu albo awaria trakcji, albo torów, albo składu.

        • 6 2

        • bo szyny byuy zue

          • 2 0

  • Co to znaczy odcinek Tczew-Gdańsk-Wejherowo/Lębork (2)

    (Bez Tczewa i Pruszcza) to po co na tym odcinku wyszczególnia się Tczew skoro później zaznacza się, że bez Tczewa, bzdury jakieś...

    • 99 0

    • Chodzi o to, że SKM ma wyłączność na linię Tczew - Gdańsk (1)

      Dzięki czemu mamy pewność, że nikt inny poza niejeżdżącą tam SKMką nie pojedzie.

      • 14 7

      • Przewozy Regionalne, Intercity, Koleje Mazowieckie, Arriva...

        • 10 0

  • (10)

    Marszałek zaoszczędził kasę dla Polregio, dla których właśnie kupił nowe pociągi. Oczywiście, bardziej by się one przydały SKM, ale przecież nią jeżdżą tylko wyborcy PIS, po co im robić dobrze...

    • 32 18

    • (3)

      Po co nowe pociągi na 160 km/h SKM?
      A na trasy szybkie do Elbląga w sam raz, tam są tory 160 km/h.

      • 15 5

      • (2)

        Po to, bo w starych komfort jest bardzo niski.

        • 2 5

        • (1)

          A w nowych bez drzwi lepszy?

          • 2 0

          • O kurde to faktycznie lipa. Można wypaść.

            • 0 2

    • Marszałek nie jest od kupowania pociągów (4)

      dla SKM , która do niego nie należy.
      Tak samo Gdańsk i Gdynia kupuja autobusy, tramwaje, trolejbusy tylko do swoich spółek, a obce jak dostają kontrakt na przewozy to same muszą zatroszczyć się o pojazdy.
      Marszałek musi się przygotować na to że PiS nie umożliwi mu przejęcia większości udziałów w pkp skm (nie bo nie) i mając własny tabor będzie mógł utworzyć własną spółkę przewozową, która stopniowo przejmie przewozy od SKM i PR

      • 18 5

      • Z tym nie należy to tak nie do końca (1)

        18% udziałów ma...

        • 2 3

        • Nie 18 a 10,3%. A centralne PKP ma 67% - i gdzie ono jest? Czemu będąc zdecydowanie większościowym właścicielem nie dba o tabor?

          • 7 1

      • a dlaczego uważasz, że PKP powinno cokolwiek "umozliwiać"? (1)

        To jest niezależny podmiot gospodarczy i kieruje się swoim interesem.
        Samorząd miał wylane na komunikację a na kolejową to już szczególnie. Wolał budować drogi w Gdańsku i najbliższej okolicy.
        Czy z "własności" cokolwiek wynika? Sądząc po GAiT i pomorskim Regio - zupełnie nie. Trudno jest zrobić krzywdę koledze, choć mocno mu sie należy chociażby kuracyjny oklep...
        Jesli samorząd nie jest od kupowania pociągów, to kto jest?
        Jesli samorząd nie kupi/utrzyma taboru, to będzie musiał finansować podmiot, który to zrobi za niego. Widzisz taki podmiot? Który ma tabor, zaplecze i ludzi?
        W przypadku usług masowych, to nie są sprawy proste i reguły "rynku" wzięte z rynku zieleniny nie bardzo sie sprawdzają.

        • 2 0

        • tak więc PKP powoli dziękujemy

          i niech niezależnie spada na drzewo. A na okres 2024-2030 należy ogłosić przetarg i zaprosić do niego choćby Koleje Białoruskie; z tym burd.elem pod nazwą SKM czas najwyższy skończyć się już cackać.

          • 0 0

    • kaki

      Marszałek jest kolegą {jak nie rodziną] pana na stołku z Polregio i tu jest sedno.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane