• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

21,5 mln zł za buspasy na Morskiej w Gdyni

Patryk Szczerba
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe buspasy na Morskiej w Gdyni dołączą do istniejącego odcinka pomiędzy ulicą Zakręt do Oksywia i estakadą Nowe buspasy na Morskiej w Gdyni dołączą do istniejącego odcinka pomiędzy ulicą Zakręt do Oksywia i estakadą

Firma Eurovia zajmie się budową pięciu odcinków buspasów na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Oprócz tego zostaną m.in. przebudowane chodniki na odcinku ponad 2,5 km i ścieżka rowerowa o długości blisko kilometra. Całość prac będzie kosztowała 21,5 mln zł.



Czy dzięki buspasom poprawi się punktualność komunikacji w tej części Gdyni?

Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia a Zespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych. Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi.

Buspasy na Morskiej bez ciągłości w Gdyni



Ciągłości nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.

Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.

Oprócz buspasów zmieni się także m.in. infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

- Dodatkowo wykonawca przebuduje chodniki na odcinku ponad 2.5 km i ścieżkę rowerową o długości blisko kilometra. Modernizacji ulegną także istniejące już zatoki autobusowe oraz sygnalizacja świetlna w obrębie skrzyżowań ul. Morskiej z ulicami: Kalksztajnów, Mireckiego, Grabowo. Przebudowana zostanie również trakcja trolejbusowa. Przewidziano nasadzenie 8 drzew, 1,5 tys. krzewów oraz założenie nowych trawników, traw rabatowych i bylin - mówi Jan Ziarnicki z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Prace za 21,5 mln zł wykona firma Eurovia, która w przetargu okazała się lepsza od firmy MTM.

Eurovia wykona buspasy na Morskiej w Gdyni



Zaoferowała o 200 tys. zł wyższą cenę i dłuższy czas wykonania - 47 tygodni przy 42 tygodniach zaoferowanych przez MTM. Decydujący okazał się czas zajęcia pasa drogowego dla wszystkich robót - premiowany dwa razy bardziej niż czas wykonania. W przypadku Eurovii został obliczony na 240 dni, a w przypadku MTM - na 259. Wykonane instalacje będą posiadały 5-letnią gwarancję.

- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej - przypominał w listopadzie Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
Przypomnijmy, że nowych odcinków buspasów na Morskiej nie byłoby, gdyby nie wsparcie unijne. Prace są realizowane w ramach projektu "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia"

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni



Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.
  • Schemat buspasów na Morskiej. Schemat buspasów na Morskiej.


Miejsca

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • bus pasy dla pani dyrektor bedzie miała gdzie umykać policji

    • 21 0

  • Prima aprilis to za dwa miesiące kochane urzędasy z Gdyni

    • 17 0

  • czy znikna studzienki?!

    Bez tego to pudrowanie trupa...

    • 18 0

  • Po co to komu ?

    A chodnik na ul. Śląskiej jest w tragicznym stanie ale po co na to wydać jak można wywalić miliony złotych na malowanie bus pasów !!!

    • 11 0

  • sporo jak za farbę
    no ale farba namaszczona przez gdyński urząd musi swoje kosztować
    miasto z "morza" ale głównie z wizualizacji tfu tych no marzeń...

    • 15 1

  • Nic to nie da> (1)

    Takie rozwiązanie nic praktycznie nie da. Problem będzie zawsze ten sam. To co "nadrobią" jadące Bus pasami autobusy i trolejbusy to stracą stojąc przed światłami, a przy dobrym zgraniu to jeden będzie jechał za drugim jak to ma już miejsce. Zanim schowają "odwłoki" na przystankach to przyblokują prawy pas. Dobrze sytuację obrazuje sytuacja rano i popołudniu na Estakadzie Kwiatkowskiego. Co bardziej bystry kierowca ZKM jedzie do końca Buspasem i wskakuje na pas środkowy zamiast prawego do skrętu i wtedy się dosłownie wciska, ale nie blokuje też tego "prawego" do skrętu. Na przystanku Centrum Obłuże nie raz czekają aby kolega odjechał i zrobił miejsce. Na ul.Morskiej takiego wyczynu nikt nie zrobi bo nie ma jak. Ale to tylko moje zdanie.

    • 14 0

    • W tym miejscu jak cwaniak nas nie wpuści na środkowy pas będziemy blokować prawoskręt do Obluza. Sami sie o to prosicie

      • 1 0

  • Każdy cykl sygnalizacji świetlnej

    Każdy cykl sygnalizacji świetlnej ma ograniczoną "moc "przerobową-tzn. określoną przepustowość. I tak gnający Buspasem autobus/trolejbus- w pewnym momencie ma koniec pasa i co ? Czeka aż ktoś go wpuści. Zanim go wpuszczą to pojedzie kilka samochodów to reszta dalej stoi. Znając życie wyjechać z Buspasa będzie chciało może i 2 pojazdy na raz i co wtedy? Za 5-10 sek zmiana światła na STOP i co,-dalej stoimy? Ale kombinujcie dalej...

    • 9 0

  • Co za durnie... Jak ze ścieżkami rowerowymi - żadnej ciągłości a do tego skończy się na malowaniu białą farbą za grube miliony. Szczurasowy standard ku wielkiej radości pajaców co go uważają za bóstwo

    • 17 0

  • Po co to

    Skoro zaraz wyskoczy jakaś pani derektor firmy z Mostów i bedzie nim chciała jeździć na wyłączność. Po co jej to ułatwiać?

    • 11 1

  • Gdzie upchamy buspas?

    ul.Morska na wysokości KAUFLANDU jest już do maximum rozdęta. Do 2006 roku(data otwarcia Kauflandu)było tak, że była jedna jezdnia o dwóch pasach w kier. Chyloni, i druga 2 pasy w kier.Centrum. Teraz jest tak, że prawy jest do skrętu w ul.Mireckiego&Kaufland, dwa środkowe kier.Chylonia i jeden lewy do skrętu w Mireckiego/Komandorską i do zawrócenia w kier.Centrum. Gdzie będzie Bus-pas? Pozostał tylko wąski chodnik ze ścieżką dla kolarzy. Teraz też aby przejść przez przejście trzeba prawie biec bo "zielone" jest limitowane i okrojone. A gdy dojdą jeszcze 2 pasy x po 3.5 metra na stronę? Dziadki z zakupami już nie wyrabiają się w czasie 20 paru sekund a to ponad 26 metrów do pokonania i wpadają pod auta. Ja nie "dziadek" i też ledwo co !

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane