- 1 Nasze dane osobowe fruwają jak konfetti (121 opinii)
- 2 Tysiące ton soli na drogach Trójmiasta (151 opinii)
- 3 Od dziś korekta rozkładu jazdy tramwajów (74 opinie)
- 4 Nazistowski ośrodek w żydowskiej willi (156 opinii)
- 5 Był HIT, było Tesco, będzie osiedle (307 opinii)
- 6 "Bombowe" wojny gangów na zdjęciach (210 opinii)
22 chętnych do budowy betonowej Obwodnicy Metropolitalnej
Zakończyło się przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej. Zainteresowanych jest łącznie 22 firm. Droga ma powstać z betonu, a kierowcy mają po niej pojechać za cztery lata.
Wśród podmiotów zainteresowanych kontraktem są dwa przedsiębiorstwa z Trójmiasta. Pierwsze to Vistal Gdynia, znana dotąd z budowy konstrukcji stalowych. Drugie przedsiębiorstwo to spółka NDI z Sopotu, która wraz z spółką Skanska budowała pomorski odcinek autostrady A1.
Drogowcy teraz ocenią złożone wnioski i na wiosnę 2016 r., kiedy będzie gotowa koncepcja programowa drogi, zaproszą zakwalifikowanych wykonawców do złożenia ofert cenowych na oba odcinki obwodnicy.
Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 lub na początku 2020 r.
O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena, zaś pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.
33 km drogi ekspresowej za 3 mld zł
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska. Na wiosnę też powinny być zakwalifikowane do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.
Łączny koszt realizacji obu zadań to wydatek ok. 3 mld zł.
Pierwsza betonowa droga ekspresowa na Pomorzu
Inaczej niż dotychczas, nowa droga przez Kaszuby dookoła Trójmiasta będzie wykonana z betonu. Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton.
Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg, to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.
Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat.
Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt. Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni, po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.
I. Zadanie - odc. Żukowo - Chwaszczyno
1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
5. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
6. Budimex S.A.
7. Impresa Pizzarotti
8. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
9. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
10. Energopol Szczecin S.A.
11. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
12. Salini Impregilo S.p.A.
13. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
14. IDS-BuD S.A.
15. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
16. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
17. Konsorcjum firm: Mota Engil (lider), Gulermak Agir
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.
II. Zadanie - odc. Obwodnica Trójmiasta - Żukowo
1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider) Construcciones Rubau S.A.
5. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
6. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
7. Budimex S.A.
8. Skanska S.A.
9. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
10. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
11. Energopol Szczecin S.A.
12. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
13. Konsorcjum firm: Gulermak Agir (lider), Mota Engil
14. Salini Impregilo S.p.A.
15. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
16. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
17. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDISp. z o.o., NDI S.A.
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.
Miejsca
Opinie (179) 4 zablokowane
-
2015-11-16 18:42
Absurdalna cena
33 km za 3 mld zł???? Czyli 99 mln za km bieżący czyli ok. 24 mln . Nawet Szwajcarzy kukać w litej skale z zarobkami ekip budujących 7 X większych i cenami gruntów parokrotnie większych nie maja takich kosztów i cen!!! Dlatego wszystko w tym kraju leży bo państwowa kasa wsiąka tu szybciej niż woda na Saharze. Skanda.
- 0 0
-
2015-11-06 10:33
3 mld. zł to +- 1 mld dolarów. Koszt 1 km na zachodzie wynosi 5- mln dolarów za kilometr...
a więc wychodzi 5 razy drożej...
A robotników mamy tańszych... więc wychodzi z 10 razy drożej...
Ciekawe.- 0 0
-
2015-11-03 19:55
Lepiej żeby pierw zrobili trzy pasy na całej długości obwodnicy trójmiasta!!! (3)
Prawe pasy obwodnicy prawie cały czas zaje*a*e tirami a na lewy często wjeżdżają ofermy jadące 10 km/h więcej niż tir na prawym i już robi się korek!!!
- 5 8
-
2015-11-04 09:37
Na odcinku Osowa - Gdynia (1)
Jest przecież dopuszczalna szybkość 100 km/h. TIR smiga prawym pasem 90 km/h , ja lewym 100 km/h jak nakazują znaki drogowe. Czyli ja powoduję korek? łosie którym wciąż się spieszy powodują niebezpieczne sytuacje oraz kolizje i 3 km zatory na Obwodnicy 3-miasta
- 4 2
-
2015-11-06 09:23
Lewy pas to nie kółko różańcowe!
Jak chcesz się spuszczać nad wszystkimi przepisami to se jedź prawym i nie tamuj ruchu bo powodujesz jeszcze większe zagrożenie!!!
- 0 0
-
2015-11-04 09:09
Korek to się robi, gdy Pan Pospieszalski wjeździe komuś w kufer, bo nie umie zachować odstępu.
- 3 1
-
2015-11-05 15:23
beton czy asfalt
Cementu mamy dużo, tylko nie mamy cementowni (sprzedane zagranicznym koncernom), asfalt produkuje polski Lotos lub Orlen.
Kto zrobi?
Jaka polska firma ma doświadczenie w budowie betonówek?
A zagramaniczne i owszem, doświadczenie mają.
Która bedzie budować? Polska, czy niepolska?
A na koniec, dlaczego Niemcy swoje betonówki przerabiają na asfaltowe?- 1 0
-
2015-11-05 10:30
Cement
Pierwsze słyszę,że cement jest kruszywem (!) i to kopalnym(!!!!).Pogratulować wiedzy Panie Dziennikarzu!
- 1 0
-
2015-11-03 19:10
A kiedy OPAT ???!!! (4)
- 14 2
-
2015-11-03 19:16
chyba teraz coś będzie się działo (3)
odsunięta od władzy Platforma już nie będzie Szczurkowi wkładać kij w szprychy...
- 4 4
-
2015-11-04 22:46
Zgadza się
Teraz PiS wsadzi wszystkim kij w dudę
- 0 0
-
2015-11-03 19:52
zablokowac Metropolitalna
Wybudowac OPAT!!!!
- 6 2
-
2015-11-03 19:35
popieram
niech Szczurek buduje, na co czeka?
- 4 2
-
2015-11-04 10:16
Znów ta idiotyczna obwodnica Miszewa (2)
Co ona ma do cholery odkorkować, skoro korkują się przede wszystkim dojazdy do Obwodnicy z centrów miast? Ktoś będzie z Wrzeszcza do Żukowa przez Lipce jechał?
- 3 1
-
2015-11-04 12:20
rusz banią kretynie (1)
Jak tranzyt pojedzie metropolitalną to będzie więcej miejsca na obwodnicy trójmiasta
- 0 2
-
2015-11-04 22:41
Jaki *%:"*/% tranzyt
Tranzyt obwodnicą Trójmiasta jest minimalny. Proponuję zaparkować w okolicy wlotu Estakady Kwiatkowskiego i sprawdzić ile tirów skręca do portu w Gdyni a ile leci prosto. Będzie coś z 10:1.
- 1 0
-
2015-11-04 20:24
Inwestycja bez zasadności ekonomicznej i społecznej, komu zależy i dlaczego, żeby bezsensownie wydać 3mld zł
Nie poszło z holowaniem samolotów, nawet syn pewnego urzędnika z Brukseli nie pomógł, to może w inny sposób się uda, przecież jak powiedziała pewna urzędniczka w randze ministra, cytuję: "każdy kto zarabia mniej jak 7000 zł miesięcznie to frajer"
- 3 1
-
2015-11-03 15:36
Droga powinna prowadzić do Wejherowa. (15)
W tej wersji prowadzi do Chwaszczyna, czyli do nikąd.
- 74 24
-
2015-11-03 15:44
Bo metropolitalna jest z nazwy. De facto to obwodnica Gdańska (9)
wtryni ruch w Gdynię.
---
tak metropolitalna jak ECS jest Solidarności- 14 10
-
2015-11-04 09:53
Co za głąby (3)
A o Trasie Kaszubskiej zapomniałeś, bo jakoś dziwnym trafem OM kończy się gdzie TK się zaczyna.
- 2 1
-
2015-11-04 10:22
tak, tylko głupio się zaczyna (2)
ta droga powinna być prowadzona od samego Pruszcza do samego Lęborka jako droga tranzytowa i nie zbliżać się tak bardzo do Gdyni tylko gdzieś iść za Kielnem. A do Gdyni to powinna tylko iść dojazdówka od niej.
- 3 1
-
2015-11-04 19:05
nie zapominaj po co powstają drogi ekspresowe - łączą duże miasta. Oddalenie od Gdyni, Wejherowa było bezsenswne i tworzyło kolejne problemy dla kierowcow. Ale każdy kto przejdzie 10 tys km myśli, że jest królem i ekspertem szos.
- 0 1
-
2015-11-04 18:42
to chyba najmadrzejszy komentarz w sprawie - pozdro / ploki
- 0 0
-
2015-11-04 09:46
jakiego Gdańska (1)
to nie będzie żadna obwodnica, bo nikomu oprócz chyba części Kaszub nie posłuży. Z Gdańska też nikt nie pojedzie do Rumii przez Żukowo. Jadących z Łodzi też GPS poprowadzi najkrótszą drogą przez obecną obwodnicę bo bliżej.
- 3 2
-
2015-11-04 12:09
a po jaki ch jeździć z Gdańska do Rumiii? To ma być droga do Niemiec przez Szczecin, a nie do jakiejś rumii
- 2 0
-
2015-11-03 17:23
tak jak Solidarnosc chciala obalic komune (2)
"Socjalizm tak, wypaczenia nie". Przeciez ich postulaty to byl czysty socjalizm
- 6 2
-
2015-11-03 18:29
Socjalizm to nie to samo co Komunizm... (1)
- 2 0
-
2015-11-03 18:48
ale prawie..;)
- 3 2
-
2015-11-04 11:07
Ale po co do Wejherowa? (2)
Przecież tam nic nie ma!!!
- 1 5
-
2015-11-04 11:24
200 tys. ludzi ! (1)
Idiotyczny komentarz. Bezpośrednio korzystałoby z połączenia z W-wem 200 tys. ludzi ! Jeden z najludniejszych powiatów w Polsce, w samym MTK 130 tys. ludzi !
- 3 1
-
2015-11-04 12:11
Szkoda, że nie napisałeś, że 20 mln ;)
- 0 1
-
2015-11-03 15:57
Prowadzi do Drogi Kaszubskiej, której tu nie zaznaczono (1)
- 7 4
-
2015-11-04 10:06
Nie zaznaczono? Ślepy/a?
- 1 1
-
2015-11-03 15:10
Super, że betonowa (14)
Ta technologia jest dużo trwalsza
PS Ciekawe tylko czy PiS nie wstrzyma tej budowy jak zrobił z A1. Nie dość, że znacząco opóźnili inwestycje to jeszcze trzeba było wydać dwa razy więcej- 178 51
-
2015-11-03 19:20
adams (2)
Nie tak super, bo obecnie wszystkie cementownie w Polsce należą do zagranicznych korporacji a asfalt mamy swój m.in z Orlenu i Lotosu a cement wydobywany w naszym kraju musimy kupować od firm niemieckich i francuskich. Więc w "polityce betonowych dróg" nie chodzi o trwałość ani o cenę.
- 9 7
-
2015-11-04 09:12
(1)
A ropę mamy naszą? Nie, kupujemy od Putina i od Abdullaha. Cement przynajmniej jest produkowany w kraju.
- 7 0
-
2015-11-04 16:43
Ale oczywiście, że to i oszczędność pieniędzy dla państwa i pełno miejsc pracy dla Polaków, to już nie można wspomnieć? ;)
- 0 0
-
2015-11-03 15:37
oby PiS wstrzymal (2)
Oby PiS odblokowal budowe OPAT-u
- 8 30
-
2015-11-04 11:15
Zapomniales ze rok temu posłowie i poslanka PiS u rozpoczeli uroczyscie
te budowe? tzn OPATu . Nawet dzinnikarze WP tam byli , były fotki na necie , sprawdz.
- 3 0
-
2015-11-03 15:42
Szczurek, jeśli jeszcze jest w Warszawie, w tej sprawie,
to ze swoimi się dogada.
- 3 5
-
2015-11-03 15:39
jak będą przekręty to napewno wstrzyma (4)
ale wolę żeby droga powstała później niż żebym potem 30 lat ją spłacał. PO nam zafundowało przez 8 lat zwiększenie długu narodowego o 200 miliardów euro do poziomu 450 miliardów a grecja jest zadłużona na 300 miliardów euro. Ktoś ten dług będzie musiał spłacić i spłaca go każdy kupując chociażby chleb. Jak ktoś się zastanawia kiedy będą w polsce większe płace to nie będą napewno szybko bo udział płac w PKB jest bardzo niski i dlatego mamy wysokie PKB. Jak ktoś zna podstawy ekonomii to wie że płace nie mogą wzrosnąć i nie wzrosną przez najbliższe 20 lat więcej niż inflacja.
- 27 29
-
2015-11-03 17:12
ostatnio bardzo popularnym stwierdzeniem jest "udzial plac w PKB"
samo PKB jest tylko metryka, ktora lubia sie podniecac szczegolnie politycy, a teraz jeszcze znaleziono slowo wytrych. Juz nikt nie wie dokladnie o co chodzi.
Jednak - skoro place maja niski udzial w PKB to na pewno zle. Polska w ruinie, montownia Europy, Bangladesz i wina Tuska.
A teraz serio - ilu rozumie to okreslenie? :)- 12 3
-
2015-11-03 15:54
Tak, z pewnością obecna ekipa zbuduje (1)
tą trasę bez długów. Mało tego, jeszcze Jarosław z chęcią parę baniek dołoży. Kurczę , nawet na UG dali Se w głowach namieszać.
- 15 10
-
2015-11-03 17:10
A daj spokój z tym UG, studiowałam tam, ekonomia na UG leży i kwiczy, TiL to tragedia.
- 12 4
-
2015-11-03 15:53
Proponuje porównac dług z Albanią, albo czymś jeszcze mniejszym, co tam Grecja
Włochy mają 1,6 bln długu i co? I nic. Przykład Grecji pokazał że to nie zmartwienie pożyczkobiorcy że jest niewypłacalny, a pożyczkodawcy.
Poza tym co ma wskaźnik PKB do wysokości płac? Ile będę chciał zapłacić pracownikom, tyle zapłacę żaden wskaźnik mnie nie obchodzi. Zapłacę tyle ile zarobię dzięki ich pracy. Ktoś myli przyczynę ze skutkiem?
Jak takiej ekonomii uczą na UG to współczuję studentom..- 26 15
-
2015-11-03 15:38
Pisioki powiedzą, że beton słabo wymieszany
- 8 11
-
2015-11-03 15:33
(1)
Szczerze powiedziawszy to betonowa A2 w porownaniu do dowolnej betonowej autostrady w Niemczech to dwa rozne swiaty jakosciowe, ale Niemcy swoje betonowe obliczaja na 70 lat bez remontu. Widac wiec, ze u nas badziew zaklada sie w projekcie.
- 12 13
-
2015-11-03 15:35
No tak. Nasze betonowe są lepsze
- 13 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.