• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

22 mln straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek

Maciej Korolczuk
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł. Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł.

22 mln zł - tyle wynosi dziura w przychodach Gdańska z braku sprzedaży biletów na komunikację miejską spowodowana pandemią koronawirusa. To dane za pierwsze półrocze 2020 r. Władze miasta szacują, że do końca roku kwota ta może wzrosnąć do 40 mln zł i opracowały plan ratunkowy. Jak nas zapewniono, żaden z jego punktów nie zakłada kolejnych podwyżek cen biletów.



Kiedy zamierzasz wrócić do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej?

Od połowy marca - a więc chwili, gdy wprowadzono pierwsze ograniczenia związane z pandemią - do końca czerwca Gdańsk na sprzedaży biletów na komunikację miejską tracił 209 tys. zł dziennie. Łącznie przez 3,5 miesiąca dziura w budżecie miasta urosła do 22 mln zł. I ciągle rośnie.

- W czerwcu sprzedaliśmy bilety za kwotę 6,07 mln zł, a plan zakładał sprzedaż na poziomie 10,35 mln. Zrealizowaliśmy więc niecałe 60 proc. planu - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku. - W czerwcu nieco lepiej szła sprzedaż okresowych. Widać, że do komunikacji wrócili głównie ci, którzy muszą podróżować autobusami i tramwajami na co dzień.
Wpływy ze sprzedaży biletów - podobnie jak liczba pasażerów - powoli zaczęły jednak rosnąć. Władze Gdańska zakładają, że do końca roku do komunikacji wróci ok. 70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Najczarniejszy scenariusz zakłada, że na koniec grudnia 2020 strata w budżecie będzie wynosić ok. 40 mln zł.

- W naszej ocenie finansowo i organizacyjnie COVID-19 cofnie komunikację miejską o 5-10 lat - przyznaje Borawski.
Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.  Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.

W innych miastach straty jeszcze większe



Choć to żadne pocieszenie, inne miasta w kraju straty mają jeszcze większe. Jak podała Unia Metropolii Polskich, transport w Warszawie na pandemii straci ok. 300 mln zł, a komunikacja miejska w Krakowie - 100 mln zł. Łącznie 12 największych miast w kraju będzie musiało znaleźć z końcem roku ok. 740 mln zł.

Na tym tle wspomniana (dziś na razie tylko szacowana) strata 40 mln zł Gdańska nie wygląda dramatycznie. Ale wystarczy porównać tę kwotę do realnych działań na rzecz komunikacji, by zdać sobie sprawę z negatywnych finansowych konsekwencji koronawirusa.

Gdyby nie powstała wyrwa, Gdańsk mógłby sfinansować przez cztery lata bezpłatną komunikację dla dzieci i młodzieży (rocznie to koszt ok. 9 mln zł), utrzymywać przez pięć lat wspólny bilet za 99 zł (8 mln rocznie) czy obniżyć przez cztery lata ceny wspólnego biletu metropolitalnego za 150 zł (9,5 mln rocznie).

Eksperci szacują, że do końca roku do komunikacji wróci 65-70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Aby zminimalizować straty, Gdańsk opracował plan, który ma znaleźć środki na zasypanie dziury w budżecie.

Jak i gdzie Gdańsk będzie szukać pieniędzy?



  1. W pierwszej kolejności urzędnicy chcą wykorzystać poduszkę finansową w postaci rozliczenia kontraktu GAiT za ubiegły rok (w kwietniu kwota ta wyniosła 19 mln zł) - mówią inaczej - po każdym roku kontrakt pomiędzy miastem a GAiT jest rozliczany na podstawie różnych zmiennych np. cen paliw. Zgodnie z bieżącym rozliczeniem GAiT musi zwrócić do kasy miasta 19 mln zł.
  2. Po drugie pojawiły się oszczędności z powodu zawieszonych lub ograniczonych kursów w okresie pandemii np. linie 100, 195 czy tramwaje linii 11
  3. Po trzecie udało się ograniczyć koszty finansowe GAiT z uwagi na opóźnienia w dostawie 15 kolejnych tramwajów (spółka na ten cel planowała wciąć kredyt, co generuje koszty. W związku z tym, że najprawdopodobniej nie uda się zrealizować dostawy 15 kolejnych tramwajów w tym roku w całości, całą operację i koszty z nią związane przełożono na kolejny rok)
  4. Po czwarte - powstały oszczędności wynikające z niższych od zakładanych planem cen paliw
  5. Po piąte ZTM chce optymalizować połączenia z uwagi na otwierane linie tramwajowe, niższy popyt i wspólny bilet (dublowanie z koleją)

Ostatecznie, miasto będzie mogło też dokonać zmian w wydatkach budżetu. Jest też dobra wiadomość dla pasażerów - jak nas zapewniono - podwyżki cen biletów nie są brane pod uwagę.

Od września bez limitów w komunikacji?



Samorządowcy i organizatorzy transportu publicznego przyznają, że przychody z biletów mogłyby znacząco wzrosnąć, gdyby rząd zniósł limity pasażerów w autobusach i tramwajach. Na razie w tej sprawie jednak nie toczą się żadne rozmowy, bo rządzącym w sukurs nadeszły wakacje. Problem pojawi się wczesną jesienią, gdy do szkół wrócą uczniowie i studenci.

- Póki co w pojazdach nie odnotowujemy przepełnień, ale we wrześniu limity muszą być zniesione - podkreśla Borawski.

Pierwszy dzień funkcjonowania linii tramwajowej na al. Adamowicza

Miejsca

Opinie (418) ponad 10 zablokowanych

  • Komunikacja powinna byc za darmo (52)

    Tak by ludzie przesiedli sie z samochodow na komunikacje.

    Nie ma przynosic zyskow...
    Tak samo powinno byc ze smieciami, pokryc koszty a nie przynosic zyski

    • 304 71

    • (3)

      I bezposrednio z pod drzwi domu/mieszkania

      • 12 29

      • I jeszcze slave z lektyką

        Niech Cię wnosi

        • 13 17

      • Jeszcze z pytaniem czy może podrzucić od razu do dużego pokoju? (1)

        • 12 11

        • Nie, najpierw do łazienki

          Wirus grasuje, musisz umyć rączki.

          • 15 2

    • Mnie akurat cena nie odstrasza

      Na samochód miesięcznie wydaję jakieś 600 zł. Jeśli mam się przesiąść to komunikacja musi być niezawodna, szybka i wygodna

      • 57 5

    • (14)

      nie ma nic za darmo, ciekawe kto za to zapłaci, bo ja jak nie korzystam to nie mam się zamiaru do tego cyrku dopłacać

      • 16 18

      • Podatki placisz? (7)

        To i tak za to placisz

        • 31 7

        • Jak mnie miasto zdenerwuje (6)

          To zacznę się rozliczać w moim rodzinnym pierdziszewie a nie w Gdańsku

          • 19 14

          • (4)

            Właściwie, to należy się właśnie płacić podatki u siebie.

            • 9 9

            • (3)

              Podatki powinieneś płacić tam gdzie mieszkasz, czyli tam gdzie korzystasz z infrastruktury, opieki medyczne itd.

              • 16 1

              • Tak każe prawo? (2)

                Bo jak nie to będę płacił gdzie mi się podoba

                • 5 1

              • Cóż, nikt Ci niestety nie zabroni być bucem

                • 3 1

              • Nasze prawo dopuszcza płacenie PITu do najbliższego urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania, więc tak.

                • 2 1

          • W ogole tam jedz

            I nie wracaj. Nikt za Tobą płakać nie będzie.

            • 0 0

      • "nie ma nic za darmo" (4)

        o kurde, dobrze, że o tym wspominasz bo nikt sobie z tego nie zdaje sprawy, tylko ty jedyny, oświecony.

        • 9 11

        • Patrząc po elektoracie (3)

          To ta oczywista oczywistość nie jest oczywista...
          70% społeczeństwa jest analfabetami ekonomicznymi i mamy efekty jakie mamy...

          • 23 5

          • Demokracja kończy się wtedy gdy Rząd się zorientuje że może kupić ludzi za ich własne pieniądze (2)

            • 14 6

            • A w innych krajach nie ma socjalu ? (1)

              Patrz Niemcy. Utrzymują u siebie imigrantów którzy zupełnie nic nie robia.

              • 1 1

              • póki co to my jeździmy do niemiec na roboty

                a nie odwrotnie

                • 0 0

      • ....

        nie skorzystasz ? No popatrz, gdy spadnie liczba aut w centrum znikną korki i dojedziesz swoim tdi nie 45 min z pkt A do B ale w 10....widzisz różnicę ?

        • 1 0

    • Jak bilet miesięczny za 100zł nie powoduje przesiadki na komunikację zbiorową (6)

      to darmowa tez nie pomoże.
      Czyli nie cena jest tu problemem.
      Tak więc darmowa nie pomoże, a nawet może zaszkodzić, bo więcej osób w tak samo finansowanej komunikacji to znaczne pogorszenie "komfortu".
      Teraz w zaokrągleniu było 150mln z biletów i 150 płaciło miasto.
      Chcesz za darmo to ktoś musi pokryć te 150 mln z biletów . czy proponujesz wyższe podatki?
      No ale nawet, to te 300mnl byłoby wydatkami na dotychczasowym poziomie, co przy (jak zakładasz) zwiększonej liczbie pasażerów pogorszyłoby by warunki przejazdu. Trzeba by zatem dołożyć kolejne 50mln? 100mnl? 150 mln?
      Skąd u was takie dążenie do "dajcie za darmo, płacę podatki"?

      • 33 5

      • Może tak ograniczyć ilość spółek miejskich?

        Każda spółka to zarząd, dyrektorzy, służbowe auta itd. My za to wszystko płacimy.

        • 20 2

      • ile dróg zbudujesz za te 300 baniek

        5km?

        To jest koszt komfortu, ze nie musisz tego budować...

        • 1 3

      • Przychodowosć komunikacji

        Do Pandemii przychodowosc komunikacji kształtowała się na poziomie około 40% i poniżej. Teraz to będzie pewnie 30%.

        • 0 0

      • (1)

        Rząd przyzwyczaił ze płaci za głosy i daje za darmo, to teraz wszystko chcą za darmo. Daj palec... weźmie całą rękę.

        • 7 1

        • nie no lepiej zeby bral i konczyl na obietnicy a potem ewakuacja do UE

          to my wszyscy tworzymy kraj. Moze dobrze zebys ty sie w tym zorientował.

          • 2 1

      • Ja jezdze samochodem gdy tylko moge.

        Jeśli mam z żoną i dzieckiem zapłacić np. 10 zl za przejazd na plażę w jedną stronę i toczyć się tam 50-60 minut, to wolę smignac autem w 25 i zapłacić cieciowi na parkingu. Więc masz rację, nie o koszty chodzi.

        • 6 0

    • Socjalizm (1)

      Dej Dej mi to, 500+, bony turystyczne jeszcze mercedesy pewnie chcecie.

      • 18 6

      • Mowisz o Unii tak to jest pełen socjalizm.

        • 2 4

    • (9)

      Co do komunikacji się zgadzam, powinno tak być przynajmniej na jakiś czas aby zachęcić do jej używania i zwiększyć wydajnosc.

      Co do śmieci, chyba żartujesz? Odpowiednie (czyli zgodne z prawem i wymogami) utylizowania śmieci i recyckling kosztują niemało. A ludzie nadal nie segregacja, nadal zużywają za dużo niepotrzebnych przedmiotów i opakowań.
      Opłaty za śmieci zaczną spadać jeśli zaczniemy dążyć do ich nie powstawania. Życie w duchu zero waste to teraz podstawa a nie modowa fanaberia.

      • 10 13

      • tak jak opłaty za energię spadły...

        gdy na oświetlenie zużywał 10% poprzedniej wartości...

        • 8 0

      • Dziwne, że w Czechach wywóz śmieci jest kilka razy tańszy ... (4)

        W Niemczech, krajach skandynawskich mogę w automacie odebrać kaucję za plastikową lub szklaną butelkę. W Polin jakoś się nie da. Wszyscy urzędnicy i politycy dbają o standardy światowe, unijne tylko nie o portfele Polaków.

        • 22 1

        • (3)

          W Polsce wybierają takie standardy które są bez kosztowe. Pani Dulkeiwcz tak ekologiczna a ile elektrycznych autobusów u nas jeździ we flocie?:)

          • 3 2

          • Twoja marudna opinia jest marudna i nic nie wnosi. P. Dulkiewicz rządzi tak krótko, ze nawet, jakby jakimś cudem się znalazły pieniądze na elektryczną flotę, nie byłaby w stanie ich nawet do teraz otrzymać, żebyś nie miał jak się przyczepić.

            • 2 4

          • pojemniki na smieci tez z plastiku (1)

            • 0 0

            • Ale wielorazowe.

              • 0 0

      • Zero waste? Pff

        Gdybyśmy płacili za śmieci od ich produkcji, to pewnie spora liczba ludzi dążyłaby do zero waste. A tak my mieszkając w dwie osoby na 60m2 płacimy więcej, niż nasi sąsiedzi mieszkający z dwójką małych dzieci na 45m2. Czy produkujemy więcej odpadów? Nie sądzę. Nie wspominając już o tym, że wszystkie produkty eko, bio itp. są dużo droższe od ich "normalnych" odpowiedników.

        • 8 0

      • (1)

        Czy w chwili obecnej segregacja coś nam daje? Niekonieczne póki jest źle robiona. Wystarczy spojrzeć na śmietniki: W bio rzeczy bio, ale w plastikowym worku. Do plastiku brudne opakowania, które powinny trafić do resztkowych itp.
        I teraz pytanie co jest bardziej opłacalne - odbiór śmieci kilka razy w ciągu tygodnia, gdzie każdy samochód zabiera co innego i konieczność sprawdzania tego na sortowniach bo ludzie źle segregują czy rozbudowa sortowni, danie ludziom pracy i wywozy śmieci zmieszanych 2 razy w tygodniu.

        • 4 0

        • Skoro zużyte papierowe ręczniki mogą trafić aż do trzech pojemników...

          To nie ma się co dziwić, że część osób ma wbite.

          • 3 1

    • (1)

      Jest mnóstwo ludzi, którzy nawet przy darmowej komunikacji miejskiej nie zrezygnują z samochodu, bo liczy się coś więcej niż pieniądze.

      • 8 6

      • Smiem twierdzić

        Ze nikt kto ma odpowiednie zasoby finansowe nie zrezygnuje z samochodu. Uwiera to lewicowe władze, więc starają się utrudnić samochodowym życie, już nawet nie kryją się z "utrudnianiem" parkowania itp.
        Postawione na głowie. No i promuje wygodę dla bogatych

        • 4 14

    • Drugie bilety (3)

      Wczoraj pierwszy raz od kilku miesięcy muszę skan jechać tramwajem.Aż przetarłem oczy 4.40 za bilet jednogodzinny.Psmuetan jak był po 3.80.Co z tym Gdańskiem jest nie tak?

      • 15 6

      • (2)

        Przetarłem? Kamila?

        • 10 1

        • Oj tam...

          Czego oczekujesz od płatnych troli? Spójności?

          • 10 2

        • o co ci chodzi? mam takie pseudo

          • 0 2

    • Kto mialby za to zaplacic?

      • 0 1

    • Nie powinna byc za darmo. Powinna byc tania i dostepna ale nie mozna dawac latwych publicznych pieniedzy bo jakosc juz obecnie zenujaca poleci na leb na szyje.

      • 6 1

    • Pomyśl jak cheb jest potrzebny do zycia!

      Supermarkety powinny być zadarmo aby ludzie wkoncu przestali chodzić głodni!

      • 8 0

    • Nie ma przynosić zysków ale ktoś musi za to zapłacić , zgodzisz się na wyższe podatki?Jeżeli nie to kto za to ma zapłacić? Ty też wydajesz tyle ile zarobisz.

      • 4 0

    • I wtedy całą dobę wszystkie tramwaje i autobusy będą wypełnione po brzegi menelami.

      I co wtedy zrobisz? Nic nie zrobisz bo przecież za darmo komunikacja xD

      Jak Cię takie komunistyczne rozwiązania kręcą to zapraszamy do Chin albo Korei Północnej

      • 9 1

    • Tak jest , sie należy!

      • 1 1

    • jestem ZA! Powinienes startowac na prezydenta Polski, ja zagłosuję na Ciebie

      • 0 1

  • (25)

    Nie będzie podwyżek...brawo ,ale ceny biletów już są horrendalnie wysokie...

    • 279 31

    • miesięczny na wszystko za 100zł horrendalnie wysoka cena? (20)

      • 21 19

      • nie dyskutuj z trollem, szkoda czasu

        • 11 13

      • (5)

        80% ma na rękę 2300zł....tak horrendalna.

        • 15 10

        • Lepiej jeździć autem (2)

          Które pali dużo więcej, prawda?

          • 3 2

          • Paliwo po 4.10 (1)

            Czyli za 100 zł mam 24 litry. To jest na 400 km. Dziennie przyjadę 13 km A codziennie o pracy nie jadę. Jak jadą dwie osoby to za bilet przyjadą 26 km dziennie. Ceny biletów powinny być bez dopłat miasta. Bo dlaczego mam płacić że swoich podatków na komunikacje

            • 5 1

            • 6 litrów / 100km po mieście? - to trochę mało

              • 0 0

        • 2300 i dlatego ulice pełne samochodów stojących w korkach. samochód to taniocha .

          • 2 2

        • Trochę już lat przeżyłem i zawsze w Polsce było tak że Polak zarabiał 2 tys a wydawał 4 tys. Cud na Wisłą .

          • 0 0

      • (1)

        Miesieczny kosztuje 125zl trolu

        • 6 6

        • Dokładnie i nie na wszystko, to raz. Dwa, cena biletu na jeden przejazd zwala z nóg.

          • 8 0

      • (6)

        Problem w tym, że połączenie tego poziomu cen z punktualnością powoduje, że niestety lecz bardziej opłaca mi się jeździć samochodem

        • 8 3

        • Błędne koło (2)

          Komunikacja publiczna się spóźnia, bo stoi w korkach z powodu dużej ilości aut, którzy nienpojada komunikacją, bo stoi w korkach, które tworzą sami.

          A co do ceny... niecałe 5 zł za godzinny bilet? Więcej paliwa spale ruszając co chwila spod świateł. Do tego opłaty za postój. Nie wspominając zużycie zawieszenia na dziurach...
          Rzeczywiście, nie do przeżycia cena i luksus... Ale na 4 pak mocnego zawsze jest...

          • 9 5

          • (1)

            Zapominasz o najcenniejszym obecnie zasobie, jakim jest czas....A mój jest cenny. Wolę za ten sam przejazd zapłacić 10PLN gdy jadę autem zamiast 4PLN za bilet - a zaoszczędzony czas (bo bus się spóźnia lub nie przyjeżdża w ogóle), poświęcić dla rodziny.
            Co więcej, auto nie jest żadnym luksusem - tak było 30 lat temu.

            • 7 0

            • Tak zrób

              • 1 0

        • (2)

          Ciekawe. Auto to obecnie jakies 100tys lekko, do tego ubezpieczenie, garaz, parkowanie ,paliwo i to wg Ciebie taniej niz 100zl miesiecznie za bilet

          • 3 6

          • O czym ty prawisz?

            Nowe auto? Lepiej ściągnąć z reichu ssrota za 5000 PLN

            • 4 1

          • 100 tysięcy lekko

            powiedział janusz na jednośladzie, plując z niechęcią na chodnik

            • 1 0

      • (3)

        Miesięczy może i ok. Ale odkąd na mojej standardowej trasie bilet jednorazowy to 3,80 zł, a taki Trafficar to ok. 4 zł, a komfort nieporównywalnie większy, to nie wiem co musiałoby się wydarzyć, żebym znowu wsiadła do tramwaju.

        • 9 0

        • Masz rację , wypożyczaj

          • 0 1

        • Nie nauczysz lemingoze kalkulacji logiki itp

          • 0 0

        • To ty wsiadasz jednymi drzwiami a drugimi wysiadasz ?

          • 0 1

    • ale musztarda tańsza

      Duda obniżył cenę musztardy. Odbijesz sobie tę "horrendalną" cenę biletów.

      • 4 5

    • Nie są.

      • 0 0

    • I aby powetować straty,

      podniesiono horrendalnie opłaty za parkowanie. No i czynsze. Przebijamy nawet Warszawę o nieomalże 50%.

      • 4 1

    • Podwyżki ceny biletów

      Przecież ceny biletów w Gdańsku zostały podwyższone w marcu br !

      • 0 0

  • Cały Gdańsk (6)

    Wstyd ,że w tak dużym mieście nie ma automatów biletowych w pojazdach, nawet w Toruniu w starych Jelczach sa. W Gdańsku oczywiście nic się nie opłaca, strata w większej części na własne życzenie.

    • 205 21

    • Kto ma możliwość to nie jeździ komunikacją

      • 14 5

    • (2)

      Nie ma obecnie takiej potrzeby. Koszty instalowania i utrzymania tego typu urządzeń sa nieopłacalne w dobie rewolucji mobilnej, która ma obecnie miejsce. 80% Polaków ma smartfona. Wystarczy zainstalować jedna z wielu aplikacji (a one działają ze wszystkimi zbiorkomami w większych polskich miastach).

      • 22 17

      • (1)

        ja mam smartfona i nie korzystam z żadnych aplikacji. Wolę trzymać papier w kieszeni. Zawracanie głowy.

        • 3 1

        • No własnie papierkiem wszędzie zapłacisz , a jak smartfon ci padnie leżysz i jęczysz i wypisuja mandat od cała prawda dotych co się przekonali że obrót bez gotówkowy jest lepszy

          • 0 0

    • Gdyby nie budowa i utrzymanie ECS czyli bastionu obozu zdrady i zaprzaństwa

      To nie byłoby żadnej wyrwy w budżecie a wręcz przeciwnie, starczyłoby na modernizację taboru i linii.
      Gdyby od kilku lat Gdańsk nie płacił rocznie agorze po kilkaset tysiecy za promocję miasta to też nie byloby wyrwy. Poza tym kto tu kogo moze promować? Agora Gdańsk czy może odwrotnie - to jest dopiero wałek wczesniej Budynia a teraz Dulkiewicz w zamian za "dobrą prasę" w tych polskojęzycznych mediach.

      • 7 1

    • Sprawdź, że w 4xwiekszej Warszawie strata

      Jest 12 razy większa. No ale biletomaty są w każdym pojeździe, fakt.

      • 2 1

  • (1)

    Komunikacja miejska zawsze jest drficytowa ale wysokość deficytu rok do roku warto znać.

    • 62 1

    • Redukcja

      Ile mniej wpływu z biletów poznajemy, a czy autor mógłby dowiedzieć się i również napisać jakie są oszczędności związane ze zmniejszeniem częstotliwości lub zawieszeniem tras?

      • 1 0

  • Jak można pisać o stratach w komunikacji publicznej? (6)

    Przecież to z założenia nie ma przynosić zysków finansowych tylko społeczne.

    • 219 12

    • No ale powinna się bilansować

      Dlatego tylko samochód!

      • 3 11

    • Normalnie masz wpływy za bilety i dopłaty

      W tym roku, z oczywistych względów, mniejsze wpływy za bilety, to pojawia wię dziura do zasypania. A jak ją nazwiemy to sprawa drugorzędna.

      • 7 0

    • Można, ja np. nie jeżdżę autobusem, bo terroryzują mnie noszeniem szmaty na twarzy

      kompletnie wbrew prawu. Nie chce mi się walczyć, ale każda osoba szykanowana za brak zasłonięcia twarzy powinna pozywać MZK itd. Te przepisy nie mają podstaw prawnych.

      • 5 14

    • Jak? W prosty sposób...

      Jeżeli ktoś ma choć trochę oleju w głowie, to stara się zbilansować koszty działalności. To że jest finansowane z publicznych pieniędzy, nie znaczy że można dowolnie je wydawać i się nie przejmować...

      • 2 0

    • Można napisać bo to są realne straty gdyż wpływy z biletów nie pokrywają kosztów . Tak trudno to zrozumieć ? Dopłacisz z budżetu do komunikacji nie będzie na przedszkola czy szkoły.

      • 2 4

    • Znieść darmowe przejazdy dla dzieciaków i już będzie większy wpływ. Niech wszyscy płacą tak samo. A bilety są tak drogie, że chyba lepiej bardziej komfortowo jeździć samochodem

      • 1 0

  • PiS woli wywalać 2 miliardy na TVP (10)

    PiS powinien wspierać komunikację miejską a nie bez sensu wydawać pieniądze podatników na TVP.

    • 70 193

    • (7)

      No i za co jeszcze PiS jest odpowiedzialny?Za gradobicie i koklusz?

      • 51 13

      • Za to, że Dulkiewicz sobie nie radzi (1)

        Przecież to wina Jarosława

        • 46 6

        • Winą Jarosława jest również alternatywna historia Polski, opowiadana w Gdańsku przez jednego z urzędników.

          • 24 4

      • Za obcięcie wpływów samorządów. (1)

        • 6 10

        • Wina Szydło

          Nic dziwnego, że się jej pozbyli

          • 3 12

      • Jeżeli Trzaskowski jest winny opadu deszczu w Warszawie (1)

        To ja winię nasz rząd za całość pogody w Polsce... Ten sam tok rozumowania...

        • 14 13

        • RT nie jest winny opadowi w wawie. Ale jest winny zaniedbaniom w tym mieście.

          • 19 1

      • PIS i jego wyborcy są winni

        wspiera tylko te samorządy mu przychylne, a każdy o innym zdaniu czy poglądach wsparcia nie dostanie

        • 1 4

    • zgodnie z przepisami przyjetymi m.in. przez PO

      to samorządy finansują transport publiczny a państwo media publiczne ...

      • 20 0

    • Ty się Ela lepiej nie odzywaj,bo jak już coś powiesz to ...........

      • 1 2

  • Kto ogłosił zamknięcie ? Kto zrobił to całe zamieszanie ? (29)

    Premier jeździ po kraju i rozdaje czeki to może niech do Gdańska przyjedzie i wręczy czek , w końcu to oni zatrzymali całą gospodarkę jak widać niepotrzebnie . Trzeba było wprowadzić lekkie ograniczenia i funkcjonować dalej . A Glapiński mówi że ma pełne skarbce pieniędzy no to czekamy.

    • 80 105

    • Po co premierowi odwiedzać platfusową, zaściankową prowincję. (11)

      • 14 9

      • (1)

        Może się czegoś nauczy.
        Jeśli u nas jest zaścianek to oni są raczej z buszu, nawet 200 lat za murzynami.

        • 7 14

        • Myślisz że tam w centrum też mają tak popękane chodniki?

          • 9 2

      • Wiadomo że dobrze czuje się wśród tłuszczy z podlasia. (8)

        Prymitywnymi ludźmi łatwo manipulować dlatego tam jedzie a nie do Gdańska . Chociaż tutaj był ale bez zapowiedzi bo się bał że kartoflem w cymbał dostanie.

        • 12 16

        • Gdański motłoch bardziej podatny na manipulowanie (4)

          Widać to po tym jak łatwo sterują nim rządzące miastem kartofle.

          • 14 11

          • Jeszcze wczoraj waliłeś kupę za stodołą (3)

            a dzisiaj strugasz panisko.

            • 5 7

            • Naprawdę wszystko z kupą ci się kojarzy? (2)

              • 3 0

              • (1)

                kojarzy mi się, że zostałeś za stodołą

                • 0 1

              • Ty dalej tam jesteś, jak widać.

                • 2 0

        • Weź cegłówke i sobie przymuruj w czoło... (2)

          Lubisz szczuć ludzi na siebie? Znam ludzi z Trójmiasta którzy nie wiem jakim cudem dają rade wyjść z domu bez wyraźnych instrukcji oraz znam ludzi z Warmińsko-Mazurskiego czy Podlasia którzy wnoszą do społeczeństwa więcej niż przeciętny Kowalski. Miejsce urodzenia czy wychowania nie ma nic do rzeczy i wartością osoby. Jedyny powód dla którego słowa PAD zyskują taki poklask na ścianie wschodniej, to wszechobecna bieda i brak perspektyw...
          Więc jak widzisz kogoś z tablicami NOL czy BSK, zamiast pluć i wyzywać od słoików, to pokiwaj głową z uznaniem: nie bali się wyjechać z pierdzizapadłowa do obcego miasta w celu poprawy swojego bytu. Tak sam kiedyś postąpili nasi przodkowie, by móc dać rodzinie lepsze warunki bytowe...

          • 9 1

          • pokiwaj głową z uznaniem?

            a może niech najpierw zaczną płacić tutaj podatki zanim ci ta głowa od kiwania odpadnie?

            • 3 2

          • Trzy tygodnie temu wracając z Bieszczad, zaliczyłem trzy miasta tej tak wysmiewanej ściany wschodniej, Lublin, Rzeszów i Zamość i doszedłem do wniosku, że to oni powinni się z nas śmiać. Przegrywają tylko brakiem pasa nadmorskiego.

            • 1 0

    • Jak Rafał z Warszawy wygra to każdy samorząd dostanie miliard pincet. (1)

      • 6 5

      • A jak przegra to dwa zyliony szczśćset.

        • 2 0

    • Gdyby nie zatrzymali gospodarki, to teraz byście krzyczeli, że mają krew na rękach, oj wy drobne cwaniaczki (1)

      • 12 4

      • Trzeba się na coś zdecydować. opozycja tak działa, niestety nasza wbrew zdrowemu rozsądkowi

        Jednak PiS wprowadzając stan epidemiczny nie miał do tego najmniejszych podstaw.
        Decyzje muszą być oparte na wiedzy, a nie doniesieniach medialnych i modelach tworzonych przez prywatnych inwestorów. Cały popis dla mnie to zwykła banda, która powinna trafić do aresztów wydobywczych.

        • 2 5

    • W Niemczech już ruszją procesy przeciwko niemieckiemu rządowi (2)

      Tam jest podobnie, że nawet środowiska naukowe są ignorowane, a represje nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. W Polsce to nierealne, tylko nieliczni lekarze mają odwagę mówić, ale są zaraz pacyfikowani.
      Stan epidemii w Polsce jest przedłużany bardziej niż w innych krajach z powodu obaw przed odpowiedzialnością i te wszystkie wymazywania, to czysta hipokryzja.
      Za tzw. epidemią w Polsce stoją wyjątkowe kanalie, a podobne im ją realizują, pomimo wiedzy, że np. nakładanie kar nie ma umocowania jak np. szef sanepidu, który nie przyjął mandatu za nienoszenie maski twierdząc, że nie ma podstaw prawnych.
      Jednak zaczynają już wypływać wyroki dot. bezprawności stosowania masek itd.
      W Polsce nie będzie łatwo, bo ludzie tu zostali wyjątkowo zastraszeni i cały czas korupcja trzyma się dobrze.

      • 4 5

      • A tak poza tym to wszyscy zdrowi? (1)

        Obracam się w środowisku lekarskim i jakoś nienl słyszałem o jakim kolwiek pacyfikowaniu... Wręcz odwrotnie: wszyscy lekarze z którymi rozmawiałem są przerażeni niefrasobliwością ludzi... Może kiedyś w końcu do Was dotrze: w duszy miejcie podstawę prawną zasłaniana twarzy, a noszcie ja nie że względów prawnych/bezprawnych a czysto epidemiologiczno-sanitarnych...
        Smutna rzeczywistość jest taka, że mieliśmy do tej pory szczęście żyć w czasach wolnych od epidemii i pandemii ale te czasy się kończą. Epidemiolodzy przewidują pojawienie się nowej choroby na dniach, przy której SARS-COV-2 będzie wyglądał jak pikuś (i na szeście tak w Polsce jest w porównaniu do innych krajów)...

        A jak ktoś twierdził że nie ma wirusa lub go nie dotyczy: przyjaciółka w ubiegłym tygodniu przyjęła na oddział dziecko 12 lat z COVID, które bez respiratora nie jest w stanie oddychać...

        • 5 3

        • Jasne, na ostrzej krawędzi mgły! W .yłku się obracasz chyba i tam rozmawiałeś.

          I nie jest w stanie oddychać przez covid? Po co wpuszczasz takie bzdury?
          Nie opowiadaj i nie powielaj bzdur.
          Dzieci nie chorują z powodu covid, jeżeli nawet coś wymazano, wcale nie znaczy że ma covid.
          Co ty na makówie sobie nosisz mało mnie interesuje.

          • 0 1

    • (3)

      No jasne, a wczoraj prezydenci Gdańska, Sopotu, Białegostoku czy Wrocławia wspólnie występują w TV z poparciem na Trzaskowskiego a następnie proszą rząd, dajcie nam więcej kasy bo nam nie starcza. Jak to w Gdańsku, pełna niezależność i wolne miasto. Kto mieczem wojuje od miecza ginie, po co prezydent Gdańska od samego początku miesza się w wojenki polityczne zamiast wziąć się za rządzenie miastem, do czego została powołana?

      • 13 1

      • (1)

        Jak nie zniosą przed wyborami noszenia maseczek i tej pseudo epidemii, zagłosuję na Trzaskowskiego!

        • 0 4

        • Who cares?

          • 0 0

      • Najpierw trzeba umieć to robić.

        • 0 0

    • po chcialo stanu kleski heh (5)

      czegoś na wzór stanu wojennego . Choć samo stworzyło przepisy do stanu epidemiologicznego ... paranoja troll po tu osiaga wyżyny

      • 6 0

      • Stan klęski daje możliwość starania się o odszkodowania. (4)

        A tak ludzie zostali na lodzie. Dobrze na tym wyszła tylko rodzina Szumowskich.

        • 3 6

        • Cóż, trollem byłeś, jesteś i nim pozostaniesz.

          • 1 3

        • dokładnie, od samego początku to przewał (2)

          Jak nie zniosą przed wyborami noszenia maseczek i tzw. epidemii, zagłosuję na Trzaskowskiego!

          • 0 3

          • (1)

            To twoja prywatna sprawa, na kogo zagłosujesz, barani łbie.

            • 1 2

            • Nie teraz jest publiczna! i wyPAD2020

              • 0 2

  • Tarcza kryzysowa rzad wychwala . (2)

    Na parkometrach sie zaraz zwróci.

    • 74 2

    • Za podniesienie opłaty parkingowej wine ponosi prezydent miasta. Bo to od niego zalezy wysokość oplaty

      • 12 3

    • Ale do kieszeni kolesi PO wskich.

      Bo to sprawa samo(nie)rządów.

      • 3 0

  • Ciekawe zestawienie Gdańsk a Gdynia (5)

    W Gdańsku pomimo strat wyprowadzono możliwość podróżowania SKM i PKM na zwykłym bilecie miesięcznym, nie zlikwidowano linii do ZOO. W tym samym czasie w Gdyni zlikwidowali linię do ZOO, nie wprowadzili jednego wspólnego biletu. Czyżby starty w Gdyni były większe niż w Gdańsku?

    • 50 7

    • Akurat wspólny bilet to dobry pomysł obecnych władz Gdańska. (2)

      Nie zmienia to faktu, że Gdańsk jest fatalnie zarządzany.

      • 6 1

      • A jakieś przykłady? (1)

        Poza ogólnikami i argumentami że buduje się z betonu?

        • 2 5

        • zakup Pesy bez siedzeń dziś się mści

          • 0 1

    • A chciałbyś mieć taką prezydent ?

      • 0 1

    • Nie zlikwidowali do ZOO, bo w końcu dla turystów. Ale taką linię 11 już za to tak.

      • 2 2

  • Mauzoleum ECS i rydwan niech sprzedadzą (23)

    Może coś nadrobią strat

    • 211 34

    • Nie moga:) ten ecs to taki klub tecza

      • 32 6

    • Matecznik POKO (11)

      • 21 2

      • (8)

        Ktoś normalny chodzi do tego muzeum z własnej nieprzymuszonej woli?

        • 15 2

        • A chciałbyś chodzić bez przymusu do Domu Partii?

          • 5 4

        • (6)

          Gdyby nie ta Solidarność to do dziś byś kupował mięso i rajstopy na kartki a paszporty dostawaliby tylko wybrani , może warto upamiętnić tych co doprowadzili do upadku poprzedniego systemu.

          • 3 7

          • Jasne. (2)

            A Gorbaczow Reagan i JPII to małe dodatki do wielkiej solidarności i jej niesamowitych wyczynów, nieprawdaż?

            • 6 0

            • (1)

              Gdyby nie ten 10 mln ruch z jej przywódcami to Gorbaczow ani Reagan ani Papież niczego by nie zwojowali.Wszystko razem i wszyscy razem doprowadzili do tego ze staliśmy się wolnym krajem .

              • 1 0

              • Rozumiem twój lokalny patriotyzm. Ale nie popadajmy w megalomanię. Gdyby nie działania zewnętrzne, stan wojenny załatwiłby wszystko.

                • 2 0

          • W NRD nie było Solidarności i żyją lepiej od nas.

            • 3 0

          • tyle, ze ecs nie ma nic wspolnego z solidarnoscia. (1)

            • 3 0

            • To prawda bo prawdziwej Solidarności dawno już nie ma . W tym kraju gdzie człowiek człowiekowi wilkiem nie ma żadnej solidarności.

              • 2 0

      • (1)

        A ja myślałem że to się nazywa Europejskie Centrum Solidarności.

        • 2 0

        • No widzisz, jak ty mało wiesz...

          • 1 2

    • gpec przeciez finansuje komunikacje publiczna (4)

      w Lipsku w niemczech.

      • 7 2

      • (3)

        Kupili po to by zarabiać , widzisz w tym coś niezwykłego . Dali najlepszą cenę i najlepsze warunki to kupili . Mogłeś wystartować i tez byś zarabiał

        • 0 8

        • Po co to było sprzedawać? (2)

          Jak zwykle, głupio myślisz i jeszcze bardziej głupio piszesz.

          • 4 0

          • (1)

            Pewnie masz racje .

            • 1 1

            • To podobnie, jak ty.

              • 0 3

    • (1)

      Jeszcze ci się nie znudziło z rydwanem , słaby i oklepany argument, bądź kreatywny i wymyśl coś ciekawego

      • 0 7

      • taki tuman nic nie wymyśli, klepie co mu powiedzą

        • 0 2

    • 40 mln stray co roku Gdańsk doplaca tylko do samego stationu!!! (2)

      • 5 0

      • (1)

        Nie Gdańsk, lecz podatnik mieszkający w Gdańsku.

        • 3 0

        • zgadza sie Gdańsk to mieszkańcy gdańska

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane