• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 chętnych do budowy Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
16 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Trasa Kaszubska ma powstać w ciągu ok. 3 lat. Wykonawcę najszybciej poznamy na przełomie wiosny i lata w 2016 r. Trasa Kaszubska ma powstać w ciągu ok. 3 lat. Wykonawcę najszybciej poznamy na przełomie wiosny i lata w 2016 r.

25 firm i konsorcjów zadeklarowało, że weźmie udział w przetargach na budowę ponad 60-kilometrowej Trasy Kaszubskiej. Warta ok. 3 mld zł inwestycja ma być gotowa na przełomie 2019 i 2020 r.



Którędy jeździsz bądź pojechałbyś samochodem z Trójmiasta do Niemiec?

Do godz. 11 w poniedziałek firmy i konsorcja mogły składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na budowę łącznie 64-kilometrowej Trasy Kaszubskiej. Zgłosiło się 25 firm i konsorcjów (pełna lista na końcu artykułu w ramce).

Wśród nich są trzy firmy z Trójmiasta: MTM z Gdyni, znana z budowy choćby al. Havla w Gdańsku, Vistal z Gdyni, znana z budowy konstrukcji stalowych oraz sopockie NDI. Wszystkie te firmy występują w roli partnera konsorcjum.

Tak duże zainteresowanie udziałem w budowie nie powinno dziwić. To intratny kontrakt - koszt realizacji Trasy Kaszubskiej oszacowano na ok. 3 mld zł. Kryterium oceny ofert w przetargach zostało określone następująco: cena - 90 proc., gwarancja - 5 proc., termin realizacji - 5 proc.

Mapa drogowa dla przedsięwzięcia

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj". Kosztem 7,7 mln zł właśnie opracowuje ją firma Transprojekt Gdański.

Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA powinni zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Prace projektowe oraz roboty budowlane powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych.

Czytaj też: 22 chętnych do budowy betonowej Obwodnicy Metropolitalnej

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.
64-kilometrowa inwestycja podzielona na dwa odcinki

Trasa Kaszubska, która będzie miała kategorię drogi ekspresowej, ma mieć ok. 64 km długości. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Na każdej jezdni pojawią się pasy awaryjne. Kierowcy mają podróżować tam z maksymalną prędkością 120 km/h.

Przypomnijmy, że budowa Trasy Kaszubskiej została podzielona na dwa przetargi. Pierwszy to budowa 32-kilometrowej drogi od miejscowości Leśnice na zachód od Lęborka do miejscowości Luzino. W ramach tego przedsięwzięcia powstanie nie tylko obwodnica na południe od Lęborka, ale też pięć drogowych węzłów, czyli jadąc do Trójmiasta: Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce, Strzebielino, Luzino.

Ponadto inwestycja zakłada budowę miejsca obsługi podróżnych w Bożym Polu. Obiekt będzie miał drugą kategorię, a to oznacza, że oprócz miejsc postojowych i toalety pojawi się też stacja paliw. Natomiast na wspomnianej Obwodnicy Lęborka zostanie wybudowana ok. 1,5-kilometrowa estakada nad rzeką Okalicą.

Drugi przetarg to również ok. 32-kilometrowy odcinek drogi, który zaczynać się będzie w Luzinie, a kończyć ma w Gdyni w dzielnicy Wielki Kack. Tutaj wykonawca zbuduje sześć węzłów drogowych - Szemud, Koleczkowo, rozbudowany węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zrealizowany Węzeł Chwaszczyno, który umożliwi skomunikowanie z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), węzeł Dąbrowa (wcześniej Rdestowa) przy Polifarbie.

W miejscowości Kamień natomiast zostanie otwarte miejsce obsługi podróżnych. Obiekt będzie miał trzecią - najwyższą kategorię. To oznacza, że ewentualny najemca będzie mógł tam wybudować oprócz stacji paliw także hotel. Mniejsze miejsce obsługi podróżnych, bo pierwszej kategorii, pojawi się nieopodal Sychowa.

Przekrój drogi ekspresowej - Trasy Kaszubskiej. Przekrój drogi ekspresowej - Trasy Kaszubskiej.
Trwają spotkania z mieszkańcami w sprawie budowy Trasy Kaszubskiej

Przypomnijmy, że od początku listopada projektanci i urzędnicy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad spotykają się z mieszkańcami. Przedstawiają tam rozwiązania projektowe na poszczególnych odcinkach drogi ekspresowej na etapie koncepcji programowej.

Na spotkaniach można zadawać pytania projektantom i zgłaszać uwagi. Ponadto w ciągu tygodnia od danego spotkania będzie można pisemnie przesłać uwagi i wnioski do przedstawionych rozwiązań.

Na tydzień przed planowanym każdym spotkaniem na terenie gminy lub miasta zostaną rozwieszone plakaty zawierające informacje o terminie oraz miejscu spotkania. Można będzie także ustalić je na stronie projektu budowy Trasy Kaszubskiej.
Najważniejsze drogi na Pomorzu. Najważniejsze drogi na Pomorzu.

Firmy i konsorcja zainteresowane przedsięwzięciem

I. Przetarg
Zadanie nr 1 - Obwodnica Lęborka

1. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider), Construcciones Rubau S.A.
2. Eurovia Polska S.A.
3. Intercor Sp. z o.o.
4. Mota Engil S.A.
5. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
6. Budimex S.A.
7. Energopol Szczecin S.A.
8. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
9. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
10. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Vistal Gdynia
11. Salini Impregilo S.p.A.
12. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau
13. Pol-Aqua Sp. z o.o.
14. Konsorcjum firm: PBD-I S.A., Erbud S.A. PBDiM ERBEDIM
15. Metrostav a.s.
16. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
17. IDS-BuD S.A.
18. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
19. Astaldi S.p.A.
20. Konsorcjum firm: Itineria S.p.A. (lider), Budner Infrastruktura
21. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A.

Zadanie nr 2 - odc. Węzeł Łęczyce - Węzeł Luzino

1. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider), Construcciones Rubau S.A.
2. Eurovia Polska S.A.
3. Intercor Sp. z o.o.
4. Mota Engil S.A.
5. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
6. Budimex S.A.
7. Energopol Szczecin S.A.
8. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
9. PRM Mosty Łódź S.A.
10. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
11. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Vistal Gdynia
12. Salini Impregilo S.p.A.
13. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau
14. Pol-Aqua Sp. z o.o.
15. Metrostav a.s.
16. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
17. Skanska S.A.
18. IDS-BuD S.A.
19. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
20. Astaldi S.p.A.
21. Konsorcjum firm: Itineria S.p.A. (lider), Budner Infrastruktura
22. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A.

II. Przetarg
Zadanie nr 3 - odc. Węzeł Luzino - Węzeł Szemud

1. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider), Construcciones Rubau S.A.
2. Konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. (lider), Warbud S.A.
3. Mota Engil S.A.
4. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
5. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
6. Intercor Sp. z o.o.
7. Budimex S.A.
8. Energopol Szczecin S.A.
9. PRM Mosty Łódź S.A., MTM Gdynia
10. Salini Impregilo S.p.A.
11. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
12. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
13. Pol-Aqua Sp. z o.o.
14. Metrostav a.s.
15. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
16. IDS-BuD S.A.
17. Skanska S.A.
18. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
19. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A.
20. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Vistal Gdynia
21. Astaldi S.p.A.
22. Colas Polska Sp. z o.o. (lider), Unibep S.A., Most Sp. z o.o.

Zadanie nr 4 - odc. Węzeł Szemud - Węzeł Wielki Kack

1. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider), Construcciones Rubau S.A.
2. Konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. (lider), Warbud S.A.
3. Mota Engil S.A.
4. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
5. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
6. Intercor Sp. z o.o.
7. Budimex S.A.
8. Energopol Szczecin S.A.
9. Salini Impregilo S.p.A.
10. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
11. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
12. Pol-Aqua Sp. z o.o.
13. Metrostav a.s.
14. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
15. IDS-BuD S.A.
16. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
17. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A.,
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Vistal Gdynia
19. Astaldi S.p.A.
20. Colas Polska Sp. z o.o. (lider), Unibep S.A., Most Sp. z o.o.

Miejsca

Opinie (119) 4 zablokowane

  • mam nadzieję, że PIS wstrzyma przetarg

    a pieniądze przeznaczy na 500zł na każde dziecko

    • 3 7

  • Już dzisiaj istniejąca obwodnica się zatyka. (1)

    Wygląda na to, że kiedy dołączy do niej ruch z trasy kaszubskiej nastąpi całkowity paraliż. Przecież nikt o zdrowych zmysłach, chcący wjechać na obwodnicę południową - w stronę Warszawy - nie zdecyduje się na dodatkowe kilometry przez Żukowo i Kartuzy, tylko wybierze krótszy odcinek obwodnicy już istniejącej.

    • 5 6

    • Wybierze krótszy i będzie jechał 50km/h - hahaha

      A może jednak będzie głupi i wybierze dłuższy i będzie jechał 120km/h

      Oczywiście ciekawe czemu tych głupich będzie tak dużo, a może dlatego, że automapa coraz bardziej uwzględnia prędność przejazdu i sama wskaże dłuższą drogę.

      To podobnie czemu tak dużo ludzi omija s7, która jest w nieustannej przebudowę jadąc A1-A2 przecież ona o wiele dłuższa. tyle, że jazda nią krótsza :P i mniej męcząca.

      • 3 1

  • węzeł Strzebielino

    jeśli powstanie węzeł Strzebielino to dobrze byłoby wybudować drogę astfaltową ze Strzebielina do Chynowia, wtedy byłby to skrót do Gniewina czy Choczewa

    • 2 1

  • Opat opat i jeszcze raz opat!
    któregoś lata staniemy w korku między turystami i zostaniemy w nim na zawsze!

    tylko opat może nas uratować!
    w niej moc!!!

    • 3 3

  • Za Jarosława K w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady.

    Wrzesień 2015
    Obecnie w użytkowaniu jest juz ponad 3200 km autostrad i dróg szybkiego ruchu, z czego 2600 oddanych za rządów PO. Ponad 900 km w budowie i 800 w przetargach. Kolejne 400 jest do przetargów przygotowywane

    • 6 4

  • Mam pytanie - ile z tych firm to polskie firmy???!!! (2)

    Czy jakaś polska firma buduje drogi w niemczech, hiszpanii, austrii czy może we włoszech???
    zagraniczne firmy wygrywają u nas przetargi, podnajmują za grosze polskich podwykonawców, nie płaca im w terminie albo w ogóle nie płacą, mnożą swoje zyski a zarobioną kasę transferują za granicę w postaci usług doradczych itd...

    w związku z tym mam pytanie - czy przykładem innych krajów będących członkami unii polska nie powinna zadbać o to aby pieniądze wydawane na inwestycje publiczne były przerabiane wyłącznie przez polskie firmy??? Czy zysk z budowy tych autostrad nie powinien być wypłacany i wydawany w polsce a nie w niemczech austrii czy hiszpanii???

    dlaczego inne kraje, członkowie unii potrafią się zabezpieczyć przed tym aby żadna polska firma nie złożyła oferty na budowę infrastruktury w ich krajach???

    nie wiem jak wy kochani ale mnie się wydaje że ktoś nas równo dyma a my polacy zamiast się zjednoczyć i zrobić z tym porządek to kłócimy się na każdym kroku kiedy nasze pieniądze ciurkiem wypływają za granicę!!!

    unia nam daje kasę pod warunkiem, że za tą kasę wynajmiemy niemieckie, hiszpańskie czy austryjackie firmy!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 1

    • Nam nic się nie opłaca, niestety... Gorzkie. (1)

      • 0 0

      • opłaca się powalczyć o nasze

        opłaca się zadbać o interes naszych firm, tak jak niemcy dbają o własne interesy podpisując umowy z putinem, tak jak Hiszpanie nie wpuszczają obcych na swój rynek, tak jak Czesi kupują przede wszystkim swoje samochody

        skoro innym się opłaca dbać o własny interes będąc jednocześnie w unii to nam Polakom też powinno się opłacać - WYSTARCZY CHCIEĆ!!!

        • 0 0

  • koszt budowy w Europie 3-4mln.eur za kilometr u nas prawie 12mil.eur (1)

    Niemcy Włochy 3 pasy góry przełęcze itd 3 do 4 miliony eur za kilometr szerokiek,
    3 pasmowej autostrady
    u nas przetarg na 12.mln eur za kilometr wąskich pasów
    jest kasa są chętni - za taką kasę....

    • 3 0

    • BOŻE miłosierny spraw , żeby zakute doświadczyły łaski chwilowej chociażby wolności .

      Spraw , żeby informacje podawane wielokrotnie miały siłę przebić się do zabetonowanych głów!.AUTOSTRADY BUDOWANE W POLSCE KOSZTOWAŁY TYLE CO ŚREDNIO W EUROPIE! Austria: 1696 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 12,87 mln euro Czechy: 729 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,86 ml euro Dania: 1130 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 5,89 mln euro Hiszpania: 14021 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 6,69 mln euro Holandia: 2631 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 50 mln euro Irlandia: 663 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 10 mln euro. Litwa: 309 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 4 mln euro Niemcy: 12 813 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,24 mln euro Norwegia: 344 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 18 mln euro Słowenia: 747 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 7,29 mln euro Węgry: 1273 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 11,87 mln euro. Polska: 1324,4 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 9,11 mln euro.Jeśli chodzi o przejazd to średnia cena za km/ ( 29 gr)jest niższa niż ceny w większości państw europejskich Na 63 przebadane odcinki płatnych dróg we Francji tylko na 20 autostradach jest nieco taniej niż Polsce a na większości zdecydowanie drożej np. za odcinek Lyon - Grenoble zapłacimy średnio 55 gr/km, a Grenoble - Albertville 48 gr/km. Może jeszcze przykład Hiszpanii i Portugalii - Horrendalne stawki muszą płacić kierowcy w Hiszpanii, gdzie przeciętna cena za przejazd autostradą kształtuje się na poziomie 38-42 gr za kilometr, choć według ASECAP mediana średnich stawek jest jeszcze wyższa i wynosi aż 53 gr! I tak: 275 -km trasę z Barcelony do Saragossy pokonamy, płacąc średnio 46 gr/km, z kolei na trasie A7 z Valencii do Alicante średnia opłata wyniesie 49 gr, ). Portugalia- za 293-km podróż A1 między Lizboną a Porto zapłacimy 24,35 euro, co oznacza średnią 36 gr za kilometr. Podróż ze stolicy do Paderne (nieopodal nadmorskiego kurortu Algarve) autostradą A2 to wydatek rzędu 19,90 euro za 223 km (średnia 38 gr/km).

      • 0 1

  • Apeluję do ludzi rozsądnych. (7)

    Większość postów hejtujących Platformę Obywatelską i to wpisy dawane płatnym klakierom PiS do wstawiania na strony portali internetowych i fb. Jak widać mało oryginalne, bo powtarzające się od lat pod prawie każdym artykułem. Wklejają gotowe teksty narzucone im z góry. Dlaczego apeluję o pozostawienie tych wpisów bez oceny i komentarza? Otóż za każde wklejenie tekstu na stronę dostają kasę (aktualnie za wpis na fb PiSS płaci 2zł), za każdą odpowiedź pod wpisem dostają kasę(50gr), za każdą ocenę pozytywną i negatywną dostają kasę(10gr). Ignorując te wpisy pozbawiacie ich źródła łatwego dochodu waszym kosztem i spychacie ich tekst coraz niżej. Odpowiadając przebijacie na ich na szczyt komentarzy (fb) pierwszą stronę( portale), czyli robicie im przysługę.

    • 4 8

    • Cześć Aneta (1)

      takie dane może mieć tylko osoba która sama tak zarabiała, czyli można cię potraktować jako osobę która straciła pracę i się mści na swoim dotychczasowym pracodawcy buahahahaha

      • 1 1

      • To nie jest jakaś tajemna wiedza. Np. parę dni temu na wp.pl ukazał się następujący wpis- Piszę na umowę- zlecenie posty dla Komitetu Wykonawczego Prawa i Sprawiedliwości. Nie mamy problemu z funduszami ( gaże są zaje....ste), a jedynie z konkurencją - też działającą z tej samy strony frontu. Mamy trzech głównych konkurentów, ale jak na razie jesteśmy najlepsi, choć ludzie z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej z Torunia depczą nam po piętach! Pracuje u nas na dwie zmiany 175 osób i jedziemy na 27 terminalach wielomonitorowych. Samych "pisarzy" pracujących dla nas off-line mamy 47 (tworzą teksty i wrzucają je operatorom terminali, a ci z kolei ładują je jako posty w forum). Przyjdź do nas i nie pożałujesz pisać na mejla lokalnych struktur PiS. Fake? Może Ale równie możliwe, że taka jest prawda o aktywności PiSu w sieci

        • 1 1

    • Twój poziom intelektualny, (3)

      daje odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce PO mogło dojść do władzy i mimo afer, rządzić przez tyle lat.

      • 1 1

      • (2)

        Różnica między PO a PiSem jest taka, że jak w otoczeniu PO pojawia się czarna owca, to się ją wyrzuca. Jak w PiSie się taka pojawi, to natychmiast staje się bohaterem, prześladowanym przez policję, prokuraturę i sądy. Stado pisowskich fanatyków natychmiast zaczyna go bronić; nie interesują ich fakty, Oni wiedzą, że jest złodziej niewinny i już. Oni wiedzą, że próbuje się zniszczyć uczciwego (jak wszyscy w Pisie) człowieka. Nawet jak już taki pisowiec trafi za swoje przestępstwa do więzienia, może liczyć na wsparcie kolegów, którzy wysyłać mu będą paczki; przykład: Maciej Zalewski (skazany za aferę ARTB, który za rządów PiS został przedterminowo zwolniony z więzienia na wniosek Lecha K). Podobnym kwiatkiem było ułaskawienie przez Lecha Kaczyńskiego 9 czerwca 2009 r. przedsiębiorcy z Kwidzyna. Trzy tygodnie wcześniej mężczyzna ten założył spółkę z Marcinem Dubienieckim, mężem Marty Kaczyńskiej. Adam S. z Dubienieckim prowadzili rozliczne interesy. Obecnie również są wspólnikami w jednej ze spółek - informuje "Polska-The Times". Jak wynika z wyroku sądowego przedsiębiorca przez niemal osiem lat oszukiwał Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz urząd skarbowy. W zamian za podpisywanie się pod fikcyjnymi listami obecności wypłacał kilku niepełnosprawnym po 100-200 zł. W ten sposób poświadczał ich rzekomą pracę w jednej z jego firm w Kwidzynie. Dzięki procederowi wyłudził z PFRON ponad 120 tys. zł, a Skarb Państwa naraził na stratę co najmniej 30 tys. zł. Zarówno w trakcie śledztwa, jak i w późniejszym procesie sądowym, interesy Adama S. reprezentował Marek Dubieniecki, ojciec Marcina.

        • 2 2

        • PO sķłada się z samych czarnych owiec tępaku (1)

          • 0 3

          • Przykład kilku autentycznych afer a nie jakichś psychobajek. PiS = Pazerni i Skorumpowani 2007-10-19. Jacek Szczot, wiceminister rozwoju regionalnego w rządzie PIS, zakupił za preferencyjny kredyt 166 ha ziemi po dawnym PGR. Pole wydzierżawił . W ciągu trzech lat otrzymał z ARiMR 220 tys. zł dopłat - choć mu się nie należały. W marcu 2007 r ziemię sprzedał - za ponad milion złotych. Sprawą dopłat Szczota zajęła się Prokuratura Okręgowa w Lublinie . Podstawa wszczęcia postępowania - wyłudzenie. Sąd skazał Szczota na rok więzienia. http://wiadomosci.gazeta.pl Na 3,5 roku więzienia, 100 tysięcy zł grzywny oraz 8 lat zakazu pełnienia funkcji publicznych skazał sąd prezydenta Starachowic . Wojciech Bernatowicz był prezydentem Starachowic z ramienia PIS . Został oskarżony o przyjmowanie gigantycznych łapówek i nakłanianie do fałszywych zeznań. - Taki człowiek, z patriotycznej i szanowanej rodziny, młody, przystojny, spoza układów, był wtedy potrzebny, aby pokonać kandydata SLD - wspominają w PiS. Do jego wygranej przyczynił się ówczesny wicepremier Przemysław Gosiewski, który wspomagał kampanię PiS w Starachowicach. http://wyborcza.pl 9 czerwca 2009. Sąd Okręgowy w Przemyślu utrzymał w mocy wyrok skazujący Ryszarda Lewandowskiego, byłego wiceprezydenta miasta, prominentnego działacza PIS , na karę 2 lat więzienia . Prokuratura oskarżyła Ryszarda Lewandowskiego o to, że przyjmował gigantyczne łapówki w zamian za załatwienie pracy w Straży Granicznej. Lewandowski został wiceprezydentem Przemyśla z rekomendacji prawych i sprawiedliwych. http://www.nowiny24.pl Podejrzany o korupcję były wiceminister zdrowia w rządzie PiS Jarosław Pinkas trafił do aresztu - zdecydował łódzki sąd rejonowy. Według śledczych, sprawa ta jest jedną z największych tego rodzaju w Polsce. Zdaniem ABW łapówki miały wynosić od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy zł. Zarzuty wobec Pinkasa dotyczą okresu, kiedy pełnił on funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Kardiologii w Warszawie. Mają one związek ze śledztwem dotyczącym nieprawidłowości związanych z organizowaniem przetargów. Prokuratura wnioskowała o jego aresztowanie ze względu na grożącą mu wysoką karę oraz obawę matactwa. Jarosławowi P. grozi do 10 lat więzienia. http://www.se.pl

            • 0 0

    • Aneta wybory się skończyły i widać że jesteś bezrobotna

      • 1 1

  • ZBĘDNE dublowanie w okolicy Gdyni

    CZEMU w okolicy Gdyni KSZTAŁT tej drogi nie jest zgrany z obwodnicą metropolitalną. Do Gdyni skręca i Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna.
    ZBĘDNE dublowanie- wystarczyłaby jedna droga.

    • 0 1

  • bedzie po czyms jezdzic

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane