• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 mln na utrzymanie systemu Tristar

Krzysztof Koprowski
6 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej. Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej.

Prawie 25 mln zł będzie kosztowało Gdańsk utrzymanie i serwis urządzeń Tristar w najbliższych latach. Dotychczas prace te wykonywano w ramach umowy gwarancyjnej, która wygasa w grudniu bieżącego roku.



Czy Tristar wpłynął na poprawę płynności ruchu?

Przetarg na utrzymanie sprawności systemu Tristar został podzielony na dwa zadania:
  1. Dotyczące infrastruktury dla wszystkich użytkowników dróg do 10 grudnia 2020 r.
  2. Dotyczące infrastruktury dla komunikacji miejskiej do 31 grudnia 2021 r.

W ramach pierwszego zadania wykonawca będzie zobligowany do m.in.:
  • bieżącego utrzymania w dobrym stanie technicznym i estetycznym całej infrastruktury systemu Tristar,
  • dokonywania napraw sygnalizacji i pozostałych urządzeń systemu,
  • zapewnienia całodobowego serwisu oraz dozoru technicznego,
  • codziennych objazdów i kontroli urządzeń sygnalizacji i elementów infrastruktury,
  • obsługi informatycznej, w tym bieżącej aktualizacji oprogramowania i usuwania ewentualnych błędów.

W tej części przetargu wpłynęła tylko jedna oferta od gdańskiej firmy Eldro Serwis na kwotę ok. 19 mln zł 915 tys. zł.

W ramach drugiego zadania wykonawca będzie odpowiadał za m.in.:
  • serwis i utrzymanie Systemu Informacji Pasażerskiej, w tym tablic oraz urządzeń pokładowych w tramwajach i autobusach,
  • utrzymanie sprawnej bezprzewodowej transmisji danych w ramach systemu,
  • usuwanie wszystkich awarii i usterek,
  • dbałość o poprawne funkcjonowanie oprogramowania systemu w ramach SIP.

W zakresie drugiego zadania także została złożona tylko jedna oferta - firmy GMV Innovating Solutions z Warszawy, która swoją pracę wyceniła na ok. 5 mln 71 tys. zł.

Nieznacznie przekroczony zakładany budżet



Złożone oferty odbiegały nieco od wydatków planowanych na ten cel przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W zadaniu pierwszym budżet przekroczony został o niespełna 3 mln zł, zaś w drugim oferta była tańsza o prawie 0,5 mln zł.

W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej. W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej.

Przejęcie odpowiedzialności za Tristar już w grudniu



Ostatecznie umowy z wykonawcami podpisano m.in. ze względu na brak czasu na powtórne rozpisanie przetargu i ryzyko mniej korzystnych ofert. Obsługę systemu obie firmy przejmą już 11 grudnia, czyli w momencie, gdy wygasają dotychczasowe umowy na utrzymanie systemu.

- Po tym terminie za sprawność systemu będą odpowiadały firmy wyłonione w przetargu. Dotychczasowa umowa na utrzymanie sygnalizacji świetlnej została więc rozszerzona o utrzymanie sprawności całego systemu Tristar. Jest to pierwsza taka umowa dotycząca infrastruktury systemu Tristar - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przekazanie tak znacznego zakresu prac firmom zewnętrznym nie wpłynie w żaden sposób na liczbę etatów w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

- W ramach przetargu nie zmieni się operator i zarządca systemu. Jest nim GZDiZ, a dokładniej pracownicy Działu Inżynierii Ruchu. Stan ten zostanie utrzymany niezależnie od tego, kto będzie odpowiadał za poprawność działania systemu - wyjaśnia Kiljan.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (239) 4 zablokowane

  • Mam nadzieję że kiedyś... (1)

    Osoby odpowiedzialne za wywalenie w błoto kilku miliardów złotych na ten cały TriStar staną przed sądem!

    W Krakowie zastosowano dużo tańsze i bardziej skuteczne rozwiązania.

    W Trójmieście obojętnie czy jedzie się zgodnie z przepisami czy szybciej czy wolniej zawsze jeździe się od czerwonego do czerwonego! Ciągle w korkach i to często spowodowanych właśnie przez ten bezwartościowy system!

    • 19 5

    • Kilku miliardów? No to cię poniesło tera

      • 2 3

  • Porównawczym spojrzeniem (5)

    Drodzy gdańszczanie, widzę, że krytyką obsypujecie wszystko i wszystkich... w gdańsku mieszkam od kilku miesięcy, poruszając się każdego dnia samochodem o mniej więcej stałych godzinach (minimum dwa razy dziennie) - a przeprowadziłem się z miasta podobnej wielkości, gdzie również funkcjonuje system inteligentnego sterowania ruchem... i podobnie jak w Gdańsku większość ludzi go krytykuje (widać cecha narodowa). Jednakże z mojej perspektywy mogę obiektywnie ocenić ruch miejski w Gdańsku i stwierdzam, że jeździ się tutaj naprawdę dobrze i w miarę płynnie (oczywiście w porównaniu do innych miast w Polsce podobnej wielkości). Należy jednak pamiętać, że system taki ma na celu nie tylko upłynnienie ruchu, ale też i inne zadania - np. jego uspokojenie, czy wręcz wstrzymanie, aby nie sparaliżować innej części miasta. I proszę nie piszcie, że w mieście B lub C jeździ się lepiej, skoro nie poruszacie się tam codziennie, a jedynie okazjonalnie, bądź wcale.
    Niestety samochodów przybywa w zastraszającym tempie i nawet najlepszy system nie "upchnie" wszystkich samochodów na tych samych ulicach...

    • 10 19

    • Widocznie mieszkasz za krótko (3)

      Pomieszkaj trochę dłużej kup sobie auto pojeździł np: po węźle Kowale ok godzin. 16. Potem zabieraj głos

      • 5 4

      • Tak zwane odwracanie kota ogonem... (2)

        Zadam pytania: co wspólnego ma system sterowania ruchem miejskim z węzłem Kowale, zlokalizowanym w sąsiedniej gminie? I w jakim celu mam kupować sobie kolejny samochód?
        Tym tokiem myślenia system Tristar można obarczyć za każde zło, jakie wydarzy się w Trójmieście... Pozdrawiam i więcej optymizmu.

        • 3 3

        • Nie każdy jeździ po miescie (1)

          Płace tak samo podatki jak ty w GD i dla mnie cześć południowa osiedla jest moim Gdańskiem . Po wój robić tristana w miejscu gdzie systemy czasowe zmiany światła by to rozwiązały a nie wydawać miliony

          • 3 0

          • Zgadza się...

            Masz absolutną rację, tylko, że artykuł dotyczy samego systemu, a nie układu komunikacyjnego miasta.
            (...)
            Jednakże w przypadku układu drogowego na południu miasta, to myślę, że jest on strasznie niewydolny, oparty na historycznych szlakach komunikacyjnych. Wydając zgodę deweloperom na zabudowę południa Gdańska i gmin ościennych - najpierw powinno się zadbać o układ drogowy, czego ewidentnie nie uczyniono. To samo dotyczy innych regionów Trójmiasta, np. rozbudowa Pogórza w Gdyni i dalej w stronę Kosakowa, bez większej modernizacji całego układu drogowego. Ponadto brak obwodnicy trójmiejskiej - obecna droga (S6) planowana w latach 60-tych, a budowana w latach 70-tych - już od wielu lat nie spełnia swojej funkcji i została naturalnie wchłonięta w strukturę miejską.

            • 1 0

    • "Więcej samochodów"

      Kto tak pisze na prawdę nie przetestował tego systemu. Jest wiele miejsc w Gdańsku podpiętych pod system gdzie stoi się 1.5 minuty na czerwonym zawsze! Czy dzień czy noc czy święto a ruch tam jest tylko w jednym kierunku. Stoisz te same 1.5 min nawet jak absolutnie nic niebpodjeżdża... nawet wiatr nie wieje.
      Na takich przykładach widać dosadnie że system nic nie reguluje. Na Subiaława to nawet tramwaje czekają cały cykl mimo iż ani jeden samochód nawet w odległości 1km nie porusza się w jego kierunku.
      Więc nie. Zwiększona ilość samochodów nie ma tu nic do rzeczy w związku z jazdą od czerwonego do czerwonego. Inny przykład to gdy jadę z żabianki na ulicę polanki, godzina 22, ruch na ulicach żaden - odcinek 2km przejechany w 12 min z czego 7 min to stanie na czerwonych.

      • 1 0

  • zielona fala itd,,,

    miała być zielona fala a jest zielone nic - jadąc z przepisami nie da się przejechać na tym czymś co nie istnieje, bo ruszasz z jednych świateł i i po 100m widzę jak drugie zmieniają się na czerwone a są oddalone o kolejne 300m,... ten system to jedna wielka fikcja. Zobaczcie sobie jak to działa choćby w Londynie, tam nikt nie wjeżdza na skrzyżowanie jak nie może go opuścić bo zanim dojedzie do domu to już ma wystawiony mandacik, a u nas ten system nie wnosi NIC kompletnie, a takie było halo i łaaaał i jak zwykle funkcjonalność na 10%

    • 23 2

  • Tristar - działanie

    Ja jadąc z Zaspy na Jasień o godzinie 5:45, przez Żołnierzy, Potokową i Łostowicką - mimo ruchu praktycznie żadnego, stoję na każdych światłach. Już pomijam fakt że przed 6:00 w ogóle można by wyłączyć sygnalizację, ale jest ona tak ustawiona, że jadąc przepisowo stoję po kilkanaście razy

    • 22 1

  • Nie można oceniać działania Tristara patrząc na korki.. (5)

    Jest coraz więcej samochodów i to one powodują korki. Bez Tristara byłoby obecnie dużo gorzej niż jest i wtedy byśmy narzekali, że go nie ma. Od momentu zaprojektowania do wdrożenia minęło kilka dobrych lat podczas których przybyło zapewne kilkadziesiąt % samochodów. Przy systemie drogowym jaki jest nie da się zlikwidować korków samym sterowaniem sygnalizacja, to po prostu niewykonalne.

    • 7 22

    • Nie kilkadziesiąt a kilkanaście

      A poza tym wszystko się zgadza. zdiz powinien włączyć Tristara w tryb " brak synchronizacji z uwzględnieniem natężenia ruchu" i wtedy dopiero niektórym marudom zrobi się smutno.

      • 2 1

    • Zgadzam się...

      Dokładnie tak jest, ale większość chciałaby poruszać się swobodnie po drogach tak, jak np. 30 lat temu, kiedy ruch był wielokrotnie mniejszy (delikatnie mówiąc).

      • 0 0

    • nie nie nie

      Jak wytlumaczycie zatem czerwone swiatła nawet nie na skrzyżowaniach tylko na pustych przejsciach dla pieszych. Na Żabiance jest np takie przejście. Nie ma pieszych- czerwone dla aut i tak, jadac 50-60 na kolejnych tez stoisz...i na kolejnych również ;) ( w nocy równiez tak jest- wtedy najlepiej 70-80 jechac i jest szansa))

      • 1 0

    • Korki generuje właśnie tristar. Na każdych światłach stoisz.

      • 0 0

    • Brednie bezpodstawne.

      Na jakich danych się opierasz twierdząc, że przybyło xx % aut na drogach? Podaj źródło. Ja jeżdżę na co dzień pomiędzy 4 punktami miasta o tej samej porze dnia, wybierając po 2-3 alternatywne trasy przez cały Gdańsk i widzę:
      1. Całkowitą ilość aut w moim kierunku i pozostałych drogach skrzyżowania - taka sama jak przed 5-7 laty (z dokładnością do oceny wzrokowej rzędu 5%),
      2. Przybyło trochę tras rozładowujących nieznacznie ruch (tunel etc...),
      3. że Tristar zapala czerwone i zielone w "idiotycznych" odstępach czasu, często wcale nie zmieniając cyklu na kolejnym skrzyżowaniu w zależności od zmiany cyklu na poprzednim !!!

      • 0 0

  • Wybory przeszly i znow śmieciarki blokują ulicę w godzinach 7-9. Czemu im zależy na korkach?

    • 9 0

  • Nie na temat

    Bardzo ładne zdjęcie otwiera artykuł.
    Takie graficzne.

    • 0 0

  • Trójmiejski przewał listopada 2018 :)

    Gdynia i Sopot do boju :)

    • 12 0

  • No to zaczynamy nową kadencję.

    Na początek informacje finansowe. Później podwyżki. Na końcu zaś informacje o sprzedaży poszczególnych działek i nowych planach przestrzennych.

    • 14 0

  • Uprasza się wyborców pana Adamowicza i spółki o nie marudzenie i nie krytykowanie. Gdańsk - wolne miasto. od rozumu.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane