- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (169 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (186 opinii)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (143 opinie)
- 4 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (35 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (98 opinii)
- 6 Wzięli pod lupę punktualność SKM (82 opinie)
3 x 5, czyli wizja Gdańska do roku 2020
Pięć miliardów do wydania w pięciu obszarach rozwoju miasta przez najbliższe pięć lat - tak w skrócie można określić plan inwestycyjny Gdańska do roku 2020, czyli w kolejnej i przypuszczalnie ostatniej już perspektywie dużego wsparcia unijnego. Urzędnicy chcą przez najbliższe 11 tygodni skonsultować z mieszkańcami obszerną listę projektów.
- Dyskusję zakończymy 14 grudnia, podczas dorocznego spotkania obywatelskiego w Filharmonii Gdańskiej. Te 11 tygodni będzie wypełnionych licznymi spotkaniami z różnymi grupami społecznymi, dzielnicowymi, rozmowami przez Internet itd. Jednym słowem chcemy przez rozmaite kanały porozmawiać na temat przyszłości i tego, co chcemy zrealizować do roku 2020 - zapowiada Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska.
W wydatkowaniu środków największą zmianą w stosunku dla lat ubiegłych ma być zwiększenie pieniędzy na przestrzeń publiczną (z 9,6 do aż 29 proc.) przy jednoczesnym ograniczeniu na gospodarkę i transport (spadek z 68 do 54,7 proc.) oraz kulturę (dotychczas 6,7 proc., w planach 1,8 proc.).
- To pokazuje naszą zmianę myślenia. W kampanii wyborczej 2014 ten wątek [przestrzeni publicznej - dop. red.] pobrzmiewał. Został też powtórzony w pracach nad strategią. Wyciągamy wnioski i przeznaczamy większą pulę na przestrzeń publiczną, na to czego gdańszczanie chcą i pragną - wyjaśnia Adamowicz.
Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut
Zmiany widoczne są też w formie promowanego transportu. Miasto chce położyć nieco mniejszy nacisk na budowę nowych dróg, ale jednocześnie wesprzeć rozwój sieci tramwajowej. To logiczna decyzja nie tylko ze względu na wizję rozwoju miasta, ale także fakt, że komunikacja szynowa ma większy priorytet w podziale środków wsparcia finansowego UE.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?
Przekładając na liczby - w latach 2009-14 powstało w Gdańsku 25 km dróg, a w planach do 2020 r. jest ich 19,5 km. Odpowiednio dla tych samych przedziałów czasowych: zbudowano 7,7 km torowisk tramwajowych, a planowanych jest 14,5 km.
Ta sama polityka obejmuje także kwestię dróg rowerowych (dotychczas 50 km, w planach 69,5 km) czy remontów i budowy chodników (65 km i w planach 79,5 km).
Most na Wyspę Sobieszewską ma wreszcie szansę doczekać się realizacji.
Priorytetem w transporcie ma zostać najszybciej rozwijające się Południe. Będzie się także dążyło do: utworzenia połączenia między Południem a Wrzeszczem (Trasa GP-W), budowy węzłów komunikacyjnych, obiecywanego od lat mostu na Wyspę Sobieszewską (z myślą o ewentualnej organizacji międzynarodowego zlotu harcerzy w 2023 r.) czy też rozbudowie ul. Jana z Kolna (szacowany koszt to aż 70 mln zł ze względu na skomplikowane uzbrojenie terenu) oraz choć częściowej realizacji wielkiego węzła Czerwony Most.
W toku późniejszej dyskusji miasto przyznało też, że trwają rozważania dotyczące budowy odnogi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w śladzie linii do Starej Piły .
Czytaj też: Ruiny Trójmiasta: stacja Kokoszki
Poznaj historię stacji Kokoszki, która ma szansę odżyć w przypadku decyzji o budowie odnogi PKM w śladzie linii do Starej Piły.
Wśród najważniejszych projektów przestrzeni publicznej wymienić można: wyczekiwany od lat remont Drogi Królewskiej, Długiego Pobrzeża i Targu Rybnego, rewitalizacje zaniedbanych dzielnic i obszarów (w tym Biskupiej Górki), odnowę Parku Oliwskiego i Oruńskiego czy rozbudowę ogrodu zoologicznego .
Czytaj też: Fontanna i pomosty widokowe w Parku Oruńskim
W kategorii dot. edukacji i kapitału społecznego jest budowa szkoły przy ul. Jabłoniowej, budowa 10 przedszkoli i trzech żłobków, budowa szkoły w Kowalach oraz modernizacja istniejących szkół i przedszkoli.
W kulturze przedstawiono pomysły m.in. rewaloryzacji Wozowni Artyleryjnej, Zespołu Reduty Napoleońskiej, Planetarium Hevelianum, stworzenia Domu Grassa/Chodowieckiego przy ul. Sierocej i odnowy najcenniejszych zabytków.
Listę zamykają projekty z kategorii Zdrowie, a wśród nich m.in. budowa basenów dzielnicowych (co najmniej czterech), siłowni na świeżym powietrzu (minimum 40), placów rekreacyjnych (minimum 40), boisk sportowych (minimum 20) czy 10 km tras do biegania oraz co najmniej 100 zdrojów ulicznych.
Na tym nie kończą się projekty w perspektywie najbliższych pięciu lat, ponieważ część zadań będą realizowały spółki z udziałem miasta. Chodzi tu m.in. o budowę 1 tys. mieszkań pod wynajem, dalszą rozbudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, rozbudowę wysypiska śmieci, koncepcję tzw. Airport City, zagospodarowanie terenów wokół stadionu w Letnicy czy wreszcie rozwój terenów portowych.
Urzędnicy liczą też na współpracę z podmiotami prywatnymi w zakresie parkingów kubaturowych, zagospodarowania terenów dawnej zajezdni na Dolnym Mieście czy projektu "Water Discus" - centrum nauki wiedzy o morzu.
Na listę inwestycji rezerwowych tj. takich, które mogą przejść do fazy realizacyjnej w sytuacji, gdy pojawią się wolne środki niewykorzystane przez inne miasta, wchodzą: Nowa Bulońska Południowa, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska, kolejne etapy Nowej Wałowej oraz Nowa Unruga.
Do puli rezerwowych projektów powędrowały też Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (miasto używa w tym przypadku określenia "Połączenie Metropolii Gdańskiej z regionem od strony zachodniej"), rewaloryzacja Alei Lipowej czy budząca sporo kontrowersji naturalizacja wydm Pasa Nadmorskiego.
- Proszę pamiętać, że Unia Europejska nie daje pieniędzy na wszystko. Możemy je lokować tylko w obszarach wynegocjowanych przez polski rząd, które mieszczą się w pewnych regułach. Z pieniędzy unijnych nie zrobimy wszystkich podwórek czy chodników - zwraca uwagę Adamowicz.
Z listy inwestycji proponowanych przez miasto do 2020 r. każdy mieszkaniec będzie mógł wskazać pięć, jego zdaniem najważniejszych, projektów. Głosować będzie można poprzez stronę internetową www.gdansk.pl/inwestycje2020.
Co o projektach myślą mieszkańcy obecni na pierwszym spotkaniu?
- Patrzę na transport i widzę, że dopieszczamy Gdańsk Południe. Mój apel jest taki, by z listy rezerwowej przesunąć na listę bardziej priorytetową budowę Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem - apeluje Tomasz Strug, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
W kwestii drogowej zwrócono też uwagę na rezerwę Drogi Czerwonej.
- Sopot się tego problemu pozbył i w dokumentach planistycznych uwolnił rezerwę, a drogę wpisał w formie tunelu. Jak my chcemy się zająć tym tematem? W tym pasie znajdują się mieszkania komunalne, jak i prywatne. Ludzie nie mogą ich wykupić czy rozbudować domów, a te popadają w coraz większą ruinę - argumentuje Małgorzata Chmiel, przewodnicza Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta.
Urzędnicy do takich pomysłów podchodzą jednak sceptycznie, tłumacząc, że ten obszar i tak nie nadaje się pod budownictwo mieszkaniowe ze względu na istniejący już hałas od kolei, a rezerwa terenu jest najtańszą formą "zamrożenia" inwestycji na później.
- Droga Czerwona jest pewną szansą np. aby główna oś komunikacja Wrzeszcza [al. Grunwaldzka - dop. red.] została odciążana i powstały możliwości do jej zawężenia i stworzenia ulicy o przyjaznym charakterze, a ruch tranzytowy niech odbywa się w "przytuleniu" do SKM - przekonywał Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej.
Pojawiały się też pytania dotyczące boisk do piłki nożnej zamiast innych dyscyplin sportu np. kortów tenisowych - odpowiedź miasta: boiska są wielofunkcyjne czy ograniczenia budżetu na kulturę - ograniczenia wynikają z polityki UE, która zmniejsza finansowanie kultury w tej perspektywie.
WSKAŻ NAJWAŻNIEJSZE TWOIM ZDANIEM INWESTYCJE, KTÓRE POWINNY ZOSTAĆ ZREALIZOWANE DO 2020 R.
Opinie (200) 3 zablokowane
-
2015-09-27 20:14
5 miliardów dla Gdańska a po 50 mln. dla Tczewa, Kwidzyna czy Chojnic!
5 miliardów dla Gdańska a po 50 mln. dla Tczewa, Kwidzyna czy Chojnic! Tak marszałek dzieli kasę z unii... Skandal i faworyzowanie Gdańska!
- 0 1
-
2015-09-25 14:45
Wywołanie pieniędzy w błoto!!! Jak zwykle będą pogadanki konsultacje projekty i ktoś na tym zarobi i pewnie ktoś z Biuro Rozwoju Miasta lub rodzina pracownika z UM!!!! PÓŻNIEJ i tak budyń i pan Górski zrobi co będzie chciał.....!!!!
- 2 0
-
2015-09-25 10:49
Koniec z inwestowaniem w południe (1)
Koniec z inwestowaniem pieniędzy publicznych w Południe. Mieszkający tam, w większości, kompletnie nie czuja się związani z Gdańskiem, ale wymagania mają wielkie, za nasze pieniądze. Widziały gały, co brały, fakt, że urzędasy nie powinny wydawać zgody na budowę osiedli i "rozlewania" się Gdańska. Niech deweloperzy budują drogi dojazdowe, skoro "za grosze" kupili tereny na zad...piu.
- 7 1
-
2015-09-25 12:26
Gdansk tylko dla "rdzennych gdanszczan"
zza Buga. KtĂłrzy, tak jak ich babcie i dziadkowie mentalnie dalej tkwiÄ w xix wiecznym zaduupiu.
- 0 5
-
2015-09-24 09:42
rozmoway rozmowami (2)
a później i tak robią jak im wygodnie. i jak im deweloper powie.
- 44 12
-
2015-09-24 10:39
No i bardzo dobrze gdyby tak robili (1)
Deweloper kieruje się zyskiem więc musi robić to co ludzie chcą kupować
- 6 4
-
2015-09-25 09:36
Raczej ludzie kupują to co deweloper
po kosztach wybuduje. Ja chciałbym mieszkać w nowoczesnej kamienicy wybudowanej w stylu klasycznym - który deweloper dał mi taką możliwość? Muszę chyba jechać do Poundberry.
- 1 0
-
2015-09-24 21:11
Bielawski inteligetny inaczej będzie trzymał rezerwe pod Drogę Czerwoną (3)
Bo uważa że przy torach nic się nie wybuduje bo głośno?
A czy ten kretyn widział może że po drugiej stronie torów wszystko jest zabudowane? Np. powstała taka Alchemia, przy samych torach powstaje galeria Metropolia itd- 5 6
-
2015-09-24 23:09
akurat droga czerwona to bardzo dobry pomysl i szansa na ucywilizowanie Grunwaldzkiej (1)
- 4 5
-
2015-09-25 09:29
hahah rozwalmy Wrzeszcz i Oliwę 400m dalej żeby ucywilizować Grunwaldzką
gdzie kupujesz Mocarza?
i jak chcesz ucywilizować Grunwaldzką? zwężysz ją do 2 pasów i na trzecim zrobisz parking? bo na zabudowę nie ma szans, a rezerwę pod DC można jak najbardziej zabudować z komercja od SKM i mieszkaniówką w drugiej linii zabudowy- 5 0
-
2015-09-25 07:26
Weź tabletki synku
Bo na hejcie do Bielawskiego daleko nie zajedziesz jak ci pompka padnie i żyłka do pierdzenia pęknie...
Droga Czerwona musi powstać, podobnie jak alternatywa dla wyjazdu z Oliwy, żeby ucywilizować obszary, gdzie mieszkają ludzie.- 3 6
-
2015-09-24 10:47
Wazne (3)
Prawda dotyczaca realizowanej polityki POadamowicza zero przemyslu ( a to jest podstawa gospodarki .. tak! wlasnie to malkontenci, na tym opiera się sila USA Chin itd. bez przemysłu usługi handel itd. nie istnieja ) tylko turystyka,handel trochę logistyki IT . Na razie nie ma problemu ale jak zniszczy wszystko do końca a przede wszystkim skoncza się pieniadze z Unii to zrobi się ogromny problem. Nie będzie zakladow ( spadna pieniadze z podatkow ) czyli pracy wiec ludzie zaczna uciekać zwłaszcza specjalisci ( czyli pieniądze z podatkow dalej będą spadac ) . A utrzymanie całej rozbujanej infrastruktury na czele z muzeami, obiektami sportowymi, kulturalnymi, urzędami itd. będzie roslo. W efekcie inwestycje stana, zwiększy się i tak duże bezrobocie, infrastruktura zacznie podupadać, młodzi bez perspektyw pracy uciekać, podatki dla tych co jeszcze zostaną w tej lokalizacji dla ratowania sytuacji i splaty długu miasta wzrastać . Z parotygodniowej turystyki i przecież tez w końcu upadającego handlu ( nie będzie kto albo za co miał kupowac ) z rafinerii i paru centrach logistycznych czy IT nie wyżyjemy to jest ogromna aglomeracja ( ludzka ) sami się zastanowcie przy wyborach jest nad czym bez względu na poglady jeżeli uważacie ze tak nie bedzie prosze o nie minusowanie a merytoryczne uwagi dlaczego
- 14 11
-
2015-09-25 03:46
(1)
nienormaly? od kiedy miasto gdansk (urzad miejski ) ma budowac przemysl ? puknij sie . moga najwyzej zarezerwowac tereny pod inwestycje przemyslowe . moze pan adamowicz zalozy nowa toyote w imieniu miasta gdanska ... gimbus czy stary p..dola?
- 3 2
-
2015-09-25 08:28
w mojej firmie znalazl sie inwestor na nowy zaklad
poszedl do urzedu w tej sprawie, co uslyszal : oczywiscie prosze skladac papiery, ale w gdansku nie ma klimatu dla przemysly my tu nie chcemy przemyslu taka jest poltyka miasta. Inwestor byl w lekkim szoku, co zrobil .. oczywiscie znalazl inna lokalizacja w kraju .. a zaklad "stary" zamkneli ...takie fakty
- 1 2
-
2015-09-24 11:07
matka wie, że ćpiesz?
- 6 6
-
2015-09-25 08:12
uuuf, chodzi o kasę
myślałem, że na 3 rodowitych gdańszczan będzie przypadać 5 "uchodźców"
- 2 1
-
2015-09-24 09:43
Ale będzie zdziwko (10)
Jak się skończy kasa z unii i trzeba to będzie utrzymać.
Na razie trwa zabawa bananowych dzieci które dostały od taty kartę kredytową.- 80 18
-
2015-09-24 12:02
niestety to prawda (5)
potężne zadłużenie miasta upychane jako długi coraz to nowych spółek możliwe jest tylko dzięki lawirowaniu w przepisach i omijaniu ustawy o nadmiernym zadłużeniu. Rozdęte ponad rozsądek wydatki miasta to bomba z opóźnionym zapłonem. Władze nie myślą nawet jak je ograniczyć i zmniejszyć tylko lekką rączką fundują kolejne obciążające przybytki typu ECS czy Teatr Szekspirowski. Radość z budowy linni tramwajowych też jest złudna. Owszem, teraz łatwo jest na to pozyskać środki ale utrzymanie transportu tramwajowego jest droższe niż autobusowego. Przy czym przez wiele błędów przy projektowaniu nowych linii transport szynowy nie staje się konkurencyjny wobec ruchu kołowego przez niską prędkość średnią i zbyt długie czasy przejazdu (te wszystkie nieprzemyślane skrzyżowania, światła, przystanki). Dlatego próbuje się wymusić na mieszkańcach zmiany przez sztuczne i szkodliwe zmiany organizacji takie jak np ostatnio na pętli Siedlce - wszytko po to by uwiarygodnić złe pomysły. Pomimo rosnącej podobno błyskawicznie gospodarki Gdańska nie przekłada się to na wymierne efekty ekonomiczne dochodów miasta co oznacza, że albo fałszuje się rzeczywistość albo benefity z tego rozwoju konsumowane są poza Gdańskiem - proszę porównać kolejne lata i przychody miasta z tytułu PIT,CIT itp. Zresztą po części przyznaje to sam Budyń utyskując na każdym kroku, że brakuje pieniędzy na to i na tamto (chociaż na boku, bez przetargu leci kasa na "swoich" ludzi i "swoje" instytucje zwłaszcza te służące propagandzie)
- 11 7
-
2015-09-24 17:53
Niestety lemingi tego nie widzą. (1)
Dla nich liczą się nowe ścieżki rowerowe, siłownie pod chmurką, ECS, TS itp. Niestety to wszystko trzeba będzie utrzymywać z naszych podatków. A budyń sprytnie ukrywa długi w spółkach miejskich. Teraz jest fajnie, mamy dynamiczny rozwój. Ale co będzie za kilka lat?
- 4 4
-
2015-09-25 08:04
Płacz i płać - ledwie co spłaciliśmy gierkowe długi a te co teraz mamy to jeszcze wnuki bedą spłacać. No ale efekty są widoczne więc gawiedź cieszy michę dopuki nikt z ich porfela pieniędzy nie wyciąga. Ciekawe czy jeden z drugim wie jakie jest zadl użenie i jak to wpływa na jefgo finanse ?
- 2 1
-
2015-09-24 12:46
jestes pewien, ze tramwaj jest drozszy? (2)
czas eksploatacji tramwaju 30-40 lat. Autobusu?
koszt przewiezienia jednego pasazera - nizszy w tramwaju.
problem, ze brakuje spojnej wizji SZYBKIEGO transportu zbiorowego. Widac, ze ludzie zarzadzajacy tym nie maja na to pomyslu, bo sami nie jezdza. Jest na trojmiescie inny artykul o tym, co poprawic w linia na "Morene". Przeciez, ktos kto korzysta z komunikacji wiedzialby to od razu...- 6 1
-
2015-09-24 14:57
Sęk w tym, że błędy już popełniono (1)
więc stąd są te wymuszone przesiadki i likwidacja bezpośrednich połączeń. Trzeba jakoś zapewnić alibi jeżdżącym tramwajom- najlepiej przez likwidację na danym odcinku alternatywy komunikacyjnej. W niektórych przypadkach może i ma to sens ale chyba nie w Gdańsku skoro ludziom wydłużył się znacząco czas dojazdów. Chyba nie po to wydaje się te pieniądze na na transport by pogarszać warunki? A co do kosztów to porównując autobus i tramwaj nie uwzględniłeś(aś) chyba kosztów zakupu tramwajów i utrzymania linii tramwajowej (torowisko, siec trakcyjna, pozostała infrastruktura)
- 3 3
-
2015-09-25 03:13
Uwzglednilem
1. Droge dla autobusu tez musisz utrzymywac
2. Koszt autobusu jest mniejszy. Jesli dobrze pamietam, to ok 1.5mln zl. Tramwaj chyba 4mln. Tyle, ze autobus jezdzi 15-25 lat, a tramwaj ok 15 lat dluzej, a dodatkow w tym czasie tramwaj moze przewiezc znacznie wieksza liczbe pasazerow.- 1 0
-
2015-09-24 10:48
Te pieniądze z UE to tak naprawdę nasze pieniądze. (3)
- 8 7
-
2015-09-24 12:30
Edukacja to nasz kapitał społeczny? (1)
Może nie tyle polskie "nasze", co przez Polaków wypracowane; także tych wyedukowanych w Polsce za polskie pieniądze i pracujących w Niemczech, dających dochód Niemcom.
- 2 0
-
2015-09-24 12:44
Spokojnie, czesc z tych ludzi wroci do Polski
A czesc Niemcow juz niedlugo bedzie przyjezdzac do Polski patrzac na to, co sie dzieje w zachodniej Europie.
- 2 1
-
2015-09-24 11:53
Jak tak samo liczysz swoje wydatki to musisz być klientem Providenta
- 10 3
-
2015-09-24 09:33
(15)
Oby było się czym chwalić a nie wstydzić i być przykładem jak nie należy robić rozplanowania urbanistycznego - oby Gdańsk nie stracił swojego "ducha" tak jak Sopot
- 59 8
-
2015-09-24 10:01
(10)
"Południe" czyli Słoikowo - zagłębie żelaznego elektroratu z prowincji
- 6 17
-
2015-09-24 10:37
tak, jakby w Gdansku mieszkali jacykolwiek potomkowie Gdanszczan z lat jego swietnosci... (9)
Wszyscysmy sloikami (przynajmniej z jednej strony, czy to ojca, czy matki) najdalej w 3 pokoleniu.
Nie ma nikogo, kto od 3 pokolen mialby samych "prawdziwych" Gdanszczan. Ci zgineli lub wyjechali po wojnie. Podobnie z reszta jak w Warszawie, Wroclawiu, Szczecinie.- 13 7
-
2015-09-24 11:25
Żyjesz w błędzie (4)
- 3 3
-
2015-09-24 12:34
Jestes takim Gdanszczaninem? (3)
Na poziomie chocby dziadkow (ktorzy tez nie byli przyjezdnymi z Wilna i okolic) caly czas wszyscy urodzeni i wychowani w Gdansku? (nie w Zukowie, czy Nowym Dworze, ale w Gdansku, najlepiej gdziesz na Glownym miescie czy we Wrzeszczu).
Jesli tak - to bardzo milo mi spotkac :) Swoja droga chcialbym spotkac i porozmawiac z takimi ludzmi i zobaczyc, czy ich wizja miasta i swiata rozni sie od wizji rzekomych "sloikow".- 9 0
-
2015-09-24 14:20
(2)
Ja jestem taką gdańszczanką, wszyscy moi dziadkowie pochodzili z Gdańska, babcie też (zarówno ze strony mamy i taty).
- 4 1
-
2015-09-25 07:34
oj...
to nie masz czym się chwalić....współczuję....naprawdę....
- 0 1
-
2015-09-25 03:05
wow! Nie sadzilem, ze istnieja tacy ludzie :)
Co Gdanszczanko uwazasz na temat propozycji rozwoju Miasta?
PS. W jakiej dzielnicy mieszkasz aktualnie?- 1 2
-
2015-09-24 16:18
Głupiś (1)
Moja babcia i dziadek przed wojną chodzili na plażę w Stogach, więc nie wszyscy jesteśmy słoikami - nie mam nic przeciw słoikom :) wielkie rody gdańskie też były kiedyś słoikami z Nadrenii, Fryzji czy Holandii
- 7 0
-
2015-09-25 03:07
No to mamy babcie i dziadka, ktorzy chodzili na plaze
co z druga strona rodziny.
Skad ta babcia i dziadek pochodzili.
Naprawde nie zalezy mi na tym, aby ktos sie poczul urazony. Jednak porownujac chocby z takim Krakowem, to w Gdansku bardzo trudno znalezc wielopokolenioniowe rodziny Gdanskie. Stad wyzywanie kogokolwiek od sloika jest nie na miejscu.- 2 0
-
2015-09-24 11:45
no i w Gdyni (1)
- 2 0
-
2015-09-24 12:36
W Gdyni sa mieszkancy, ktorzy sa potomkami pierwszych Gdynian
Znam osobiscie takich. Choc oczywiscie oznacza to max 4-5 pokolen, a i po drodze dochodzily domieszki krwi przyjezdnych.
W przypadku Gdyni jednak uwazam to za plus. Gdynia w 20-leciu wojennym to byla taka Polska Ameryka. Preznie rozwijajace sie miasto przyciagalo wizja lepszego zycia najambitniejszych i najbardziej zdesperowanych ludzi. Tacy ludzie potrafia osiagac bardzo wiele, czego Gdynia jest dowodem (mimo aktualnej zadyszki)- 7 2
-
2015-09-24 09:47
w sensie, że jakiego ducha stracił Sopot? (1)
chodzi o blaszany bar "Pod wierzbą" przy Monciaku czy może pawilon społem "Stodoła". Na szczęście została "Alga" - pozostałość po prawdziwym Sopocie.
- 14 3
-
2015-09-24 11:24
Był kameralny a teraz jest zabetonowany zupełnie jak Warszawa za czasów PRL
- 8 8
-
2015-09-24 10:06
Bedzie gotowe na euro 2012
- 3 8
-
2015-09-24 09:37
A co z Gwieździstą kompilacją z targu węglowego ??
Dość tych "misi" panie Pawle , nie bądź pan łapczywy bo chytry podwójnie traci !!!
Ile można wysłuchiwać - " Dla Gdańszczan kupiliśmy wielkiego balona za pół miliona ... ups , brzdęk brzdęk balon pękł" - bo to ludzi już drażni a nie śmieszy zwłaszcza , że ze swojej kieszeni nie płacicie za buble co nam pod ryj podsuwacie.- 19 22
-
2015-09-24 10:13
stan dróg... (6)
Mieszkam w Gdańsku pare miesiecy i jestem w szoku jesli chodzi o drogi fajnie że miasto inwestuje itd ale ludzie moze niech wpierw poprawia stan dróg dziury koleiny itd przeciesz na tych drogach centrum miasta i boczne to aż pływa sie po nich
- 21 6
-
2015-09-24 10:31
Dokładnie (5)
Mnie jako przyjezdnego słoika też rzuca się w oczy katastrofalny stan i to głównych alei w mieście jak np Grunwaldzka na całej długości powinna być od dawna wyremontowana. Taka Hallera czy Sobieskiego to w ogóle powinna zostać zamknięta dla ruchu w takim są stanie. Uliczki we Wrzeszczu wyglądają jak na głębokiej Ukrainie. Takiego dramatu na głównych ulicach miasta nie w Bydgoszczy, Toruniu czy nawet Łodzi. Także pytanie gdzie w tych wielkich planach są remonty ??
- 8 5
-
2015-09-24 10:40
(4)
zameldujecie sie w Gdansku to bedzie wszystkim latwiej te dziury w drogach latac
- 10 3
-
2015-09-24 12:40
(1)
Nie jestem zameldowany w Gdańsku, auto mam na obcych blachach, ale od 10 lat rozliczam się... i płacę w tym mieście podatki, więc również mam prawo krytykować katastrofalny stan jezdni tzw. II kategorii. Na nich nie trzeba żadnych ograniczeń prędkości, gdyż i tak należy jechać z prędkością max 40km/h, aby nie "zostawić kapci" . Nie wspomnę o zawieszeniu, które jestem zmuszony remontować po przebiegu 20 000 km, jeżdżąc w 90% po drogach podejrzanego Adamowicza. To pięknie, że miasto rozwija się... Też widzę ogromną różnicę pomiędzy stanem obecnym, a dziesięć lat wstecz, ale widzę także ogólny miejski syf, brud i ogólne zaniedbania miejskiej publicznej przestrzeni...
- 7 2
-
2015-09-25 07:27
Schiza ? To jest postęp czy nie ?
- 1 1
-
2015-09-24 11:46
Jestem zameldowany od dwóch lat. Samochód też na Gdańskich blachach.
- 5 0
-
2015-09-24 10:47
nie musisz być zameldowany w Gdańsku, wystarczy, że tu PIT rozliczasz
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.