• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

30 mln zł za przystanek PKM przy Rivierze w Gdyni

Patryk Szczerba
3 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przystanek miałby służyć przede wszystkim klientom Centrum Riviera, ale dałby szansę na łatwy dojazd do centrum Gdyni także innym pasażerom. Przystanek miałby służyć przede wszystkim klientom Centrum Riviera, ale dałby szansę na łatwy dojazd do centrum Gdyni także innym pasażerom.

Nawet 30 mln zł może kosztować budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana przy Centrum Riviera w Gdyni. Skąd taka kwota? Powodem są warunki stawiane przez Polskie Linie Kolejowe w zakresie koniecznych zmian na obsługiwanej przez nich trasie. Rozwiązaniem może być wsparcie inwestycji ze środków UE, za którym optują władze województwa pomorskiego.



Czy Gdynia powinna dołożyć pieniądze do budowy trzeciego przystanku PKM?

Jeszcze dwa lata temu plany były zupełnie inne. Gdyby zostały zrealizowane, prace przy budowie peronu powinny się właśnie kończyć. Jak informowaliśmy w styczniu 2014 roku, Gdynia porozumiała się z zarządcą Centrum Handlowego Riviera - firmą Mayland - w sprawie budowy peronu na linii 201, podpisując stosowną umowę. Zarządca obiektu handlowego Riviera zobowiązał się z własnych środków wybudować jednokrawędziowy peron.

Koszt większy nawet 10-krotnie

Koszt nowej inwestycji miał się zamknąć w kwocie 3-4 mln zł. Pojawiły się wizualizacje. Po stworzeniu projektu budowlanego inwestycja miała szybko ruszyć. Co stanęło na przeszkodzie?

Dwa lata temu władze Gdyni przekonywały, że budowa w tym miejscu dwukrawędziowego peronu byłaby znacznie droższa. Potrzebna byłaby przebudowa układu torowego, co zwiększyłoby koszty budowy. Z tego powodu zakładano, że to zadanie możliwe do realizacji, ale w przyszłych latach. Argumentem za jednokrawędziowym peronem był dodatkowo przewidywany niewielki ruch pociągów PKM.

Od tego czasu w sprawie budowy przystanku działo się niewiele. Powodem nie była - jak twierdzili niektórzy - zmiana właściciela centrum handlowego, ale warunki stawiane przez Polskie Linie Kolejowe, które uniemożliwiły budowę przystanku w proponowanym przez miasto zakresie. Przebudowa układu torowego oraz dwukrawędziowy peron to warunki stawiane przez zarządcę linii kolejowej.

W tym miejscu tory linii 201 rozchodzą się, a miedzy nimi przebiega linia E65. Budowa peronu z jedną krawędzią sprawiłaby, że pociągi PKM jadące w stronę Gdyni Głównej musiałyby wjeżdżać na przeciwległy tor. To mogłoby spowodować blokadę ruchu, spadłaby przepustowość, a dodatkowo zostałyby zablokowane pociągi towarowe.

Wskutek tego wartość inwestycji w zależności od różnych szacunków wzrosła do - według różnych wariantów - 17, 20, a nawet 30 mln zł, czyli 10-krotnie więcej, niż zakładano.

Marszałek: to ważny przystanek

- To bardzo ważny przystanek dla mieszkańców, głównie ze względu na sąsiedztwo Centrum Handlowego Riviera. Liczyliśmy, że inwestor wesprze tę inwestycję, ale po rozmowach z PLK, które stawia twarde warunki widać, że w zaproponowanym przez spółkę kształcie przystanek nie ma szans powstać bez udziału środków europejskich - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Wstępnie zaprezentowano nawet wygląd przystanku Wzgórze św. Maksymiliana przy Rivierze. Wstępnie zaprezentowano nawet wygląd przystanku Wzgórze św. Maksymiliana przy Rivierze.
Władze województwa pomorskiego składać broni jednak nie chcą i zapowiadają poszukiwania środków na budowę przystanku w budżecie Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego lub Programu Infrastruktura i Środowisko. Oficjalna deklaracja marszałka padła po raz pierwszy we wtorek.

Pieniądze byłyby rozdysponowane w ramach inwestycji planowanych w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych, gdzie ulokowano transportowe projekty. Dofinansowanie mogłoby wynieść nawet ok. 70-75 proc. Środki krajowe musiałyby pochodzić z budżetu miasta. Niewykluczone jest wsparcie w tym względzie także inwestora Riviery.

Gdynia nie mówi "nie"

- Mimo przeciwności, na które natrafiliśmy, jestem gorącym orędownikiem budowy tego przystanku. W przyszłym tygodniu spotykam się z prezydentem Wojciechem Szczurkiem i - oprócz innych spraw - będę chciał rozmawiać o zaproponowanym rozwiązaniu - dodaje Struk.
Marszałek nie ukrywa, że warto coraz poważniej myśleć o włączeniu w kolejnych etapach do PKM północnych dzielnic Gdyni, a więc Obłuża i Oksywia, gdzie układ torowy sprzyja realizacji inwestycji, a sam obszar jest z powodu tysięcy mieszkańców atrakcyjny dla nowych rozwiązań transportowych.

Władze Gdyni do pomysłu związanego ze współfinansowaniem przystanku Wzgórze podchodzą na razie ostrożnie, podkreślając, że decyzja o wsparciu finansowym budowy przystanku może być szkodliwa dla innych zaplanowanych inwestycji w miejską infrastrukturę.

- W najbliższych latach chcemy położyć nacisk na takie właśnie inwestycje, więc znalezienie środków, nawet przy dofinansowaniu unijnym w zaproponowanym zakresie, może być trudne. Może się bowiem okazać, że w tym momencie będziemy musieli okroić nasze plany w innych rejonach. Niczego jednak nie przesądzam. Będziemy na pewno chcieli rozmawiać i dyskutować o tym zagadnieniu - zapewnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Reszta niezagrożona

Przypomnijmy, że w ostatnich dniach radni podjęli uchwałę, w ramach której miasto przekaże dotację w wysokości 4,5 mln zł na budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny.

Jak informowaliśmy jeszcze w sierpniu inwestor - spółka Pomorska Kolej Metropolitalna - ma już zarówno gotowe projekty budowlane, jak i pozwolenia na budowę dwóch gdyńskich przystanków PKM: Stadion oraz Wielki Kack. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

Tak wygląda mapa przystanków PKM razem ze stacją Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni. Tak wygląda mapa przystanków PKM razem ze stacją Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni.
W trakcie rozmów okazało się, że potrzebny jest dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Pod tym pojęciem kryje się dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z powodu nowego elementu koszt inwestycji wzrośnie o 7 mln zł. Środki na ten cel będą pochodziły z budżetu państwa.

Sama budowa nie jest jest już jednak zagrożona i ma się rozpocząć w nadchodzącym roku. Planowany jest jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto. 4,5 mln zł od Gdyni, które zostanie wypłacone w transzach to zatem 15 proc. wartości kwoty netto faktury, którą otrzyma Pomorska Kolej Metropolitalna od wykonawcy inwestycji.

Miasto zobowiązało się ponadto do wybudowania całej infrastruktury towarzyszącej przystankom PKM w Gdyni. Mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach.

Dodajmy, że by przystanki Stadion i Karwiny mogły powstać już w pierwszym etapie (ukończenie drugiego jest planowane w 2020 roku), zgodę musiała wydać Komisja Europejska. Pozytywna dla miasta decyzja zapadła w lutym bieżącego roku.

Miejsca

Opinie (204) 1 zablokowana

  • Zrobić przystanek na istniejącym peronie Skm (2)

    Szkoda wywalać pieniądze publiczne na dodatkowy peron. Lepiej od razu budować połączenie torów PKM z SKM w Redłowie. Biednej Gdyni nie stać na tanie prowizorki. Należy budować funkcjonalnie: PKM powinna zatrzymywać się na Wzgórzu, w Śródmieściu i na Stoczni Gdynia. Wtedy to ma sens.

    • 8 5

    • mamy lotnisko, teraz możemy mieć gdyńskie torowisko :)

      .

      • 0 1

    • Stara linia SKM powinna zwiększać częstotliwość kursów w szczycie, a ty

      swoim postulatem zrobisz dziury czasowe w jej funkcjonowaniu od Redłowa do Gdańska. Tu powiedz czemu na warszawskim metrze część pociągów z linii 1 nie pojedzie na 2 i na odwrót ? Wszędzie poszczególnie linie są oddzielone od siebie.
      A dodatkowo podrożysz koszt inwestycji przez konieczność przecięcia torów wychodzących z SKM z torami dalekobieżnymi na Tczew.
      I byłoby to głupotą, skoro z Gdyni Gł. wychodzi 6 torów: po 2 tory SKM, 2 na Tczew i 2 na Kościerzynę (PKM). Po przebudowie przez PLK tor z Kościerzyny stanie się torem z Tczewa, obecny tor z niego będzie do niego, obecny do Tczewa będzie torem z Kościerzyny i ostatni do Kościerzyny nim pozostanie. To oznacza likwidację wiaduktu krzyżującego dwupoziomowo obecny tor z Kościerzyny z obecnymi torami na Tczew. I bardzo dobrze, bo dalej z powodu wypadku kolejowego z 1976 roku pociągi jadące na Tczew na dość mocnym łuku prowadzącym pod w/w wiadukt zwalniają. Po zburzeniu wiaduktu PLK przesunie zapewne tory na Tczew tuż obok torów SKM (nie będzie tego łuku zaczynającego się na wysokości Riviery).
      Więc twój pomysł nie jest trafny.

      • 0 0

  • He he

    "Mimo przeciwności, na które natrafiliśmy, jestem gorącym orędownikiem budowy tego przystanku."

    He he a te przeciwności to silny wiatr, który po wrześniowych wycieczkach zapoznawczych wywiał pasażerów z PKM i dzisiaj poza kursami z i do Kartuz wozi powietrze. Tonący Gdyni się chwyta...

    • 9 6

  • super wiadomosc

    bede jezdzila z Moreny na zakupy tam :) do TKMaxxa, bo na Matarnie blizej, ale przystanku nie ma zadnego

    • 6 2

  • Bankomaty już wylatują z PKP (2)

    Z tym, że PKM to bastion PO. Kończy się koryto centralne, to trzeba jeszcze skubać w regionach, bo tu też zaraz zabioro..

    30 mln za przystanek przy Rivierze - ciekawe ile kosztowała sama Riviera? bo np. Stadion Miejski kosztował 85 mln zl, czyli niecałe trzy przystanki

    • 12 7

    • przecież sprzedali Niemcom za 300 mln euro!

      chyba pół roku temu. Okrzyknięty jako najlepszy biznes centrum komercyjnego w Polsce

      • 1 1

    • Jeśli na windę na Kamienną można było wydać 6 milionów,

      na infobox - 10, a w nikomu niepotrzebne lotnisko wpompować 100 milionów, to cała reszta wydaje się być niedroga.

      • 1 0

  • Pan Stępa... (1)

    Chce "rozmawiać i dyskutować", a mnie się chce z niego śmiać i brechtać :-D

    • 17 3

    • to sie smiej, zamiast pisac

      :)

      • 0 2

  • Pół miasta przerobią

    żeby łatwiej zdobyć chińskie szmaty....

    • 17 1

  • fajnie :) (2)

    Przystanek 30, a wielki raban był o 100 na modernizację już istniejącego lotniska w Gdyni

    • 9 5

    • Przystanek się przyda i nie będzie drogi w utrzymaniu. (1)

      A lotnisko to kaprys, w którym przez lata trzeba będzie topić kolejne miliony. Radom bis.

      • 4 0

      • Ostatnie newsy

        to że Ryan air zacznie latać z Radomia. Ciekawe posunięcie, opłaty lotniska obniżyli o połowę i przewoźnik się znalazł.

        • 0 0

  • PKM powinna zrobić PKM Mały Kack (5)

    który zlokalizowany byłby właśnie w Małym Kacku w miejscu najkrótszej drogi do Witomina. Wystarczyłoby tylko tę drogę leśną trochę poszerzyć, zrobić niewielki P&R i dwie dzielnice korzystałyby z PKM i sieci kolei w Trójmieście.
    Zarówno przystanek Stadion jak i Riviera jest bez sensu.

    • 12 6

    • Na mapie to blisko (2)

      ale jest bardzo stromo. Witomino leży na poziomie od 100-130 m npm. Mały Kack (po obu stronach rzeki Kaczej) leży na poziomie 30-50 m npm. Na odcinku 600 m teren opada o 70 m, co daje średnie nachylenie prawie 12%. Ale leśna droga łącząca ul Łowicką z Dębową jest nachylona w końcowym odcinku 20%. Dla porównania Małokacka w końcowym odcinku ma ok 5% a wiemy jak wygląda tam podjazd zimą Dlatego nigdy nie powstało lepsze połączenie obu dzielnic i raczej nie powstanie.

      • 3 1

      • Kolejną windę można wybudować.

        Albo wyciąg krzese

        • 3 0

      • ..i bardzo dobrze

        jeszcze tego brakowalo by zaczac ciac park trojmiejski kolejnymi drogami

        • 2 1

    • ..ze co..?

      "niewielki p&r"..? chyba ci odbilo - na malym kacku pkm jest niepotrzebny - witomino jest dobrze w miare skomunikowane z centrum (co innego chwarzno) ..kto zjezdzalby do kacka, parkowal tam, wsiadal w zapakowana z karwin kolejke by dojechac do centrum..? bez sensu. szybciej i taniej zrobic linie trolejbusu ze wzgorza na witawe

      • 0 0

    • PKM to kolej miejska a nie podmiejska, więc powinny tu być przystanki w takiej

      odległości jak na SKM.
      Więc proszę tu nie lobbować przeciwko przystankowi 'Stadion" !

      • 1 0

  • nie zgadzam się, szkoda kasy

    • 5 6

  • (1)

    Ten przystanek jest potrzebny o wiele bardziej niż przy stadionie! Centrum Riviera to tylko cześć pasażerów, myśle ze nawet gdyby nie było riviery to wsiadaloby tam najwiecej osob w całej Gdyni korzystających z PKM. Nawet w Gdyni głównej byłoby mniej pasażerów niż na wzgórzu

    • 16 4

    • Potrzebne są oba. Wara od "Stadionu" - co to Redłowo, Łużycka to g... ?

      Ty omawiasz kolej miejską a nie podmiejską czy dalekobieżną.

      Jak taki jesteś racjonalizator, to czemu nie zgłosisz postulatu likwidacji przystanku SKM Leszczynki tak blisko położonego przy stacji "Chylonia". Tu można byłoby poprosić tę firmę gazowniczą o przeniesienie się, aby przez jej teren od Puckiej puścić drugi tunel z wejściami na perony, to wtedy wielu nie biegałoby na Leszczynki (wtedy ze Starogardzkiej wystarczyłyby dwie minuty aby wejść na peron SKM "Chyloni"), a z drugiej strony tego przystanku zrobić dojścia na "Grabówek".

      Ja kiedyś mieszkałem w Chyloni i zastanawiało mnie dlaczego "Leszczynki" są tak blisko "Chyloni" - co kolejka SKM ledwie ruszy już musi hamować.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane