- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (40 opinii)
- 2 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (289 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (220 opinii)
- 4 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (47 opinii)
- 5 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (84 opinie)
- 6 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
300 tys. zapytań do Gdańskiego Centrum Kontaktu w 3 lata
Od załatwiania spraw w urzędzie przez dziurę w jezdni i niedziałające światła po ranne zwierzęta. Rośnie liczba zapytań i wniosków mieszkańców kierowanych do Gdańskiego Centrum Kontaktu. Przez 3 lata odnotowano ponad 300 tys. zgłoszeń.
GCK informuje o usługach i procedurach załatwiania spraw w urzędzie i przyjmuje interwencje dotyczące działania infrastruktury miejskiej. Rejestr wszystkich zgłoszeń odbywa się w jednym miejscu, a konkretne sprawy przekazywane są dalej odpowiednim jednostkom.
Coraz więcej zgłoszeń na GCK
Do Gdańskiego Centrum Kontaktu, które działa od września 2018 r., z każdym kolejnym rokiem wpływa więcej zgłoszeń. Wpływ na to miała pandemia, ale też mieszkańcy przekonują się do działania tej formy komunikacji z miastem.
- Startowaliśmy z 60 tys. zgłoszeń w 2019 r. Rok później było ich 110, a w 2021 r. - ponad 125 tys. Przez ostatnie 3 lata działalności GCK przyjęło ponad 300 tys. zapytań i wniosków od mieszkańców - wylicza Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskim w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Numer jeden: parkowanie
Do najczęstszych kategorii interwencji sygnalizowanych przez mieszkańców należą:
- parkowanie - 21 proc.,
- utrzymanie dróg - 18 proc.,
- odpady - 9 proc.,
- oświetlenie uliczne - 9 proc.
Sporo zgłoszeń dotyczy też dzikich zwierząt, miejskiej zieleni, nielegalnych reklam czy bezpieczeństwa.
Parkowanie na miejscu dla rodzin z dziećmi
Jeśli zaś chodzi o popularne w ostatnim czasie sprawy, to dotyczą one zakupu węgla, dodatku do źródeł ciepła innych niż węgiel, rejestracji pojazdu czy pomocy Ukrainie i świadczeń finansowych na obywateli tego kraju.
Trudno się dodzwonić
Problemem, który dość często się pojawia wśród zgłaszających jakąś sprawę, jest kłopot z dodzwonieniem się do GCK. Wielokrotnie próby potrafią zakończyć się fiaskiem.
A to właśnie kontakt telefoniczny jest najczęstszym kanałem komunikacyjnym z GCK - z tej formy korzysta aż 70 proc. osób. Na drugim miejscu jest aplikacja mobilna, która działa od ubiegłego roku - korzysta z niej 11 proc. zgłaszających. Mieszkańcy najrzadziej mailują i korzystają ze strony internetowej.
Sprawy rzadko są załatwiane od ręki, choć zdarza się
Z czasem realizacji zgłoszonej interwencji bywa różnie. Jeśli sprawa związana jest bezpośrednio z bezpieczeństwem i wymaga pilnego rozwiązania, wówczas działania podejmowane są szybko. Zdarza się, że na rozwiązanie problemu trzeba poczekać. Nie ma co kryć, że nie raz frustruje to "sygnalistów".
Zgłoszenia z całego miasta
Zgłoszenia do GCK przyjmowane są z całego Gdańska, choć są miejsca, gdzie liczba interwencji jest zdecydowanie większa. W 2022 r. najwięcej zgłoszeń odnotowano z dzielnic i okolic takich lokalizacji, jak: Śródmieście, Wrzeszcz Górny i Dolny, Przymorze Wielkie oraz Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia.
Warto pamiętać, że wszelkie zgłaszane sprawy dotyczące zagrożenia życia należy kierować pod numer 112. Dotyczy to m.in. osób w kryzysie bezdomności, których zdrowie lub życie jest w niebezpieczeństwie.
tel. +48 58 52 44 500
www: www.gdansk.pl/kontaktgdansk
e-mail: kontakt@gdansk.gda.pl
aplikacja mobilna na smartfona
aplikacja mobilna na iPhony
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-19 20:05
Czasem działa bdb (6)
Czasem kiepsko. Ale warto zgłaszać. Dziura na mojej ulicy została załatana. Poza tym to najlepszy sposób na zgłaszanie źle parkujących kierowców.
- 62 12
-
2022-12-20 20:00
"Poza tym to najlepszy sposób na zgłaszanie źle parkujących kierowców."
Niekoniecznie. W czasie pandemi zgłaszałem nagminne nieprawidłowe parkowanie. Utemperowali kierowcę. Teraz inny wynalazł te same miejsce. Zgłaszałem przez GCK. Sprawa trafiła do SM i stwierdzili, że brak przesłanek do ukarania, a jeśli się upieram to chcą dokładne moje dane i kierują sprawę do sądu, niech rozstrzygnie.- 1 0
-
2022-12-20 09:11
Wystarczy zrobić zdjęcie i wysłać przez aplikacje uprzejmiedonosze . pl
Aplikacja sama wypełnia dane do zgloszenia: miejsce, godzine, dane pojazdu (pobiera po numerze rejestracyjnym) itp. Zadziałało u mnie na razie w 14 na 17 zgłoszeń. Poleceam
- 2 1
-
2022-12-19 20:43
(3)
Właśnie z parkującymi kiepsko działa. Nie wysyłają od razu patrolu, tylko tworzą zgłoszenie i się potem w swoim trybie mieli.
- 16 0
-
2022-12-19 22:43
(1)
Na patrole są zgłoszenia bardziej dynamiczne jak telefon. Ale na szczęście ancymon źle parkujący dostaje mandat też przy zgłoszeniu przez panel.
- 1 2
-
2022-12-20 07:34
telefon nie działa
zanim zgłoszę coś na SM przez telefon, to zrobię sobie spacer po całej okolicy. A na zgłoszenia z GCK SM na Starym i Głównym Mieście naprawdę szybko.
- 1 2
-
2022-12-19 21:00
Jak tak dalej pójdzie to liczbę patroli zredukują do zera, zwolnią także obecnych pracowników referatu i całą biurokratyczną maszynę przeniosą do Bangladeszu bo tak taniej :D
- 7 1
-
2022-12-19 20:58
50/50 (2)
Taka statystyka u mnie.
- 7 7
-
2022-12-20 08:39
U mnie podobnie 50/50
zgłosiłem pojazd na ulicy pod samym lasem, z rejestracją spoza gda nska, którym zaczął się interesować lokalny "element" - tzn. coś ukrtadziono, wybito szybę - zaczęło się to dziać po kilku tyg stania tego pojazdu (zaparkowany w dziwny sposób, pół na parkingu pół w lesie, zupełnie nielogicznie). Zgłosiłem. Dostałem po 2 m-cach informację (cytat):
zgłosiłem pojazd na ulicy pod samym lasem, z rejestracją spoza gda nska, którym zaczął się interesować lokalny "element" - tzn. coś ukrtadziono, wybito szybę - zaczęło się to dziać po kilku tyg stania tego pojazdu (zaparkowany w dziwny sposób, pół na parkingu pół w lesie, zupełnie nielogicznie). Zgłosiłem. Dostałem po 2 m-cach informację (cytat): sprawa została zamknięta, prawdopodobnie właściciel go uprzątnął. Prawdopodobnie. W momencie usuwania auto było już ładnie zdewastowane, a na początku było OK. Czekali 2 mce aż ktoś coś zrobi...
- 1 0
-
2022-12-19 22:55
A u mnie statystyka 0/0 !!! 3 lata czekania i bez efektu żadnego ! Skandal !
- 2 3
-
2022-12-19 20:40
Sam zgłaszałem i z reguły sprawy nie zostały załatwione... (4)
Umyli ręce od zarośniętego znaku drogowego. Inne zgłoszenie olali i po prostu zamknęli pod kilku miesiącach.
Inicjatywa bardzo dobra i potrzebna, ale realizacja niestety typowo jak to w trójmiejskim samorządzie - dużo chwalenia się, trochę kosztów, a mało realnej wartości dla mieszkańców.- 81 7
-
2022-12-19 22:31
zgłosiłem rozdeptaną trawę (1)
poczekałem kilka lat i zrobili chodnik. mogło być gorzej
- 10 0
-
2022-12-20 07:38
Całkiem dobre rozwiązanie. Ludzi nie zmienisz. Po zasilaniu trawy rozdeptaliby ją na nowo, a tak chodnik będzie przydatny na lata.
- 3 1
-
2022-12-19 20:55
Przeczytaj jeszcze raz nagłówek
to zakumasz dlaczego nie wszystkie sprawy da się ogarnąć
- 7 4
-
2022-12-19 20:44
Działa, choć z poślizgiem, przy zgłaszaniu zaśmiecenia i wraków.
- 4 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.