• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

300 tys. zapytań do Gdańskiego Centrum Kontaktu w 3 lata

Aleksandra Nietopiel
19 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (85)
Nieprawidłowe parkowanie to numer jeden wśród zgłoszeń od mieszkańców do Gdańskiego Centrum Kontaktu. Nieprawidłowe parkowanie to numer jeden wśród zgłoszeń od mieszkańców do Gdańskiego Centrum Kontaktu.

Od załatwiania spraw w urzędzie przez dziurę w jezdni i niedziałające światła po ranne zwierzęta. Rośnie liczba zapytań i wniosków mieszkańców kierowanych do Gdańskiego Centrum Kontaktu. Przez 3 lata odnotowano ponad 300 tys. zgłoszeń.



Zgłosiłe(a)ś kiedyś problem poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu?

Gdańskie Centrum Kontaktu to platforma, która pomaga w komunikacji między mieszkańcami i magistratem oraz miejskimi instytucjami. W założeniu ma też odciążyć linię alarmową 112, która przyjmuje aż 85 proc. zgłoszeń, które nie powinny tam trafić.

GCK informuje o usługach i procedurach załatwiania spraw w urzędzie i przyjmuje interwencje dotyczące działania infrastruktury miejskiej. Rejestr wszystkich zgłoszeń odbywa się w jednym miejscu, a konkretne sprawy przekazywane są dalej odpowiednim jednostkom.

  • Zgłaszanie ubytków w jezdni należy do jednych z częściej wskazywanych przez mieszkańców.
  • Dzikie wysypiska śmieci są dość często zgłaszane przez mieszkańców do GCK.

Coraz więcej zgłoszeń na GCK



Do Gdańskiego Centrum Kontaktu, które działa od września 2018 r., z każdym kolejnym rokiem wpływa więcej zgłoszeń. Wpływ na to miała pandemia, ale też mieszkańcy przekonują się do działania tej formy komunikacji z miastem.

- Startowaliśmy z 60 tys. zgłoszeń w 2019 r. Rok później było ich 110, a w 2021 r. - ponad 125 tys. Przez ostatnie 3 lata działalności GCK przyjęło ponad 300 tys. zapytań i wniosków od mieszkańców - wylicza Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskim w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Numer jeden: parkowanie



Do najczęstszych kategorii interwencji sygnalizowanych przez mieszkańców należą:

  • parkowanie - 21 proc.,
  • utrzymanie dróg - 18 proc.,
  • odpady - 9 proc.,
  • oświetlenie uliczne - 9 proc.

Sporo zgłoszeń dotyczy też dzikich zwierząt, miejskiej zieleni, nielegalnych reklam czy bezpieczeństwa.

Parkowanie na miejscu dla rodzin z dziećmi



Kategorii interwencji jest całkiem sporo. Najwięcej spraw dotyczy parkowania i stanu dróg. Kategorii interwencji jest całkiem sporo. Najwięcej spraw dotyczy parkowania i stanu dróg.

Jeśli zaś chodzi o popularne w ostatnim czasie sprawy, to dotyczą one zakupu węgla, dodatku do źródeł ciepła innych niż węgiel, rejestracji pojazdu czy pomocy Ukrainie i świadczeń finansowych na obywateli tego kraju.

Trudno się dodzwonić



Problemem, który dość często się pojawia wśród zgłaszających jakąś sprawę, jest kłopot z dodzwonieniem się do GCK. Wielokrotnie próby potrafią zakończyć się fiaskiem.

A to właśnie kontakt telefoniczny jest najczęstszym kanałem komunikacyjnym z GCK - z tej formy korzysta aż 70 proc. osób. Na drugim miejscu jest aplikacja mobilna, która działa od ubiegłego roku - korzysta z niej 11 proc. zgłaszających. Mieszkańcy najrzadziej mailują i korzystają ze strony internetowej.

Kontakt z GCK może się odbywać w różny sposób. Najczęściej zgłoszenia przyjmowane są telefonicznie, chętnie sprawy sygnalizowane są też przez aplikację mobilną. Kontakt z GCK może się odbywać w różny sposób. Najczęściej zgłoszenia przyjmowane są telefonicznie, chętnie sprawy sygnalizowane są też przez aplikację mobilną.

Sprawy rzadko są załatwiane od ręki, choć zdarza się



Z czasem realizacji zgłoszonej interwencji bywa różnie. Jeśli sprawa związana jest bezpośrednio z bezpieczeństwem i wymaga pilnego rozwiązania, wówczas działania podejmowane są szybko. Zdarza się, że na rozwiązanie problemu trzeba poczekać. Nie ma co kryć, że nie raz frustruje to "sygnalistów".


Zgłoszenia z całego miasta



Zgłoszenia do GCK przyjmowane są z całego Gdańska, choć są miejsca, gdzie liczba interwencji jest zdecydowanie większa. W 2022 r. najwięcej zgłoszeń odnotowano z dzielnic i okolic takich lokalizacji, jak: Śródmieście, Wrzeszcz Górny i Dolny, Przymorze Wielkie oraz Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia.

Interwencja i zgłoszenia spływają z całego Gdańska. Interwencja i zgłoszenia spływają z całego Gdańska.

Warto pamiętać, że wszelkie zgłaszane sprawy dotyczące zagrożenia życia należy kierować pod numer 112. Dotyczy to m.in. osób w kryzysie bezdomności, których zdrowie lub życie jest w niebezpieczeństwie.

Gdańskie Centrum Kontaktu
tel. +48 58 52 44 500
www: www.gdansk.pl/kontaktgdansk
e-mail: kontakt@gdansk.gda.pl
aplikacja mobilna na smartfona
aplikacja mobilna na iPhony

Miejsca

Opinie (85) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Oj dużo tych spraw...a jak procentowo wyglądają efekty tych interwencyi?

    • 18 2

    • Nie publikują takich danych, bo nie ma czym się chwalić.

      • 4 1

    • Svencjusz

      Nie potrafisz pisać normalnie?

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Czasem działa bdb (6)

    Czasem kiepsko. Ale warto zgłaszać. Dziura na mojej ulicy została załatana. Poza tym to najlepszy sposób na zgłaszanie źle parkujących kierowców.

    • 62 12

    • (3)

      Właśnie z parkującymi kiepsko działa. Nie wysyłają od razu patrolu, tylko tworzą zgłoszenie i się potem w swoim trybie mieli.

      • 16 0

      • Jak tak dalej pójdzie to liczbę patroli zredukują do zera, zwolnią także obecnych pracowników referatu i całą biurokratyczną maszynę przeniosą do Bangladeszu bo tak taniej :D

        • 7 1

      • (1)

        Na patrole są zgłoszenia bardziej dynamiczne jak telefon. Ale na szczęście ancymon źle parkujący dostaje mandat też przy zgłoszeniu przez panel.

        • 1 2

        • telefon nie działa

          zanim zgłoszę coś na SM przez telefon, to zrobię sobie spacer po całej okolicy. A na zgłoszenia z GCK SM na Starym i Głównym Mieście naprawdę szybko.

          • 1 2

    • Wystarczy zrobić zdjęcie i wysłać przez aplikacje uprzejmiedonosze . pl

      Aplikacja sama wypełnia dane do zgloszenia: miejsce, godzine, dane pojazdu (pobiera po numerze rejestracyjnym) itp. Zadziałało u mnie na razie w 14 na 17 zgłoszeń. Poleceam

      • 2 1

    • "Poza tym to najlepszy sposób na zgłaszanie źle parkujących kierowców."

      Niekoniecznie. W czasie pandemi zgłaszałem nagminne nieprawidłowe parkowanie. Utemperowali kierowcę. Teraz inny wynalazł te same miejsce. Zgłaszałem przez GCK. Sprawa trafiła do SM i stwierdzili, że brak przesłanek do ukarania, a jeśli się upieram to chcą dokładne moje dane i kierują sprawę do sądu, niech rozstrzygnie.

      • 1 0

  • (2)

    Krótko mówiąc liczba zgłoszeń rośnie lawinowo...prawie 40% to stan dróg o parkowanie i tu jest faktycznie wiele do zrobienia.Czy jest jakiś kompleksowy plan jak rozwiązać ten problem?Pstrokate reklamy,opóźnione tramwaje i autobusy,brak roweru miejskiego,walające się śmieci..brak wc w centrum.3 minuty za mało aby napisać jeszcze parę spraw.

    • 6 2

    • Przede wszystkim potrzebna jest większa ilość patroli. SM na miejscu jest w stanie zamknąć sprawę w ciągu 15 minut, natomiast zgłoszenie nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu oznacza uruchomienie całej biurokratycznej maszyny. Ustalenie danych zgłaszającego, ustalenie właściciela pojazdu w CEPiKu, wysłanie wezwania pocztą, przesłuchanie wezwanego i tak dalej i tak dalej... To wszystko jest robione ręcznie i trwa wieki a na końcu i tak kończy się pouczeniem.

      • 3 1

    • Marudzenie dla marudzenia. Daleko do sukcesów, ale akurat uchwała krajobrazowa doprowadziła do drastycznego ograniczenia "pstrokatych reklam". Polecam wyjechać do Gdyni, by przypomnieć sobie jak w tym temacie wyglądał Gdańsk raptem 5 lat temu.

      • 0 1

  • Niestety GCK działa bardzo słabo. W zasadzie zależy na kogo się tam trafi. W większości przypadków tylko przekazują zgłoszenia dalej a na rozwiązanie trzeba czekać miesiącami. Niedziałające latarnie na osiedlu zgłosiliśmy z sąsiadami 26 razy w ciągu 1.5roku aż w końcu ekipa przyjechała wymienić żarówki. Zapadnięty chodnik na osiedlu musiałem zgłaszać 4 razy bo wcześniej dostałem zwrotkę ze przeprowadzono wizje lokalna i nie wykryto zapadnietego chodnika co było zwyczajnym kłamstwem ponieważ chodnik został oznaczony słupkami i sprayem przez budowlańców ale zapomnieli go naprawić i zostawili na pół roku. Usterki zgłaszane do trwających robot zawsze są przekazywane wykonawcy tylko nic to nie daje. Chociaż pare razy pomogli. Oceniam na 2/5

    • 14 0

  • Bardzo dobra aplikacja do zgłoszenia kierowców którzy parkują jak dzbany

    • 5 7

  • Miasto rozrasta sie jak betonowa dżungla (5)

    Ludzi przybywa a infrastruktura jak z lat 70tych tysiące aut a parkingi jak to kiedyś było pod blokiem na trzy syrenki i dwa maluchy ....nie dziwne ze ludzie parkują gdzie popadnie w akcie desperacji ...bo niektórzy nie myślą o innych tylko o sobie ...wystarczy główka pomyśleć i zaparkowac z głową a nie dystanse pomiędzy autami na 1.5m

    • 9 5

    • (4)

      Na Morenie jest pełno parkingów. Ale oczywiście wszystkie płatne, więc osiedlowy parking dla mieszkańców (oznaczony znakiem B-1) jest codziennie zastawiony pojazdami bez identyfikatorów. SM zamiast mandatów rozdaje same pouczenia, więc człowiek wracając z pracy nie jest w stanie znaleźć wolnego miejsca. A wszelkie zgłoszenia kończą się odpowiedzią "Kontrola prewencyjna w miarę posiadanych sił". W tłumaczeniu na język ludzki oznacza to, że patrolu nie ma i nie będzie bo brakuje ludzi do pracy.

      • 5 1

      • (3)

        Co ty p%#$%@? Jakieś 99% parkingów na Morenie jest bezpłatna... Sęk w tym, że zazwyczaj miejsca do parkowania znajdują się za zakazami wjazdu bez identyfikatorów LWSM Morena.

        • 2 1

        • (2)

          Większość parkingów jest bezpłatna, ale tak jak napisałeś: tylko i wyłącznie dla członków spółdzielni. Jak ktoś przyjeżdża z okolicy na zakupy lub do przychodni to musi stanąć pod jednym z płatnych parkingów pod którymś ze sklepów lub może złamać przepisy i wjechać za zakaz ruchu, licząc się z ryzykiem otrzymania mandatu i 5 punktów karnych.

          • 2 0

          • (1)

            No spoko ale pod sklepami parkingi też są bezpłatne (przynajmniej na określony czas). Galeria Morena, Lidl, Biedronki - w niektórych bierzesz bilecik ale i tak bez problemu się wyrobisz czasowo. W środku dnia pod osiedlowymi sklepami też jest dużo miejsca więc zaparkujesz teoretycznie bez łamania prawa. Jak dla mnie większym problemem jest właśnie to, że nawet jeśli miejsce jest ale trzeba od niego do punktu docelowego przejść kilka metrów to już się zaczyna kombinowanie z parkowaniem na chodniku/trawniku. Na koniec jeszcze pytanie: ile razy widziałeś żeby ktoś dostał mandat na Morenie za wjazd za zakaz? Mieszkając całe życie na Morenie widziałem taką akcję dwa razy w życiu.

            • 3 0

            • Był pewien okres czasu, kiedy patrole pojawiały się niemalże codziennie na parkingu przy Jaśkowej Dolinie i leciało grubo powyżej stu mandatów miesięcznie. SM nawet sama chwaliła się tym na swojej stronie. Teraz bez problemu dałoby się wyrobić jeszcze lepszy wynik, tylko nie da się tego zrobić kiedy na kilka największych dzielnic Gdańska przypadają tylko trzy patrole.

              • 1 1

  • (1)

    Ja tego nie rozumiem. Ile my mamy słomy w butach(jako naród), że powstaje prawidłowość: im droższe i większe, szpanerskie auto, tym większe prawdopodobieństwo, że jest parkowane byle jak, byle gdzie, z zamiłowania do nieprawidłowego parkowania, w dziwnych miejscach, byle tylko przyoszczedzic na parkowaniu...

    • 18 0

    • Mi kiedyś kobieta z takiego auta powiedziała:

      Stać mnie na takie auto to stać mnie na mandat.

      • 1 0

  • Wszystko było by fajnie gdyby straż miejska reagowała (1)

    Trzeba czekać nawet pół roku, na odpowiedź na zgłaszane interwencje straży miejskiej. W odpowiedzi, że nie było zgłaszanego pojazdu, no jak miał być, skoro był zgłoszony 6 miesięcy wcześniej. Straż miejska totalnie nie spełnia swoich obowiązków, a najbardziej rozwala mnie jak samochód straży miejskiej przejeżdża obok ewidentnego wykroczenia i nie robi NIC!

    • 15 1

    • W lesie nad morzem buraki z blachosmrodów zrobili sobie nielegalny parking przy samym molo a straz miejska stoi autem

      paremetrów dalej mówie ze tam zaparkowała cała grupa a oni ze nie reaguja bo nie warto i tak uciekną.Kto ucieknie?pytam puste auta?A to trzeba by nanich czekac a niewiadomoio kiedy przyjda ? Straz wiejska w Gdańsku jest do likwidacji!!

      • 3 1

  • Odpowiedź (2)

    A na odpowiedź ile się czeka?

    • 4 0

    • odpowiedzi

      się nie doczekasz

      • 5 0

    • Złe pytanie. Nie liczy to ile czeka się na odpowiedź, tylko ile czeka się na realizację zgłoszenia. Różnica jest ogromna ;)

      • 5 1

  • (2)

    To Gdańskie Centrum Kontaktu to śmiech na sali. Raz zgłosiłem problem z parkowaniem w okolicy, to mi jakaś babka po dłuższym czasie odpisała w skrócie: "że no przecież tak nie można parkować, ludzie na pewno tak nie robią i ona problemu nie widzi". Nigdy więcej.

    • 10 0

    • SM po prostu ma swoją własną, znacznie bardziej liberalną interpretację przepisów.

      • 3 0

    • Ja dostałem odpowiedz, że auta w strefie zamieszkania mają parkować tylko w wyznaczonych miejscach. Zgłoszone auto blokowało skrzyżowanie, a w odpowiedzi dostałem, że nie narusza przepisów.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane