• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji

Szymon Zięba
5 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Linia N10 na Kacze Buki jest najdłuższą w gdyńskiej komunikacji. Linia N10 na Kacze Buki jest najdłuższą w gdyńskiej komunikacji.

Ponad 34 kilometry mierzy najdłuższa trasa, którą pokonują kierowcy gdyńskiej komunikacji miejskiej. Wspomniany rekord należy do linii łączącej Kacze Buki i Oksywie Dolne, na której kursuje nocny autobus N10. Pod koniec sierpnia sprawdziliśmy rekordowe pod względem długości kursy w Gdańsku, teraz pod lupę wzięliśmy połączenia, z których korzystają mieszkańcy Gdyni.



Z komunikacji miejskiej korzystam...

Przypomnijmy: w Gdańsku najwięcej kilometrów "wyrabiali" kierowcy kursów nocnych. Rekordowy pod tym względem był autobus linii N1, który w najdłuższym wariancie przejeżdża aż 40 kilometrów, rozwożąc pasażerów czekających na 63 przystankach, w tym również w Gdyni i w Sopocie.

Podobnie sytuacja wygląda w Gdyni. Jak jednak zastrzega Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia, na wielu liniach kursy realizowane są w różnych relacjach nazywanych wariantami trasy. Zawsze jednak wyróżniany jest wariant podstawowy, czyli taki, który dla danej linii uznawany jest za najważniejszy.

- Najczęściej w wariancie podstawowym realizowanych też jest najwięcej kursów. Pozostałe warianty tras, na których z reguły realizuje się tylko incydentalne kursy, mogą być zarówno krótsze jak i dłuższe od podstawowych. Czas przejazdu różni się w zależności od pory dnia - podkreśla przedstawiciel organizatora gdyńskich przewozów.
Na liniach nocnych natomiast realizowanych jest niewiele kursów w poszczególnych wariantach tras, dlatego trudniej jest zidentyfikować warianty podstawowe. W naszym zestawieniu - w przypadku linii nocnych - skupiliśmy się więc na tych dłuższych opcjach.

Rekordowe nocne kursy



Tym samym na najdłuższej trasie (Kacze Buki - Oksywie Dolne) "nocna N-dziesiątka" pokonuje prawie 35 kilometrów, zatrzymuje się przy 65 przystankach, a podróż od pierwszego do ostatniego przystanku zajmuje aż 79 minut.

  • Podróż N10 pozwala obejrzeć Gdynię z "nocnej" perspektywy.
  • Podróż N10 pozwala obejrzeć Gdynię z "nocnej" perspektywy.
  • Podróż N10 pozwala obejrzeć Gdynię z "nocnej" perspektywy.
Drugi w kolejności jest skład N30. Na trasie, która mierzy dokładnie 27 947 metrów (Rumia Dworzec PKP - Kacze Buki), autobus zatrzymuje się przy 59 przystankach. By przejechać całą tę drogę, należy zarezerwować sobie 58 minut.

31,5 km w "dziennym" kursie



W "dziennym" rozkładzie niekwestionowanym liderem pod względem długości pokonywanej trasy jest kierowca, który prowadzi autobus linii "Z". Na liczącej 31,5 km trasie (Żukowo - Urząd Gminy - Gdynia Dworzec PKP) znajdują się 33 przystanki, a kurs trwa od 54 do 65 minut.

Ponad kilometr krótszą drogę przejeżdża autobus numer 173 (30,2 km), kursujący między placem Kaszubskim a przystankiem Chylonia PKP. Korzystają z niego pasażerowie czekający przy 56 przystankach, pokonanie całej trasy mieści się w przedziale między 64 a 74 minutami.

Ostatnim rekordzistą jest skład linii "R". Przebycie ponad 27 kilometrów na trasie Rumia Dworzec PKP - Kacze Buki zajmuje kierowcy od 57 do 67 minut. W tym czasie zatrzymuje się on także przy 35 przystankach.

Jak daleko jeżdżą gdyńskie trolejbusy?



Rekordzistą wśród trolejbusów jest połączenie Cisowa SKM - Kacze Buki. W wariancie podstawowym "trajtek" numer 27 przejeżdża 20,5 km, zatrzymuje się na 41 przystankach, a cały kurs trwa od 51 do 61 minut.

O 5 km krótszą trasę pokonuje trolejbus linii 31. Między przystankiem Dąbrowa Miętowa a Sopot Ergo Arena skład zatrzymuje się 30 razy, a 15,4 km przejeżdża w czasie od 37 do 43 minut.

ZKM Gdynia - rozkłady komunikacji



Następny w kolejności jest trolejbus linii 23 (trasa Gdynia Dworzec Główny PKP - Kacze Buki o długości 14 563 m, 30 przystanków, w czasie od 37 do 43 minut), 24 (Stocznia Gdynia - Dąbrowa Miętowa, 14 349 metrów, od 39 do 52 minut) oraz 26 (Orłowo SKM Klif - Cisowa Sibeliusa, 26 przystanków, od 33 do 44 minut).

Pasażerów jest mniej, ostatnie badania są niemiarodajne



Ilu pasażerów korzysta z tych tras? Rzecznik ZKM przyznaje, że choć przewoźnik dysponuje kompleksowymi wynikami badań marketingowych wykorzystania pojazdów w każdym z kursów, to były one zrealizowane przed 2020 r., a więc nie są one adekwatne do stanu obecnego.

- Pandemia COVID-19 bardzo mocno wpłynęła na popyt. Zarówno wskutek spadku popytu, jak i zmienianych limitów maksymalnej pojemności pojazdów, od marca do czerwca 2020 r. z jednej strony wprowadzane były ograniczenia w liczbie realizowanych kursów, a z drugiej strony uruchamiane były kursy bisowe. Nie można więc podać poprawnej statystycznie aktualnej średniej liczby pasażerów (obłożenia kursów) - podsumowuje Marcin Gromadzki.

Opinie (99) 9 zablokowanych

  • Ciekawe czy ktoś z gdyńskiej komunikacji zadał sobie pytanie (10)

    Dlaczego tak wiele autobusów jeździ pustych a ludzie wybierają samochody? Dlaczego oferta przewozów autobusem ich nie interesuje.

    • 51 21

    • Bo im się zadki do foteli poprzyklejały i nie potrafią już

      wyobrazić sobie transportu innego jak tylko od drzwi do drzwi bez czekania 5 minut na przyjazd autobusu/trolejbusu?
      Kiedy szukałem mieszkania, najważniejszym kryterium była dla mnie bliskość Śródmieścia (aby wszędzie w mieście móc dojść pieszo) oraz przystanku autobusowego (aby tam, gdzie dojść w 15-20 minut się nie da, dojechać. Samochodu nie kupowałem, bo po co, skoro wszędzie mam blisko, a po kraju nie mam konieczności się rozbijać (w delegacje jeżdżę pociągiem; 10 minut pieszo na dworzec).
      Nie kopcę, nie przepalam kasy z miejskich dotacji do transportu publicznego, więcej chodzę.

      • 0 0

    • bo w Trójmieście inwestuje się w transport

      a nie inwestuje się w jego f u n k c j o n a l n o ś ć.

      • 1 0

    • Już odpowiadam. (2)

      Przez 30 lat jeździłam komunikacją miejską. Z tego 20 lat linią R z przesiadką przy estakadzie. Wiele razy nie mogłam wejść do autobusu, bo jeździł tak przepełniony. Przepuszczanie dwóch czy trzech kolejnych autobusów to zimą standard. Jeździłam także wtedy, kiedy byłam w ciąży albo kiedy musiałam nosić kołnierz ortopedyczny. Nikt nie ustąpił miejsca.
      Dlatego wybrałam auto i mam nadzieję, że nie będę musiała wrócić do komunikacji publicznej.

      • 14 0

      • Jakby ci komunikacjs miejska tak przeszkadzala (1)

        To nie jezdzilabys nią aż 20 lat

        • 0 6

        • Może po 20 latach męki

          Pani zdecydowała się zrobić prawko?

          Czasami, człowiek z braku możliwości, godzi się na rozwiązania, które nie sa dla niego najlepszym rozwiązaniem

          • 3 0

    • nie zadał i nie zada, tak samo z rowerami - za duzo jeszcze farby na magazynie

      nie zadał i nie zada, tak samo z rowerami - za duzo jeszcze farby na magazynie

      • 1 1

    • (1)

      pseudo wirus, żeby wesprzeć gospodarkę, państwo zarabia na samochodach, amortyzacji, paliwa (ponad 50% podarku) a nie na autobusach, wiara nastraszona wybiera samochód

      • 6 7

      • Oczywiście, otacza nas wszechobecny spisek...

        • 7 0

    • Jak jest miejsce w autobusie to marudzenie, że jeżdżą puste przez złe zarządzanie.
      Jak brak miejsc w autobusie to marudzenie, że jeżdżą pełne przez złe zarządzanie.

      Jak by nie było, zawsze trafi się malkontent, który wie lepiej.

      • 8 2

    • Wyślij CV do zkm, bo widać że marnujesz się na forum

      • 4 1

  • Najkrotsze trasy

    A co z najkrotszymi trasami ?

    • 1 0

  • Przydałby się przystanek (7)

    Morska Estakada dla linii K i 197 w kierunku Chyloni. Jest miejsce na prawym pasie, tuż po skręcie w prawo z Estakady na Morską.

    • 6 1

    • (6)

      Tylko powiedz poco w tym miejscu

      • 2 3

      • W tym samym celu, (5)

        co przystanek dla K i 197 w stronę Obłuża.

        • 2 0

        • (4)

          Coś słaba argumentacja , pamiętaj jedno jak te dwie linie zaczeły jeżdzić to tego przystanku w stronę obłuża niebyło . Powstał dopiero gdzieś po 2000 roku , a wcześniej linie 141, 105 i 109 zatrzymywały sę przy kościele z resztą lini , i dlatego 197 i K dołączyły donich bo , jak by go niebyło to by jechały dalej

          • 0 2

          • To trochę niezręczne (3)

            tłumaczyć dorosłemu człowiekowi, do czego służy przystanek autobusowy. W komunikacj miejskiej w większości przypadków stosuje się zasadę dwóch kierunków dla przystanku. Gawęda historyczna o dawnym przystanku koło kościoła nie ma tu żadnego znaczenia.

            • 0 0

            • (2)

              @ZKM czy akurat przystanek dla lini k i 197 gdzie wysiądzie może 1 osoba chyba racji bytu niema. Jak już coś to odrazu przenieść wszystkie linie trajtkowe na ten przystanek to bardziej ma sens bo więcej osób wysiądzie i wsiądzie do trajtków. A autobusy lini 141, 109 i 105 przenieśli po to bo tam korki się robiły .

              • 0 1

              • Dlaczego do K czy 197 w stronę Chyloni (1)

                ma wsiąść/wysiąść tylko jedna osoba, a w stronę Obłuża już tłumy? Wydawałoby się, że to oczywiste - pasażerowie korzystają z tych linii i z tego przystanku jadąc na Obłuże i będą korzystać z tych linii i przystanku, jadąc w stronę Chyloni. Po co to dziwne droczenie się?

                • 0 0

              • To sobie zobacz że ci ludzie na ten przystanek w strone Obłuża przychodzą wszyscy co w tym kierunku jada. I jak przyjdą to wybierają miedzy K, 197, 141, 109 i 105 i podjerzdżaja do Obłuża centrum i tam wysiadają i przesiadają sie na ine linie. Bo ten przystanek na morskiej jest przesiadkowy z trajtków na autobusy , tak samo na obłużu centrum też przesiadkowy jest.

                • 0 1

  • likwidacja linii 172 gdynia (2)

    Poroniony pomysł zlikwidowania linii 172 która była przez kilkanaście lat .Jadąc w kierunku Karwin i Orlowa z osiedla Wiczlino Ogród trzeba się przesiąść .No tak dyrekcja mzk Gdynia dobrze pomyślała- dla pasażera koszty większe musi skasować dwa razy bilet -a komunikacja mieJska dobrze zarobi.

    • 8 1

    • Na co dzień autobus jeździł/jeździ puściutki,

      a kiedy zlikwidują/skrócą, to od razu lament, bo trzeba się przesiąść na Dąbrowie (autobusy co 1-2 minuty), żeby dojechać do Karwin...

      • 0 0

    • W Gdyni nie ma MZK

      • 0 0

  • do Gdańsk Nowy Port (1)

    Nadal brak połączenia pospiesznym z Gdyni Centrum do Gdanska Nowego Portu

    • 1 0

    • Może zrobią kiedyś Przymorską SKM to będziesz miał szybki dojazd

      • 0 0

  • Dzisiaj był reportarz o komunikacji miejskiej w Gdańsku okazało sie ze ta krzywy nos jest oszustką. (4)

    Bo twierdziła ze to ona zatrzymała komunikacje w Gdańsku i dołączyła do strajku .Ona nic w tym kierunku nie zrobiła świadkowie publicznie to potwierdzili .

    • 6 9

    • A gdzie ci świadkowie byli przez tyle lat?

      • 1 0

    • (1)

      To wszyscy wiedzą że nie ona tylko prąd wyłączyli w trakcji bo zaczęły się strajki i stanęła akurat przy stoczni. Taka bohaterka.

      • 3 0

      • Taa akurat prąd wyłączyli wtedy, gdy ona była przy Stoczni

        Jak można wierzyć w te pisowskie głupoty?

        • 2 1

    • To akurat wiadomo od dawna

      • 5 0

  • Fenomen.

    Co może wiedzieć rzecznik prasowy, który jest gościem w jednostce? Śmieszne :)

    • 0 0

  • Kiedy pętla dla 163 i 198 po drugiej stronie dworca w Chyloni?

    • 0 0

  • N10 puścić Stolarską i Cechową

    • 2 0

  • Co parę miesięcy jest zmiana rozkładu jazdy. (4)

    Jako, że żona jeździ K i 27 zauważyła, że po każdej zmianie z rozkładu wypada kurs lub dwa. Dlaczego tak się dzieję?

    • 12 0

    • Z pogórza na oksywie można tą linią dojechać a w przeciwnym kierunku to już nie

      • 0 0

    • Dobry myk (2)

      Tam zmienimy rozkłady
      Trochę namieszamy pozmieniamy godziny odjazdow, napchamy zmian ile się da żeby gdzieś przemycić jakieś 2-3 trajtki mniej
      A tu trochę mniej busa, i cyk można nową linię uruchamiać, a nawet i z 5 wariantami

      • 2 0

      • Nie tylko na 27 i k tak się dzieje (1)

        • 0 0

        • Oczywiście, że nie

          To jest tylko część zakrojonej akcji pt "Zmniejszenie częstotliwości kursowania najpotrzebniejszych składowych ZKM w Gdyni"
          Zakłada ona zmniejszenie do najmniejszego potrzebnego minimum kursowania min. linii 27/R/194/
          Tak samo linia 32, tylko po to żeby pozmieniać warianty innych autobusów, no i oczywiście mała grabież kursów z innych linii :D

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane