• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji

Szymon Zięba
5 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Linia N10 na Kacze Buki jest najdłuższą w gdyńskiej komunikacji. Linia N10 na Kacze Buki jest najdłuższą w gdyńskiej komunikacji.

Ponad 34 kilometry mierzy najdłuższa trasa, którą pokonują kierowcy gdyńskiej komunikacji miejskiej. Wspomniany rekord należy do linii łączącej Kacze Buki i Oksywie Dolne, na której kursuje nocny autobus N10. Pod koniec sierpnia sprawdziliśmy rekordowe pod względem długości kursy w Gdańsku, teraz pod lupę wzięliśmy połączenia, z których korzystają mieszkańcy Gdyni.



Z komunikacji miejskiej korzystam...

Przypomnijmy: w Gdańsku najwięcej kilometrów "wyrabiali" kierowcy kursów nocnych. Rekordowy pod tym względem był autobus linii N1, który w najdłuższym wariancie przejeżdża aż 40 kilometrów, rozwożąc pasażerów czekających na 63 przystankach, w tym również w Gdyni i w Sopocie.

Podobnie sytuacja wygląda w Gdyni. Jak jednak zastrzega Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia, na wielu liniach kursy realizowane są w różnych relacjach nazywanych wariantami trasy. Zawsze jednak wyróżniany jest wariant podstawowy, czyli taki, który dla danej linii uznawany jest za najważniejszy.

- Najczęściej w wariancie podstawowym realizowanych też jest najwięcej kursów. Pozostałe warianty tras, na których z reguły realizuje się tylko incydentalne kursy, mogą być zarówno krótsze jak i dłuższe od podstawowych. Czas przejazdu różni się w zależności od pory dnia - podkreśla przedstawiciel organizatora gdyńskich przewozów.
Na liniach nocnych natomiast realizowanych jest niewiele kursów w poszczególnych wariantach tras, dlatego trudniej jest zidentyfikować warianty podstawowe. W naszym zestawieniu - w przypadku linii nocnych - skupiliśmy się więc na tych dłuższych opcjach.

Rekordowe nocne kursy



Tym samym na najdłuższej trasie (Kacze Buki - Oksywie Dolne) "nocna N-dziesiątka" pokonuje prawie 35 kilometrów, zatrzymuje się przy 65 przystankach, a podróż od pierwszego do ostatniego przystanku zajmuje aż 79 minut.

  • Podróż N10 pozwala obejrzeć Gdynię z "nocnej" perspektywy.
  • Podróż N10 pozwala obejrzeć Gdynię z "nocnej" perspektywy.
  • Podróż N10 pozwala obejrzeć Gdynię z "nocnej" perspektywy.
Drugi w kolejności jest skład N30. Na trasie, która mierzy dokładnie 27 947 metrów (Rumia Dworzec PKP - Kacze Buki), autobus zatrzymuje się przy 59 przystankach. By przejechać całą tę drogę, należy zarezerwować sobie 58 minut.

31,5 km w "dziennym" kursie



W "dziennym" rozkładzie niekwestionowanym liderem pod względem długości pokonywanej trasy jest kierowca, który prowadzi autobus linii "Z". Na liczącej 31,5 km trasie (Żukowo - Urząd Gminy - Gdynia Dworzec PKP) znajdują się 33 przystanki, a kurs trwa od 54 do 65 minut.

Ponad kilometr krótszą drogę przejeżdża autobus numer 173 (30,2 km), kursujący między placem Kaszubskim a przystankiem Chylonia PKP. Korzystają z niego pasażerowie czekający przy 56 przystankach, pokonanie całej trasy mieści się w przedziale między 64 a 74 minutami.

Ostatnim rekordzistą jest skład linii "R". Przebycie ponad 27 kilometrów na trasie Rumia Dworzec PKP - Kacze Buki zajmuje kierowcy od 57 do 67 minut. W tym czasie zatrzymuje się on także przy 35 przystankach.

Jak daleko jeżdżą gdyńskie trolejbusy?



Rekordzistą wśród trolejbusów jest połączenie Cisowa SKM - Kacze Buki. W wariancie podstawowym "trajtek" numer 27 przejeżdża 20,5 km, zatrzymuje się na 41 przystankach, a cały kurs trwa od 51 do 61 minut.

O 5 km krótszą trasę pokonuje trolejbus linii 31. Między przystankiem Dąbrowa Miętowa a Sopot Ergo Arena skład zatrzymuje się 30 razy, a 15,4 km przejeżdża w czasie od 37 do 43 minut.

ZKM Gdynia - rozkłady komunikacji



Następny w kolejności jest trolejbus linii 23 (trasa Gdynia Dworzec Główny PKP - Kacze Buki o długości 14 563 m, 30 przystanków, w czasie od 37 do 43 minut), 24 (Stocznia Gdynia - Dąbrowa Miętowa, 14 349 metrów, od 39 do 52 minut) oraz 26 (Orłowo SKM Klif - Cisowa Sibeliusa, 26 przystanków, od 33 do 44 minut).

Pasażerów jest mniej, ostatnie badania są niemiarodajne



Ilu pasażerów korzysta z tych tras? Rzecznik ZKM przyznaje, że choć przewoźnik dysponuje kompleksowymi wynikami badań marketingowych wykorzystania pojazdów w każdym z kursów, to były one zrealizowane przed 2020 r., a więc nie są one adekwatne do stanu obecnego.

- Pandemia COVID-19 bardzo mocno wpłynęła na popyt. Zarówno wskutek spadku popytu, jak i zmienianych limitów maksymalnej pojemności pojazdów, od marca do czerwca 2020 r. z jednej strony wprowadzane były ograniczenia w liczbie realizowanych kursów, a z drugiej strony uruchamiane były kursy bisowe. Nie można więc podać poprawnej statystycznie aktualnej średniej liczby pasażerów (obłożenia kursów) - podsumowuje Marcin Gromadzki.

Opinie (99) 9 zablokowanych

  • Przydałby się przystanek (7)

    Morska Estakada dla linii K i 197 w kierunku Chyloni. Jest miejsce na prawym pasie, tuż po skręcie w prawo z Estakady na Morską.

    • 6 1

    • (6)

      Tylko powiedz poco w tym miejscu

      • 2 3

      • W tym samym celu, (5)

        co przystanek dla K i 197 w stronę Obłuża.

        • 2 0

        • (4)

          Coś słaba argumentacja , pamiętaj jedno jak te dwie linie zaczeły jeżdzić to tego przystanku w stronę obłuża niebyło . Powstał dopiero gdzieś po 2000 roku , a wcześniej linie 141, 105 i 109 zatrzymywały sę przy kościele z resztą lini , i dlatego 197 i K dołączyły donich bo , jak by go niebyło to by jechały dalej

          • 0 2

          • To trochę niezręczne (3)

            tłumaczyć dorosłemu człowiekowi, do czego służy przystanek autobusowy. W komunikacj miejskiej w większości przypadków stosuje się zasadę dwóch kierunków dla przystanku. Gawęda historyczna o dawnym przystanku koło kościoła nie ma tu żadnego znaczenia.

            • 0 0

            • (2)

              @ZKM czy akurat przystanek dla lini k i 197 gdzie wysiądzie może 1 osoba chyba racji bytu niema. Jak już coś to odrazu przenieść wszystkie linie trajtkowe na ten przystanek to bardziej ma sens bo więcej osób wysiądzie i wsiądzie do trajtków. A autobusy lini 141, 109 i 105 przenieśli po to bo tam korki się robiły .

              • 0 1

              • Dlaczego do K czy 197 w stronę Chyloni (1)

                ma wsiąść/wysiąść tylko jedna osoba, a w stronę Obłuża już tłumy? Wydawałoby się, że to oczywiste - pasażerowie korzystają z tych linii i z tego przystanku jadąc na Obłuże i będą korzystać z tych linii i przystanku, jadąc w stronę Chyloni. Po co to dziwne droczenie się?

                • 0 0

              • To sobie zobacz że ci ludzie na ten przystanek w strone Obłuża przychodzą wszyscy co w tym kierunku jada. I jak przyjdą to wybierają miedzy K, 197, 141, 109 i 105 i podjerzdżaja do Obłuża centrum i tam wysiadają i przesiadają sie na ine linie. Bo ten przystanek na morskiej jest przesiadkowy z trajtków na autobusy , tak samo na obłużu centrum też przesiadkowy jest.

                • 0 1

  • likwidacja linii 172 gdynia (2)

    Poroniony pomysł zlikwidowania linii 172 która była przez kilkanaście lat .Jadąc w kierunku Karwin i Orlowa z osiedla Wiczlino Ogród trzeba się przesiąść .No tak dyrekcja mzk Gdynia dobrze pomyślała- dla pasażera koszty większe musi skasować dwa razy bilet -a komunikacja mieJska dobrze zarobi.

    • 8 1

    • W Gdyni nie ma MZK

      • 0 0

    • Na co dzień autobus jeździł/jeździ puściutki,

      a kiedy zlikwidują/skrócą, to od razu lament, bo trzeba się przesiąść na Dąbrowie (autobusy co 1-2 minuty), żeby dojechać do Karwin...

      • 0 0

  • (2)

    Gdzie sa te Kacze buki?

    • 3 1

    • (1)

      Za Dąbrową, to część Wiekiego Kacka przy granicy z Chwaszczynem niedaleo wieży radiowej

      • 0 0

      • Trza dodać że zdrugiej strony jeszcze jest granica z Gdańskiem osową

        • 1 0

  • Kacze Buki są gdzie Buki Kacze(od rzeki Kaczej)

    • 1 0

  • bobo

    Ja uważam że Gdynia ma super komunikację . dziękuję za linię K ,szkoda tylko że tak rzadko jeździ, a w niedzielę wcale

    • 3 1

  • Pamięta ktoś pierwotną trasę 171?

    Jechał aż na dworzec PKP w Gdyni.

    • 6 0

  • do Gdańsk Nowy Port (1)

    Nadal brak połączenia pospiesznym z Gdyni Centrum do Gdanska Nowego Portu

    • 1 0

    • Może zrobią kiedyś Przymorską SKM to będziesz miał szybki dojazd

      • 0 0

  • N10 puścić Stolarską i Cechową

    • 2 0

  • Kiedy pętla dla 163 i 198 po drugiej stronie dworca w Chyloni?

    • 0 0

  • Fenomen.

    Co może wiedzieć rzecznik prasowy, który jest gościem w jednostce? Śmieszne :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane