• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

35. Pesa w Gdańsku. Nowe tramwaje kosztowały 305 mln zł

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie? Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie?

W nocy z poniedziałku na wtorek do Gdańska dotarł ostatni z 35 zakupionych przez miasto tramwajów Pesa 120NaG Swing. To koniec realizacji kontraktu wartego ok. 305 mln zł i największego zamówienia szynowego po zmianach ustrojowych w Gdańsku.



Którym tramwajem najchętniej podróżujesz?

Umowa na dostawę tramwajów została podpisana we wrześniu 2009 roku. Około rok później dotarł do nas pierwszy tramwaj z bydgoskiej fabryki. Malowanie nowych pojazdów zostało wybrane na podstawie konkursu zorganizowanego przez Portal Trojmiasto.pl oraz Zakład Komunikacji Miejskiej. Dodatkową nowością jest wprowadzenie nadawania imion - patronów dla tramwajów. Takie rozwiązanie, choć wciąż budzące kontrowersje, podchwycił ostatnio także Elbląg, który również eksploatuje Pesy.

Od początku eksploatacji Swingów największe zastrzeżenia pasażerów dotyczą ustawienia siedzisk naprzeciwko siebie i pod pewnym kątem względem szyby. W efekcie nogi pasażerów skierowane są w kierunku pasażerów podróżujących na stojąco. Pesa tłumaczy się jednak, że takie rozwiązanie to efekt kompromisu technologicznego pomiędzy niską podłogą i efektywnym wykorzystaniem przestrzeni wewnątrz wagonów.

Niepełnosprawni pasażerowie oraz matki z wózkami dla dzieci skarżą się natomiast na niedostosowanie tych pojazdów do ich potrzeb. - Tramwaje, choć wydają się nowoczesne, nie posiadają automatycznie rozsuwanej rampy, a utrudnieniem przy wsiadaniu z wózkiem dziecięcym jest duży odstęp między przystankiem a wnętrzem pojazdu - mówi pani Marta, czytelniczka Trojmiasto.pl

Jednak zdaniem ZKM Gdańsk, automatycznie rozsuwane podesty nie sprawdzają się w praktyce. - Częstotliwość użytkowania tej opcji tramwaju jest niewielka. Natomiast lokalizacja takiego podestu blisko ziemi sprawia, że jest on narażony na uszkodzenia przez błoto i piasek - tłumaczy Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Ciekawostką wprowadzaną od kilku tygodni, jest wiercenie otworów w osłonach na kołach tramwaju. Ten niezbyt estetyczny proceder to efekt wprowadzenia poprawek w mocowaniu osłon, które okazały się wyjątkowo podatne na odpadanie w porze zimowej ze względu na zalegający śniegu wokół torów.

- Jest to modyfikacja wykonywana przez Pesę. Zmieniony został montaż osłon na solidniejszy, ale jednocześnie bardziej czasochłonny pod względem demontażu. Otwory w osłonach pozwalają natomiast na dostęp do niektórych mechanizmów bez zdejmowania samych osłon. Mamy nadzieję, że nowy sposób ich montażu sprawdzi się w sezonie zimowym. Następnie, będziemy myśleć także nad kwestią estetyki - tłumaczy Wojtkiewicz.

Innym technicznym rozwiązaniem, także wdrożonym po zakończeniu etapu produkcji pojazdu, jest limit prędkości. Szczególnie odczuwalny jest on na trasie w kierunku Chełmu, która została zaprojektowana na wzór szybkiego tramwaju (pełna bezkolizyjność ruchu). Gdańsk narzucił producentowi ustawienie elektronicznego ogranicznika na wartość 60 km/h, podczas gdy producent przewidział eksploatację do 70 km/h. Na szczęście ten limit może być w każdej chwili zmieniony.

Motorniczowie skarżą się również na problemy ze sprzedażą biletów.
- Problemem jest gruba szyba, przez co często nie słyszę pasażerów, a oni mnie. Dlatego, choć jest to niewygodne, proszę pasażerów by mówili przez okienko, przez które podaje się pieniądze i bilety - przyznaje pan Jakub, motorniczy w ZKM Gdańsk.

Do zalet tramwaju można natomiast śmiało zaliczyć ogromną pojemność (245 osób). Osiągnięto ją po części przez montaż siedzeń w układzie 1+1, co choć z pozoru wydaje się minusem, to świetnie sprawdza się w godzinach szczytu - można to zauważyć, obserwując np. zatłoczone bombardiery. Dodatkowo podróż ułatwia duża ilość poręczy i uchwytów. Plusem jest lokalizacja kasowników, po tej samej stronie co drzwi, jednak pasażerowie rzadziej podróżujący tramwajami, często odruchowo szukają ich na poręczach.

Pozytywnym rozwiązaniem jest także rozbudowany system informacji pasażerskiej, którego brakuje w Gdańsku od wielu lat. Tablice prezentują nie tylko przebieg trasy, ale również zdjęcia z okolicy. ZKM nie ustrzegł się jednak przed licznymi błędami, które bawiły pasażerów - wśród nich nazwa, która weszła już do obiegowego języka - "ul. Jana z Kolana".

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM-u, tramwaj ten stanowi jeden z najlepszych zakupów z historii firmy - szczególnie pod względem niskiej awaryjności. - Pesy, co nas niezmiernie cieszy, są pozbawione tzw. chorób wieku dziecięcego, które zdarzają się w nowych produktach. Tramwaje te wykonują codziennie największe przebiegi kilometrów. Myślę, że będą bardzo dobrze służyć gdańszczanom przez następne lata - kończy Wojtkiewicz.

Ostatnia Pesa w Gdańsku

Ostatni tramwaj Pesa dotarł do Gdańska na lawecie nocą z poniedziałku na wtorek(19/20 grudnia). Rozładunek nastąpił na torach w ciągu ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska przy Urzędzie Miejskim. Pojazd będzie nosił imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Tramwaj po niezbędnych odbiorach technicznych, do codziennej eksploatacji wprowadzony zostanie jeszcze w grudniu br.

Miejsca

Opinie (237) 3 zablokowane

  • (1)

    Ciekawostką wprowadzaną od kilku tygodni, jest wiercenie otworów w osłonach na tzw. "wózki" wagonów. Ten niezbyt estetyczny proceder to efekt wprowadzenia poprawek w mocowaniu osłon, które okazały się wyjątkowo podatne na odpadanie w porze zimowej ze względu na zalegający śniegu wokół torów.

    śnieg? gdzie?

    • 7 3

    • no jak to gdzie?

      wokół torów!

      • 0 0

  • Kasownik przy wejsciu to nie dobry pomysl: czlowiek wejdzie krok STOI i chce skasowac.. a resztra stoi na zew

    reczywiscie super !!

    • 22 1

  • podoba mi się że w gdańsku tyle sie ostatnoi dzieje.

    • 10 1

  • A jak się będzie nazywał?

    Mieszko 2, czy Biedroń 1. Gorzej jak będzie szedł do kasacji np. Heweliusz.

    • 5 2

  • Czy to prawda, że na widok "pesy" paniom mdleją kolana?

    • 10 2

  • Swingersi !!! (1)

    Swingersi Gdańska! Czas zacząć imprezę w naszych nowych klubach na kółkach !!!

    • 11 0

    • oj, to chyba okna zakleić czymś nieprzepuszczalnym

      bo się będzie działo...

      • 1 0

  • Tramwaje to glupota (5)

    W tej samej cenie można zakupić 300 nowiutkich nowoczesnych autobusow. wystarczy wytyczyć buspas na jezdni i problem korków rozwiązany a kilka milionów zostaje w budżecie

    • 3 30

    • a ty z gdyni pewnie? (1)

      żal d. ściska?

      • 5 2

      • gdyby nie "wujek Adolf" nawet trolejbusów by nie mieli

        • 6 1

    • Tramwaje podczas swojego okresu eksploatacji przewożą więcej pasażerów niż autobusy.

      • 4 1

    • (1)

      a później wydamy to na paliwo i pensje dla kierowców. Tramwaje to znacznie tańsze i wydajniejsze rozwiązanie. Przy okazji tramwaj pracuje dwa razy dłużej niż autobus więc za tą cenę było by tylko 150 autobusów.

      • 2 1

      • 3 a nawet 4 razy dłużej, poza tym nie śmierdzi i nie hałasuje tak jak autobus

        o pojemnościach to już nie wspomnę...

        • 1 1

  • Te Pesy to złom

    pierwsze już się sypią. Jeszcze zapłaczecie.

    • 12 11

  • a na Marynarki Polskiej zlom (5)

    Linia 94 to zabytki na kolkach - masakra, dlaczego nie ma nowych skladow?
    A juz najbardziej zastanawiam mnie fakt ze linia nr 4 wciaz nie kursuje???????????????????

    • 8 0

    • (4)

      Zajrzyj na linie nr. 3 i 8. Tam dopiero zobaczysz złom na kółkach. Najgorsze trupy na te linie wysyłają.

      • 2 0

      • Jakie torowisko, takie trupy (3)

        • 1 0

        • jacy mieszkańcy, takie trupy... (1)

          • 0 2

          • Tak, prawda. Bo wszystko jest prawda. Jest:
            1) sama prawda,
            2) też prawda
            3) g...o prawda.
            I to co piszesz to własnie jest ta prawda III rodzaju! Byłeś/byłaś kiedyś na Stogach czy Przeróbce?

            • 1 0

        • To może czas torowisko wyremontować?

          • 1 0

  • A w Gdańsku jest tak samo jak Wawie, tzn poręcze do trzymania się są tak wysoko że trzeba mieć 1,85 żeby wygodnie z nich korzystać?

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane