• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

35. Pesa w Gdańsku. Nowe tramwaje kosztowały 305 mln zł

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie? Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie?

W nocy z poniedziałku na wtorek do Gdańska dotarł ostatni z 35 zakupionych przez miasto tramwajów Pesa 120NaG Swing. To koniec realizacji kontraktu wartego ok. 305 mln zł i największego zamówienia szynowego po zmianach ustrojowych w Gdańsku.



Którym tramwajem najchętniej podróżujesz?

Umowa na dostawę tramwajów została podpisana we wrześniu 2009 roku. Około rok później dotarł do nas pierwszy tramwaj z bydgoskiej fabryki. Malowanie nowych pojazdów zostało wybrane na podstawie konkursu zorganizowanego przez Portal Trojmiasto.pl oraz Zakład Komunikacji Miejskiej. Dodatkową nowością jest wprowadzenie nadawania imion - patronów dla tramwajów. Takie rozwiązanie, choć wciąż budzące kontrowersje, podchwycił ostatnio także Elbląg, który również eksploatuje Pesy.

Od początku eksploatacji Swingów największe zastrzeżenia pasażerów dotyczą ustawienia siedzisk naprzeciwko siebie i pod pewnym kątem względem szyby. W efekcie nogi pasażerów skierowane są w kierunku pasażerów podróżujących na stojąco. Pesa tłumaczy się jednak, że takie rozwiązanie to efekt kompromisu technologicznego pomiędzy niską podłogą i efektywnym wykorzystaniem przestrzeni wewnątrz wagonów.

Niepełnosprawni pasażerowie oraz matki z wózkami dla dzieci skarżą się natomiast na niedostosowanie tych pojazdów do ich potrzeb. - Tramwaje, choć wydają się nowoczesne, nie posiadają automatycznie rozsuwanej rampy, a utrudnieniem przy wsiadaniu z wózkiem dziecięcym jest duży odstęp między przystankiem a wnętrzem pojazdu - mówi pani Marta, czytelniczka Trojmiasto.pl

Jednak zdaniem ZKM Gdańsk, automatycznie rozsuwane podesty nie sprawdzają się w praktyce. - Częstotliwość użytkowania tej opcji tramwaju jest niewielka. Natomiast lokalizacja takiego podestu blisko ziemi sprawia, że jest on narażony na uszkodzenia przez błoto i piasek - tłumaczy Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Ciekawostką wprowadzaną od kilku tygodni, jest wiercenie otworów w osłonach na kołach tramwaju. Ten niezbyt estetyczny proceder to efekt wprowadzenia poprawek w mocowaniu osłon, które okazały się wyjątkowo podatne na odpadanie w porze zimowej ze względu na zalegający śniegu wokół torów.

- Jest to modyfikacja wykonywana przez Pesę. Zmieniony został montaż osłon na solidniejszy, ale jednocześnie bardziej czasochłonny pod względem demontażu. Otwory w osłonach pozwalają natomiast na dostęp do niektórych mechanizmów bez zdejmowania samych osłon. Mamy nadzieję, że nowy sposób ich montażu sprawdzi się w sezonie zimowym. Następnie, będziemy myśleć także nad kwestią estetyki - tłumaczy Wojtkiewicz.

Innym technicznym rozwiązaniem, także wdrożonym po zakończeniu etapu produkcji pojazdu, jest limit prędkości. Szczególnie odczuwalny jest on na trasie w kierunku Chełmu, która została zaprojektowana na wzór szybkiego tramwaju (pełna bezkolizyjność ruchu). Gdańsk narzucił producentowi ustawienie elektronicznego ogranicznika na wartość 60 km/h, podczas gdy producent przewidział eksploatację do 70 km/h. Na szczęście ten limit może być w każdej chwili zmieniony.

Motorniczowie skarżą się również na problemy ze sprzedażą biletów.
- Problemem jest gruba szyba, przez co często nie słyszę pasażerów, a oni mnie. Dlatego, choć jest to niewygodne, proszę pasażerów by mówili przez okienko, przez które podaje się pieniądze i bilety - przyznaje pan Jakub, motorniczy w ZKM Gdańsk.

Do zalet tramwaju można natomiast śmiało zaliczyć ogromną pojemność (245 osób). Osiągnięto ją po części przez montaż siedzeń w układzie 1+1, co choć z pozoru wydaje się minusem, to świetnie sprawdza się w godzinach szczytu - można to zauważyć, obserwując np. zatłoczone bombardiery. Dodatkowo podróż ułatwia duża ilość poręczy i uchwytów. Plusem jest lokalizacja kasowników, po tej samej stronie co drzwi, jednak pasażerowie rzadziej podróżujący tramwajami, często odruchowo szukają ich na poręczach.

Pozytywnym rozwiązaniem jest także rozbudowany system informacji pasażerskiej, którego brakuje w Gdańsku od wielu lat. Tablice prezentują nie tylko przebieg trasy, ale również zdjęcia z okolicy. ZKM nie ustrzegł się jednak przed licznymi błędami, które bawiły pasażerów - wśród nich nazwa, która weszła już do obiegowego języka - "ul. Jana z Kolana".

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM-u, tramwaj ten stanowi jeden z najlepszych zakupów z historii firmy - szczególnie pod względem niskiej awaryjności. - Pesy, co nas niezmiernie cieszy, są pozbawione tzw. chorób wieku dziecięcego, które zdarzają się w nowych produktach. Tramwaje te wykonują codziennie największe przebiegi kilometrów. Myślę, że będą bardzo dobrze służyć gdańszczanom przez następne lata - kończy Wojtkiewicz.

Ostatnia Pesa w Gdańsku

Ostatni tramwaj Pesa dotarł do Gdańska na lawecie nocą z poniedziałku na wtorek(19/20 grudnia). Rozładunek nastąpił na torach w ciągu ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska przy Urzędzie Miejskim. Pojazd będzie nosił imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Tramwaj po niezbędnych odbiorach technicznych, do codziennej eksploatacji wprowadzony zostanie jeszcze w grudniu br.

Miejsca

Opinie (237) 3 zablokowane

  • (1)

    Ograniczenie do 60km/h nie jest kwestią braku wiary w motorniczych ale kwestią wiary w możliwości pieszych i kierowców samochodów.

    • 6 1

    • I kwestią niewydolnych hamulców w PESAch. Dortmundy są o całe 10 km/h szybsze

      • 1 0

  • Którym tramwajem najchętniej podróżujesz? (1)

    ŻADNYM. Dlaczego sonda nie bierze pod uwagę tego , że mogą być osoby które w ogóle nie podróżują tramwajami?

    • 4 9

    • Wtedy nie bierzesz udziału w sondzie.

      Jak widzisz sonda jest skierowana do ludzi podróżujących tramwajami, jeżeli nie należych do tej grupy to nie bierzesz w niej udziału. To takie skomplikowane, półgłowku?

      • 9 0

  • Dlaczego jeszcze jeżdżą popsute? (3)

    Dzisiaj rano o g. 5.16 z Mazurskiej jechałem zdezelowaną 3.
    Nie ogrzewana, zimno, drzwi otwierają sie wszystkie samoczynnie, podczas jaszy coś głośno stukało przy kole, czuć było zapach spalonej elektryki i co ja mam się cieszyć że kupiliście nowe tramwaje? Dla kogo? Za co ja płacę kupując bilet?

    • 10 5

    • Napewno wagon zostanie niebawem skasowany (1)

      I wypad to wsi pod toruniem

      • 0 1

      • Normalne, że jak ktoś płaci, to i wymaga. A i prawdą jest, że około połowy gdańskich tramwajów jest w takim stanie technicznym, w jakim w ogóle nie powinny być wypuszczone na trasy.

        • 1 0

    • DO tego w wagon 1259 jeździ na linii z niesprawnymi hamulcami

      • 1 0

  • dzisiaj widziałem 245 sardynek w jednej konserwie :)

    dzisiaj widziałem 245 sardynek w jednej konserwie :)

    • 7 0

  • 2 rzeczy (2)

    1. czemu w niektorych Pesach jest tak goracy nawiew? ogrzewanie musi byc ale mysle ze te 12C byloby komfortowe jak ktos jest zimowo ubrany. czasami w pesie ludzie sie niestety gotuja.
    2. hamowanie / ruszanie. rozumiem ze maja super hamulce i szybko przyspieszaja tylko czemu motorniczy robia to tak gwaltownie na kazdym przystanku ze starsi ludzie ledwo lapia rownowage?

    • 11 4

    • Bo część motorniczych przesiadło się ze 105Na, którym jak nie przyłożysz to nie ruszą. Ale jak złapią wprawę to będą ruszać lekko.

      • 1 0

    • Bo nie umią się trzymać rur, albo siedzieć?

      • 0 0

  • Motorniczy (1)

    Najlepsi są motorniczy, którzy siedzą w koszuli i klima na maxa, a ludzie w kurtkach pieką się w tramwaju. Albo inny przypadek, tramwaj stoi na pętli i czeka na światlach a motorniczy zostawia wszystkie drzwi otwarte a sam siedzi w swojej kabinie, gdzie ma cieplutko, a ludzie siedzą i marzną jak 1 st na dworze...

    • 7 3

    • Jeśli motorniczy zamknie drzwi, to może je otworzyć dopiero na następnym przystanku. Stąd w tramwajach, które nie mają włączników wzbudzanych przez pasażerów drzwi muszą być otwarte.

      • 0 4

  • jak zawsze najlepszy tekst

    mówi pani Marta, czytelniczka Trojmiasto.pl

    • 1 0

  • Podsłuchane w nocnym (3)

    Ostatnio wracałam do domu N5 i przy zajezdni wsiedli motorniczowie kończący swoje zmiany. Dwóch usiadło za mną i rozmawiało właśnie o pesach. Jeden z nich mówił, że znów dziś (jakiś tydzień temu) wysiadły mu hamulce, ale na szczęście był między przystankami i nie musiał hamować więc po prostu nie przyspieszał i jakoś się zatrzymał i że to już kolejny raz i że kiedyś będzie tragedia. Opowiadał o jakimś koledze, któremu też siadają hamulce w pesach i w ogóle strasznie klął na te tramwaje, że guano, że awaryjne, że niedostosowane do tego o co prosili motorniczowie. Więc wniosek z tego. że wcale tak super nie jest. A ze strony pasażera - pisk, wizg, jazgot czy jakkolwiek nie nazwać by tego dźwięku, który wydają pesy jest okropny!

    • 20 8

    • Nie pij tyle

      i nie wierz we wszystko co usłyszysz pod sklepem nocnym.

      • 2 9

    • W Warszawie już była tragedia. PESA przesmarowała przystanek i wjechaął w ludzi na przejściu dla pieszych. Jedna osoba zginęła.

      • 1 0

    • A słyszałeś kiedyś

      żeby Polak coś pochwalił? W nocnym w szczególności?

      • 0 0

  • PARANOJA

    Jade najchętniej tym tramwajem, który akurat podjedzie !!!! Takie dziwne ?

    • 5 0

  • poręcze nad głowami siedzących pasażerów - porażka!!! Gumowe uchwyty - też!

    Mi się nasunął jeden wniosek po kilku miesiącach podróży tymi tramwajami: Sa fajne i funkcjonalne, kiedy nie ma tłoku! Jeśli pasażerów jest już więcej - już wychodzi kilka poważnych moim zdaniem mankamentów konstrukcyjnych/ergonomicznych.

    Np: porażką są poręcze usytuowane tuż nad głowami siedzących pasażerów a nie nad głowami stojących! Do tego te paskudne gumowe uchwyty, które nie dają stabilności. Proponowałabym bym coś z tym zrobić. Do tego ciasno w przejściu, gdzie siedziska są ustawione pod ukosem.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane