• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • ciekawe co z bursztynem

    widać po wiertle że będzie miętko i mokro życzę powodzenia i potem prosimy o metro zamiast SKM i będzie cudownie

    • 0 0

  • ciekawe co bedzie jak trafią na jakieś wykopaliska arheologiczne (2)

    • 15 0

    • wprowadzą nowe pojęcie do słownika ;/

      • 0 0

    • "zeżre" je ta maszyna - nikt ich nie zdąży zobaczyć .

      • 9 1

  • Czekamy na Chińskich inżynierów i inspektorów nadzoru

    niech się wreszcie pojawią Chińczycy, bo nie mogą z tymi drogami ruszyć. A oni pokażą naszym inżynierkom jak się powinno budować.

    • 0 0

  • Sucharskiego (1)

    Mieszkam w Gdansku od urodzenia i pierwsze slysze ze przez ul Slowackiego przepływa Martwa Wisła zawsze myslalem ze tunel to ma byc przedluzeniem od Sucharskiego

    • 0 1

    • Poczekaj - wykopią tunel to może i przez Słowackiego popłynie Martwa Wisła.

      • 0 0

  • 1.XII.1987 rozpoczęło się drążenie tunelu pod Kanałem La Manche. Zakończyło się trzy lata później 1.XII.1990 roku, a tunel oddano do użytku 6.V.1994 roku. Tunel znajduje się 60 m pod poziomem morza i ma dwie nitki o długości 50 km każda, w których mogą poruszać się pociągi z max. prędkością 160 km/h.

    U nas wykonanie 35 razy krótszego tunelu zajmie ponad trzy lata. I jest to teraz rzecz najbardziej oczywista na świecie. Szkoda, że nie była taka oczywista kiedy (nie tak dawno) zapowiadano wykonanie całej trasy (a potem z jedną nitką tunelu) przed rozpoczęciem Euro 2012.

    • 0 0

  • wiercić, wiercić, nie marudzić! ale ten nasz tunel pod motławą piękny będzie:-) (9)

    co to jest 40 miechów? żydzi wędrowali po pustyni 40 lat i się im opłaciło

    • 63 25

    • Eurotunel - trzy nitki po 50 km każdy w trzy lata, co Ty na to... (4)

      Tunel zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1 awaryjnego)

      1. średnica tunelu przewozowego wynosi 7,60 metrów
      2. długość każdej nitki tunelu wynosi 50 km
      3. tunele przebiegają 60 metrów pod poziomem morza (La Manche)
      4. szybkość każdego pociągu w tunelu - 160 km/h
      5. czas przejazdu pociągu z terminalu na terminal 35 minut
      6. turbulencje - brak

      (...) 1 grudnia 1987 roku zaczęto budowę po stronie angielskiej. Po trzech latach 1 grudnia 1990 roku Graham Fagg i Phillippe Cozette w obecności mediów przebili ostatnią warstwę skały... 6 maja 1994 roku nastąpiło oficjalne otwarcie przez królową Elżbietę II oraz francuskiego prezydenta François Mitterranda, a po miesiącu odbył się pierwszy przejazd Eurotunnelem.(...)

      źródło:

      • 7 12

      • Demagogia (3)

        Po pierwsze samo drążenie trwać będzie 12 miesięcy - więc porównanie może być tylko 12 miesięcy do 36 miesięcy. cała inwestycja u nas 40 miesięcy do 8 lat eurotunelu.

        Po drugie tunel pod kanałem La Manche był drążony z dwóch stron jednocześnie - swoje maszyny puszczali Anglicy i Francuzi. jedna maszyna została zdemontowana a druga "wpuszczona" głębiej i zasypana.

        Po trzecie w przypadku kanału La Manche praktycznie 100% robót to roboty biegnące szły pod dnem a nie pod terenemi zurbanizowanymi - tempo drążenia w przypadku eurotunelu mogło być dużo większe. W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą budowany on jest pod terenemi zurbanizowanymi, i w skrajnych miejscach przechodzi o kilka metrów od fundamentów (pali) istniejącej zabudowy, więc drążenie musi być wolniejsze i bradziej ostrożne.

        Trochę się wygłupiłeś swoim postem, ale tak to jest jak za komentowanie bierze się ktoś bez dokładniejszej informacji

        • 21 10

        • Czyżby demagogia, a może jednak nie... (1)

          Po pierwsze Primo
          Nigdzie nie zauważyłem porównania Eurotunelu z tunelem w Gdańsku, zresztą to nie ten poziom inwestycji – zauważyłem jednak pytanie do Pana G@lluxa, a to nie jest to samo. Czytać ze zrozumieniem, polski język trudny być.

          Po drugie Primo
          Jak chcemy porównać to proszę bardzo – długość Eurotunelu 50 000 m, a trzy lata to 1095 dni co daje wynik około 46 metrów dziennie dla jednej nitki (TBM), a w Gdańsku wg redaktora ma być tak:
          (…)Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie(…)
          Zastanówmy się czy termin 12-14 miesięcy wobec tego jest realny. Długość tunelu pod Martwą Wisłą wg rysunku wynosi 1377,5 m, policzmy ile dni zajmie wydrążenie jednej nitki – 1377,5:6=230 dni razy 2 nitki daje 460 dni, czyli co najmniej 15 miesięcy przy bardzo optymistycznych założeniach. Do tego należy doliczyć czas niezbędny na demontaż i ponowny montaż TBM, więc poprawniej byłoby przyjąć 18 miesięcy, a nie 12-14 miesięcy na wydrążenie samego tunelu. Kolosalna różnica, ale rozumiem algebra również trudna być.

          Po trzecie Primo
          Najlepiej jest skoczyć na kogoś, zanim się zrozumie co ktoś napisał - ale to przecież takie polskie, taka genetyczna przypadłość.

          • 4 3

          • demagogia ;)

            TBM potrafi wiercić szybciej. Tu nie mamy skał (od tego ze szczelinami) jak mieli w Malezji (SMART Tunnel), a tam w tym samym czasie zrobiono prawie 10 km tunelu.

            • 0 0

        • Zurbanizowany teren... dobre sobie?!

          (...)W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą budowany on jest pod terenemi zurbanizowanymi, i w skrajnych miejscach przechodzi o kilka metrów od fundamentów (pali) istniejącej zabudowy, więc drążenie musi być wolniejsze i bradziej ostrożne.(...) Ale brednie... chłopie/kobieto - Czy Ty wiesz co to jest teren zurbanizowany? Jak chciałeś/aś "przywalić", to niestety zabrakło...

          • 9 17

    • Sam jesteś Motława wieśniaku.

      Tunel będzie pod Martwą Wisłą. Gdańszczanin MUSI o tym wiedzieć. Gdańczak niech zamilknie.

      • 0 1

    • Obecnie Kościół Boży także przebywa na pustyni przez czas czasy i połowę czasu →Objawienie 12

      • 1 3

    • pod Martwą Wisłą

      proszę Pana

      • 19 0

    • ...a jakby szli jeszcze rok dłużej to doszliby do Szwajarii ;-)

      • 10 3

  • nieźle jak na Polskę no i Gdańsk:))) oby obyło się bez opóźnień!:) (1)

    • 65 4

    • bez opóźnień??

      Czyżby miałaby się narodzić nam "Nowa Świecka Tracycja" ;)

      • 0 0

  • HURA WKOŃCU (20)

    • 100 18

    • a ja pytam: dlaczego tunel? (2)

      a nie np. most zwodzony? byłby tanszy i mielibysmy fajny widok na stocznie.

      • 1 1

      • eeee...

        wystarczy postawić dwa terminale teleportacyjne, po co bawić się w tunele czy mosty ;)

        PS. Bo taki most, przy ruchu jaki jest w porcie, "zamachałby" się na śmierć ;)

        • 0 0

      • od autobusów lepsze są tramwaje konne.

        • 0 0

    • (2)

      rura w końcu

      • 7 0

      • mozna to zrobic w 30 miesiecy (1)

        zatrudnic wiezniow - specjalistow od podkopow - powiedziec im, ze jak wydraza, to beda wolni :)

        • 5 7

        • Można zrobić to w 14-16 miesięcy,

          ale wtedy byłoby za tanio i nikt by nie zarobił na tej inwestycji ;)

          Popatrzcie na inne inwestycje z TBM i ich koszty za naszymi granicami.
          U nas jak zwykle kilka razy dłużej i drożej...

          • 0 0

    • (12)

      a co z tunelem pod Sopotem???

      • 3 7

      • tunel pod Sopotem to zagłada dla Wrzeszcza (3)

        kosztowna, niepotrzebna mrzonka osób z wyobraźnią ograniczoną do pola widocznego zza przedniej szyby samochodu

        warto się rozglądać dokoła siebie a nie tylko pędzić do przodu do kolejnego światła

        w samochodzie nie jest to łatwe - chyba że stojąc w korku
        stojąc w tunelu można się nieźle zagazować

        • 2 12

        • cd. (1)

          A pociągi jedzą żyto bo kaloryfer bywa czerwony a czasem dugi.

          • 5 0

          • Dlatego nie stawiaj roweru koło lodówki, bo zimnym krupnikiem w piecu nie zaśpiewasz

            • 1 0

        • wrzeszcz?

          a co ma tunel pod sopotem do wrzeszcza?

          • 8 3

      • (7)

        a co z nim? drążony nie był...

        • 4 0

        • a skąd się weźmie maszyna? (3)

          Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.
          ..a po pracy taki prezent dla wykonawct?

          • 1 1

          • Maszyna jest już Polsce

            Kontroluję towary firmy, która robiła spedycję tego nietypowego towaru

            • 0 0

          • tego ustępu artykułu kompletnie nie rozumiem (1)

            niech redaktor napisze:
            czyja jest maszyna i kto ją kupuił
            jaki jest jej koszt
            i co to znaczy, ze o jej losie zadecyduje wykonawca

            • 8 0

            • Co tu jest niejasne?

              Tak jak z każdym innym narzędziem. Wykonawca kupuje młotek, wbija nim gwoździe na chwałę gdańskiej inwestycji a potem zabiera go wraz z innymi swoimi narzędziami.

              • 7 0

        • (1)

          z tym obiecanym w kampanii, pod całym Sopotem... kiedy zaczną drążyć??

          • 2 6

          • Buhahahhaaaa, ktoś uwierzył w tą brednię!!!

            • 7 2

        • maszyna

          • 0 0

    • 40 jak w tytule, czy 14 jak pod obrazkiem??

      ?

      • 0 1

  • a co to za bentonit i po co?

    powinny być busy na ludzi i rowery

    • 0 0

  • TBM (1)

    TBM ma drążyć 5-6m dziennie? Toć pod Wisłą sam piach.W skale to ok,ale w piachu to ja tyle łopatą dziennie machnę!!!

    • 1 2

    • to kop

      tylko pamiętaj o założeniu aparatu oddechowego, jak woda zacznie Ci się lać :) dno Wisły wymaga wstępnego utwardzania rzadkim betonem, aby tarcza krusząca (a taką ma TBM) mogła się bezpiecznie przebić.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane