• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • to jak 40 miesiecy czy 14 miesiecy?? (2)

    Tytuł mówi coś innego jak treść pod nim. Oj zabłąkani reporterzy trojmiasto.pl

    • 5 7

    • sam tunel 14mcy a tunel plus reszta 40mcy;]

      • 5 0

    • czytaj ze zrozumieniem

      • 5 0

  • Miał być gotowy

    miał być gotowy na Euro 2012 a wygląda na to że budowę rozpoczną tuż po zakończeniu Euro

    • 9 2

  • to rozumiem, że to kolejna inwestycja, która nie zdąży na EURO 2012

    • 7 2

  • A most nie szybciej i łatwiej ... (1)

    Taki piękny kolorowy ...

    • 5 12

    • i zablokować remontową przy okazji...

      • 1 0

  • wspaniała maszyna!

    • 4 2

  • A potem czas na Sopot

    Jak TBM skończy w Gdańsku to niech wierci tunel pod Sopotem

    • 4 6

  • No i w końcu będziemy mieć miejsce w 3 city na nocne przeloty 300km/h+

    • 7 10

  • tunel to mrzonka (2)

    w istocie chodzi o wyciaganie kasy przez zaprzyjaznione biura projektowe, bubków zajmujacych stołki orzednicze i uzasdnienie dla tych stołków, chodzi o delegacje w atrakcyjne miejsca. A za wszystko płaci pan, pani ... my wszyscy

    • 10 19

    • (1)

      układ i spisek wykryłeś, Jarek da ci nagrodę

      • 1 2

      • hahaha Jarek???? wow macie opsensje na tym punkcie

        jak złodzieja chwyca za reke nyszkujaca w cudzej kieszeni to odpowie ze to nie jego reka! Moje pytanie brzmi- kto znbije kase na tej dziurze w ziemi

        • 0 1

  • mam 40 lat ale za zycia to ja tym tunelem nie pojade !!! (3)

    • 6 6

    • wyraź

      wyraź wolę w testamencie to będą cię wozić po śmierci

      • 6 1

    • 44 lata i do piachu?:> kiepsko...:)

      • 2 1

    • Step by step

      Najpierw zrób prawo jazdy.

      • 3 0

  • I tak go zaleje ...

    bo stan wód w morzach stale rośnie ... ;o)

    • 5 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane