• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Mam inne pytanie (3)

    Nie prościej, taniej i szybciej byłoby zbudować tam estakadę?

    Tachnicznie chyba jest to możliwe, trzeba by zbudować most podwieszany, oczywiście na odpowiedniej wysokości, żeby się jachty na dole mieściły...

    • 1 14

    • nie tylko jachty ale i duże statki morskie...czyli wielki most tuz obok głównego miasta, cienko.... tunel najlepszym

      rozwiazaniem

      • 6 0

    • taaa a statki platformy wiertnicze i inne cuda to do remontowki fruwac beda nad estakada :D (1)

      • 4 0

      • "oczywiście na odpowiedniej wysokości" - czego tu nie rozumiesz.

        most może mieć również możliwość czasowego podnoszenia.

        zresztą na całym świecie się takie estakady buduje.

        • 0 0

  • Co za głąb to pisał i pomylił Sucharskiego ze Słowackiego??? (2)

    Dziennikarzyna

    • 3 12

    • Najpierw sprawdz potem się wypowiadaj

      To jest ostatni odcinek trasy słowackiego.
      Jak nie wiesz to się nie wypowiadaj.

      • 7 0

    • Zamiast bart powinieneś się podbisać Homer

      • 1 0

  • Może to kogoś zainteresuje (2)

    Ale PKP PLK zainwestuje miliard złotych na modernizację linii kolejowych w Trójmieście, przystosowani linii kolejowych do podróży z prędkością 160-200 km/h

    Przy okazji będę modernizować wiadukty kolejowe i trakcję, więc może i tor SKM też na tym zyska.

    Niestety, prace potrwają 3 lata...

    • 3 3

    • (1)

      160 nie będzie w Trójmieście bo niby gdzie między Sopotem a Oliwą?Za krótkie odległości między stacjami.Prędkość między Gdańskiem a Gdynią podniosą z obecnych 100 do 120 km/h

      • 0 0

      • czy będzie się faktycznie tyle jeździło

        to zupełnie inna sprawa. Trasę dostosowują do takich prędkości. Kto wie, ale może w przyszłości intercity będzie się zatrzymywało rzadziej niż teraz (choć wątpię) i będzie można trochę szybciej pośmigać :)

        • 0 0

  • GDANSK-tu chce sie zyc!

    wreszcie rozruszao sie l,to miasto!

    • 3 2

  • Tunel to by się (2)

    przydał taki który połączyłby Przymorze z Obwodnica, dodatkowa nitka dla Gdańska.

    • 5 3

    • tak...najlepiej odrazu z kartuzami...

      • 3 0

    • Powstaje Słowackiego

      • 0 0

  • praca made in Poland

    -- Jeden kopie a czterech opiera się o łopatę i patrzy na kolegę
    -- Na dwóch pracowników przypada sześciu szefów
    -- Bez browarka nie zaczynamy robić
    -- Zaczynamy w zimę!!! Zakorkujmy bardziej nasze miasto

    • 7 9

  • (3)

    Pomarzyć dobra rzecz, a zawieszenie i tak do wymiany.

    • 3 2

    • no prawda (2)

      ciekawe jak długo będzie czynna ta inwestycja. Zacznie cieknąć to zamkną i będzie nie czynne hehehhehe

      • 0 2

      • Rozumiem, że to twój standard roboty? (1)

        • 1 0

        • Polski standard

          krajowy.

          • 0 1

  • A jak znajdą bursztynu złoża?

    Czyj będzie ten bursztyn?

    • 4 0

  • W ktorym miejscu martwej wisły (1)

    będzie tunel ?

    • 0 2

    • pytanie

      pytanie podobne do pytania w 89 minucie meczu piłkarskiego " a którzy to nasi?"

      • 3 0

  • Pieniądze wyrzucone w błoto

    Świeże dostawy korkorobów. Trzeba budować linie tramwajowe.

    • 2 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane