• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • tunel pod kanałem La Manche wydrążono w ciągu około 36 miesiecy (1)

    pod Martwą Wisłą wraz z kawałkiem drogi będzie 40 miesięcy
    tamten ma długość około 50 km a ten?
    ile metrów?
    gdańsk "morze" możliwości
    no i stolica "kultury" (to zapewne dzięki kilkudziesieciu tysiącom ciężko zarobionych przez obywateli pieniędzy danych na lewacką "krytykę polityczną")

    niech żyje ecs "orliki" i propaganda sukcesu

    • 5 8

    • ...to dlatego że TBM to będzie makieta ;-)

      Za skonstruowanie maszyny policzą sobie 100 baniek, makieta będzie kosztować 1 bańkę. Do środka wstawią 4 roboli z łopatami, więc dlatego tempo wyniesie tylko kilka metrów dziennie. ;-)))

      • 7 1

  • Do tych co przebierają nóżkami i nie mogą się doczekac tunel

    Trzeba sobie jasno powiedzieć że gdyby tunel był już dzisiaj to mieszkańcy Nowego Portu i Brzeźna chyba by się wściekli. Są dwie ulice - Marynarki i Gdańska które w/w dzielnice łączą z miastem. Ich przepustowość jest bardzo ograniczona o czym można się przekonać stojąc co jakiś czas w korkach.
    Bez wybudowania nowej drogi tunel nie ma sensu.

    • 3 6

  • Ciekawe ile będą kasować za przejazd?

    Jak to w naszym kraju bywa, zamontują bramki wjazdowe i trzeba będzie płacić za przejazd "atrakcją turystyczną". Bo to na konserwację albo obsługę przecie :-)

    • 4 2

  • Cimis

    W Malezji, w Kuala Lumpur tunel wielofunkcyjny (drogowo-kanalizacyjny) o długości 10 km zbudowano ... w 42 miesiące.
    Nasz ok. 1,5 km będzie budowany tylko 2 miesiące krócej ?!!!
    A poważnie. Już nie mogę się doczekać możliwości przejazdu.
    Cieszę się, że ta inwestycja "rusza" !!!

    • 6 2

  • Będzie szybciej!

    Rozmawiałem z kretem z mojego ogródka i zgodził się pomóc!

    • 7 2

  • mniej pisać więcej działać.czemu u nas tak to długo wszystko trwa.JAK zwykle doliczyć opóżnienie=5lat

    • 2 0

  • pokropek

    ale u nas bedzie poswiecone ,juz ksiadz podobno oszacowal ile to bedzie kosztowalo ,a angole i francuzy nie maja poswieconego

    • 2 1

  • BZDURA !!!! (3)

    40 miesięcy na 13 kilometrów to wychodzi jakieś 30m na miesiąc - to chyba ręcznie kopia nie za pomaca TBM
    TBM robi średnio 1 km w nie cale 2 miesiące

    • 4 7

    • a przeczytales artykul :D (2)

      "Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły."

      serio warto czytac to co sie komentuje :)

      • 5 0

      • czyli gdyby były 2 maszyny to drążenie zajęłoby 6-7 miesięcy;] (1)

        tak myślę, że i w rok by całość wykonano ale za 2,3x większą stawkę;]

        • 3 0

        • Możesz załatwić drugą. Wykaż się. Masz okazje

          • 3 3

  • Mam nadzieje że także ta inwestycja zostanie zrealizowana i to dobrze :). Cel w mim odczuciu mądry ponieważ widać że władze zaczynają bardziej interesować się rozwojem Gdańska w kierunku morza a nie za moreny.

    Pytanie które mi się nasunęło - Ile pasów ruchu będzie na każdej z wydrążonych dróg?

    • 2 2

  • 50 km eurotunelu wydrążyli w niecałe 5 lat, a nasi potrzebują ponad 12 miesięcy na 3,5 km?!

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane