- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (283 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (135 opinii)
40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą
Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).
Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?
- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.
Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.
Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.
Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.
Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole , zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.
Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.
Miejsca
Opinie (210) ponad 10 zablokowanych
-
2011-03-04 09:10
Nie to, żebym się czepiał
Ale wystarczyłby w tym miejscu most, albo zbudowany bardzo wysoko, albo ruchomy.
Przecież takie rozwiązania na świecie istnieją, a nie kosztowałoby to 600 mln...- 0 3
-
2011-03-04 11:56
Tunel, tunel...
...skoro i tak jest "martwa" to nie można jej po ludzku zakopać? ;)
- 1 0
-
2011-03-04 12:19
Sucharskiego (1)
Mieszkam w Gdansku od urodzenia i pierwsze slysze ze przez ul Slowackiego przepływa Martwa Wisła zawsze myslalem ze tunel to ma byc przedluzeniem od Sucharskiego
- 0 1
-
2011-03-08 13:35
Poczekaj - wykopią tunel to może i przez Słowackiego popłynie Martwa Wisła.
- 0 0
-
2011-03-04 13:41
a co to za bentonit i po co?
powinny być busy na ludzi i rowery
- 0 0
-
2011-03-08 13:34
1.XII.1987 rozpoczęło się drążenie tunelu pod Kanałem La Manche. Zakończyło się trzy lata później 1.XII.1990 roku, a tunel oddano do użytku 6.V.1994 roku. Tunel znajduje się 60 m pod poziomem morza i ma dwie nitki o długości 50 km każda, w których mogą poruszać się pociągi z max. prędkością 160 km/h.
U nas wykonanie 35 razy krótszego tunelu zajmie ponad trzy lata. I jest to teraz rzecz najbardziej oczywista na świecie. Szkoda, że nie była taka oczywista kiedy (nie tak dawno) zapowiadano wykonanie całej trasy (a potem z jedną nitką tunelu) przed rozpoczęciem Euro 2012.- 0 0
-
2011-03-16 15:40
Czekamy na Chińskich inżynierów i inspektorów nadzoru
niech się wreszcie pojawią Chińczycy, bo nie mogą z tymi drogami ruszyć. A oni pokażą naszym inżynierkom jak się powinno budować.
- 0 0
-
2012-10-11 11:16
ciekawe co z bursztynem
widać po wiertle że będzie miętko i mokro życzę powodzenia i potem prosimy o metro zamiast SKM i będzie cudownie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.