Fakty i opinie

40 mln zł za 6,5 roku działania roweru metropolitalnego

W ramach Mevo do wypożyczenia będzie ponad 4 tys. rowerów, wszystkie jednoślady będą elektryczne.
W ramach Mevo do wypożyczenia będzie ponad 4 tys. rowerów, wszystkie jednoślady będą elektryczne. materiały prasowe

Firma Nextbike będzie odpowiedzialna za wdrożenie i zarządzanie systemem umożliwiającym wypożyczanie rowerów na terenie całego Trójmiasta oraz sąsiednich gmin. Do dyspozycji będzie ponad 4 tys. jednośladów. Przez 6,5 roku funkcjonowania, Mevo pochłonie ponad 40 mln zł.



Trójmiasto doczeka się w końcu roweru metropolitalnego, czyli systemu pozwalającego na wypożyczenie, przemieszczanie się i pozostawianie w innym, wytyczonym miejscu jednośladu. Obejmie on nie tylko Gdańsk, Gdynię i Sopot, ale również 12 sąsiednich gmin, korzystając z niego w Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

Właśnie wybrano zwycięzcę spośród trzech podmiotów, które stanęły do przetargu. Najlepiej oceniona została oferta spółki NB Tricity związanej z firmą Nextbike. Za kwotę 40 mln 272 tys. zł dostarczy ona 4080 rowerów (wszystkie elektryczne) i będzie obsługiwała system przez najbliższe 6,5 roku.

Komisja przetargowa postanowiła odrzucić korzystniejszą cenowo propozycję konsorcjum firm Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd. z Dublina, która zażyczyła sobie 32 mln 563 tys. zł oferując za to 5000 rowerów, z czego 500 szt. elektrycznych.

- Oferta została odrzucona ze względów formalnych, wykonawca nie dokonał tłumaczenia na język polski wszystkich elementów oferty oraz nie wniósł wadium - tłumaczy Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który nadozruje uruchomienie Mevo.
Trzecia oferta należała do konsorcjum Egis Bike Polska, Homeport Praga, i BikeU i opiewała na 76 mln 675 tys. zł.

Zgodnie z założeniami flota składająca się z 30 proc. rowerów pojawi się w Trójmieście jesienią, a w pełnej wersji system zostanie uruchomiony do 1 marca 2019 roku.

Opinie (370) 3 zablokowane

  • AG tylko w innym charakterze.. (12)

    • 14 42

    • Jesień

      Czy już coś wiadomo? Pierwsze rowery mają być jesienią

      • 0 0

    • (3)

      Czy kacperek już zwołał konferencję?

      • 14 2

      • Rower elektryczny to nie rower (2)

        Ciężki, musisz ładować po 2h przez minimum 5 godzin. Dostępność będzie zerowa. Taki rower którego nikt nie będzie mógł używać. Awaryjnosc roweru elektrycznego będzie bardzo wysoka. W normalnym mieście kupuje się proste konstrukcje które są wygodne i które możesz zostawić gdzie chcesz. Dojdzie oczywiście do niszczenia tych rowerów i możliwych kradzieży. Jestem pewien że pojawi się artykuł o tym że Polacy nie dorośli do rowerów ponieważ niszczą i kradną. Będzie hejt na użytkowników a nie na tego kto kupił takie rowery. Może się założyć o sto tys zł że po roku od zakupu pojawi się taki tekst na Trójmiasto

        • 1 9

        • Mobike w Newcastle (1)

          To jest najlepszy rower na rynku. Podobny rower jest w Chinach i tam ludzie z tego korzystaja masowo. Rowerów jest mnóstwo i po 2 min od domu czy jakiekolwiek lokalizacji znajdziesz jakiś rower. Czujecie to? Masz telefon, masz GPS szukasz szybkiego transportu z dworca do centrum i masz rower. Dojezdzasz i odkładasz gdzie chcesz. Jesteś na suchaninie i chcesz dostać się na morene, wychodzisz z domu i po max 100 metrach masz rower. Taka ilość rowerów to z minimum 15 tys by zapewnić dostępność. W Chinach działa kilka firm i dostępność jest maksymalna . W Gdańsku z tego roweru nikt nie będzie korzystał. Żeby znaleźć rower będziesz dymal przez pół miasta by przejechać 1 km . Bez sensu.

          • 3 4

          • A ja się założyłem z kolegą o stówę

            że od razu się znajdzie na forum narzekacz, który od razu stwierdzi, że system jest beznadziejny, awaryjny, nie dla Polaków itp. itd. Jeszcze nic nie uruchomią a ciemnowidz już będzie wszystko wiedział.

            • 5 0

    • (2)

      Firma NextBike już była w Sopocie i co? Nie opłacało się.
      Teraz się opłaca?
      Obawiam się, że elektrykom szybko baterie będą padać i połowa z nich zamiast jeździć będzie wiecznie serwisowana.
      W sezonie bum, a poza sezonem kilka wypożyczeń i firma będzie płakać, że nie jest tak pięknie jak miało być

      • 5 6

      • system się zaczyna opłacać jeśli jest odpowiednio rozległy

        w granicach Sopotu w większości przypadków wystarczy chodzenie piechotą. Na przejazd rowerem to miasto jest za małe, chyba, że bierzemy pod uwagę Brodwino - ale tam się da zjechać hulajnogą do stacji Kamienny Potok i po kłopocie komunikacyjnym.

        Korzystanie w Sopocie z samochodu nie ma większego sensu, dla Sopocian Mevo będzie miał znaczenie dla dojazdów do stacji SKM lub do Gdyni/Gdańska.

        • 2 2

      • dokładnie

        zacząć od normalnych rowerów a potem jak wyjdzie przesiadać się w kosmiczne zabawki.
        Z resztą jeżeli chodzi o zdrowie to chyba właśnie chodzi o to żeby "kręcić" w rowerze.

        • 2 7

    • Dlaczego są całe dzielnice bez stacji? Co to ma być? (1)

      • 2 6

      • możesz zostawić rower gdziekolwiek

        "stacja" to po prostu zbiór stojaków rowerowych. Wypożyczanie będzie możliwe z samego roweru.

        • 5 0

    • Przede wszystkim kasa zdecydowanie mniejsza.

      a poszkodowani wszyscy, przez podatki.

      • 1 4

    • Arka Gdynia???? Precz z!!!

      • 11 4

  • jakie podatki płacą rowerzyści ? (41)

    Dlaczego reszta społeczeństwa ma się na nich zrzucać ?

    • 94 169

    • podatki

      takie same....

      • 0 0

    • A może lepiej na kościół według Ciebie. (3)

      2 mld. złotych na kler, nie wspomnę o nie ruchomościach.

      • 5 5

      • (2)

        Jakie 2 mld? Niecałe 200 mln zł. Nie mówię, że to dobrze ale trzymajmy się faktów.

        • 0 3

        • chyba nie zdajesz sobie sprawy

          ile kosztuje opłacanie religii szkołach publicznych

          • 0 0

        • 200 melonów przygarnął sam szatan toruński

          • 1 0

    • (5)

      Dokładnie takie same jak reszta mieszkańców.
      Pamiętaj, że miasto nie dostaje ani zlamanego grosza od podatków w paliwie, więc nawet nie próbuj tego tematu wyciągać, bo się osmieszysz.

      • 63 9

      • ale 100% podatku od środków transportu.

        wprowadzić oc dla pe..laży

        • 0 3

      • nie płaca takich samych bo w Polsce nie ma podatu pogłownego (3)

        • 5 14

        • Płacą większe (2)

          Bo mają samochód i rower, wbrew temu, co myśli większość wielbicieli 20 letnich złomów.

          • 21 5

          • (1)

            Ale jak wybierasz rower to samochodem nie jeździsz i nie spalasz paliwa a to w cenie paliwa jest zawarta akcyza i VAT. Żyły złota dla budżetu państwa.

            • 2 8

            • To znaczy, że jak wypije po pracy piwo, mogę wyganiać kierowców z dróg?

              Wpływy z akcyzy od alkoholu są wyższe, niż z paliwa

              • 8 1

    • Takie same jak ty ciołku tylko nie trują środowiska jak kierowcy. (3)

      I nie potrzebują tak rozbudowanej infrastruktury jak kierowcy więc są mniejszym obciążeniem dla społeczeństwa.

      • 29 6

      • (2)

        Nie płacisz akcyzy zawartej w paliwie więc nie takie same - jak dużo jeździsz to miesięcznie dokładasz do budżetu państwa kilkaset złotych. Dodatkowo, ponadto co reszta.

        • 0 4

        • akcyza nie idzie na drogi miejskie

          • 4 0

        • Akcyza i tak w większości idzie na udogodnienia dla samochodów

          Ani nie pokrywa nawet części leczenia chorób spowodowanych stanem polskiej supernowoczesnej floty passatów...

          • 3 0

    • bo tak! (2)

      • 8 7

      • Rowerzyści mniej chorują! (1)

        • 4 1

        • Częściej mają prostatę i hemoroidy

          • 0 7

    • POdatki (16)

      • 0 15

      • Pisiorskie daniny (15)

        Benzyna już niedługo po 6 ziko! Brawo pisowskie czopki!

        • 19 8

        • (4)

          Akurat Jarosław nie ma nic wspólnego z sytuacją dyplomatyczną pomiędzy USA Iranem...

          • 6 2

          • Jakoś za PO ropa była droższa (1)

            A paliwo tańsze. Czy może Iran ustala nam podatki?

            • 5 7

            • cena na tacji jest taka sama

              tylko wtedy ropa na rynkach kosztowała 160 dolarów za baryłkę a teraz kosztuje 60-80 dol. za baryłkę. Kto zjada różnicę ?

              • 2 0

          • ponad połowa ceny paliwa to podatki i trzeba mieć odwagę żeby je obniżyć (1)

            wiesz pisorze czyje to słowa ?

            • 8 5

            • Ja tam pisiorem nie jestem, ale akurat ceny ropy poszły w górę i koncerny paliwowe nie omieszkały z miejsca podnieść cen na stacjach. Za PO było to samo szczekanie na ceny paliwa, bez dania uwagi sytuacji w Iraku, Libii, Wenezueli.... A likwidacja podatkow w paliwie jest nierealna. Nie zniżajmy się do poziomu pisklaków i korwinkinderów.

              • 4 3

        • (1)

          Za Donka w 2012 była średnio po 5,89 za litr a były i stacje gdzie była po 5,99 i ponad 6 złotych.

          • 4 3

          • Porównaj z ceną ropy

            I przypomnij sobie, kto obiecał, że nigdy nie podniesie ceny benzyny, po czym dowalił podatek

            • 4 0

        • (4)

          I dobrze. Jak dla mnie może być i po dychę.
          Mi w mieście wystarczy rower.

          • 7 17

          • Ciekawe czy wódkę do sklepu dowiozą ci na rowerze. (2)

            Pisowcy to jednak czopki. Zero pojęcia o świecie natomiast pacierz i pieniactwo na poziomie Himalajów. I tacy nam teraz układają rzeczywistość i chcieliby jeszcze w naszych głowach swoje porządki robić. Decydować co "prawdziwie polskie".

            • 18 10

            • (1)

              Na pewno nie osobowkami które są głównymi sprawcami korków w miescie

              • 4 1

              • A ha.... nieosobówki jeżdżą na wode....

                Pisiory! Kto was bił po głowie w dzieciństwie? Może tylko jesteście mutantami z chowu wsobnego albo wase matki chlały w ciąży? Co sprawia , że jesteście tak upośledzeni intelektualnie?

                • 2 5

          • Niestety wyższy koszt paliwa (transport) to wyższy koszt praktycznie wszystkiego.

            • 19 3

        • (2)

          Mozna PiSu nie lubic w czym nie ma nic dziwnego ale cena benzyny to nie wina PiSu tylko naszych serdecznych przyjaciol - USA, ktorzy wlasnie zdestabilizowali sytuacje na bliskim wschodzie.

          • 8 4

          • Cena ropy dalej jest połowę niższa, niż 5 lat temu

            • 6 4

          • g...wno prawda! Ma w garści dwóch polskich monopolistów zasilających cały rynek detaliczny i robi co chce!

            musi być kasa na pińcet plusa i dla swoich "bo im się należy!"

            • 5 4

    • jakie koszty zdrowotne generuje korzystanie z samochodów?

      dlaczego reszta społeczeństwa ma się zrzucać na leczenie chorób cywilizacyjnych, które generuje uzależnienie od samochodu (siedzącego trybu życia przed kompem)?

      • 6 1

    • A jakie podatki płacą kierowcy? (3)

      Też żadnych nie płacą, a korzystają z publicznej kasy najwięcej

      • 27 6

      • Litr benzyny czy ON obłożony jest akcyzą, vatem (2)

        i podatkiem drogowym. Do tego, do każdego badziewia do samochodu: opona, akumulator itd jest 23% vatu. Nowy samochód za 100 000 zł - 23 000 zł to vat?
        Ile ty płacisz rowerzysto w stosunku do infrastruktury, która sfinansowało państwo?

        • 5 15

        • A jaki produkt który sie kupuje nie jest obłożony vatem?

          Jak ktos paliwa nie kupi to kupi co innego. Vat i tak zapłaci. Zresztą i tak infrastrukture w miescie utrzymuje miasto głównie z pitów, nie z zadnego vatu a tym bardziej akcyzy

          • 11 0

        • Tw podatki ida do panstwa a my mowimy o infrastrukturze miasta za ktore placi miasto

          • 12 1

    • Takie same. Bo też są pieszymi, kierowcami itp.

      • 17 1

  • 80% ludzi posiada rower i jeździ raz na rok wiec po co ta wypożyczalnia? W sezonie dla turystów ok (11)

    • 55 118

    • rower (1)

      ten biznes powinien utrzymywac sie sam tak jak wypozyczalnie samochodów. jezeli miasto do tego dopłaca to znaczy ze jest to szwindel. i rozliczymy to przy wyborach.

      • 0 0

      • Nie, bo taki system opiera się na darmowej jeździe

        Nie wiem jak tu ma być, ale w Warszawie jest tak, że pierwsze 20 min przejazdu jest bezpłątne, kolejne 40 min - za 1 zł.
        W praktyce jadąc 30 min, zmieniasz rower po 15 minutach i masz darmowy przejazd. I to fajnie zachęca do jazdy po mieście, aby dojechać kawałek z metra/autobusu/tramwaju. Świetna sprawa. W Gdańsku jeżdżę zawsze wyłącznie sportowo, w Warszawie byłem 4 tygodnie ale szybko nauczyłem się korzystać z takich rowerów, własnie jako dojazdówka. W ten sposób się płaci za jazdę, poza startowym 10 zł. Chyba, że ktoś chce nie zmieniać roweru.

        • 0 0

    • wlasnie po to (1)

      Rower sprzedadza i za kilka zloty beda mogli pojezdzic na miejsckim, jak beda chcieli, czy potrzebowali, mlotku!

      • 2 2

      • To niech płacą pełną cenę, gwoździu

        • 0 1

    • Po co te rowery

      Marnowanie pieniędzy j tak nikt z tego nie będzie korzystał

      • 1 5

    • Tuczenie sadła

      Super metoda na tuczenie pozdro.

      • 2 1

    • Jeżdzą raz na rok jak im się zegra pogoda, wolny czas i chęć zniesienia roweru po schodach. (1)

      • 7 3

      • ...i nic ciekawego w telewizji.

        • 0 1

    • (2)

      Jak gdzieś zostawisz swój przypięty to ciągle myślisz czy jak wrócisz to czy jeszcze będzie tam stał a wypożyczony zostawiasz i zapominasz o temacie.

      • 31 2

      • (1)

        Teraz będziesz myślał, czy ten elektryk "odpali" czy jednak wrócisz do domu z buta..

        • 6 23

        • One zawsze "odpalają". co najwyzej bedzie trzeba krecic pod gorke jak bedzie rozładowany.

          • 17 4

  • Czy nas na to stać? Kto zarobi ponad stan moim kosztem z podatków?

    • 0 1

  • Rower elektryczny nie może poruszać się ścieżką rowerową

    Na jezdni będzie tylko zawadą.

    • 0 1

  • ile kilometrów nowych chodników można wybudować za 40 mln?

    Ile dróg można wyremontować za 40 mln?
    wara od moich podatków ped**arze

    • 0 1

  • Wielkie budowle socjalizmu... (4)

    Dlaczego systemu roweru miejskiego nie finansować z opłat wnoszonych przez rowerzystów?

    Bo te 40mln to tylko część którą miasto przekaże operatorowi.
    Do tego każdy rowerzysta będzie jeszcze ponosił opłaty za korzystanie z rowerów.

    Dlaczego nierówno traktuje się różne podmioty?
    Pewnie wypożyczalnie samochodów pod lotniskiem, skuterów Blinkee czy inny Traficar pieniędzy z budżetu nie dostają. A dlaczego akurat wypożyczalnia rowerów ma być utrzymywana z podatków?

    • 22 14

    • rychu

      opłat nie bedzie miasto za to płaci z naszych podatków.

      • 0 0

    • Auta smrodzą hałasują są głównym beneficjentem przestrzeni publicznej i budzetu miejskiego....... dlatego dopłaca się do rowerów.

      • 9 2

    • (1)

      Bo samochody to rak, a każdy rower więcej to jedno auto na drodze mniej. To tak w skrócie.
      I ja popieram tę politykę.

      • 10 4

      • i tak i nie, uważam że dopłaty dla prywaciaży z budżetu to też RAK

        jak nie moga działać za zbirane opłaty to do widznia, miasto powino tylko nie przeszkadzać i udostępnić bezpłatnie miejsce na stacje parkowania

        • 6 2

  • Skandal (2)

    Kto zapłaci te 40mln. Bolek ??

    • 18 12

    • rychu

      zapłacisz ty, ja,on, i inni a ten kto to zorganizował dostanie w łape. tak jest rzeczywistosc.

      • 0 0

    • Uzgodniliśmy wszyscy, że Ty zapłacisz.

      • 13 2

  • rozsądna kwota (2)

    mieszkańcy na tym bardzo skorzystają

    • 21 13

    • mevoszczrek

      skrzystaja turysci, nie mieszkancy, i oczywiscie gastronomia,dlatego niech oni płaca za ten wspaniały pomysł radnych.Trzeba byc bardzo oderwanym od rzeczywistości aby wpadac na takie rozwiązania, ale wyborcy to rozliczą

      • 0 0

    • Czy ja wiem, szwagier mówił, że zrobiłby szybsze rowery i to za pół ceny

      • 0 4

  • A po 6 latach kolejne 100 MLN albo złom

    Dłużej te rowery nie wytrzymaja- a gdzie naprawy? A po 6 latach złom

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.