Fakty i opinie

stat

5 Swingów do remontu, 9 tramwajów unieruchomiła ulewa

Pesy Swing jeżdżą po Gdańsku od ośmiu-dziewięciu lat. Pięć pojazdów z najdłuższym przebiegiem przejdzie gruntowny remont w przyszłym roku.
Pesy Swing jeżdżą po Gdańsku od ośmiu-dziewięciu lat. Pięć pojazdów z najdłuższym przebiegiem przejdzie gruntowny remont w przyszłym roku. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Prawie 2,5 mln zł będzie kosztowała gruntowna modernizacja każdego z pięciu najbardziej wysłużonych gdańskich tramwajów typu Pesa Swing. Przejdą je pojazdy z najdłuższym przebiegiem. Tymczasem ulewa, która przeszła nad Trójmiastem w nocy z poniedziałku na wtorek uszkodziła dziewięć tramwajów, co spowodowało odwołanie w środę ponad 30 kursów.



Gdy 10 lat temu Gdańsk zamawiał 35 nowych tramwajów, cena jednego pojazdu wynosiła ok. 7,1 mln zł. Teraz pięć z nich, z najdłuższym przebiegiem, zostało skierowanych do remontu.

Koszt naprawy wyniesie 12,294 mln zł, czyli 2,46 mln zł za sztukę. Taką bowiem, jedyną ofertę, złożyła firma Saatz z Warszawy, która specjalizuje się w naprawach taboru szynowego.

Co ciekawe, Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeznaczyły na ten cel 12,3 mln zł, więc można powiedzieć, że wykonawca idealnie wstrzelił się ze swoją propozycją.

Zakres robót obejmie m.in.:

  • naprawę mechanizmów drzwiowych wraz z płatami drzwi oraz platformy dla osób niepełnosprawnych na wózkach,

  • modernizację kabiny motorniczego,

  • przegląd i naprawę przejść międzyczłonowych (przegubów),

  • naprawę elementów zasilania tramwaju oraz układu napędowego,

  • przegląd i konserwację powłoki antykorozyjnej,

  • wymianę wszystkich źródeł światła na nowe,

  • wymianę nagrzewnic podsiedzeniowych i kurtyn drzwiowych.


Pierwotnie wykonawca miał mieć czas do końca roku na uporanie się z tym zadaniem. Jednak zapisy w przetargu zostały zmienione. Jak sugerował jeden z potencjalnych wykonawców, przeszkodą do przeprowadzenia remontu jeszcze w tym roku może być czas oczekiwania na części potrzebne naprawy głównej. GAiT zdecydował się wydłużyć termin aż o rok.

- Pierwszy Swing zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 tygodni [ok. 7 miesięcy - red.] od daty podpisania umowy, kolejne będą wysyłane sukcesywnie, po naprawie i odbiorze poprzedniego. Wszystkie remonty zakończą się do 31 grudnia 2020 roku - informuje Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
W przyszłym roku rozpisany zostanie przetarg na remont kolejnych Pes.

W kolejce do gruntownej modernizacji czekają tramwaje z jeszcze dłuższym stażem. Chodzi o trzy Bombardiery kupione przez Gdańsk w 2007 roku do obsługi nowej linii tramwajowej na Chełm, otwartej w grudniu tego samego roku.

Trójmiasto po poniedziałkowej ulewie


Tramwaje ucierpiały w ulewie


Podczas poniedziałkowej burzy w dziewięciu tramwajach, w tym sześciu Pesach Swing, jednej Pesie Jazz Duo oraz dwóch N8C zostały zalane urządzenia znajdujące się na dachach (falowniki, przetwornice) i to właśnie te elementy uległy uszkodzeniu. Obecnie GAiT szacuje straty i  sprawdza, które tramwaje wymagają jakich napraw. Do tego czasu nie będą one mogły wyjechać na trasy.

Ulewa zatrzymała Pesę pod Galerią Bałtycką


Z tego powodu w środę nie odbyło się ponad 30 kursów:
linia 7


  • kursy z przystanku Nowy Port Oliwska z godz.: 7:24

  • kursy z pętli Łostowice Świętokrzyska z godz.: 8:19


linia 11


  • kursy z pętli Łostowice Świętokrzyska z godz.: 6:56, 7:36, 8:38, 9:18, 10:38, 11:18, 12:18, 12:58, 13:56, 15:36, 17:16

  • kursy z pętli Strzyża PKM z godz.: 6:09, 6:49, 7:49, 8:30, 9:50, 10:30, 11:30, 12:10, 13:10, 14:50, 16:29


linia 12


  • kursy z pętli Oliwa z godz.: 7:16, 9:37, 11:37, 13:47, 15:56, 18:11,

  • kursy z przystanku Migowo z godz.: 8:28, 10:38, 12:38, 14:51, 17:01, 19:19

Opinie (173) 15 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.