• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 Swingów do remontu, 9 tramwajów unieruchomiła ulewa

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pesy Swing jeżdżą po Gdańsku od ośmiu-dziewięciu lat. Pięć pojazdów z najdłuższym przebiegiem przejdzie gruntowny remont w przyszłym roku. Pesy Swing jeżdżą po Gdańsku od ośmiu-dziewięciu lat. Pięć pojazdów z najdłuższym przebiegiem przejdzie gruntowny remont w przyszłym roku.

Prawie 2,5 mln zł będzie kosztowała gruntowna modernizacja każdego z pięciu najbardziej wysłużonych gdańskich tramwajów typu Pesa Swing. Przejdą je pojazdy z najdłuższym przebiegiem. Tymczasem ulewa, która przeszła nad Trójmiastem w nocy z poniedziałku na wtorek uszkodziła dziewięć tramwajów, co spowodowało odwołanie w środę ponad 30 kursów.



Jak oceniasz awaryjność taboru tramwajowego?

Gdy 10 lat temu Gdańsk zamawiał 35 nowych tramwajów, cena jednego pojazdu wynosiła ok. 7,1 mln zł. Teraz pięć z nich, z najdłuższym przebiegiem, zostało skierowanych do remontu.

Koszt naprawy wyniesie 12,294 mln zł, czyli 2,46 mln zł za sztukę. Taką bowiem, jedyną ofertę, złożyła firma Saatz z Warszawy, która specjalizuje się w naprawach taboru szynowego.

Co ciekawe, Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeznaczyły na ten cel 12,3 mln zł, więc można powiedzieć, że wykonawca idealnie wstrzelił się ze swoją propozycją.

Zakres robót obejmie m.in.:
  • naprawę mechanizmów drzwiowych wraz z płatami drzwi oraz platformy dla osób niepełnosprawnych na wózkach,
  • modernizację kabiny motorniczego,
  • przegląd i naprawę przejść międzyczłonowych (przegubów),
  • naprawę elementów zasilania tramwaju oraz układu napędowego,
  • przegląd i konserwację powłoki antykorozyjnej,
  • wymianę wszystkich źródeł światła na nowe,
  • wymianę nagrzewnic podsiedzeniowych i kurtyn drzwiowych.

Pierwotnie wykonawca miał mieć czas do końca roku na uporanie się z tym zadaniem. Jednak zapisy w przetargu zostały zmienione. Jak sugerował jeden z potencjalnych wykonawców, przeszkodą do przeprowadzenia remontu jeszcze w tym roku może być czas oczekiwania na części potrzebne naprawy głównej. GAiT zdecydował się wydłużyć termin aż o rok.

- Pierwszy Swing zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 tygodni [ok. 7 miesięcy - red.] od daty podpisania umowy, kolejne będą wysyłane sukcesywnie, po naprawie i odbiorze poprzedniego. Wszystkie remonty zakończą się do 31 grudnia 2020 roku - informuje Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
W przyszłym roku rozpisany zostanie przetarg na remont kolejnych Pes.

W kolejce do gruntownej modernizacji czekają tramwaje z jeszcze dłuższym stażem. Chodzi o trzy Bombardiery kupione przez Gdańsk w 2007 roku do obsługi nowej linii tramwajowej na Chełm, otwartej w grudniu tego samego roku.

Trójmiasto po poniedziałkowej ulewie


Tramwaje ucierpiały w ulewie


Podczas poniedziałkowej burzy w dziewięciu tramwajach, w tym sześciu Pesach Swing, jednej Pesie Jazz Duo oraz dwóch N8C zostały zalane urządzenia znajdujące się na dachach (falowniki, przetwornice) i to właśnie te elementy uległy uszkodzeniu. Obecnie GAiT szacuje straty i  sprawdza, które tramwaje wymagają jakich napraw. Do tego czasu nie będą one mogły wyjechać na trasy.

Ulewa zatrzymała Pesę pod Galerią Bałtycką


Z tego powodu w środę nie odbyło się ponad 30 kursów:
linia 7

  • kursy z przystanku Nowy Port Oliwska z godz.: 7:24
  • kursy z pętli Łostowice Świętokrzyska z godz.: 8:19

linia 11

  • kursy z pętli Łostowice Świętokrzyska z godz.: 6:56, 7:36, 8:38, 9:18, 10:38, 11:18, 12:18, 12:58, 13:56, 15:36, 17:16
  • kursy z pętli Strzyża PKM z godz.: 6:09, 6:49, 7:49, 8:30, 9:50, 10:30, 11:30, 12:10, 13:10, 14:50, 16:29

linia 12

  • kursy z pętli Oliwa z godz.: 7:16, 9:37, 11:37, 13:47, 15:56, 18:11,
  • kursy z przystanku Migowo z godz.: 8:28, 10:38, 12:38, 14:51, 17:01, 19:19
rb

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego tramwaje dla Gdańska zamawiane są z minimalną ilością miejsc siedzących?

    • 0 0

  • Kamila (22)

    Mialabym prosbe aby podczas tego bardzo drogiego remontu zrobic specjalne miejsca dla matek z dziecmi. Czesto wchodze z coreczka i niestety nikt nie ustapi nam miejsca, trzeba sie prosic... ludzie juz dawno przestali być ludzmi...

    • 49 172

    • I co jeszcze? Przewijanie?

      W Dudach wam się już przewraca... Trzeba poprosić, może ktoś ustąpi. A nie odrębne miejsca dla matek i co jeszcze? Już są darmowe bilety dla dzieci, które cały tabor zapchały...

      • 1 0

    • A z jakiej racji ty masz siedzieć a ja mam stać? (2)

      Posiedzisz sobie w domu, ja musze ciężko pracować na Twój 500+

      • 21 4

      • A kto powiedział...

        ...że matka nie pracuje na swoje 500+? Jest mnóstwo pracujących matek. Często zawożą przed pracą tramwajem dzieci do żłobka/przedszkola. Ja natomiast mam dziecko, ciężko pracuję, a 500+ nie dostaję, bo jestem "za bogata". Takich przypadków też jest dużo.

        • 0 3

      • Taaa, ty pracowac..sam na zasilku siedzisz, obiboku..

        • 0 7

    • termin "remontu"

      Zanim remont zostanie dokończony, Twoja Dżesika będzie dorosła. Problem solved.

      • 3 0

    • mam dziedzko daj mnie cały wagon

      • 3 1

    • Co jeszcze, może połowę tramwaju zarezerwować dla wózków? Rok temu w wakacje co drugi dzień natykałem się na matki, które postanowiły jechać z dziećmi w wózku tramwajem i blokowały dwa-trzy wejścia. To nie ludzie przestali być ludźmi, tylko matki stały się świętymi krowami. Bierzesz wózek z dzieckiem na spacer to jedź wózkiem, a nie wjeżdżają nim do tramwaju.

      • 8 3

    • Ciekawa jestem,czy ty zawsze ustępowałaś miejsca osobom potrzebującym,czy dopiero teraz zauważyłaś że mało kto to robi?

      • 9 1

    • (1)

      A może tak nie róbmy z dzieci niepełnosprawnych i kalekich? Kilkanaście lat temu jak miałem kilka lat jakoś nikt ani mojej mamie ani mi nie ustępował miejsca, żyje, mam się dobrze, jestem zdrowy. Mama też nie narzeka.

      • 67 3

      • to czemu tu piszesz?

        • 1 8

    • (1)

      To chyba normalnie ze jak chce się usiąść na miejscu które ktoś już zajął to należałoby go poprosić. Niestety niektórzy mają przerost ego i uważają, że wszyscy powinni w okół nich skakać.

      • 20 1

      • Ja jak chce usiasc, a juz tam ktos siedzi, wale kopa na klate i sie miejsce zaraz zwalnia.

        • 0 5

    • Normalny (3)

      A ja jako normalny pasażer proszę o miejsca do siedzenia bez matek z dziećmi. Nam, pracującym na utrzymanie tego cyrku też coś się należy.

      • 103 12

      • Pracujacym, znaczy niewolnikom...

        • 4 1

      • Jako płacący na NFZ nie mam zamiaru płacić za

        twoje hemeroidy. Lepiej stój.

        • 12 7

      • Taaa, normalny....

        • 13 16

    • i przejazdy płatne uśmiechem bombelka (1)

      • 87 5

      • Ale kurka smieszne, pazdziezu...

        • 1 10

    • Powinnaś się cieszyć, że mieszkać w cudownym Gdańsku, otwartym, tolerancyjnym, z prezydentką, która robi wielką politykę, z nowoczesnymi galeriami, zabetonowanymi górnymi tarasami, z walącymi, palącymi się zabytkami. Powinnaś być dumna.

      • 9 9

    • problem niebawem sam sie rozwiaze

      koszt parkowania w centrum wzrosnie astronomicznie, janusze porzuca swoje 20 letnie passaty i beda jezdzic tramwajami w skutek czego bedzie taki tlok, ze zadna matka z dzieckiem nie wsiadzie z braku miejsca.... pozostana dlugie spacery, co korzystnie wplynie na zdrowie i zbedne kg.

      • 9 0

    • Kamila, spoko bombelek bedzie uratowany. mamy turbo rurę do "transplatacji" ciała (1)

      • 8 1

      • poruszam się tramwajami i autobusami z dwójką małych dzieci (2 i 4 lata) i jakoś daję radę. czasem ludzie ustąpią (zwykle osoby 30+ i starsze, które mają bądź miały dzieci i rozumieją problem), a czasem nie, i wtedy trzeba stać, a z tym jest różnie. dlatego staram się wybierać kursy poza godzinami szczytu

        • 17 1

  • Bardzo lubię Swingi i jazdę nimi - warunek, to żeby motorniczy gwałtownie nie ruszał, i gwałtownie nie hamował.

    • 2 0

  • No cóż... bezradność i burdel w GAiT w pełnej krasie.

    Jak już pisałem w maju pod info o remoncie tramwajów. Ponad połowę prac można zrobić spokojnie na zajezdni tramwajowej w Wrzeszczu. Niezbędny sprzęt mają.

    • 2 0

  • Te pojazdy z pesy to wielkie nieporozumienie. (2)

    Wszędzie słychać (i to bardzo mocno, pisk i hałas) prace przetwornic. Zawszę muszę zatykać uszy jak jadę tymi tramwajami. Poza tym są niekomfortowe. Był u nas tramwaj, chyba produkcji poznańskiej, niebo a ziemia. Czy te pesy to jakaś ustawka, są na prawdę beznadziejne. Przede wszystkim hałas w środku, to jest jakieś nieporozumienie, stare tramwaje z niemiec są o niebo lepsze pod tym względem. O co chodzi? Te pesy to po prostu koszmar.

    • 29 22

    • Gosc

      Co wy chcecie od tramwajow Pesy Swinga te dwa sto razy lepsze niz te cale Dortmundy i te stare puszki za czasow Komuny ze w srodku tak duszno w upal ze mozna sie udusic a w Swingach jest chociaz klimatyzacja jakas.

      • 0 0

    • Modertrans

      za PESY kara śmierci, nie za te sprzed 10 lat, ale za nowy kontrakt robiony przez bandytów Lisickiego. To jest bydłowóz

      • 5 0

  • Gdanskie Tramwaje

    Nasze tramwaje musza mieć platformę dla na niepełnosprawnych uruchamianą elektrycznie dlatego że niektórym motorniczym się poprostu nie chce otwierać platformy zwłaszcza na lini "2" na łuczku na pętli w Oliwie

    • 4 0

  • A nowe Jazzy (12)

    z narodowej PiSowskiej fabryki już pół roku opóźnione, więc trolle rzadowe, zanim zaczniecie wieszać psy na Panią Prezydent, pomyślcie, wiem, że to trudne, ale spróbujcie.Gdyby ta firma, PESA, zrealizowała dostawy zgodnie z planem nie było by problemów

    • 63 121

    • Hej....minusujący (6)

      ...uważacie,że opóźniona dostawa szmelcu pesowskiego to dobre świadectwo dla tej "montowni"...narodowej montowni ? A montownia dlatego, że 70% podzespołów pochodzi z tzw zagranicy, a polscy specjaliści nawet nie potrafią tego poprawnie zamontować w pudle.

      • 16 8

      • Oczywiście! (5)

        Kupmy u niemców lub korańczyków, oni się rodzą z know how, ich produkty są zawsze idealne i nie mają fuckupów, i nauczyli się je produkować w 1 rok... pełno na tym forum troli na poziomie dyrektora z nadania partyjnego dowolnej partii co to na biznesie się znają jak politycy na realizacji obietnic.

        • 22 0

        • Wg miejscowych (4)

          patriotow najwazniejsze jest to by tramwaje byly q.wa polskie,moga byc z blota,oparte na brzozowym stelarzu ale q.wa polskie i nosic imie pisowskiego aparatczyka i koniecznie poswiecone przez kleche

          • 10 13

          • (3)

            Nie wazne jakie byle niemieckie? Tak jak te wszystkie bombardiery, ktore byly kupione jako 10-letnie, bez klimatyzacji, z wstawionym w srodku kawalkiem niskopodlogowki dla wozkow, niepelnosprawnych i emerytow, gdzie zmiesci sie tylko kilka osob. Takie chcesz zeby kupowali? Najwazniejsze zeby ladnie wygladaly i byly niemieckie?

            • 9 8

            • jak już to Bombardiery (2)

              są Kanadyjskie i były zakupione jako nówki, a składał je MPK Kraków.Poczytaj troche pis dzielski patrioto zanim zaczniesz pisać kolejne bzdury.Twoim marzeniem jest wszystko polskie, a wychodzi, że co polskie to bubel.Napisz co potrafimy perfekcyjnie wyprodukować z urzadzeń technicznych.Myślę, że dobrze by nam wyszedł tramwaj na wegiel....

              • 6 11

              • Najlepiej wszystko co polskie sprzedac a ludzi dac do sadzenia kartofli. To jest polityka poprzedniej ekipy. Sprawdzila sie? Chyba nie

                • 1 1

              • Akurat Bombardiery NGT6 to najlepsze tramwaje w Gdańsku, jak i Krakowie, a ich jedynym mankamentem jest brak klimatyzacji,który trochę nadrabiają ogromne przesuwne okna. Porównując stan wizualny dziewięcioletniego szmelcu z bydgoszczy i dwunastoletnich NGT6, ten drugi miażdży swingi. W zlomach bydgoskich wszędzie wyłazi rdza, niektóre pojazdy były już malowane (bombki nie, a i tak wyglądają dobrze). Pomijam fakt, że nigdy nie widziałem Bombardiera ściąganego do zajezdni, a swinga niejeden raz... Polskie =/= dobre, często jest wręcz przeciwnie. Wczoraj miałem doskonały przykład nedznego wykonania SA133 (pesa). Klimatyzacja nie działa, uchwyty od okien połamane, jedna szafa aparaturowa zasłonięta dyktą, w drugiej żaluzja się zepsuła i każdy miał swobodny dostęp do wyłącznika i przetwornika napięcia... Tyle mi starczy, pesa powinna zniknąć raz na zawsze. Jedyne, co może ją uratować, to przejęcie przez zagraniczny koncern.

                • 2 3

    • (2)

      jaka pania? znasz definicje prezydent?

      • 11 11

      • głupiś...smutne (1)

        no ale co wymagać od pisowskiego trolla

        • 7 22

        • Tyle samo co od trolla z Urzędu Miasta

          • 1 1

    • Widzę że urzędasy UM Gdańsk bronią swoich posad. Przecież normalny człowiek tak się nie komentuje

      • 5 3

    • Po pierwsze, primo ultimo... pesa jest jak pies ogrodnika...wszystko wezmie, innym nie da

      po drugie primo ultimo... fabryka pesy i innych byla wczesniej. Dlatego nie szczekaj urzedasie, bo doskonale wiesz o czym mowa. Po trzecie primo ultimo...na d**ilow z pis i po nie ma rady. im tylko zalezy na cyferkach w wyborach. Nam zalezy zeby to miasto sie ogarnelo...Gdańsk to nie tylko turysci i deweloperzy

      • 20 6

  • to jest zawodne ale oni dalej utrudniają życie kierowcom samochodów...

    dziwna polityka miejska...

    • 1 1

  • Szajs (2)

    Moja babcia mówiła g*wno kupisz g*wno masz te psy to niewypał nie lepiej było kupić w jakiejś pożadnej firmie polskiej

    • 8 2

    • Ja celowałbym albo w nówki Bombardiery bardzo dobre tramwaje albo z firm: Skoda, Siemens

      • 1 1

    • Pesa to niestety polski producent. Aktualnie jedyny. Mówię niestety, gdyż jego wyroby oraz podejście do klienta to jeden wielki żałosny żart. Co do innych producentów, Newag ma na koncie jedno Nevelo, które od lat jest tylko na testach. Tramwajowy oddział solarisa należy do stadlera.

      • 1 1

  • Zalane falowniki od deszczu ??

    To nie przewidzieli ze może padać deszcz i takie urządzenie zostanie zalane?
    To powinno być naprawione w ramach gwarancji. ewidentny błąd konstrukcyjny.
    Dobrze ze pesa nie robi statków bo było by zaskoczenie ze słona woda itd.
    Rozdawanie pieniędzy...
    i ten zbieg okoliczności w kwocie przetargu. W ogóle nie mieli pewno cyny i nie przeszło to po układzie ...
    Gdanszczanie kiedy otworzycie oczy??

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane