- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (172 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (193 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (59 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (158 opinii)
- 5 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (15 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
5 lat strefy "tempo 30" w Gdańsku
Strefa "tempo 30" - ograniczonego ruchu samochodów - funkcjonuje w Gdańsku od ok. pięciu lat. Władze miasta przekonują, że dzięki temu jest bezpieczniej na drogach. Czy faktycznie?
Wraz z nowymi strefami są wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.
- Statystyki z ostatnich pięciu lat pokazują, że w Gdańsku jest bezpieczniej na drogach, wpływ na to właśnie w dużej mierze wprowadzenie strefy Tempo 30. Od chwili jej wytyczenia w centrum miasta i terenach mieszkalnych odnotowujemy spadek wypadków i ofiar - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta gdańska.
Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc. Podobnie jest w przypadku liczby rannych na gdańskich ulicach. Natomiast w latach 2001- 2010 średnio w roku ginęło aż 27 osób. W 2015 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 13 osób.
Czytaj też: Na pomorskich drogach bezpieczniej. Policja podsumowała rok
Czy władze miasta przeceniają efekty strefy "tempo 30"?
Warto zauważyć, że statystyka prezentowana przez władze miasta została podana dla wszystkich ulic, a nie wyłącznie objętych strefą. Oznacz to, że na poprawę statystyk, miało wpływ dużo więcej czynników - m.in. uruchomienie systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, montaż oświetlenia, separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodów. Ponadto na zmianę miał też wpływ rozwój infrastruktury drogowej - w ciągu 5 lat powstała m.in. Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, Trasa W-Z, Droga Zielona, przebudowano Trakt św. Wojciecha.
Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję mogłoby zmusić kierowców do przestrzegania przepisów. Takie też kontrole potwierdził zastępca prezydenta Gdańska potwierdził. Sęk w tym, że nie wiele może powiedzieć o ich skuteczności i wynikach.
- Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.
Na koniec najciekawsza kwesta. W międzyczasie z gdańskich ulic zniknęły też fotoradary, co po winno wpłynąć na liczbę wypadków i kolizji. Tymczasem tendencja jest odwrotna od spodziewanej.
Czytaj też: "Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?
Miejsca
Opinie (204) 2 zablokowane
-
2019-07-18 09:55
Absurdalnie ograniczenie, naprawde (1)
Moze przez cały Gdańsk zróbcie strefy tempo 5 km/h i maszerujący pieszy za samochodem.
- 0 0
-
2019-07-18 10:02
Albo i
Ograniczenie prędkości do 1 km/h przez cały Gdańsk i Nakaz Pchania Samochodu.
- 0 0
-
2016-02-03 21:22
Słabo (1)
Może zróbcie strefy tempo 1 km/h?
- 33 15
-
2019-07-17 19:51
Albo strefy tempo 1 mm/y
Milimetr na Rok
- 0 0
-
2016-06-18 14:34
To jest prawdziwa tragedia!
- 1 0
-
2016-02-03 21:08
Strefa "30" to bardzo dobry pomysł tylko wieśniaki w swoich TDIkach nie potrafią się dostosować... (10)
- 131 148
-
2016-02-03 21:12
(4)
Jakby ludzie jeździli z normalną prędkością to nie trzeba by wprowadzać takich stref. Niestety kulturą na drodze ciągle bliżej nam do Rosji niż Europy...
- 37 12
-
2016-02-03 21:16
(3)
Te kolorowe bezjajeczne lemimgi kochających terrorystów wcale mnie nie imponują. Wole być porównywany do Rosjan z honorem i respektem .
- 18 36
-
2016-02-04 10:52
i z lagrami? (1)
- 1 2
-
2016-02-26 13:37
..sowieci mieli lagry a europejskie niemcy mieli obozy koncentracyjne w europie.. europejskia wielka brytania miala obozy koncentracyjne w afryce.. europejczycy dopuscili do i dopingowali szlachtowaniu sie ludzi w jugoslawii.. itp itd. terrorysci sa kochani i na zachodzie (cia storzyla terrorystow i to cia zniszczyla wtc w nowym jorku by stany mialy pretekst do wojny w iraku i afganistanie) i na wschodzie (sztuczny pretekst rosji do wojny w czeczeni..)..itd itd - Dwie strony tego samego medalu.
- 0 0
-
2016-02-04 07:40
co Ci po honorze i respekcie gdy brakuje Ci mózgu ?
- 16 4
-
2016-02-04 07:39
nie ty nie umiesz prowadzić!!!!!!
- 2 1
-
2016-02-03 21:48
Dobry TDIk nie jest zly.
Co prawda to prawda.
- 8 9
-
2016-02-03 21:35
(...)
g*wno prawda żaden kierowca jadący na starym mieście nie stosuje się do tej prędkości chyba że są korki
- 6 20
-
2016-02-03 21:21
raczej c*oty, które nie znają SWOJEGO miasta!
- 3 8
-
2016-02-03 21:17
i wszelkiej maści słoiki N...
- 11 9
-
2016-02-03 21:14
W miastach powinny byc tylko hulajnogi z napedem elektrycznym !!! (5)
samochod to dobro biednych panstw i luksus w Bangladeszu. Ludzie majacy samochody wiecznie sie spozniaja wszedzie a bredzili ze bedzie inaczej , sa otyli a mieli byc wysportowani. Widac jak zra nawet w samochodzie hamburgery jakby jesc przy stole nie potrafili. Samochod to dziadostwo ktore niszczy czlowieka. Ludzie bez samochodu sa zdrowsi, sprawniejsi, punktualni i wszedzie dochodzą na piechote o dziwo szybciej niz ci posiadajacy samochod i to jest paradoks.
- 31 46
-
2016-02-11 16:32
To samo wynika z moich doświadczeń
Na spotkania grupy miłośników turystyki pieszej precyzyjnie zaplanowane, aby uczestnicy mogli zaplanować na ten sam dzień inne przedsięwzięcia zawsze spóźniają się tylko zmotoryzowani. Mają zawsze w ich przekonaniu obiektywne powody i obrażają się kiedy grupa nie ulega presji i rusza w trasę zgodnie z planem. To samo zauważam przy okazji spotkań rodzinnych. Trzymam się zawsze zasady, że punktualni zasługują na szacunek i nie wolno psuć im planów, aby dostosować się do spóźnialskich.
- 0 0
-
2016-02-04 06:16
(2)
W domu na 3 osoby 3 auta i 5 rowerów. Samochód jak telewizor i alkohol - trzeba umieć korzystać. W sumie telewizja jak marycha - otępia, a auto jak wódka - wyzwala agresję, ale głównie u uzależnionych i niedojrzałych.
- 3 2
-
2016-02-04 10:56
ja nie mam telewizora :( (1)
I co tera?
- 2 0
-
2016-02-04 15:01
Weźmiesz kredyt i kupisz?
- 0 0
-
2016-02-03 22:29
Oczywiscie, sama prawda. Ludzie uzaleznieni od samochodow sa agresywni, sfrustrowani, bez energii i bez kondycji. Samochod to dla mnie synonim pana z brzuszkiem, bleeeeeeeeeee.
Liczba ludzi otylych w USA wzrosla wraz z liczba samochodow. Bo oni przestali w ogole chodzic. Za to maja bardzo tluste i kaloryczne jedzenie, jakby wszyscy ciezko fizycznie pracowali.
A prawda jest taka - jak sie ruszasz-to jedz.
Nie chodzisz - nie ma po co jesc! nic nie zuzyles!- 6 4
-
2016-02-07 17:47
Zapraszam policję na Kurpińskiego/Otwartą
Tam rano Matki Polki wiozące swoje pociechy do szkoly i przedszkola na Czajkowskiego mają od paru miesięcy gdzieś tę waszą równorzędną magistralę. Jadą swoimi mercedesikami i suwami w lewo jak chcą, wymuszają pierwszeństwo i nic im nie przeszkodzi. Znaki? A co to jest?
- 1 0
-
2016-02-07 17:40
Co za debil to wymyślił?
Takie rzeczy robi się gdy są budowane nowe osiedla a nie po czasie, jak dla mnie to układ aby xiomal mógł zarobić. Na takich nowych krzyżówkach jest burdel, każdy ma pierszeństwo i piesi są mniej bezpieczni. Idiotyczny ponysł
- 2 0
-
2016-02-05 21:19
W UM musi być układ: producent progów -urzednik
Do takiego wniosku dochodzę widząc jak na siłę montują te stalowe kwadratowe progi zwalniające. Przypadek 1: montaż progu 10 m przed skrętem 90 stopni w prawo. Niby niedaleko szkoła ale przecież i tak trzeba zwolnić przed skrętem na pseudo -skrzyzowaniu. Jest wąsko i auta nie jeżdzily szybciej niz 20km/h. Jadac w odwrotna stronę wychodząc z zakrętu to w miejscu progów gdy ich nie było i tak nie było wiekszej predkosci niz 30km/h. Przypadek 2: widziany na Chełmie. Droga osiedlowa w pewnym momencie konczy sie ale dokladnie 5 m wczesniej zamontowany próg :))
Przez te kwadratowe stalowe progi zeby nie rozwalic zawieszenia trzeba jechac nie wiecej niz 10km/h. Brawo !!! wrrr
Pochwalam za to wysepki z kostki brukowej na środku skrzyzowania rownorzędnego. Trzeba zwolnić ale przejezdza sie w miarę płynnie bez charakterystycznego uderzenia w zawieszenie.- 4 0
-
2016-02-04 09:18
po co strefy dróg równorzędnych? (3)
w Gdańsku nie ma sytuacji żeby nie było widać która ulica jest główna a która podporządkowana. wciskanie na siłę skrzyżowań równorzędnych to interes dla blacharzy i dżentelmenów w niebieskich ubraniach.
polecam przejechać się ulicą batorego i nie kląć- 14 3
-
2016-02-04 19:43
(1)
Jak to "widać która ulica jest główna"??? Większej bzdury dawno nie słyszałem. Pierwszeństwo jest określone przepisami a nie tym która droga wygląda na większą. A skrzyżowania równorzędne są wprowadzane na lokalnych wąskich drogach osiedlowych i mają na celu pozbycie się z nich ruchu tranzytowego omijającego korki. Mieszkańcom nie przeszkadzają a omijanie korków przestaje mieć sens.
- 3 0
-
2016-02-05 09:05
każdy, kto ma odrobinę mózgu
potrafi ocenić która ulica jest główna a która podporządkowana. niestety, posiadaczy choćby odrobiny mózgu jest tak mało, ze nieposiadacze postanowili robić sobie pod górę na każdym kroku.
- 1 0
-
2016-02-04 09:27
Nigdy byś tak nie mówił gdyby ...
Ponad 10 lat temu na siłę nie zaczęto wprowadzać znaków wskazujących drogi główne i podporządkowane. Wcześniej dla kierowców nie stanowiło problemu poruszanie się na drogach równorzędnych, bo były one wszędzie, a tylko naprawdę główne drogi posiadały znaki.
Ale przyszła moda na znakowanie każdej bzdury tak, że nawet zaczęto znaki stawiać w szczerym polu. Dzięki czemu kierowców oduczono myślenia. Teraz gdy jest przywracany ład z przed lat to lament, bo ludzie zostali nauczeni jazdy na ślepo.- 8 6
-
2016-02-04 08:46
skrzyżowanie Słowackiego z Reymonta (1)
ZDiZ proszona jest o uporządkowanie sytuacji na skrzyżowaniu Słowackiego z Reymonta. O ile wyłączenie świateł było dobrym posunięciem o tyle zrobienie w tym miejscu skrzyżowania równorzędnego niekoniecznie. W artykule napisane, że tam gdzie komunikacja miejska jeździ takich skrzyżowań nie będzie, a tu mamy przykład, że jednak są. Jeżeli już tak ma być dalej rozwiązany ruch na skrzyżowaniu to chociaż ustawcie duże tablice z odblaskowym tłem dla jadących ulica Słowackiego aby wiedzieli, że za chwilę ktoś im wyjedzie z Reymonta (z prawej strony). Inna sprawa na Słowackiego jest obecnie pustawo i niektórzy traktują tą okazje do wypróbowania mocy swoich samochodów myląc ruch miejski z wyścigami samochodowymi.
- 4 2
-
2016-02-04 22:58
prosta więc można cisnąć.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.