- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (379 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (44 opinie)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (267 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (107 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (307 opinii)
5 lat strefy "tempo 30" w Gdańsku
Strefa "tempo 30" - ograniczonego ruchu samochodów - funkcjonuje w Gdańsku od ok. pięciu lat. Władze miasta przekonują, że dzięki temu jest bezpieczniej na drogach. Czy faktycznie?
Wraz z nowymi strefami są wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.
- Statystyki z ostatnich pięciu lat pokazują, że w Gdańsku jest bezpieczniej na drogach, wpływ na to właśnie w dużej mierze wprowadzenie strefy Tempo 30. Od chwili jej wytyczenia w centrum miasta i terenach mieszkalnych odnotowujemy spadek wypadków i ofiar - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta gdańska.
Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc. Podobnie jest w przypadku liczby rannych na gdańskich ulicach. Natomiast w latach 2001- 2010 średnio w roku ginęło aż 27 osób. W 2015 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 13 osób.
Czytaj też: Na pomorskich drogach bezpieczniej. Policja podsumowała rok
Czy władze miasta przeceniają efekty strefy "tempo 30"?
Warto zauważyć, że statystyka prezentowana przez władze miasta została podana dla wszystkich ulic, a nie wyłącznie objętych strefą. Oznacz to, że na poprawę statystyk, miało wpływ dużo więcej czynników - m.in. uruchomienie systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, montaż oświetlenia, separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodów. Ponadto na zmianę miał też wpływ rozwój infrastruktury drogowej - w ciągu 5 lat powstała m.in. Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, Trasa W-Z, Droga Zielona, przebudowano Trakt św. Wojciecha.
Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję mogłoby zmusić kierowców do przestrzegania przepisów. Takie też kontrole potwierdził zastępca prezydenta Gdańska potwierdził. Sęk w tym, że nie wiele może powiedzieć o ich skuteczności i wynikach.
- Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.
Na koniec najciekawsza kwesta. W międzyczasie z gdańskich ulic zniknęły też fotoradary, co po winno wpłynąć na liczbę wypadków i kolizji. Tymczasem tendencja jest odwrotna od spodziewanej.
Czytaj też: "Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?
Miejsca
Opinie (204) 2 zablokowane
-
2016-02-03 22:36
(4)
najlepsze są od jakiegoś czasu na drogach osiedlowych skrzyżowania równorzędne dosłownie komedia tak ja by nikt prowadzący nie wiedział jak ma jechać kto ma pierwszeństwo, a przecież to najprostszy przepis. Jeżdżąc na co dzień i widząc za kierownicą dużo starszych ludzi ode mnie a mam 30 lat nie znających podstawowych przepisów stwierdzam, że co 5 lat należy sprawdzać ludzi pod kątem przepisów ruchu drogowego.
- 15 4
-
2016-02-03 22:51
(1)
skrzyżowanie równorzędne. Z każdej strony nadjeżdża pojazd uprzywilejowany, który z nich ma pierwszeństwo skoro każdy jedzie na wprost?
- 4 5
-
2016-02-04 00:22
Aleś sytuację wymyślił, nie ma co...
- 4 1
-
2016-02-04 05:42
(1)
Pierwszeństwo ma zawsze ten co jedzie prosto, zobacz jakie cyrki odchodzą na ul Wajdeloty lub Lelewela
O Jasieniu nie wspominam bo ostatnio jakiś małolat w A4 śmignął mi od lewej strony z prędkością światła, gdyby nie refleks i brak zaufania to prawdopodobnie już byłbym na tamtym świecie.
Najgorsze jest to że na skrzyżowaniach równorzędnych parkują samochody i g... widać.- 7 4
-
2016-02-04 22:55
Przecież napisałem, że każdy z tych pojazdów jedzie na wprost! więc który ma pierwszeństwo?
- 0 1
-
2016-02-03 22:41
Red. Naskręt w życiowej formie (1)
wątki kontroli prędkości, które mogłyby zmusić kierowców do zmniejszenia prędkości, chociaż nie są znane ich skuteczność i wyniki, czy też dwa ostatnie zdania, o których o co chodzi być może nawet nie wie sam autor, przejdą do annałów dziennikarstwa. Tak trzymać!
- 17 2
-
2016-02-03 22:52
Masz rację. Nie dość, że po winno to kolejny wkład Pana Redaktora w kształtowanie nowoczesnego języka polskiego, to jeszcze logika ostatniego akapitu śmiało może zostać zaliczona do TOP10 Pana Macieja.
- 4 0
-
2016-02-03 22:44
To już 5 lat
A 90% kierowców do dziś jej nie zauważyło
- 11 4
-
2016-02-03 22:46
%%% (1)
W Sopocie srefa 30 jest prawie wszędzie... Hitem jednak jest brak oznaczeń pasów dla pieszych i niewidoczne znaki poziome i pionowe... Wiadomo strefa to prawie zerowe koszty a naprawa bieżąca to juz wydatek. Przejście przy madisonie, przejście przy galeri bałtyckiej przy wysepce, zle oznaczenie na piaskach i Kowalska,w sumie całe rondo przy Sobieskim w gdansku miejsc jest sporo... 30 to przesada, kurczę w całym mieście ?! No moze 40 km/h. Nawet policja tak wolno nie jeździ ...
- 11 4
-
2016-02-04 11:45
A no właśnie...
Usunięto znaki, które trzeba konserwować.
- 1 0
-
2016-02-03 22:47
Nie zauważyłem nigdy , że takie strefy istnieją.
- 4 4
-
2016-02-03 22:47
Wystarczą małe wysepki na środku jezdni a nie tam jakieś progi czy strefy 300 km/h
- 1 3
-
2016-02-03 22:51
Zawrotna prędkość nie ma co (2)
Przy takich prędkościach jazda samochodem traci sens. Samochód został wymyślony po to aby przemieszczać się szybciej.
- 13 13
-
2016-02-04 00:24
Zgadza się
Dlatego jedź główną ulicą i nie skracaj drogi przez osiedla. Albo się przesiądź na inny środek transportu.
- 10 4
-
2016-02-04 10:08
Masz racje. 30km/h to szybciej niz chodzisz na piechote...zacznij sie stosowac do przepisow. W koncu sam napisales ze samochody zostaly stworzone do szybszego przemieszczania sie z miejsca na miejsce a to ze 30km/h jest dosc wolno jesli chodzi o jazde samochodem to jednak jest szybciej niz pieszo
- 3 3
-
2016-02-03 23:00
Najlepsza strefa tempo... to połowa Krakowca i CAŁE Górki Zachodnie.
Tam ten znak pasuje jak świni siodło. No chyba, że to z troszki o nasze auta bo tamte drogi wyglądają jak poligon.
- 8 3
-
2016-02-03 23:07
z diagramu wynika że zamiast wypadków śmiertelnych rodzą się nowi ludzie (1)
ktoś skopał diagram
po za tym wzrosła liczba kolizji przez ograniczenie ruchu- 4 4
-
2016-02-03 23:11
Geniusz.
- 0 0
-
2016-02-03 23:23
(2)
Tempo 30 może uspokoiło ruch ale mnie nie.
Gdy wjeżdżam na skrzyżowanie równorzędne nigdy nie wiem czy ten, który ma ustąpić, wie o tym.
Na wszelki wypadek ustępuję, mimo że mam pierwszeństwo- 20 3
-
2016-02-04 09:14
Nagminnie !
.
- 4 0
-
2016-02-04 11:46
to szaleństwo.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.