• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 lat strefy "tempo 30" w Gdańsku

Maciej Naskręt
3 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h. Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h.

Strefa "tempo 30" - ograniczonego ruchu samochodów - funkcjonuje w Gdańsku od ok. pięciu lat. Władze miasta przekonują, że dzięki temu jest bezpieczniej na drogach. Czy faktycznie?



Czy stosujesz się do ograniczenia 30 km/h w strefie "tempo 30"?

Według inżynierów ruchu z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku docelowo sieć stref "tempo 30" docelowo ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście. Dzięki wsparciu policji, zaczęto wdrażać je w skali całego miasta.

Wraz z nowymi strefami są wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

- Statystyki z ostatnich pięciu lat pokazują, że w Gdańsku jest bezpieczniej na drogach, wpływ na to właśnie w dużej mierze wprowadzenie strefy Tempo 30. Od chwili jej wytyczenia w centrum miasta i terenach mieszkalnych odnotowujemy spadek wypadków i ofiar - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta gdańska.
Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc. Podobnie jest w przypadku liczby rannych na gdańskich ulicach. Natomiast w latach 2001- 2010 średnio w roku ginęło aż 27 osób. W 2015 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 13 osób.

Czytaj też: Na pomorskich drogach bezpieczniej. Policja podsumowała rok

Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska. Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska.
Czy władze miasta przeceniają efekty strefy "tempo 30"?

Warto zauważyć, że statystyka prezentowana przez władze miasta została podana dla wszystkich ulic, a nie wyłącznie objętych strefą. Oznacz to, że na poprawę statystyk, miało wpływ dużo więcej czynników - m.in. uruchomienie systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, montaż oświetlenia, separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodów. Ponadto na zmianę miał też wpływ rozwój infrastruktury drogowej - w ciągu 5 lat powstała m.in. Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, Trasa W-Z, Droga Zielona, przebudowano Trakt św. Wojciecha.

Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję mogłoby zmusić kierowców do przestrzegania przepisów. Takie też kontrole potwierdził zastępca prezydenta Gdańska potwierdził. Sęk w tym, że nie wiele może powiedzieć o ich skuteczności i wynikach.

- Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.
Na koniec najciekawsza kwesta. W międzyczasie z gdańskich ulic zniknęły też fotoradary, co po winno wpłynąć na liczbę wypadków i kolizji. Tymczasem tendencja jest odwrotna od spodziewanej.

Czytaj też: "Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • (4)

    najlepsze są od jakiegoś czasu na drogach osiedlowych skrzyżowania równorzędne dosłownie komedia tak ja by nikt prowadzący nie wiedział jak ma jechać kto ma pierwszeństwo, a przecież to najprostszy przepis. Jeżdżąc na co dzień i widząc za kierownicą dużo starszych ludzi ode mnie a mam 30 lat nie znających podstawowych przepisów stwierdzam, że co 5 lat należy sprawdzać ludzi pod kątem przepisów ruchu drogowego.

    • 15 4

    • (1)

      skrzyżowanie równorzędne. Z każdej strony nadjeżdża pojazd uprzywilejowany, który z nich ma pierwszeństwo skoro każdy jedzie na wprost?

      • 4 5

      • Aleś sytuację wymyślił, nie ma co...

        • 4 1

    • (1)

      Pierwszeństwo ma zawsze ten co jedzie prosto, zobacz jakie cyrki odchodzą na ul Wajdeloty lub Lelewela

      O Jasieniu nie wspominam bo ostatnio jakiś małolat w A4 śmignął mi od lewej strony z prędkością światła, gdyby nie refleks i brak zaufania to prawdopodobnie już byłbym na tamtym świecie.

      Najgorsze jest to że na skrzyżowaniach równorzędnych parkują samochody i g... widać.

      • 7 4

      • Przecież napisałem, że każdy z tych pojazdów jedzie na wprost! więc który ma pierwszeństwo?

        • 0 1

  • Red. Naskręt w życiowej formie (1)

    wątki kontroli prędkości, które mogłyby zmusić kierowców do zmniejszenia prędkości, chociaż nie są znane ich skuteczność i wyniki, czy też dwa ostatnie zdania, o których o co chodzi być może nawet nie wie sam autor, przejdą do annałów dziennikarstwa. Tak trzymać!

    • 17 2

    • Masz rację. Nie dość, że po winno to kolejny wkład Pana Redaktora w kształtowanie nowoczesnego języka polskiego, to jeszcze logika ostatniego akapitu śmiało może zostać zaliczona do TOP10 Pana Macieja.

      • 4 0

  • To już 5 lat

    A 90% kierowców do dziś jej nie zauważyło

    • 11 4

  • %%% (1)

    W Sopocie srefa 30 jest prawie wszędzie... Hitem jednak jest brak oznaczeń pasów dla pieszych i niewidoczne znaki poziome i pionowe... Wiadomo strefa to prawie zerowe koszty a naprawa bieżąca to juz wydatek. Przejście przy madisonie, przejście przy galeri bałtyckiej przy wysepce, zle oznaczenie na piaskach i Kowalska,w sumie całe rondo przy Sobieskim w gdansku miejsc jest sporo... 30 to przesada, kurczę w całym mieście ?! No moze 40 km/h. Nawet policja tak wolno nie jeździ ...

    • 11 4

    • A no właśnie...

      Usunięto znaki, które trzeba konserwować.

      • 1 0

  • Nie zauważyłem nigdy , że takie strefy istnieją.

    • 4 4

  • Wystarczą małe wysepki na środku jezdni a nie tam jakieś progi czy strefy 300 km/h

    • 1 3

  • Zawrotna prędkość nie ma co (2)

    Przy takich prędkościach jazda samochodem traci sens. Samochód został wymyślony po to aby przemieszczać się szybciej.

    • 13 13

    • Zgadza się

      Dlatego jedź główną ulicą i nie skracaj drogi przez osiedla. Albo się przesiądź na inny środek transportu.

      • 10 4

    • Masz racje. 30km/h to szybciej niz chodzisz na piechote...zacznij sie stosowac do przepisow. W koncu sam napisales ze samochody zostaly stworzone do szybszego przemieszczania sie z miejsca na miejsce a to ze 30km/h jest dosc wolno jesli chodzi o jazde samochodem to jednak jest szybciej niz pieszo

      • 3 3

  • Najlepsza strefa tempo... to połowa Krakowca i CAŁE Górki Zachodnie.

    Tam ten znak pasuje jak świni siodło. No chyba, że to z troszki o nasze auta bo tamte drogi wyglądają jak poligon.

    • 8 3

  • z diagramu wynika że zamiast wypadków śmiertelnych rodzą się nowi ludzie (1)

    ktoś skopał diagram
    po za tym wzrosła liczba kolizji przez ograniczenie ruchu

    • 4 4

    • Geniusz.

      • 0 0

  • (2)

    Tempo 30 może uspokoiło ruch ale mnie nie.
    Gdy wjeżdżam na skrzyżowanie równorzędne nigdy nie wiem czy ten, który ma ustąpić, wie o tym.
    Na wszelki wypadek ustępuję, mimo że mam pierwszeństwo

    • 20 3

    • Nagminnie !

      .

      • 4 0

    • to szaleństwo.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane