• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć największych inwestycji ostatnich 10 lat w Trójmieście

Michał Brancewicz
16 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Charakterystyczny most nad Motławą w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska, której budowa kosztowała ok. 1,2 mld zł. Charakterystyczny most nad Motławą w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska, której budowa kosztowała ok. 1,2 mld zł.

W dekadzie obejmującej lata 2011-2020 ukończone zostały najbardziej spektakularne inwestycje w historii Trójmiasta. Z tego okresu wybraliśmy pięć największych, najdroższych i najciekawszych projektów.



Z której z tych inwestycji korzystasz najczęściej?

Ostatnia dekada była dla Trójmiasta czasem rekordowych inwestycji.

Dzięki wsparciu unijnemu i Euro 2012 nad morze popłynęły ogromne kwoty pieniędzy, które udało się dobrze wykorzystać. Powstało wiele nowych dróg i obiektów użyteczności publicznej, rozwinęła się też komunikacja miejska.

Wybraliśmy pięć inwestycji, które pod wieloma względami były "naj": najdroższe, największe, najciekawsze, najbardziej zmieniające Trójmiasto i sposób podróżowania po nim oraz będące największymi wyzwaniami dla budowniczych.

Trasa Słowackiego i tunel pod Martwą WisłąMapka - 1,4 mld zł



Tunel pod Martwą Wisłą został otwarty w kwietniu 2016 roku. Tunel pod Martwą Wisłą został otwarty w kwietniu 2016 roku.
Budowa Trasy Słowackiego była najbardziej kosztownym przedsięwzięciem drogowym w historii Gdańska, które sfinansowane zostało ze środków unijnych i własnych miasta. Całkowity koszt podzielonego na cztery etapy projektu wyniósł 1,4 mld zł.

Najdroższym elementem całego przedsięwzięcia była budowa dwóch tuneli pod Martwą Wisłą oraz przebudowa węzła Marynarki Polskiej. Był to pierwszy tunel drogowy w Polsce wykonywany tą metodą. Wartość tego kontraktu opiewała na kwotę 885 mln zł.

  • Spacer po dnie wydrążonego tunelu. Później w tym miejscu powstanie konstrukcja pod jezdnię.
  • Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Miejsce, z którego maszyna TBM startowała do drążenia tuneli.
  • Tunel poprzeczny łączący obie nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
Umowa z generalnym wykonawcą, firmą OHL została podpisana w październiku 2011 roku. W następnym roku ruszyły prace na węźle. W tym samym czasie trwała budowa szybu startowego dla maszyny TBM, która miała wydrążyć tunele.

Czytaj także: Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Potężne urządzenie zwane potocznie kretem powstało w fabryce Herrenknecht w Schwanau. Niemieccy inżynierowie skonstruowali kolosa o długości 91 m, wadze 2200 t i średnicy tarczy drążącej 12,56 m. Maszyna, nazwana oficjalnie Damroką, ruszyła do pracy pod koniec maja 2013 roku. Rok później obie nitko o długości 1072 m każda były już wydrążone.

Potem w tunelu zaczęły powstawać jezdnie oraz poprzeczne tunele łączące obie przeprawy ze sobą.

Ostatecznie tunel został udostępniony kierowcom w kwietniu 2016 roku, czyli ok. 1,5 roku później niż pierwotnie zakładano.

Południowa Obwodnica GdańskaMapka - 1,2 mld zł



Południowa Obwodnica Gdańska na kilka dni przed otwarciem w czerwcu 2012. Południowa Obwodnica Gdańska na kilka dni przed otwarciem w czerwcu 2012.
Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska została zlecona przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach projektu powstał 18-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta biegnący przez Olszynkę.

Generalnym wykonawcą prac była firma Blifinger Berger. Roboty ruszyły we wrześniu 2009 roku, a trasę oddano do użytku 9 czerwca 2012 roku, dzień po rozpoczęciu Mistrzostw Europy w piłce nożnej, których Gdańsk był współgospodarzem. Z kolei dopiero jesienią otwarto węzeł Lipce, który połączył POG z Traktem św. Wojciecha.

  • Budowa estakady w ciągu Południowej Obwodnicy.
  • Licząca 2,8 km estakada w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska.
  • Trwająca budowa Południowej Obwodnicy Gdańska.
W ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska powstała m.in. estakada o długości 2,8 km, która była wówczas najdłuższym tego typu obiektem w całym kraju. W najwyższym punkcie estakada przebiega ok. 25 m nad ziemią.

Stadion w LetnicyMapka - 521 mln zł



Stadion w Letnicy w pełnej krasie. Stadion w Letnicy w pełnej krasie.
A skoro mowa o Euro 2012, to warto przypomnieć, że stadion w Gdańsku był areną zmagań piłkarzy podczas tego turnieju. Bursztynowy obiekt pod roboczą nazwą Baltic Arena został zaprojektowany przez firmę Rhode-Kellermann-Wawrowsky z Düsseldorfu.

Czytaj też: Stadion w Gdańsku świeci mocniej niż zwykle

Jego budowa rozpoczęła się w grudniu 2008 roku od prac ziemnych, które kosztowały ponad 100 mln zł. Ich wykonawcą została firma Wakoz. Z kolei w kwietniu 2009 roku wybrany został generalny wykonawca stadionu. Została nim firma Hydrobudowa. Prace trwały dwa lata.

  • Rok 2010, budowa stadionu w Gdańsku, nazywanego wówczas Baltic Areną.
  • Stadion w budowie.
  • Montaż bursztynowych elementów na elewacji.
  • Rok 2011 - montaż bursztynowej elewacji stadionu.
Początkowo otwarcie stadionu miał uświetnić mecz Polska-Francja w czerwcu 2011 roku, ale tego terminu nie udało się dotrzymać. Ostatecznie pierwsze spotkanie rozegrano w sierpniu - był to mecz ligowy pomiędzy Lechią Gdańsk i Cracovią Kraków.

Pomorska Kolej MetropolitalnaMapka - 716 mln zł



  • Przystanek PKM Brętowo, gdzie pociągi PKM spotykają się z tramwajami miejskimi.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
Budowa 18-kilometrowej linii kolejowej w śladzie dawnej kolei kokoszkowskiej, łączącej Wrzeszcz z Osową, to był wyjątkowy projekt z racji tego, że został zainicjowany przez samorząd. Do tej pory w Polsce budową tras kolejowych zajmowały się spółki należące do PKP.

Tym razem było inaczej. To samorząd województwa pomorskiego sfinansował to zadanie przy 70 proc. udziale środków unijnych. Wykonawcą wartych 716 mln zł prac została firma Budimex. Warto jednak wspomnieć, że cały projekt, wraz z gruntami przekazanymi pod inwestycję przekroczył wartość 900 mln zł.

  • W dwa lata z ugoru teren zamienił się w przystanek PKM Jasień.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion - przed i po inwestycji.
  • Wiadukt nad al. Grunwaldzką - zdjęcia po i przed realizacją PKM.
  • Linia PKM biegnącą pod Obwodnicą Trójmiasta - przed i po realizacji inwestycji.
Budowa linii i ośmiu przystanków wzdłuż niej rozpoczęła się w lipcu 2013 roku. Rozkładowe kursy rozpoczęły się 1 września 2015 roku. Pod koniec grudnia gotowy był także przystanek PKM Osowa, którego budowa kosztowała 24 mln zł. A w 2016 roku otwarte zostały dwa przystanki PKM w Gdyni (Karwiny i Stadion) powstałe za kwotę 25,5 mln zł.

Obecnie na PKM rozpoczyna się elektryfikacja całej linii oraz budowa objazdu na Kaszuby na czas tych prac. W przyszłości planowany jest rozwój PKM na południe Gdańska i na północ Gdyni.

Remont linii kolejowej Gdynia-WarszawaMapka - 10 mld zł



Pendolino kursuje po zmodernizowanej linii z Trójmiasta do warszawy już od ponad sześciu lat. Pendolino kursuje po zmodernizowanej linii z Trójmiasta do warszawy już od ponad sześciu lat.
Ostania w tym zestawieniu jest modernizacja trasy E65 między Trójmiastem a stolicą. Przeprowadzono ją w latach 2006-2014 na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dzięki tym pracom pociągi mogą tam rozpędzać się do 200 km/h.

Modernizacja wiązała się z montażem blisko 850 km nowych torów, położeniem 1,5 mln podkładów kolejowych, budową ponad 150 peronów oraz 600 wiaduktów i mostów. Prace pochłonęły ok. 10 mld zł.

M.in. do obsługi tej trasy PKP Intercity zakupiło 20 pociągów pendolino od firmy Alstom, które kosztowały ok. 400 mln euro - 1,6 mld zł.

Zobacz też: Relacja z przejazdu pendolino do Warszawy w 2014 roku

Jednak dopiero 13 grudnia 2020 roku podniesiono maksymalną prędkość szlakową do 200 km/h, dzięki czemu najszybszy pociąg pokonuje odcinek Warszawa Centralna-Gdańsk Główny w czasie 2 godzin i 32 minut.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (373)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane