• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

500 ton na wiadukcie, a ugiął się tylko o 2 mm

Maciej Naskręt
20 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Na wiadukt nad ul. Słowackiego wjechały wieczorem lokomotywy o łącznej masie ponad 500 ton


Sukcesem zakończyły się próby obciążeniowe największego wiaduktu zobacz na mapie Gdańska na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, które przeprowadzono w środę wieczorem.



Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwają odbiory poszczególnych obiektów, po których 1 września 2015 r. pojadą pasażerskie składy z Wrzeszcza do portu lotniczego. W środę wieczorem przeprowadzono próby obciążeniowe największego wiaduktu na linii - nad ul. Słowackiego.

- Najpierw na tor nr 2 - ten od strony Wrzeszcza - wjechały dwie, ważące łącznie ok. 240 ton lokomotywy. Następnie na tor nr 1 wjechała trzecia lokomotywa z dwoma wagonami wypełnionymi tłuczniem. Stojące na wiadukcie łukowym pojazdy ważyły łącznie ponad 500 ton - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Zgodnie z budowlaną tradycją, podczas próby obciążeniowej pod wiaduktem ustawili się projektanci i budujący go inżynierowie.

Tak budowano wiadukt nad ul. Słowackiego zanim przeszedł próby obciążeniowe.

- Wszystko odbyło się zgodnie z naszymi założeniami, ugięcie było dokładnie takie, jakie zaplanowaliśmy, czyli wyniosło ok 2 mm - mówi profesor Krzysztof Żółtowski z Politechniki Gdańskiej, której pracownicy czuwają nad pracami przy linii PKM.

Przeprowadzone próby obciążenia statycznego są niezbędne, by uzyskać zezwolenie na użytkowanie obiektu. Wiadukt na ul. Słowackiego przejdzie jeszcze dynamiczne próby obciążeniowe. Wtedy lokomotywy będą najeżdżały na obiekt z różnymi prędkościami.

W środę w nocy próby obciążeniowe prowadzane były także na wiadukcie nad ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska i mniejszych obiektach w jego sąsiedztwie.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (194) 9 zablokowanych

  • Pierwsza na świecie linia kolejowa, która NIE połączy Portu Lotniczego z Centrum Miasta. (51)

    Gratulacje!

    • 401 72

    • dla mnie to idioyzm (3)

      wszyscy turysci z lotniska do głównego jadą, nie do wrzeszcza.PKM-strzał w stopę

      • 17 12

      • W Warszawie turyści

        jadą do Centralnego - a i tak docelowo zwiedzą stare Miasto. Więc nie ma problemu

        • 1 0

      • nie ma miejsca na wplecenie pociągów PKM między dalekobieżne. (1)

        Czeka kolejny etap, tj. budowa bezkolizyjnych przejść na tory SKM - między SKMki jak najbardziej da się wpasować kursy PKM. I nie, PKM nadal nie będzie zatrzymywać się na Zaspie - którą będzie mijać górą lub dołem.

        • 0 2

        • Czy skład PKM

          Może zatrzymać się na Zaspie, a potem ruszyć i rozpędzając się, spokojnie pokonać znaczne nachylenie torów, które tam się zaczyna?
          Ja nie wiem, - to pytanie do speców od kolei.

          • 0 0

    • Co Ty gadasz łosiu

      Już od kilku ładnych lat Gdańsk Wrzeszcz jest centrum miasta

      • 0 0

    • Jakbyś nie zauważył, to na centrum miasta obecnie kreuje się Wrzeszcz a nie Śródmieście. Poczytaj trochę.

      • 0 0

    • nie po to się zakłada spółkę

      powołuje zarząd, radę nadzorczą, ogłasza przetargi po znajomości i bierze prowizje od dostwców materiałów, żeby zbudować wszystko za jednym razem. Idzie nowa kadencja samorządów, muszą miec coś do roboty.

      • 1 0

    • Jak to nie

      Wrzeszcz to centrum miasta!!

      • 0 0

    • A od kiedy Gdańsk Główny jest Centrum? (3)

      Może 500 lat temu tak było, ale teraz jakby nie patrzeć to właśnie Wrzeszcz geometrycznie i komunikacyjne leży w centrum Gdańska...

      • 25 14

      • Ta, a Przymorze jest w centum trujmiasta.

        Ta, a Przymorze jest w centum trujmiasta. Czyli tam powinno wszystko jezdzic

        • 2 2

      • Gdańsk Główny to centrum, choćby dlatego, że to właśnie tam, a nie we Wrzeszczu (1)

        są siedziby najważniejszych urzędów i wielu kluczowych instytucji administracji państwowej (nawet filia UM we Wrzeszczu jest dramatycznie na uboczu, co także przemawia przeciw tezie o obecnej centralności Wrzeszcza). Teatry (poza operą) i filharmonia oraz muzea, a więc centrum życia kulturalnego także są w Śródmieściu. Do Wrzeszcza jeździ się co najwyżej na zakupy.

        • 12 13

        • A do opery to gdzie trzeba pojechć?

          • 4 2

    • to znaczy? (7)

      wg schematu jedzie zarówno do Gdańska Głownego jak i do Gdyni Głownej, chyba że masz na myśli np Żukowo.

      • 27 7

      • prawdopodobnie nie bedzie dojezdzac do Gdanska Glownego (6)

        • 20 10

        • (5)

          prawdopodobnie był tam hel i bomba termobaryczna

          • 29 8

          • poki co nadal chyba oficjalne stanowisko mowi, ze nie (4)

            Natomiaste technicznie jest taka opcja. Zatem nie jest pewne, ze nigdy nie bedzie jezdzic.

            • 11 0

            • Póki rządzi platforma to nie bedzie (3)

              • 16 13

              • jak do władzy dojdzie Jarosław, to na Marsa PKMarsowa będzie śmigała (2)

                • 16 6

              • pod warunkiem, że kot Alik za maszynistę będzie robić (1)

                • 8 6

              • nie jestes na bierzaco

                przeciez alik zdechl jakis czas temu...

                • 3 0

    • Centrum jest teraz we Wrzeszczu! (13)

      • 72 13

      • co prawda to prawda (2)

        Wrzeszcz spaja komunikacyjnie wszystkie dzielnice.

        • 40 3

        • jednak co węzeł to węzeł... zawsze jakiś sposób na dojechanie się znajdzie...

          • 2 1

        • co węzeł to węzeł...

          • 1 0

      • Szczególnie po godz 21 jak nie ma tam nawet gdzie na kawe pójść. (9)

        Nawet McDonalda zamknęli

        • 44 8

        • (2)

          Kto po 21 pije kawę ? :)

          • 16 13

          • Wszyscy w Europie

            Poza granicami Bulandy

            • 12 6

          • Niemcy

            • 8 1

        • rozumiem, że wprost z samolotu, ludzie bedą w pierwszej kolejności udawać się na imprezę w Gdańsku Głowym ;) (3)

          i to tez tak do 23, bo później zostają tylko miejsca dla zdesperowanych studencików.

          • 12 12

          • W Głównym jest najwięcej hoteli (2)

            Budyń mafii taksówkarz krzywdy nie zrobi

            • 11 8

            • umówmy się, jak ktoś chce spać w Głownym, to PKMką i tak nie pojedzie, nawet gdyby pod same drzwi go zawiozła.

              • 4 5

            • brawo

              Panie prezydencie. Dajesz zarobic taksowkarzom! Niech "turysty" placa.

              • 4 10

        • Kawa po 21szej???

          • 7 4

        • Bylem ostatnio we Wrzeszczu po 22 w Stacji De Lux (przy Grunwaldzkiej)

          i udalo mi sie dostac kawe, ktorej nie mieli w menu (w menu maja same z ekspresu itp.)

          Ogolnie bardzo mila obsluga. Warto tu moze tez wspomniec, ze bardzo ladna ;)

          • 26 8

    • Choc byloby lepiej, aby dojezdzal do SKM Srodmiescie (2)

      to nie ma znowu co robic lamentu. Chocby w Londynie jadac na Stansted najczesciej nawet z centrum musisz najpierw dojechac do London Liverpool Street.

      Chodzi raczej o czestotliwosc jazdy. Jesli PKM jezdziloby co 5 minut i SKM co 5 minut to jedyny problem stanowi przejscie z peronu 1 na peron 3 we Wrzeszczu. Co wiecej, jesli ktos bedzie chcial jechac do Oliwy / Sopotu tez musi sie przesiasc.

      • 23 3

      • (1)

        Londyn to Londyn. My tu mamy jedno lotnisko, więc jak już to porównuj do głównego tj. Heathrow. Z drugiej strony porównywać Londyn do Gdańska...

        • 11 3

        • Złe porównanie

          Heathrow jest w Londynie - to tak jakby lotnisko w Gdańsku nadal było na Zaspie.

          • 4 4

    • ŁoŁ!

      • 0 0

    • (6)

      Zapomniałeś dodać, że w pierwszej fazie.

      • 36 14

      • No właśnie (4)

        Przecież tempo prac remontowych na torach PKP PLK między Wrzeszczem a Głównym wlecze się maksymalnie (co jest typowe w tej komunistycznej pod względem zarządzania organizacji). Dlatego do Głównego PKM pojedzie jak jaśniepanowie robotnicy PLK zakończą robote...

        • 12 7

        • (2)

          nie gadaj, Lenin i CzeKa świetnie zarządzali swoją organizacją partyjną. Dzień spóźnienia - i "rozstrieł... rozstrieł... rozstrieł..." Tylko taka organizacja pomogłaby na permanentne opóźnienia i niedoróbki.

          • 4 11

          • Tępie Głupote ! (1)

            Ciebie też polecam jep na stos jak w średniwieczu .

            • 4 7

            • Znów logika uderzyła.
              I spudłowala.
              Ilu za karę zostanie potraktowanych przez misiów?

              • 2 2

        • A w Osowej ani drugiego przystanku

          Ani bezkolizyjnego przejazdu

          • 19 6

      • W każdej fazie.

        Przesiadka na skm.

        • 19 2

    • .... czyli zgodnie ze starą zasadą papug :D !! - jak sie chce komuś ... PRZYP(pii! ) DOLIĆ !!

      .... to sie odpowiedni paragraf - znajdzie ! ot i wsio !

      • 0 0

    • czy nasz PKMino

      Tez bedzie tak dymic podczas jazdy?

      • 0 4

    • Mateusz tepie Głupote

      Polecam w drugiej turze wyborów pójść zagłosować na Jaworskiego to on przedłuży do centurum .... buehehehehe rąbane pospólstwo co tylko komentuje a kija robi

      • 5 7

    • Książęta...

      Korony z głów pospadają jak się przesiądą we Wrzeszczu do SKM?

      Chciałbyś jeszcze kolejnej linii do centrum? Pewnie zabudujmy każdy centymetr wolnej przestrzeni... bo to co zostało i tak można liczyć w centymetrach.

      I nie pierwsza.

      • 7 7

    • Do kompletu mamy też stadion do którego nie ma szybkiego dojazdu ani z lotniska, ani z autostrady. Chyba można pochwalić "planistów" za konsekwencję

      • 8 14

    • i to nie jest jeszcze nasze ostatnie słowo!

      • 8 6

  • Po co taki sensacyjny tytuł? (26)

    Pierwsze zdanie sugeruje jaką.ś katastrofę budowlaną, a potem okazuje się że wszystko poszło zgodnie z planem

    • 96 35

    • sensacyjny?? Próbne obciążenia obiektu mostowego to normalna nazwa

      To normalna nazwa dla normalnej, rutynowej czynności przy obiektach mostowych.

      • 0 0

    • Sensacyjny ??

      Odnoszę wrażenie że przede wszystkim szukasz sensacji w wiadomościach.

      • 0 0

    • Po co taki tytuł - Nie zamieniajcie się w WP...

      ... z tymi tytułami bo i tutaj ludzie przestaną zaglądać

      • 0 0

    • a co jest sensacyjnego w ugięciu o 2 mm? (17)

      • 22 1

      • sam fakt ugiecia o 2mm przy obiazaniu 500 ton (4)

        nie dla kazdego jest to oczywiste.

        • 9 1

        • usiądź na krzesło pred komputerem i zobacz jak się ugnie (3)

          co najmniej 10 cm, a ważysz ze 100 kg

          • 8 5

          • (1)

            A usiądź na kiblu i zmierz, ile się ugiął.

            • 3 1

            • Pomiarowy!

              Już Cię lubie! ;-)

              • 0 0

          • ciekawe masz doświadczenia.

            • 10 1

      • (7)

        a mi na babski rozum się wydawało że most będzie bardziej sprężysty, i przy długości rzędu 100 metrów będzie się uginał plus minus centymetr. Ale nie jestem architektem ani budowlańcem.

        • 4 6

        • (4)

          Jesteś kobietą, dużo rzeczy Ci się wydaje, które nie mają miejsca.

          • 25 8

          • (3)

            jakbym skończyła budownictwo lądowe to by mi sie nie wydawało, bo bym wiedziała. Bez względu na płeć.

            • 3 2

            • (2)

              Nie żartuj, jakbyś skończyła budownictwo lądowe, i ktoś by się zapytał o te milimetry, to byś się rozpłakała i zarzuciła mu że jest draniem. Tak działa kobieta.

              • 4 6

              • Twój post pokazuje z kolei jak działa idiota (1)

                Bez odbioru.

                • 2 3

              • Nie obrażaj się kobieto, przecież on mówi jak jest...

                • 2 3

        • Czyli jednak ugięcie i centymetry mają znaczenie dla kobiet!

          • 1 1

        • no widzisz

          a autor wątku wiedział o tym, zanim go wybudowali

          • 8 0

      • (3)

        A to, że brzmi jakby ugiął się sam z siebie, bo dopiero później czytamy że pod obciążeniem 500 ton

        • 5 4

        • (2)

          sam z siebie tez pewnie "siadł" tylko tego nikt nie mierzyl.

          • 5 0

          • (1)

            Zmierzyl zmierzyl zaufaj mi :) po prostu nie bylo sensu o tym pisac :) kazdy obiekt ma repery by badac osiadanie :)

            • 3 1

            • a to przepraszam, dzieki za sprostowanie ;)

              • 1 0

    • naskret jak goebbels (1)

      Po prostu, to fenomen, za taka kase i się nie rozpadł

      • 4 1

      • jak tak się dobrze przyjrzeć - to nawet podobny

        • 3 0

    • I tytuł zmieniony ;)

      • 5 2

    • Budyń też się ostatnio ugiął o 2 mm - przypadek ?

      • 5 3

    • Bo bez sensacji nie ma klikalności

      Popatrz na WP- to jest wzorzec, niemal z Sevres.
      Trójmiasto.pl idzie właśnie w tę stronę.

      • 33 2

  • Gdyby PKM była linią trwamwajową byłoby 3 X taniej i tak samo wydajniej w dostarczaniu pasażerów na lotnisko. (15)

    • 50 40

    • (5)

      to teraz wyobraź sobie jakby zamiast SKM jeździły tramwaje...

      • 19 3

      • SKM przewozi MASĘ ludzi, PKM będzie świeciło pustymi składami. Zobaczysz. (4)

        • 8 18

        • czyli tramwaje przewozilyby powietrze lepiej? (3)

          • 13 4

          • Podejrzewam, że taniej :) (2)

            • 9 2

            • I przystanki byłyby gesciej (1)

              W takiej Osowej z 5 a nie 1

              • 9 2

              • a podróż z Osowy tramwajem trwałaby 2 godziny...

                • 0 0

    • i tramwaj woziłby paliwo lotnicze?

      • 1 0

    • Można byłoby dodatkowo skomunikować różne linie tramwajowe. (2)

      Np
      Obecna z Moreny mogłaby skręcać na lotnisko i do Wrzeszcza.
      Linia tramwajowa po trasie PKM mogłaby schodzić do linii na Wita Stwosza.
      A dodatkowo linia mogłaby przechodzić nad torami SKM i połączyć się z liniami na Rzeczpospolitej.
      Ale do tego trzeba więcej pomyślunku, jak mawiała moja babcia.
      Rębiechowo to nie lotnisko we Frankfurcie.

      • 10 2

      • A gdyby tu było przedszkole... (1)

        w przyszłości!

        • 8 1

        • Sprawdzić czy nie ksiądz.

          • 10 0

    • Ehhh...

      Furmankami byłoby jeszcze taniej.... tylko kto by wytrzymał taka długą podróż....?
      Widać że lobbyści olanego (na szczęście) projektu tramwaju do Rebiechowa, nie dali jeszcze za wygraną?

      • 7 0

    • (3)

      tramwaje raczej nie dałby rady - wzniesienia, pojemność pasażerów pojedynczego składu..

      • 6 4

      • Pojemność pasażerów z wzdęciem czy bez?

        • 5 0

      • NIe przesadzaj z tą ilością pasażerów. A wzniesienia dla PKM są mniejsze niż te dla linii tramwajowych (1)

        • 6 1

        • liczba pasaerow

          chyba, ze masz na mysli ich objetosc

          • 2 1

  • Tylko 2mm?? (1)

    Jak na 500 ton 2mm to spoko. Ciężar wjechał na sam środek wiaduktu i już pewnie nic cięższego tam nie wjedzie, dłuższy pociąg inny rozkład sił. PS Fajnie wygląda ten wiadukt.

    • 2 0

    • za podporę masz łuk przybliżony do linii ciśnień

      więc wszystkie obciązenia pionowe zamieniają się w styczne, ot i caly cuksec tego waiduktu

      • 1 0

  • Fajnie odbiór Wiaduktu z ruchem samochodowym pod spodem...

    dawniej stawał tylko inżynier.

    • 1 0

  • gdyby wjechało 1000 ton (2)

    to ugięcie byłoby ok. 4 mm?

    • 2 2

    • (1)

      Albo 4 metry...

      • 2 2

      • na sekunde

        • 2 1

  • (10)

    Zaczynają powoli wychodzić niedoróbki warte kupę milionów euro. Polskie realia niestety.

    • 14 89

    • pogięło cię? Każda konstrukcja się ugina (6)

      Gdyby się nie uginała, to by pękła.

      Przeczytałeś w ogóle ten artykuł?

      - Wszystko odbyło się zgodnie z naszymi założeniami, ugięcie było dokładnie takie, jakie zaplanowaliśmy, czyli wyniosło ok 2 mm - mówi profesor Krzysztof Żółtowski z Politechniki Gdańskiej, której pracownicy czuwają nad pracami przy linii PKM.

      • 25 1

      • niektórzy przespali lekce fizyki (5)

        ...w 6 klasie podstawówki o tym nauczano. Autor zapewne dylatacje w mostach uważa za niedoróbkę.

        • 26 0

        • (4)

          a tak przy okazji, jak wygląda dylatacja na torach?

          • 3 2

          • (3)

            Pojedź sobie na Chełm tramwajem. Tam są ze trzy przerwy dylatacyjne.

            • 7 0

            • z okna tramwaju chyba nie zobacze ;) (2)

              • 0 1

              • jak nie zobaczysz na torach obok, to idź proszę do okulisty (1)

                • 4 0

              • od wewnętrznej zazwyczaj stare baby i ich torby jadą, ciezko sie dopchac do okna

                • 1 0

    • Aleś ty gupi

      • 4 1

    • (1)

      Jakie niedoróbki?

      • 22 4

      • dla niego most powinien sie w góre wygiąć mozę

        • 41 1

  • Brakuje ważnej informacji. (2)

    Czy po ugięciu 2 mm i po zakończonych próbach obciążeniowych most "powrócił" do wymiaru z przed ugięcia czy 2 mm pozostało.

    • 6 5

    • odkształcenie spręzyste (1)

      jest to tz. odkształcenie sprężyste, czyli po "zniknięciu" obciążenia konstrukcja wraca do poprzedniego kształtu. Lekcje fizyki się kłaniają

      • 0 0

      • oczywiście, jeśli było sprężyste (a było)

        jednak nie każdy musi o tym wiedzieć. Szkołę mieliśmy dawno.

        • 0 0

  • Ustawili się pod wiaduktem Cwaniaczki;) (5)

    Ustawili się pod wiaduktem Cwaniaczki;), ale ruch pod wiaduktem nie został wstrzymany :), a gdyby zginęli niewinni ludzie w samochodach...zyskałby tylko ZUS;)

    • 1 6

    • głupi jesteś (1)

      Jak but z lewej nogi

      • 0 0

      • Pozostawię

        twój iloraz inteligencji bez komentarza...wieśniaku

        • 0 0

    • ..... po takiej kwestii - wypada pójść dalej..... : (1)

      - przy 600 tonach !!! - pewnie by sie zawalił ! :D! - cwaniaczki wiedziały i.... wiecej nie dały - bo by sie zawaliło i zabiło ( niewinnych ludzi !! ) .... a co do tego zusia... czy jak mu tam - to ostatnio narzekali, że nie majom na remonty....

      • 0 1

      • Wczoraj

        Wczoraj jechałem tędy i tych "domów" jeszcze nie było ;)

        • 3 0

    • A gdyby tam wasza matka przechodziła?

      • 2 1

  • Dziwne... (1)

    Jak dla mnie sama nazwa wskazuję " próbę obciążeniową " co wcale nie oznacza, że wiadukt nie musi się zawalić i tu rodzi się pytanie - Dlaczego nie został wstrzymany ruch i dlaczego Ci ludzie stoją pod samym wiaduktem który jest używany 1 raz i nie jest pewne to, czy się zawali. Nie mam racji ? Pozdrawiam, FAN KNP

    • 0 3

    • Postaw tam Janusza ego,to się zawali

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane