• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

500 ton na wiadukcie, a ugiął się tylko o 2 mm

Maciej Naskręt
20 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Na wiadukt nad ul. Słowackiego wjechały wieczorem lokomotywy o łącznej masie ponad 500 ton


Sukcesem zakończyły się próby obciążeniowe największego wiaduktu zobacz na mapie Gdańska na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, które przeprowadzono w środę wieczorem.



Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwają odbiory poszczególnych obiektów, po których 1 września 2015 r. pojadą pasażerskie składy z Wrzeszcza do portu lotniczego. W środę wieczorem przeprowadzono próby obciążeniowe największego wiaduktu na linii - nad ul. Słowackiego.

- Najpierw na tor nr 2 - ten od strony Wrzeszcza - wjechały dwie, ważące łącznie ok. 240 ton lokomotywy. Następnie na tor nr 1 wjechała trzecia lokomotywa z dwoma wagonami wypełnionymi tłuczniem. Stojące na wiadukcie łukowym pojazdy ważyły łącznie ponad 500 ton - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Zgodnie z budowlaną tradycją, podczas próby obciążeniowej pod wiaduktem ustawili się projektanci i budujący go inżynierowie.

Tak budowano wiadukt nad ul. Słowackiego zanim przeszedł próby obciążeniowe.

- Wszystko odbyło się zgodnie z naszymi założeniami, ugięcie było dokładnie takie, jakie zaplanowaliśmy, czyli wyniosło ok 2 mm - mówi profesor Krzysztof Żółtowski z Politechniki Gdańskiej, której pracownicy czuwają nad pracami przy linii PKM.

Przeprowadzone próby obciążenia statycznego są niezbędne, by uzyskać zezwolenie na użytkowanie obiektu. Wiadukt na ul. Słowackiego przejdzie jeszcze dynamiczne próby obciążeniowe. Wtedy lokomotywy będą najeżdżały na obiekt z różnymi prędkościami.

W środę w nocy próby obciążeniowe prowadzane były także na wiadukcie nad ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska i mniejszych obiektach w jego sąsiedztwie.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (194) 9 zablokowanych

  • Proba ociażeniowa (7)

    a dlaczego ruch na Słowackiego nie został wstrzymany??
    gdyby próba była nieudana??
    byłaby tragedia!!!

    • 19 5

    • (5)

      Nikt nie zakładał że coś moze pójść nie tak. Most został zapewne wybudowany z bardzo dużym zapasem i podejrzewam ze bez większego problemu poradziłby sobie z większymi obciązeniami.

      • 1 4

      • skoro tak to po w ogóla ta próba? (2)

        • 3 0

        • może po to

          by miec punkt odniesienia?

          • 3 0

        • żeby dopełnić wymagań prawnych - pociągi już tam jeździły dawno :)

          • 4 0

      • to po co (1)

        podczas próby obciążeniowej pod wiaduktem ustawili się projektanci i budujący go inżynierowie skoro wiadomo będzie ze będzie stał

        • 1 1

        • To stara tradycja,

          jeszcze od początków lotnictwa.

          • 5 0

    • Muze trza było wziąć ze szczęki I.

      A nie z jakiejś starej gierki.

      • 1 0

  • Brakuje ważnej informacji. (2)

    Czy po ugięciu 2 mm i po zakończonych próbach obciążeniowych most "powrócił" do wymiaru z przed ugięcia czy 2 mm pozostało.

    • 6 5

    • odkształcenie spręzyste (1)

      jest to tz. odkształcenie sprężyste, czyli po "zniknięciu" obciążenia konstrukcja wraca do poprzedniego kształtu. Lekcje fizyki się kłaniają

      • 0 0

      • oczywiście, jeśli było sprężyste (a było)

        jednak nie każdy musi o tym wiedzieć. Szkołę mieliśmy dawno.

        • 0 0

  • Logika (1)

    Muzyka rodem z filmu grozy, jakby ten wiadukt miał się zaraz zawalić.

    A swoją drogą - czy trudno było wstrzymać ruch na chwilę na moment prób? Co by było jakby wiadukt się zawalił na jadące samochody? Projektanci są pewni siebie, ale różnie bywa...

    • 10 3

    • w czasie prób powinien stać pod wiaduktem konstruktor i główny wykonawca. Szacun dla całego zespołu.

      • 1 1

  • ilu ich tam było?

    jeden z dalmierzem by wystarczył/zmierzył!.. jakie są normy odchyleń? 20 cm i też O.K....

    • 1 1

  • z Wrzecza do Portu Lotniczego?

    a dalej? Czy ktoś mi powie co dalej?

    • 4 4

  • jeden pociąg na godzinę (3)

    za półtora miliarda z naszych podatków. Ot księźycowa gospodarka Struka

    • 9 7

    • nie pitol o 1, 5 mld z naszych podatków, 70 proc. pochodzi z Unii

      • 3 5

    • jeden pociąg na godzinę (1)

      to miał być do Gdyni. Chwilowo to i tak o jeden za dużo, bo przecież szczurza banda nawet nie próbuje udawać, że stawia jakieś przystanki. A mają aż 2 (słownie: dwa).

      • 3 0

      • smród

        na kij na nie go głosowałes

        • 0 1

  • No i wszystko o kant d...py rozbic.....500 ton i tylko 2 mm....za sztywny!

    • 6 0

  • Wygięcie..

    Przecież na filmie widać wyraźnie, że nawet bez obciążenia wiadukt wygiął się nie o 2 mm, a o dobrych kilka metrów i to na dodatek w górę.... !
    A tak na poważnie - próby obciążeniowe i pomiar ugięcia służą do weryfikacji zgodności obliczeń projektowych oraz potwierdzenia prawidłowego wykonania konstrukcji. Żadne zawalenie nie groziło w jakimkolwiek momencie.

    • 3 0

  • Dlaczego nie ma nigdzie relacji z budowy gdyńskich przystanków? (1)

    • 3 1

    • Bo nie ma budowy gdyńskich przystanków?

      Jeśli chcesz, to możesz oczywiście napisać w czasie wolnym relację z całkowicie nierozpoczętej budowy gdyńskich przystanków.

      • 6 0

  • To dobra wiadomość!

    Wreszcie będzie można śmignąć MAUSem na drugi brzeg.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane