- 1 Był senator skazany na więzienie (168 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (480 opinii)
- 3 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (105 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (204 opinie)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (131 opinii)
- 6 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (294 opinie)
55 mln zł to za mało na dwa pociągi
Dwie oferty na zakup dwóch pociągów elektrycznych przez województwo pomorskie wyniosły blisko 70 mln i niemal 105 mln zł. To oznacza, że do tańszej oferty brakuje w budżecie ponad 14,5 mln, a do droższej niemal 50 mln zł.
Oferty na dwa pociągi:
- Newag: 69,987 mln zł
- Pesa: 104,919 mln zł
Kwota, jaką Urząd Marszałkowski zamierzał przeznaczyć na ten cel, to 55,350 mln zł. Brakuje więc co najmniej 14,5 mln zł.
Przypomnijmy. Zamówienie obejmuje zakup dwóch pociągów, aglomeracyjnego oraz regionalnego, i w założeniu może zostać rozszerzone aż do 31 pojazdów.
Czy jest szansa, że przy takich cenach któraś z ofert zostanie przyjęta?
- Obie oferty są znacznie powyżej pierwotnych kosztorysów, co oczywiście nas martwi, ale to efekt rekordowej inflacji, na którą nie mamy niestety wpływu. Mimo to mam nadzieję, że przetarg uda się rozstrzygnąć pozytywnie, gdyż zakup tego taboru jest dla nas priorytetem - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany.
Czytaj też: SKM chciała kupić jeden pociąg za 50 mln, ale nie było ofert
Pociąg aglomeracyjny
Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi połączenia kolejowego na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.
Parametry pojazdu:
- długość: od 76 do 86 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
- liczba stojaków rowerowych: 6
- prędkość maksymalna 120 km/h
Pociąg regionalny
Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna
Parametry pojazdu:
- długość: od 70 do 76 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
- liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
- toalety
- prędkość maksymalna 160 km/h
Pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, ale ten termin może zostać skrócony do 24 miesięcy.
Do 31 marca 2023 r. zamawiający powiadomi wykonawcę o chęci zwiększenia liczby zamówionych pojazdów. Maksymalnie do 10 pociągów regionalnych i 21 aglomeracyjnych. Warunkiem jest zachowanie tej samej ceny pojedynczego pojazdu.
W tej sytuacji elektryczne zespoły trakcyjne muszą być wykonane i dostarczone w ciągu 54 miesięcy.
Kryteria wyboru ofert:
- cena brutto - 58 proc.
- termin dostawy - 16 proc. (skrócenie z 36 do 24 miesięcy)
- okres gwarancji - 12 proc. (od 36 do 60 miesięcy)
- zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.
- moc ciągła silnika trakcyjnego w pojazdach - 5 proc.
- chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem w pojazdach - 3 proc.
- lokalizacja zbiornika na fekalia pod ostoją w pojeździe typu 1 - 1 proc.
Opinie wybrane
-
2022-05-25 15:12
Nietypowe pojazdy (9)
Jak się zamawia pojazdy nietypowe, tj. dotychczas w Polsce nieoferowane oraz w podstawowej liczbie po 1 sztuce na dany typ, to niestety należało się liczyć z ofertami przekraczającymi kosztorys.
Producent musi zaprojektować pojazdy specjalnie pod nietypowe zamówienie nie mając przy tym żadnej gwarancji, że zamawiający skorzysta z opcjiJak się zamawia pojazdy nietypowe, tj. dotychczas w Polsce nieoferowane oraz w podstawowej liczbie po 1 sztuce na dany typ, to niestety należało się liczyć z ofertami przekraczającymi kosztorys.
Producent musi zaprojektować pojazdy specjalnie pod nietypowe zamówienie nie mając przy tym żadnej gwarancji, że zamawiający skorzysta z opcji zwiększającej podstawowe zamówienie. To są konkretne koszty i ryzyko, które ponosi wyłącznie producent taboru.
Dla mnie te oferty cenowe nie są żadnym zaskoczeniem.
Przetarg należało rozpisać z zamówieniem podstawowym na co najmniej 5 pojazdów każdego typu oraz podzielić je na dwa odrębne, wówczas mogliby startować producenci chcący realizować tylko jedną część zamówienia. W tym przetargu takich możliwości zabrakło.
Przetarg do unieważnienia i rozpisania od nowa na innych warunkach.- 88 1
-
2022-05-27 07:10
Chińczycy by je wykonali w tydzień i za 10ml
- 0 0
-
2022-05-25 22:35
Dla mnie pociągi na sztuki to sobie może tzw. Republika Naddniestrzańska kupować
A nie jakoby poważny region w Polsce. Przecież to zamówienie nieomalże typu: poproszę trzy wagony i pół lokomotywy...
- 7 0
-
2022-05-25 22:14
Ekspert (2)
Twoja szeroka wiedza wskazuje iz na pewno kupiłem już co najmniej z 50 pojazdów kolejowych.
- 2 1
-
2022-05-27 07:11
Chyba podkładów palę w piecu
- 0 0
-
2022-05-26 01:01
Do 50 jeszcze nie doszedłem, ale kto wie, może za jakiś czas tyle ich w sumie będzie.
- 1 1
-
2022-05-25 15:23
Co w nich jest nietypowego, bo nie znam się na tym ? (3)
- 7 5
-
2022-05-25 18:21
Hm... (2)
Np. 9 par drzwi po każdej stronie pojazdu. To sugeruje, że UM do obsługi aglomeracji chciałby kupić pojazdy 3 czlonowe na wózkach indywidualnych dla każdego czlonu, czyli tak jak jest w starych EN57. Obecnie dostarczane pociągi zwykle oparte są na tzw. wózkach Jacobsa, czyli wspólnych dla sąsiadujących że sobą członów pojazdu.
- 12 0
-
2022-05-25 19:06
Dużo w tym racji.....ale (1)
układ wózków nie ma nic wspólnego ani z ilością drzwi, ani z ilościa członów w EZT-cie. Ponieważ teraz zamawiane sa tylko składy niskopodłogowe dostosowane do peronów o wys. 550,760,960 mm pudła wagonów nie moga byc oparte na belce a jedynie na konstrukcji pudła, a w tym przypadku rozmieszczenie wózków jest dowolne, oczywiście po uwzględnieniu obliczeń wytrzymałościowych
- 2 3
-
2022-05-25 20:02
960 mm
... to jest wg Ciebie niską podloga?
- 6 0
-
2022-05-25 15:01
(12)
Jeśli ceny są zaporowe to zwiększa się budżet...przecież wszystko drożeje z dnia na dzień choc pensje stoją w miejscu...jeśli lansowane są te drogie elektryki to trzeba za to zapłacić.spalinowe byłyby 3 razy tańsze ale wiadomo,normy euro nie pozwolą na zakup.Pozostaje liczyc jak zwykle na cetralę,względnie dotację z UE.
- 14 26
-
2022-05-25 15:59
"bogatego" Pomorza nie stać na 2 nowe pociągi? (2)
- 2 11
-
2022-05-26 12:29
Na Śląsku i Mazowszu
Już dawno jeżdżą nowe, u nas muzeum S- bahn
- 2 0
-
2022-05-25 16:26
Bogate miasto w biednym kraju
- 3 2
-
2022-05-25 15:52
Tylko obecny rząd (4)
Może nam dać wolność i środki na modernizację.
- 1 10
-
2022-05-26 11:31
to chyba taki mało śmieszny żart, co? Jak na razie to zabiera środki samorządom bo przecież sam wie lepiej. Wraca "nowe"
- 1 0
-
2022-05-25 16:39
Zrozum (2)
Rząd nie ma swoich pieniędzy.
- 9 1
-
2022-05-25 21:28
A czyje? (1)
- 0 3
-
2022-05-26 11:30
podatników. No i te pożyczone, które podatnicy będą musieli oddać
- 2 0
-
2022-05-25 15:21
Jak się ma brudne majciochy to je się zmienia puchatku.
Ahahahaha.
- 2 0
-
2022-05-25 15:07
apx (2)
czy ty czlowieku masz zycie jakies siedzisz tutaj na trojmiescie i co chwila twoje komentarze wiodac jestes specjalista od wszystkiego
- 12 4
-
2022-05-25 21:28
Twoje komentarze też widać
Masz jakieś życie?
- 0 0
-
2022-05-25 15:12
przecież on tu pracuje xD a wy się dalej jaracie tym baranem
- 17 1
-
2022-05-25 19:34
Przecież wiadomo że im więcej się kupuje tym taniej wychodzi... (8)
Wymieńcie cały tabor zamiast bawić się w dziadowskie oszczędności
- 11 5
-
2022-05-25 20:26
ale rowniez im wiecej sie kupuje, (4)
Tym wiecej trzeba zaplacic.
Kasa pusta a kredyt wyszedl... Dochodow brak...
Tak sie konczy, jak przemyslowy region przestawia sie na turystyke...- 4 1
-
2022-05-25 22:22
Najlepiej nic nie kupować.... (1)
to wtedy nic nie będzie trzeba płacić!
- 1 0
-
2022-05-26 12:33
Biorąc pod uwagę katastroficzne prognozy to tak
- 0 0
-
2022-05-25 22:01
Jak kredyt wyszedł? (1)
- 0 0
-
2022-05-26 12:30
Z Uniji
- 0 1
-
2022-05-25 19:45
A skąd kasa na taką wymianę? (2)
- 3 1
-
2022-05-25 22:21
80% z unii europejskiej (1)
- 1 1
-
2022-05-26 12:30
pożyczka czy bezzwrotna?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.