• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

55 mln zł to za mało na dwa pociągi

Michał Brancewicz
25 maja 2022, godz. 15:00 
Opinie (147)
Województwo pomorskie posiada w swoim taborze spalinowe pociągi. Teraz czas na zakup pojazdów elektrycznych, ale ceny okazały się zaporowe. Województwo pomorskie posiada w swoim taborze spalinowe pociągi. Teraz czas na zakup pojazdów elektrycznych, ale ceny okazały się zaporowe.

Dwie oferty na zakup dwóch pociągów elektrycznych przez województwo pomorskie wyniosły blisko 70 mln i niemal 105 mln zł. To oznacza, że do tańszej oferty brakuje w budżecie ponad 14,5 mln, a do droższej niemal 50 mln zł.  



Co sądzisz o zaproponowanych cenach?

Zamówienie dotyczy dwóch pociągów: aglomeracyjnego i regionalnego.

Oferty na dwa pociągi:

  • Newag: 69,987 mln zł
  • Pesa: 104,919 mln zł

Kwota, jaką Urząd Marszałkowski zamierzał przeznaczyć na ten cel, to 55,350 mln zł. Brakuje więc co najmniej 14,5 mln zł.

Przypomnijmy. Zamówienie obejmuje zakup dwóch pociągów, aglomeracyjnego oraz regionalnego, i w założeniu może zostać rozszerzone aż do 31 pojazdów.

Czy jest szansa, że przy takich cenach któraś z ofert zostanie przyjęta?

- Obie oferty są znacznie powyżej pierwotnych kosztorysów, co oczywiście nas martwi, ale to efekt rekordowej inflacji, na którą nie mamy niestety wpływu. Mimo to mam nadzieję, że przetarg uda się rozstrzygnąć pozytywnie, gdyż zakup tego taboru jest dla nas priorytetem - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany.
Czytaj też: SKM chciała kupić jeden pociąg za 50 mln, ale nie było ofert

Pociąg aglomeracyjny



Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi połączenia kolejowego na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.

Parametry pojazdu:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Pociąg regionalny



Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna

Parametry pojazdu:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, ale ten termin może zostać skrócony do 24 miesięcy.

Do 31 marca 2023 r. zamawiający powiadomi wykonawcę o chęci zwiększenia liczby zamówionych pojazdów. Maksymalnie do 10 pociągów regionalnych i 21 aglomeracyjnych. Warunkiem jest zachowanie tej samej ceny pojedynczego pojazdu.

W tej sytuacji elektryczne zespoły trakcyjne muszą być wykonane i dostarczone w ciągu 54 miesięcy.

Kryteria wyboru ofert:

  • cena brutto - 58 proc.
  • termin dostawy - 16 proc. (skrócenie z 36 do 24 miesięcy)
  • okres gwarancji - 12 proc. (od 36 do 60 miesięcy)
  • zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.
  • moc ciągła silnika trakcyjnego w pojazdach - 5 proc.
  • chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem w pojazdach - 3 proc.
  • lokalizacja zbiornika na fekalia pod ostoją w pojeździe typu 1 - 1 proc.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (147)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.