• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • ZROBCIE LEPIEJ DROGI A NIE W TRAMWAJE LADUJECIE

    ..........

    • 0 2

  • Gratulujemy Gdańskowi. Jak wybudują, pierwszy raz w życiu pojadę na Chełm.

    Jest tam chociaż coś ciekawego, czy same bloki?

    • 0 0

  • Gdynianin

    żartujesz chyba!!
    jak może być coś fajnego poza Gdynią!!!

    PRZECIEŻ TYLKO TAM JEST PRAWDZIWY GRYZONIOWY RAJ!!!

    • 0 0

  • Łoj, no to łogromna jilośc te tszy tramwaje na ten Hełm czy inne Hawaje! A jak sie un wykolei albo mu kułka odpadnom jak w ichnich nowych tramwajach to bidne ludzie znuf bedom po torach tyrać do roboty i s powrotem. Jusz czekam by mojom furmankom słurzyć ludziskom w biedzie i bendem ich podwoził w te i nazad po tej ałtostradzie na Hełm.

    • 0 0

  • Wyluzuj, przecież to był żart; )

    Po prostu nigdy tam nie byłem...
    Na prawdę, super inwestycja. Gdańsk rozbudowuje tramwaje, Gdynia trolejbusy.

    • 0 0

  • Bzdura (1)

    "Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm".
    105N wjadą bez problemu na Chełm, gorzej jest ze zjazdem, ponieważ każdy wagon waży 16 ton i nie jest łatwo wyhamować taki ciężar! Ile lat trzeba to tłumaczyć?!

    • 0 0

    • ZGADZAM SIĘ...

      mieszkam w Bydgoszczy (poch.z G-ska). Obecnie mieszkam w dzielnicy WYŻYNY - podobna do Chełmu. Mamy tu naprawde stare tramwaje - ale świetnie radzą sobie z pokonanem skarpy na moje osiedle.

      • 0 0

  • żeby położyć kawałek toru musi powstać konsorcjum

    złożone z aż tylu firm z tylu miast????

    chyba coś tu nie tak.....

    • 0 0

  • dokładnie

    wagony starego typu nie dałyby rady wyhamować.

    i zatrzymałyBY się na wiadukcie..

    • 0 0

  • 5 minut na ? to ludzie nie zdążą wsiadać/wysiadać na tych 4-ech przystankach

    • 0 0

  • przypomnę tylko

    że przedwczoraj ukazał sie na tym portalu artykuł sygnowany przez niejakiego "boj" ,gdzie ten mędrzec twierdzil, że tramwaj pojedzie przez Schuberta do pentli koło z-dów graficznych. I co redakcjo, nie jest Ci głupio zatrudniać takie miernoty?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane