• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany

Krzysztof Koprowski
8 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony

Już prawie siedem lat trwają prace związane z przygotowaniem projektu ul. Nowej JabłoniowejMapka w Gdańsku. W lutym ponownie przedłużono termin na wykonanie zadania. Urzędnicy nie tylko nie widzą podstaw do naliczenia kar, ale zwiększyli wynagrodzenie dla biura projektowego. Obecnie nieznany jest termin budowy tej nowej drogi z buspasami oraz sposób ewentualnego etapowania realizacji.



Czy na ul. Nowej Jabłoniowej powinna być trasa tramwajowa?

Aby zrozumieć, z jakim trudem powstaje dokumentacja projektowa ul. Nowej Jabłoniowej, niezbędna do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane, trzeba cofnąć się co najmniej do lutego 2014 r.

To właśnie wówczas otwarto oferty w przetargu na przygotowanie niezbędnych materiałów. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 1,142 mln zł złożyło konsorcjum firm: Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej oraz Komi z Białegostoku.

W maju 2014 r. podpisano umowę z określeniem daty realizacji zamówienia do końca kwietnia 2015 r. W toku prac dokonano jednak zmiany w usytuowaniu trasy tramwajowej względem jezdni, przedłużając termin wykonania przedmiotu umowy o kolejne pięć miesięcy.

Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej. Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej.

Rozwiązanie pierwszej umowy ze względu na nieterminowość



Już 1 października 2015 r., a więc zaledwie dzień po upływie terminu, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła zerwać umowę z wykonawcą. Wykonawca otrzymał ok. 230 tys. zł wynagrodzenia, ale jednocześnie naliczono ok. 114 tys. zł kar.

- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku [2016 - dop. red.]. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - mówił w listopadzie 2015 r. dyrektor DRMG Włodzimierz Bartosiewicz.
Kolejny, 2016 rok upłynął na wyborze nowego wykonawcy przez DRMG:
  • nowy przetarg ogłoszono w kwietniu,
  • otwarcie ofert w przetargu nastąpiło w lipcu,
  • wyboru wykonawcy dokonano w październiku,
  • umowa z wykonawcą została podpisana 3 listopada 2016 r.

Budowa ul. Nowej Jabłoniowej z punktu widzenia kierowców aut niewiele zmieni. Droga będzie nadal posiadała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Powstaną natomiast pasy dla autobusów. Budowa ul. Nowej Jabłoniowej z punktu widzenia kierowców aut niewiele zmieni. Droga będzie nadal posiadała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Powstaną natomiast pasy dla autobusów.

Mniejszy zakres prac projektowych, opóźnienie jeszcze większe



Przy okazji powtórzenia przetargu postanowiono zmienić zakres inwestycji - ze względów "ekonomiczno-eksploatacyjnych" zrezygnowano całkowicie z sieci tramwajowej, zaś układ drogowy przewidziano jako dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym pasy skrajne w obu kierunkach będą buspasami.

Wydaje się zatem, że z punktu widzenia zakresu projektu znacznie uproszczono jego przygotowanie, a z dotrzymaniem terminów nie powinno być już żadnych trudności. Nic bardziej mylnego.

Nowym wykonawcą została firma Mosty Katowice z Katowic z ofertą na kwotę 1 291 500 zł. Termin realizacji zamówienia określono na 16 miesięcy od momentu podpisania umowy, czyli do marca 2018 r.

Początek ul. Jabłoniowej i zwężenie za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni w tym miejscu. Początek ul. Jabłoniowej i zwężenie za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni w tym miejscu.

Najnowsza deklaracja: dokumentacja do końca maja 2021 r.



W sierpniu 2018 r. DRMG poinformowała, że udało się uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Jednocześnie wykonawcy przedłużono termin przygotowania dokumentacji do kwietnia 2019 r.

W lipcu 2020 r. urzędnicy informują, że dokumentacja wciąż jest na etapie pozyskiwania uzgodnień z poszczególnymi gestorami sieci. Kolejny wskazany termin jej realizacji to IV kw. 2020 r.

W lutym 2021 r. po raz kolejny wydłużono czas na realizację zamówienia - do końca maja 2021 r. Na ten moment jest to najnowsza deklaracja daty wykonania dokumentacji.

Z czego wynika tak znaczne opóźnienie z wywiązania się z powierzonego zadania?

- Obszar ul. Jabłoniowej znajduje się na terenie, który obecnie mocno się rozbudowuje, dlatego też sporządzenie dokumentacji projektowej wymaga skoordynowania wielu uzgodnień i wprowadzania związanych z nimi modyfikacji, co wymaga czasu. Na termin opracowania dokumentacji bezpośredni wpływ ma wiele czynników, m.in. potrzeba gospodarowania wodami opadowymi i konieczność zaprojektowania ogrodów deszczowych wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej. Są to nowe rozwiązania, spowodowane zmianami klimatu, których Gdańsk nie stosował do tej pory, dlatego też proces uzgadniania trwa dłużej niż przy procedurze standardowej, gdzie projektuje się tylko kanalizację deszczową. Do wydłużenia terminu przyczyniła się także konieczność rozdzielenia potoków Szadólskiego i Oruńskiego, co wymusiło zaprojektowanie dodatkowego obiektu mostowego na potoku Szadólskim. Wprowadzenie wspomnianych zmian wiąże się również z uzyskaniem dodatkowej decyzji środowiskowej, która jest obecnie procedowana - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Za przystankiem autobusowym Leszczynowa ul. Nowa Jabłoniowa będzie poprowadzona w śladzie ul. Potęgowskiej ułożonej z płyt betonowych. Za przystankiem autobusowym Leszczynowa ul. Nowa Jabłoniowa będzie poprowadzona w śladzie ul. Potęgowskiej ułożonej z płyt betonowych.

Nie ma podstaw do rozwiązania umowy ani naliczenia kar



Urzędnicy przekonują, że na obecnym etapie nie mają podstaw do rozwiązania umowy z projektantem, ponieważ "istnieją realne przesłanki wpływające na wydłużenie [terminu realizacji - dop. red.] opracowania".

Mostom Katowice nie zostały też naliczone żadne kary umowy, a wręcz przeciwnie - zwiększono wynagrodzenie.

- Biuro projektowe na opracowanie dokumentacji projektowej zgodnie z zapisami umowy ma czas do końca maja, dlatego też nie ma podstaw do naliczania kar. Z uwagi na konieczność opracowania dodatkowego zakresu prac zmieniona została wysokość umownego wynagrodzenia o 126 tys. zł - informuje Zakrzacka.

Tramwaju nie będzie ani teraz, ani kiedykolwiek w przyszłości



Warto nadmienić także, że nowy projekt nie tylko nie obejmuje sieci tramwajowej, ale nie przewiduje dla układu szynowego niezbędnej rezerwy terenowej, gdyby w przyszłości zapadła decyzja o budowie tramwaju (jeszcze dekadę temu planowano tramwaj aż do lotniska z opcją do Osowej). Jak tłumaczą obecnie urzędnicy, rezygnacja z rezerwy pod tramwaj podyktowana jest "gęstą i zwartą zabudową" w sąsiedztwie.

Czytaj też:

Dzielnice - wizje przestrzeni: zieleń wokół stawu przy Potęgowskiej



Rejon planowanego skrzyżowania ul. Nowej Jabłoniowej z Potęgowską (Nową Stężycką). Rejon planowanego skrzyżowania ul. Nowej Jabłoniowej z Potęgowską (Nową Stężycką).

Termin realizacji Nowej Jabłoniowej nieznany



Realizacja Nowej Jabłoniowej z buspasami nie ma zapewnionego żadnego finansowania. To oznacza, że nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Powstająca z trudem dokumentacja obejmuje cały jej przebieg, tj. od al. AdamowiczaMapka do rejonu ul. LubowidzkiejMapka, a ewentualne etapowanie realizacji będzie zależne od możliwości finansowych Gdańska.

Podczas konferencji prasowej na temat planów inwestycyjnych miasta na najbliższe lata w listopadzie 2020 r. ul. Nowa Jabłoniowa została wymieniona obok szeregu innych projektów z komentarzem o możliwości połączenia jej budowy z przebudową węzła Szadółki.

Pod względem priorytetów w 2019 r. ul. Nowa Jabłoniowa znajdowała się natomiast za trasą tramwajową Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) oraz na kolejnej pozycji za ul. Nową Świętokrzyską (tu również zrezygnowano z tramwaju na rzecz buspasów).

Czytaj też:

Rusza budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska



Nowa Świętokrzyska również czeka na realizację



W przypadku trasy GP-W niedawno otwarto oferty w przetargu na dokumentację, a więc projekt jest dopiero na bardzo wczesnym etapie przygotowań - dokumentacja gotowa powinna być dopiero w grudniu 2022 r.

Dla Nowej Świętokrzyskiej prace projektowe zakończono wprawdzie już kilka lat temu (wykonawcą również były Mosty Katowice), ale miasto wciąż nie uzyskało dofinansowania unijnego. Obecnie planowane jest etapowanie budowy Nowej Świętokrzyskiej - w pierwszym etapie miałby powstać fragment w części najbliżej obwodnicy.

- Moim marzeniem jest, by chociaż rozpocząć budowę Nowej Świętokrzyskiej jeszcze w tej kadencji - powiedziała na czacie z internautami we wrześniu 2020 r. Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też:

Dwa lata rządów Aleksandry Dulkiewicz. Jakie były?



Miejsca

Opinie (268) ponad 10 zablokowanych

  • Co zawinili gdańszczanie (27)

    Ze nas taką prezydentką i władzą pokarało...

    • 262 75

    • sami ja sobie wybraliscie do realizacji testamentu PA, nie rozumiem wiec skarg ;)

      • 66 12

    • Co zawinili Polacy, że nas takim rządem pokarało? (11)

      To samo, wyborcy

      • 37 35

      • masz rację, 8 lat rządów złodziei i oszustów, gdzie syn premiera pracował dla mafii AmberGold (8)

        ale już mafie vatowskie i paliwowe odcięte od miliardów,Niemcy i Putin się martwią, że odzyskaliśmy kontrolę nad naszą gospodarką

        • 37 39

        • (6)

          Daniel Obajtek został prezesem Orelnu w lutym 2018 roku

          W 2017 r. Orlen miał zysk netto 7,2 mld zł, średnio jego akcje były warte 110 zł, a dług netto wyniósł 761 mln zł. W 2020 r. zysk netto Orlenu wyniósł już 3,4 mld zł, średnio jego akcje były warte 59 zł, a dług netto rozrósł się do rekordowych 13,1 mld zł.

          Polska wstała z kolan.

          • 27 13

          • (3)

            A teraz sobie sprawdź jak było za platformy

            • 13 15

            • Za platformy Orlen wyplacal dywidende, masz racje. (2)

              A barylka ropy kosztowala 120 dolcow, nie 20. Urzadzili sobie bandyckie zniwa, zeby wydoic Polakow i znowu kupic sobie glosy glupkow za ich wlasne pieniadze.

              • 8 5

              • Taka ciekawostka przyrodnicza (1)

                Surowiec staniał x 6 a produkt finalny na stacjach nadal w zbliżonej cenie.

                • 7 2

              • A Polak sie dziwi, ze tak dojacy narod Orlen osiagnal zysk.

                • 2 1

          • Kiedy my mieszkańcy sie obudzimy (1)

            I przestaniemy popierać nieudaczników z pelo

            • 4 8

            • Przepraszam, a kto w kółko powtarzał że Wałęsa z PO przegrał?

              • 0 0

        • prawda

          Polska jest wolna od 8 lat, ale głupców i złodziei nie brakuje co wszystko próbują wrzucić do jednego worka.

          • 1 3

      • Tylko PiS (1)

        Przecież to jest porażka Drmg do likwidacji

        • 3 7

        • Tak jest

          PiS z przyjemnością przekaże wszystkie wolne jeszcze działki czarnemu okupantowi. Oczywiście z bonifikatą 99%.

          • 6 5

    • Pania Ola ma marzenia ..jest git

      • 36 3

    • Za głupotę

      • 21 2

    • ale w zamian macie skrzyneczki z podpaskami w UM :)))))))))))))))))))) (1)

      • 45 4

      • a wlasnie

        bo wyslalam meza by mi dzis przyniosl 3 paczki. do ktorej otwarte?

        • 28 0

    • Głosujcie dalej na kobiety

      • 20 6

    • nikt nikogo nie ukaral. prezydentka jest odzwierciedleniem gdanszczan. to gdanszczanie ja sobie wybrali i nikt inny.

      • 21 3

    • Przecież to większość mieszkańców ją wybrała.

      • 14 4

    • Co zawinili Hahahaha

      • 7 1

    • Niestety, sama się nie wybrała...

      Jak zwykle kłopoty z pamięcią wielu gdańszczan i ten od lat wypracowywany elektorat.

      • 19 2

    • To zawinili, że sami wybrali

      • 5 1

    • Ależ wy jesteście d**ilami

      Jaki rząd by nie był, to i tak będzie nas okradał.

      • 3 2

    • nie rządzę tylko mam marzenia

      niektóre się spełniają inne ulatują z wiatrem ...

      • 2 0

    • Postkomuna, egozim i brak empatii silne jest nadal w Gdańsku i Warszawie.

      • 3 3

    • co zawinili internauci

      że na pierwszym miejscu pojawiają się wpisy trolli?

      • 3 8

  • Tylko tramwaj na Nowej Jabłoniowej usprawni tam komunikację miejską (8)

    Jeżeli autobusy mają stać w korkach na Nowej Jabłoniowej to poszerzenie tej ulicy mija się z celem.

    • 145 17

    • Korzystałbys z tego tramwaju? Dziś jest szereg autobusów z tego rejonu w te miejsca w które miałby jeździć tramwaj i ludzie i tak głównie wybierają auto, bo nawet autobus za długo jedzie. A tramwaj? Szkoda gadać. Wystarczy spojrzeć jak się turlają po Adamowicza

      • 23 4

    • tramwaj to trzeba albo nauczyć się porządnie organizować albo likwidować

      te udawane tramwaje wolniejsze od weekendowego rowerzysty to niech sobie Gdańsk odpuści, nikt tego nie chce, są tylko pretekstem do likwidacji dużo lepiej funkcjonujących linii autobusowych jak np. skrócenie 175 do Siedlec gdy wszyscy chcą jechać do centrum i zamiast kilka dodatkowych minut w autobusie bezpośrednim mają kilka minut przesiadki i 10 minut jazdy tramwajem (o ile się nie zepsuje)

      • 12 4

    • Tramwaje to przeżytek, szczególnie tak zorganizowane jak u nas.

      • 4 7

    • Przeciwnie tramwaje trzeba wszedzie likwidowac i zastepowac bus pasami ,autobusami!

      Tramwaj jest najbardziej kosztownym środkiem komunikacyjnym w mieście według danych urzędu miasta kosztuje jego utrzymanie 4 razy tyle co autobusu!! A jednocześnie najbardziej awaryjny ze wszystkich. Zastąpić wszystkie torowiska buspasami i karetki pogotowia nie będą musiały stać w korkach.

      • 5 10

    • Przeczytałeś artykuł? Tramwaju nie będzie i kropka.

      • 1 0

    • Spójrz na mapę

      Po co wciskać ten tramwaj w i tak wąską Jabłoniową, jak wystarczy go przedłużyć po istniejącej trasie z 1-2km.

      • 0 0

    • Buspasy

      czytanie ze zrozumieniem się kłania

      • 2 0

    • TAK i to od razu do Żukowa

      Tramwaje to przeżytek. Tam gdzie komunikacja ma się mieszać z samochodami dużo lepsze będą autobusy elektryczne + buspasy. Tam gdzie potoki pasażerskie bardzo duże potrzebna lekka kolej miejska nie włączana w system PKP - jak warszawskie WKD - jednak to bardzo kosztowne rozwiązanie.

      • 0 0

  • Kasa musi się zgadzać (4)

    Każdy musi zarobić.

    • 86 6

    • E tam.... (1)

      Jakby coś tam trzeba było jeszcze zrobić, to ja że szwagrami możemy na kilka tygodni firmę założyć, żeby z tego dzbana coś bdla siebie ulać.

      Proszę dz dzwonić 0700 00 72 772

      • 7 0

      • Matołusz ty się już nachapałeś - daj teraz zarobić innym z PiSuaru :)

        • 1 1

    • Każdy w rządzie o tym wie

      • 0 2

    • Urzędnicy nie tylko nie widzą podstaw do naliczenia kar, ale zwiększyli wynagrodzenie dla biura projektowego

      I wszystko jasne

      • 0 0

  • Każdy w korpo wie jak zrobić, by się nie do spóźnić z oddaniem projektu. (2)

    Wystarczy przesunąć dedlajn i wszystko znów jest w czasie.

    • 91 3

    • wychodza skutki zlego zarzadzania tego od ulicy i jego nastepnicy. (1)

      tak zle to w gdansku nie bylo juz od lat

      • 6 0

      • A dokładnie od 1994, kiedy ostatnio rządził człowiek z nadania Prezesa...

        • 0 0

  • (4)

    7 lat projekt????? Hahaha to lepsi są od tych w Gdyni. Tam same projekty makiety i wizualizacje :D

    • 123 1

    • Powinno sie nakazac wyburzenia deweloperki wszedzie tam gdzie drogi nie powstaly w terminie. (1)

      Od razu by ktos poszedl po rozum do glowy i zaczelo sie oplacac.

      / calkiem spokojnie otworze 3-cie piwo

      • 6 1

      • A kto wlascicielom odda pieniadze? Ty?

        • 1 0

    • Mnie to nie dziwi witamy w Polsce

      • 1 1

    • Zapomniałeś o białej farbie

      • 1 0

  • (4)

    takie są skutki wybierania ludzi od parzenia kawy na prezydenta, wróć, prezydentke

    • 140 30

    • w gdansku nie ma demokracji, jest elekcja. urzednicy umieraja a wladza jest dziedziczona. wszystko namaszczone przez media (nie powiem ktore)

      • 18 2

    • Jak by ciebie wybrali to by bylo El Dorado prawda? (2)

      Kiedy był pierwszy przetarg geniuszu? Za Dulkiewicz? Głosowałem na nią i nie przeczę, że jest mierna i się dopiero uczy. Niestety w GD (i nie tylko) tak już jest, że albo bierze się miernych wiernych biernych albo oddaje głos na katotalibów. Jak chcesz żeby było inaczej to się zaangażuj bo pierdzeniem na forum świata nie naprawisz.

      • 3 7

      • (1)

        zaangażuj? ha ha serio?? nie dopuszczą cie, ci co aktualnie trzymają w mieście władze. Możesz sobie fikać jak pchełka i tyle zdziałasz jak nie należysz do klanu. Możesz mieć najlepsze na świecie pomysły i nic nie zrobisz...

        • 1 4

        • Knadydować może każdy.

          Przecież nawet Płażyński i Braun mogli startować.

          Ale żeby mieć szansę, trzeba mieć lepsze pomysły niż niewykonalny tramwaj...

          • 1 2

  • Rezygnacja z tramwaju jest głupotą (6)

    Zwłaszcza, że to obszar mocno się rozbudowuje

    • 183 11

    • Tak samo jak rezygnacja z drogi przy Nowej Warszawskiej jest błędem (3)

      Osiedli przybywa, a droga taka sama jak 50 lat temu.

      • 7 12

      • Dokładnie (1)

        Jak połączą Piotrkowską z Adamowicza przy Lawendowych Wzgórzach, to wszyscy będą jeździć przez osiedle Ujeścisko..
        O to chodzło?

        • 5 2

        • Err, którędy?

          Bo zjeżdżanie z Warszawskiej w Piotrkowską, tylko po to żeby przejechać przez osiedle i Lawendowe wzgórze, po czym wrócić na Warszawską/Jabłoniową trochę mija się z celem...

          • 1 0

      • obok masz 2pasnową drogę szybkiego ruchu.,..

        i samą warszawską... Po co tam kolejne 2 pasy??

        Jedziesz do Centrum/ na Morene? Zapraszam na AK, Jedziesz gdzieś w okolicę? spokojnie starczy dotychczasowa trasa.
        Teoretycznie po budowie tram ruch samochodowy też powinien być mniejszy ;)

        • 11 2

    • Tramwaj jadący wzdłuż Adamowicza do pętli Jabłoniowa/Warszawska jest strasznie powolny.

      Jeśli miałby przemieszczać się równie wolno wzdłuż Jabłoniowej (np. w okolice Przywidzkiej) to równie dobrze mogę się przespacerować. Czas będzie porównywalny.

      Wolę buspas i autobus. To i tak rozważania czysto teoretyczne, skoro od 7 lat nie można przygotować koncepcji i projektu.

      Wiele budynków przy Jabłoniowej nie ma nawet kanalizacji sanitarnej, ale teraz będą miały ogrody deszczowe (teoretyczne, w projekcie którego ciągle nie ma).

      • 1 1

    • Bardzo dobra decyzja

      Tylko bus pasy i trajtki

      • 0 0

  • Urząd miasta wydał zgodę na budowę setki bloków a nie zadbał o drogę i komunikację (6)

    Tam jest prawdziwy dramat

    • 247 9

    • No wlasnie (1)

      Budując 15 lat temu pierwsze bloki z droga pod samymi balkonami było wiadomo co się stanie za moment... krótkowzroczne myślenie to u nas niestety największy problem (nie tylko w Gdańsku)

      • 27 1

      • nie wiadomo bylo?

        wiadomo. chodzilo o kolejne mieszkania i miliony na kontach.

        • 11 2

    • (3)

      No to kto tam kupuje mieszkania, skoro widzi, ze dojazd kiepski?

      • 10 8

      • nie każdemu dziadek przywiózł walizkę zlota i nie każdy dostaje rabaty u dewelopera (2)

        • 22 5

        • Jak policzysz co miesiąc paliwo, które przepalasz w korkach (1)

          Spokojnie możesz się przenieść gdzieś gdzie jest sensowna komunikacja i dalej płacić tyle samo.

          • 3 7

          • najlepiej zamieszkac w pracy

            i wtedy nie będzie trzeba jeździć albo wcale nie pracować ,gdzie w Gda nie pojedziesz to stoisz bo tak już jest w miastach po 4 pasy nic nie dadzą bo i tak na światłach staniesz.

            • 8 0

  • Zupełnie nieznane mi rejony (10)

    • 39 29

    • [URL]https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Targ-Weglowy-jak-przedmiescia-Kiszyniowa-n153857.html[/URL] (2)

      tragedia jest niemal w calym obrebie, niegdys miasta z potencjalem

      • 4 4

      • Wniosek: miasto w ruinie - głosuj na parkingowego.

        • 2 1

      • naucz się wklejać linki... słoju

        • 1 5

    • (6)

      Redakcja ciągle pisze o przedmieściach , ale prawda jest taka, że dla większości mieszkańców Gdańska cały ten teren nie ma znaczenia. Ludzie chcieliby inwestycji w swoich dzielnicach a nie na polach kapusty pod obwodnicą.

      • 7 14

      • Spędziłeś ostatnie 20 lat w zamrażarce?

        Wtedy tam były pola, dziś jest to dzielnica zamieszkała przez kilkadziesiąt tysięcy ludzi i cały czas się rozrasta. Ignorancie.

        • 10 1

      • (4)

        Tak, pole kapusty z osiemdziesięcioma tysiącami ludzi.

        • 9 1

        • (3)

          To chyba ty przespałeś 20 lat. Mało to było inwestycji na południu? Jak bardzo zaniedbano resztę miasta z tego powodu? Każdy kto wyprowadza się na pole kapusty musi liczyć się z konsekwencjami takimi jak słaby dojazd, brak infrastruktury itp.

          • 3 5

          • Nie ma nawet ułamka inwestycji niezbędnych dla tak olbrzymiej rzeszy ludzi. To jest obszar zaludniony podobnie jak Przymorze, tylko że z jedną linią autobusową na krzyż.

            • 6 0

          • Ale masz słabe pojęcie o rzeczywistości. (1)

            W śródmieściu cały czas są prowadzone inwestycje . Most na trakt, przebudowana elbląska . Z resztą na górnych tarasach żyje 80% więcej ludzi niż w śródmieściu. W centrum większość mieszkań jest pod wynajem i inwestycje służyłyby turystą a nie mieszkańcom.

            • 3 1

            • *mieszkańcą

              • 0 0

  • Moja prezydenturę oceniam na 4 (3)

    • 60 19

    • dziwne, bo ja ją oceniam na o=niedostateczną (1)

      • 32 3

      • Dziwne, ze nawet szkolnej skali nie umiesz sie trzymac, ale do oceniania prezydentow to pierwszy :)

        I nie, nie jestem poplecznikiem pani Dulkiewicz.

        • 2 1

    • mniej niż zeeeeroooo...

      • 26 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane