• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (152)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • Zniknęły wtedy tramwaje ale pamiętam że szyny tramwajowe na ulicy Długiej istniały jeszcze w latach siedemdziesiątych :)))))))) (6)

    • 38 8

    • Macie rację dziadku (3)

      • 9 3

      • Oczywiście że mam rację towarzyszu - bo wam i tak nikt nie wmówi że białe jest białe a czarne jest czarne (2)

        cytując klasyka Maliniaka - a ja tę wiedzę wyssałem z mlekiem matki :)))))))))))))))))))))))))))))))

        • 7 9

        • Macie rację Towarzyszu z mlekiem taty

          • 9 4

        • Znamy się.

          • 1 5

    • Szkoda że przy okazji przekładek nawierzchni nie ułożono ich śladu, jako świadka historii.

      • 3 5

    • Ceterum bez Auto 2023 ale z tramwajem

      Projekty ekologiczne Gdańsk Poland 2023 -:"bez Beton i bez Auto"- tramwajem do Centrum miasta i powiatu w Polsce !
      Zobacz San Francisco CA SFO to Day I Amsterdam komunikacji miejskiej na przykład...
      Pozdrawiam serdecznie z zachodu Europa company 2023...
      Made in Poland Gdańsk Wrzeszcz Aleja Zwycięstwa -( czołg)...

      • 0 1

  • oproccz tramwajow zniknal epizot niemiecki ich zwierzece historie - dzieki ci Panie. (10)

    • 12 35

    • i dzięki pisowi pojawiły się ruskie - dzięki ci Panie. (4)

      • 19 4

      • Chyba w twoich urojeniach.

        • 2 12

      • Towarzysze z Partii Ludowej działają (2)

        • 5 2

        • Z Prawa i ZPRawiedliwości? (1)

          • 9 4

          • Macie rację Towarzyszu

            • 4 1

    • za to zaczął się epizoD ruskiego miru

      • 12 1

    • Dzieki ci panie? (1)

      Czy masz na mysli tego "pana" który "pozwolił" na IIWŚ, na smierć milionów ludzi, głód, smród i ubóstwo na wiele lat? Fakt ...ludzki pan....

      • 7 3

      • nie- mam na mysli Boga ktory zlitowal sie nad nami i dzieki Armi Radzieckiej udalo sie bydlakow przepedzic albo zabic bo

        ze, sa inni ludzie zyjacy spokojnie.

        • 3 2

    • "Epizod".. piszemy przez d na końcu wyrazu.. (1)

      • 0 0

      • wiesz to przeciw bootm AI - oneczytaja meile i lodzie dostaja weswania do sadu. lapiesz snens, mam nadzieje.

        • 1 0

  • Szkoda przedwojennego Gdanska (9)

    To co widzimy obecnie to rekonstrukcja. Coś jak inscenizacja w teatrze lub filmie. Bez atmosfery, ducha miasta jak w Krakowie Toruniu czy Wrocławiu.

    • 39 30

    • Bo cegły ze zniszczonego Gdańska (i nie tylko) szły na odbudowę Warszawy. (6)

      • 21 0

      • A z Lęborka i Elbląga do Gdańska (2)

        • 4 6

        • co do ortografiiii to take ustawka z bootami Ai one nie czaja kontekstu an bledow wieck komentarze zawieszone sa dluzej.

          • 3 1

        • Otóż się mylisz...

          Bo tamtejsze również szły na odbudowę Warszawy, zresztą jak wiele zabudowań z wielu wsi, miasteczek i miast z całej Polski

          • 2 0

      • to nie ma znaczenia - cegly to cegly - co najwazniejsze nie ma tu joz tego niemieckiego uposledzenia w (2)

        w tym jak zyc wspolnie z innymi ludzmi.

        • 3 11

        • co za patriota z ciebie! (1)

          Patriota, ale trochę niedouczony choćby z ortografii. Ciekawe, co to jest "niemieckie upośledzenie"? Cierpisz na jakąć niemiecką fobię?

          • 11 3

          • narod ktory budowal obozy zaglady nie zasluguje na jakakolwiek ocene to uposledzenie.

            • 3 6

    • Podziękuj ruskim

      • 1 0

    • Wrocław?

      Wrocław też jest rekonstrukcją znawco

      • 1 0

  • Obywatel+ (8)

    Bez farmazonu.
    Była też pętla tramwajowa na targu węglowym.A na Dolnym Mieście obok zajezdni była obora dla koni.Kiedyś tramwaje były konne.Serio.Przy pętli w Jelitkowie też było inaczej,bo moja prababka mieszkała tam.
    Ania pewnie wie bo jej ,,tato" pracował w zajezdni.Ania i Krystyna lubiały jeździć na Stogi tramwajem.

    • 22 3

    • Rzeczywiście tak jest - sprawdziłem - na początku 20 wieku istniała pętla w Jelitkowie - gratulacje :)))))))))))))))) (3)

      • 1 2

      • Obywatel+ (1)

        Ale inaczej tam wyglądało.Przerobili teren.Ta rzeczka co płynie w parku,to jak był sztorm to podczas cofki woda wylewała się mojej prababce na podwórko.
        Miałem(może jeszcze mam)zdjęcia tej pętli z lat 40-tych.

        • 2 1

        • w latach sześćdziesiątych gdzieś za Pana rodziną mieliśmy działkę ogrodniczą (ROD) - znam świetnie ten teren :))))))))

          • 2 4

      • Pętli to tam raczej nie bylo

        tylko krańcówka jak teraz na Lawendowym.
        Te budki, które są przy chodniku na Pomorskiej jak się idzie od morza/ronda w kierunku przystanku 227 i mostka do pętli tramwajowej to pozostałości po dawnym przystanku końcowym.

        • 3 2

    • dla koni jest stajnia, a nie obora

      • 9 2

    • Obory dla krow, stajnie dla koni. Kto o tym nie wie niech sie goni. (2)

      • 5 1

      • Obywatel+ (1)

        Popieram.Niech się goni.

        • 1 0

        • Obywatel+

          Oczywiście ,,Krystyna" niech się goni.Dno.

          • 1 0

  • I komu to przeszkadzało...? (3)

    • 18 20

    • Obywatel+

      Co przeszkadzało?Całki z matematyki potrafisz rozwiązać?

      • 3 3

    • Komuchom (1)

      Główne i Stare Miasto zostało zasiedlone głównie przez funkcjonariuszy, urzędników i partyjniaków. A że byli to ludzie z terenów wiejskich, zawdzięczamy im stosunkowo dużo zieleni w centrum Gdańska.

      • 5 2

      • To jest dużo?

        • 1 2

  • (3)

    Wychowałem się na stogach i pamiętam jak tramwaj skręcał w Łąkowa to gdzie wciąż są widoczne tory hehe. Jechał Ogrodami. Później był tymczasowy most obok Siennickiego po którym bałem się jeździć. Pod zntk zawsze stał taki jakiś dmuchany zamek czy coś. No i wiadomo Heubude. Plaża, Kraskowski, Asterek, bursztyniarze. Miło wspominam.

    • 25 2

    • zapomnialeś o tygrysie napisac co to pijany na widok milicjanta ktory go wcześniej kuł rzucił się skokiem tygrysa (1)

      • 4 0

      • Pana Janka też pamiętam z tamtych lat. W latach 90 na początku miał takiego fajnego dżipa a później wypasioną ske srebrną.

        • 4 0

    • Tramwaje konne

      Jak byłem dzieckiem to pamietem tramwaje konne jezdzily po Długie jako atrakcja turystyczna w niektóre święta latem

      • 0 0

  • I to była bardzo dobra decyzja! (8)

    Nie mam nic przeciw temu, aby teren w obrębie dawnych murów był terenem wyłącznie dla pieszych - zero samochodów, zero zbiorkomu, zero rowerów i hulajnóg.

    • 41 28

    • To ja poproszę jeszcze raz ale spokojnie - jesteś Za czy nawet Przeciw ? :))))))))))))) (2)

      • 2 7

      • Nasz wspólny kolega był i jest zawsze za, a nawet przeciw.

        • 1 1

      • Przeczytaj jeszcze raz, tym razem ze zrozumieniem

        A jak nie wystarczy, to jeszcze raz, a potem jeszcze raz i tak do skutku, aż zrozumiesz! :)

        • 2 0

    • Zero psów, kotów, dzików, gołebiów, mrówków, wirusów, bakterii i grzybów.

      • 3 2

    • Też uważam że Długa powinna być deptakiem tylko i wyłącznie dla pieszych (2)

      czyli z zakazem jazdy rowerem czy hulajnogą. One niech sobie jadą Ogarną.

      • 12 5

      • albo niech najpierw się ogarną zanim pojadą Ogarną

        • 4 0

      • Na Ogarnej właśnie przywraca się "historyczny" bruk - dzięki czemu skutecznie utrudni się korzystanie z rowerów. Ale tu mamy "genialne" pomysły naszego konserwatora zabytków, dla którego taki bruk jest wartością.

        • 0 1

    • Skutek jest taki, że Główne i Stare Miasto są praktycznie odcięte od komunikacji miejskiej. Nie ma się z czego cieszyć.

      • 0 1

  • No i super! Czekamy na więcej likwidacji linii tramwajowych (13)

    Tramwaje miały sens przed wojną, dzisiaj są zbyt wolne.
    Przed tramwajami ludzie mieszkali w promieniu 2-3km od centrum miasta, by pieszo tam dojść w pół godziny.
    Tramwaje pomogły połączyć miasto Gdańsk z miastem Wrzeszcz, dzięki czemu można ten dystans pokonać w pół godziny.
    Jednak współcześnie aglomeracja Trójmiasta się rozrosła i tramwaj zatrzymujący się co 300 metrów jest przestarzałym rozwiązaniem. 30 minut między Głównym miastem a Wrzeszczem już nie wystarcza, bo przez to z Ujeściska na Przymorze jedzie prawie godzinę, co razem z dojściem i czekaniem na tramwaj daje czas nieakceptowalny do codziennych podróży.
    Dlatego powinniśmy przestać rozwijać sieć tramwajową, a zamiast tego skupić się na znacznie szybszym SKM i metro, jak każde europejskie miasto mające ambicje redukcji liczby samochodów.

    • 23 58

    • Pozwalam się nie zgodzić z tezą, że tramwaje należy likwidować. (4)

      Ludzie jeżdżą na dłuższych dystansach, do czego kolej jest niezbędna, ale są też przejazdy na krótszych dystansach, i tu tramwaj jest lepszy. Dlaczego lepszy? Tramwaj jest znacznie tańszy niż kolej, więc trzeba ją stosować rozsądnie.
      A metra u nas nie będzie - nie ma uzasadnienia demograficznego.
      Pozdrowienia!

      • 14 3

      • Na krótsze trasy lepszy jest autobus (3)

        Tańszy, jego trasy są elastyczne, nie potrzebuje własnej infrastruktury, może wjeżdżać głębiej w osiedle, dzięki czemu możesz mieć bliżej do przystanku i jak jeden się zepsuje to reszta nie stoi.

        • 2 10

        • bzdura (1)

          I jego smród jak co 200 m staruje z przystanku to masz w zupie. A przy obecnym ruchu to ślimak. Od 65 lat jeżdżę na trasie Gdańsk , Gdańsk Sobieszewo. I autobusy tak się zestarzały i opadły z mocy jak ja. Za młodu było to maksymalnie 20 minut jazdy. Dzisiaj jak jest 50 minut to udany przejazd.

          • 5 1

          • Gdańsk - Sobieszewo to krótka trasa?

            Ale dobrze że zwróciłeś uwagę, że po mieście jeździ się coraz gorszej. To przez to, że co chwilę buduje się nowe osiedla i zwęża ulice, zamiast zwiększania przepustowości dróg i rozbudowy SKM.

            • 1 4

        • Tak, jasne..i spaliny, korki..
          Tramwaje są ekologiczne!

          • 1 1

    • zgadza sie najlepszym rozwiazaniem sa autobusy i buspasy anie paskudne torowiska codziennie psujacych sie tramwajów

      • 3 15

    • (2)

      W Łodzi masz podmiejski tramwaj a w Poznaniu szybki tramwaj i świetnie się sprawdzają. To że Gdańsk nie umie wykorzystać potencjału to inna sprawa. W Bydgoszczy na Fordon(który ma mniej więcej tylu mieszkańców jak Południe Gdańska) kursuje tramwaj - ktoś narzeka? Tylko u nas nic się nie da

      • 5 2

      • (1)

        W Bydgoszczy potrafią stworzyć przynajmniej priorytet dla tramwaju na skrzyżowaniach i wykorzystać potencjał tego, że porusza się on po wydzielonym od ruchu samochodowego torowisku. W Gdańsku natomiast króluje niedasizm i program spowalniania tramwajów na każdym skrzyżowaniu, żeby pasażerowie nie byli zbyt rozpuszczeni szybkim pokonywaniem krzyżówek czy przejazdów.

        • 3 0

        • Na Chmielnej tramwaje mają priorytet kosztem samochodów skręcających w lewo, bo nawet jak tramwaj stoi na przystanku to przerywany jest program żeby tramwaj mógł przejechać, a że często nie zdąży na tym wywołanym przez siebie zielonym przejechać i musi czekać na czerwonym to inna sprawa. Tak samo widać fuszerki inżynierów ruchu w innych miejscach, jak przy Urzędzie Miejskim, Bramie Wyżynnej czy Cebertowicza, gdzie zaprogramowanie priorytetu tramwaju na pewno spowolniło samochody, ale czy przyspieszyło tramwaje? Nie.

          • 0 0

    • Faktem jest że tramwaje współcześnie jeżdżą wolniej. Same wagony tramwajowe są szybsze niż kiedyś ale jeżeli na każdym skrzyżowaniu będzie łapał czerwone światło a na trasie Gdańsk - Wrzeszcz prawie na każdym skrzyżowaniu i przejściu są światła to gdzieś kiedyś czytałem że w latach 30-ch ub. wieku ówczesny tramwaj o ileś tam minut szybciej pokonywał tę trasę.

      • 1 0

    • tramwaje nie stoja w korkach - to ogromny plus

      Tramwaje w Gdansku, w porownaniu do innych miast poza Polska, nie stoja w korkach co jest ogromnym plusem wbrew pozorom jada szybko (np jezeli trasa tramwaju zajmuje 30 min to zawsze tyle pojedzie, czego nie mozna powiedziec np. o autobusie czy samochodzie). MAmy to szczescie w Gdansku ze tory tramwajowe sa wylacznym pasem dla tramwajow-w innych krajach tory tramwajowe bywaja czescia wspolnych pasow z autami i autobusami. Wiec jestem jak najbardziej zadowolona ze tramwaje wciaz funkcjonuja w Gdansku

      • 4 1

    • A właśnie, że szkoda..

      Co Ty gadasz, tramwaje są jedyne w swoim rodzaju..

      • 1 0

    • ??

      Najczęściej widzę autobusy stojące w korku. W jakim sensie za wolny?

      • 0 0

  • Szkoda, ze stary uklad tramwajowych torow nie zachowal sie. Rozganial by stada stonek na Trakcie Kroleweskim. (1)

    Tlumow, ktore rozmnozyly sie ponad miare utrudniajac przejscie reprezentacyjnymi ulicami miasta, zmuszajac mieszkancow do chodzenia oplotkami.

    • 27 9

    • wiesz - sa koszty przepedzenia niemieckoch niedorozwojow przepolnionych nienawiscia. I straty w ceglach sa nieistotne

      • 0 1

  • Szkoda, szyny mogły zostać. (9)

    Szyny powinni zostawić i co jakiś czas coś by tam przejeżdżało - byłaby nie lada atrakcja! Nie, wszystko musi być równo, prosto i gładko - jakiś taki rodzaj tępego pedantyzmu, ale wtedy też myślano trochę innymi kategoriami.

    • 102 79

    • (1)

      Komunie można przypisać różne cechy, ale z całą pewnością nie to, żeby cokolwiek w tym kraju było równe, proste i gładkie. Od dróg i chodników zaczynając na podłogach w mieszkaniach kończąc.

      • 19 4

      • Krzywych chodników nie budowała mityczna "komuna" tylko Kowalski czy Nowak , może twój ojciec, dziadek czy wujek. Kombinowali tylko by szybko do kasy.

        • 2 8

    • Popieram, ślad po tramwajach powinien być!

      Nie wyobrażam sobie żeby w tym tłumie jeździł jakiś tramwaj, jednak przy okazji wymiany nawierzchni na ul. Długiej nie rozumiem czemu ten znakomity konserwator który czepia się dosłownie wszystkiego nie kazał odtworzyć choćby samych linii torów tramwajowych... Szkoda!

      • 9 12

    • . (1)

      Też mi atrakcja, przejazd od Bramy Złotej do Zielonej w godzinę, bo nieogarnięci miejscowi i turyści będą wymuszać zatrzymanie tramwaju co 5 metrów. Wyprowadzić się dziwactwa do Gdyni, to młode miasto, więc tam nie będziecie zatruwać ludziom codzienności kretyńskimi pomysłami, bo nie będzie pola do popisu.

      • 5 3

      • W Gdyni nie ma czego szukać

        Smieszna Starowiejska z jakimiś knajpkami i otaczająca miasto betonoza. Trójmiasto coraz bardziej staje się nudne i nieprzyjazne.

        • 4 2

    • Szyny może jeszcze w niektórych miejscach tak, ale czy coś miałoby przejeżdżać?

      Nie ma tam nawet warunków do skierowania tramwaju. No bo jaki byłby przebieg torów?

      • 5 0

    • Tory to tory. Nic pięknego

      Były zrobione na siłę i wcisnięte w zabytkową tkankę miejską bez większego pomysłu i estetyki.
      To był koniec XIX wieku, więc po prostu po 60 latach je usunięto jako szpecące i tyle.

      • 9 0

    • Do pierwszego potrącenia g*wniaka

      • 2 1

    • Mieszkalem w miescie w ktorym zlikwidowano tramwaje a zostawiono szyny.

      Byly mniej wiecej w rozstawie aut osobowych. Kiedy padal deszcz lub snieg samochody mialy klopot z wyhamowaniem, gdyz po prostu wjezdzaly na slizgawke i bylo bardzo duzo kolizji. Wiec szyny usunieto, bo zawadzaly.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane