• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

80 lat temu stanął Dworzec Morski w Gdyni

Dariusz Łazarski/KFP
9 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dworzec Morski w Gdyni wraz z zacumowanym przy Nabrzeżu statkiem Batory. Dworzec Morski w Gdyni wraz z zacumowanym przy Nabrzeżu statkiem Batory.

Zabytkowy Dworzec Morski w Gdyni ma 80 lat. W latach dwudziestych była to inwestycja o strategicznym znaczeniu, w otwarciu której uczestniczyli wszyscy państwowi oficjele. Już niebawem w jego murach, przy ul. Polskiej 1 zobacz na mapie Gdyni zostanie otwarte muzeum, mające być hołdem złożonym wszystkim emigrantom.



Otwarcie Dworca nastąpiło dokładnie 8 grudnia 1933 roku. Gmach przy Nabrzeżu Francuskim poświęcił biskup chełmiński Stanisław Wojciech Okoniewski. W uroczystości otwarcia portowego budynku uczestniczyli m.in. ministrowie Ferdynand Zarzycki, Józef Beck, Emil Kaliński, Bronisław Nakoniecznikow-Klukowski, Władysław Marian Zawadzki i Kazimierz Papée, Komisarz Generalny RP w Wolnym Mieście Gdańsku.

Dla władz państwa polskiego gdyńska inwestycja miała strategiczne znaczenie. Jawiła się jako nasza brama na świat. Budowa Dworca Morskiego, zaprojektowanego przez katowicki oddział berlińskiej spółki Dyckerhoff & Widmann, trwała zaledwie rok. Jak na owe czasy, tempo wznoszenia budowli było wręcz niewiarygodne. Prace budowlane wykonała firma Skąpski, Wolski, Wiśniewski. Efektem była modernistyczna bryła, zwieńczona ostrosłupowym świetlikiem.

Fasadę budynku zdobiły dwie płaskorzeźby orłów polskich. Gmach o powierzchni 2,5 tys. m kw. wyposażony został we wszelkie urządzenia niezbędne do przyjmowania i odprawy pasażerów, poczty i bagaży oraz prowadzenia obsługi celnej i paszportowej. Reprezentacyjna niegdyś budowla stanowiła serce stworzonego w latach 30. na obszarze gdyńskiego portu systemu obsługi ruchu emigracyjnego. To stąd za morze wyruszały tysiące naszych rodaków.

Na ul. Polskiej 1 zbiegały się polskie szlaki emigracyjne. Dworzec stanowił bazę pasażerskiej floty transatlantyckiej Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. obsługującej linie nowojorską i południowoamerykańską. W sąsiedztwie gmachu cumowały początkowo stare parowce: "Polonia", "Kościuszko" i "Pułaski", zastąpione później przez dwie pary nowoczesnych statków pasażerskich "Piłsudski" i "Batory" oraz "Sobieski" i "Chrobry". Zaplecze budynku stanowiły bocznica kolejowa przeznaczona dla ruchu emigracyjnego i magazyny tranzytowe.

Podczas II wojny światowej Dworzec Morski ucierpiał w wyniku alianckiego nalotu na ówczesną bazę Krigsmarine Gotenhafen. Bomby zniszczyły jedno ze skrzydeł budynku. W latach powojennych nadal był tu punkt obsługi pasażerów. Epoka polskiej linii żeglugowej zakończyła się w 1988 r., po wycofaniu ze służby transatlantyku "Stefan Batory".

Zabytkowy budynek w niedalekiej przyszłości stanie się siedzibą Muzeum Emigracji. Będzie jedną z zaledwie kilku placówek na świecie zachowujących pamięć o milionach ludzi, którzy w poszukiwaniu lepszego życia i nowej tożsamości przemierzali tysiące kilometrów.

Zobacz, jak postępują prace przy przystosowania budynku Dworca Morskiego na potrzeby Muzeum Emigracji.

Dariusz Łazarski/KFP

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • Dworzec Morski - fajnie brzmi, szkoda że to już historia... (7)

    A teraz stać nas tylko na to, aby urządzić tam muzeum. Szkoda. Szkoda też tych co włożyli tyle serca w rozwój Gdyni... W takim miejscu muzeum, w Stoczni Gdańskiej najlepiej pole golfowe ... co się porobiło. Tyle walki o dostęp do morza a teraz ...

    • 123 8

    • postulaty Wilsona o kant d*pska rozbito

      tyle niepotrzebnych krwawych ofiar :(

      • 9 1

    • Teraz najlepiej widac ze wszystko co wartosciowe zbudowano za PRLu (3)

      A co zbudowano jak nas uwolniono od komunistów?Stadion?Okazuje sie ze wszystkie rządy po komunizmie były jeszcze bardziej skorumpowane niz za komunistów!raz ze nic pożytecznego nie zbudowali to jeszcze zniszczyli to co było!! Gdańsku zbudowali nikomu niepotrzebny stadion koszt podnad miliard złotych bedzie spłacany przez kilkadziesiat lat +koszty utrzymania kilkadziesiat milionów rocznie zaczego kilka przygarną kolesie zarzadzajacy stadionem!!W Gdańsku pwinni zrobic tak jak zrobili w Austrii zburzyli stadion bo to sie bardziej olacało niz łozyc na betonowy nocnik kilkadziesiat milionów rocznie!!zrobic referendum albo deklaracje podatkową niech na niego płaca tylko lemingi co chą miec stadion dodatkowe podatki!!

      • 19 11

      • wolę to co jest dziś niż strzał w tył głowy (1)

        • 7 7

        • własnie udowodniłes ze nic w niej niemasz

          • 8 9

      • 1933 - mówi Ci to coś?

        Ale ci się potentegowało. Tytuł głupi, choć treść prawdziwa.
        Może przypomnij sobie choć trochę historii - Dworzec Morski w Gdyni nie był wybudowany za PRL-u lecz za II Rzeczpospolitej.
        Co do reszty masz - niestety - rację. A Sikorski twierdzi, że gospodarka Ukrainy jest skorumpowana - my jesteśmy lepsi, u nas niemal wszystko jest skorumpowane.

        • 13 2

    • PRAWDA

      Piękne, prawdziwe choć smutne twe słowa...

      • 0 0

    • teraz tylko apartamenty dla vipów...plebs do dzielnic 100 km od centrum miasta

      to chore

      • 2 1

  • Muzeum Emigracji, emigracja wciąż aktualna. Ostatni gasi światło. (4)

    • 80 4

    • Według danych GUS, na koniec 2012 roku (1)

      poza Polską było 2 miliony 130 tysięcy naszych obywateli, którzy wyemigrowali od momentu otwarcia granic w maju 2004 roku, po wejściu naszego kraju do UE.

      Wyjeżdżają głównie ludzie młodzi. Na ponad 2 mln Polaków, którzy opuścili nasz kraj w ostatnich latach, około 1,4 mln to ludzie do 39 roku życia w tym blisko 230 tysięcy to dzieci do 15 roku życia (a więc wyjeżdżają całe rodziny).

      Jak wyliczył GUS najliczniejszą grupą pośród ponad 2 mln emigrantów z Polski to ludzie w wieku 25-34 lata, których jest blisko 730 tysięcy, a więc ponad 1/3 wszystkich tych korzy wyjechali z naszego kraju.

      Jest to grupa, która rekrutuje się z roczników, w ramach których łącznie w Polsce przyszło na świat 6 milionów 850 tysięcy dzieci, co oznacza, że wyemigrowało z Polski 10,6% wszystkich urodzonych wtedy osób.

      • 11 3

      • wyjechalem i ja

        i se siedze, czytam trojmiasto.pl a funty leca do kieszeni jak trzeba :)

        • 3 0

    • jeszcze warto by dodać ile to muzeum kosztuje i będzie nas kosztować. Kolejny niepotrzebny pomnik władzy.

      • 8 3

    • Alianci

      czyli w czasie II wojny dworzec zbombardowali alianci, bo nie chcieli juz wiecej emigrantow z Polski.Teraz by musieli lotniska zniszczyc,bo wola hindusow i innych bambusow.

      • 1 2

  • No cudownie - 80 lat temu byl w Gdyni dworzec morski, a teraz nie ma, pomimo że pływają promy (7)

    Terminal Stena Line to mała budka z rękawem, kasami i czymś, co kiedyś było sklepem wolnocłowym. Żadnej knajpy, a do centrum miasta kawał drogi autobusem.

    Czekaj tam człowieku na prom. Tak jak 2 dni temu, kiedy wszystkie miały opóźnienia, a jeden (Stena Spirit) zaniemógł.

    Uczcie się od Świnoujścia. Tam, co prawda wybudowany w okresie PRL-u, ale stoi wielki dworzec morski z prawdziwego zdarzenia.

    • 71 9

    • ??? (5)

      Teraz migruje się z Rębiechowa i nie potrzeba dworców w porcie...

      • 10 7

      • To się przepłyń Stena Spirit bądź Stena Vision (4)

        Nawet w ubiegły weekend, pomimo beznadziejnej pogody, prom zabrał 600 pasażerów.

        W sezonie każdy prom zabiera ok. 1500 osób.

        Ile możesz bagażu wziąć ze sobą do takiego Ryanaira ? 30 kg + 10 kg (podręczny). I tu masz odpowiedź, czemu do Skandynawii ludzie cały czas wybierają promy.

        • 15 1

        • A ilu pasażerów było w drugą stronę? (3)

          • 2 1

          • Gdybym pracował w Stenie to bym Ci powiedział. (2)

            Info o 600 mam z Portalu Morskiego. Jednak jeśli sugerujesz, że ludzie tymi promami pływają tylko "tam i z powrotem", to jesteś w błędzie. Na promy wjeżdżają osobówki. Nie ma połączeń lotniczych do Malmö czy Göteborga. A co dopiero do innych, mniejszych miast w Szwecji. Najwygodniejsza droga to przez Bałtyk i potem autostradą.

            • 8 2

            • Na promie można się naprać do woli tanią wódą

              Potem wytrzeźwieć.
              W Skandynawii to już prohibicja jak diabeł święcony.

              • 3 3

            • Do Malmo dolecisz Wizzair-em

              Kiedyś leciałem. Z Malmo do Geteborga to już mały skok. 40kg bagażu (łącznie) to całkiem sporo. Zakładając, że pół litra wódki wraz z opakowaniem waży 1 kg, to można przewieźć 40 butelek. Jak cenną walutą w Szwecji jest alkohol wiedzą ci, którzy go przewozili. Oczywiście z tym alkoholem, to żart, ale taki dla zobrazowania pewnego problemu.

              • 1 0

    • Baza promowa to nie tylko budynek

      Właściwie budynki to najmniej istotny element bazy promowej. Najważniejsze to rampy i duże place postojowe dla samochodów, a tych przy dworcu morskim nie ma. Może teraz wiesz dlaczego tam nie cumują promy? Inna sprawa, że za jakiś czas w pobliżu dworca morskiego ma powstać nowa baza dla promów i wycieczkowców. Tego oczywiście nie wiesz, bo skąd jeśli sprawą się nie interesujesz. Ty musisz po prostu na wszystko narzekać i już.

      • 4 3

  • Zmiany ,zmiany ....

    Przydało by się jakoś ożywić okolice Dworca morskiego w Gdyni.Co roku przypływa tam coraz więcej promów pasażerskich.Turyści wychodzą na ląd i co widzą.Hałdy węgla i złomu... Poza tym standardem jest tam też nie zbyt miły zapach roznoszący się po okolicy.Miejsce ma potencjał,tylko trzeba umieć wyeksponować je lepiej.Kiedyś była to nasza chluba dziś nie wygląda ta okolica za dobrze.Miejmy nadzieję że w przyszłości zmieni się to na lepsze.W końcu w planach jest budowa nowego dworca morskiego.

    • 46 2

  • uwaga (6)

    Przed wojna POLSCY architekci nie zostawiali suchej nitki na tym obiekcie.
    Oto łagodniejsza opinia z 1936 roku:

    "Poza magazynami, których ilość w naszym porcie jest bardzo poważną, zadania portu wymagają budowy dworca osobowego - dworca morskiego". I w tym wypadku, gdzie architektura ma większe pole do wypowiedzenia się gdzie dominuje nad konstrukcją - tutaj popełniono czyn nie do darowania. Projekt dworca morskiego zlecono swego czasu niemieckiej, berlińskiej firmie do opracowania. Przez to zlekceważenie polskich architektów gdyński
    dworzec morski jest zupełnie obcy w swym charakterze, poza tym nie posiada walorów architektonicznych,
    jest szpetny, a i rozwiązanie rzutu poziomego pozostawia wiele do życzenia."

    • 33 11

    • (1)

      ci co myślą że dziś jesteśmy zawistni, ciemni, ciasnogłowi, podzieleni, pyszałkowaci - pod wpływem Komuny - powinni częściej sięgać do historii

      zawsze byliśmy właśnie tacy, a Komuna nas nie popsuła, wręcz nieco naprawiła (o ile się dało), wprowadzając egalitaryzm

      • 6 13

      • ???

        Komuna nas zezwierzęciła i to jest jej jedyny wkład...

        • 15 4

    • (1)

      Nikt przed wojną nie śmiałby użyć słowa "ilość" w odniesieniu do policzalnych magazynów. Słowo "ilość" przy rzeczownikach policzalnych jest efektem dzisiejszego zdziczenia języka i programistów tłumoków, co nie potrafią tego problemu rozwiązać w programach fiskalnych, korzystając z angielskich tłumaczeń.

      • 1 1

      • ?

        Niestety, jest to dosłowny cytat największego PRZEDWOJENNEGO AUTORYTETU w dziedzinie architektury w Polsce.
        Tyle fakty...

        • 1 0

    • (1)

      Klasyka gatunku - nie wybrali nas, czyli to co stawiają jest do d*py, nie polskie, nie godne i o kant tyłka roztłuc to najlepiej.
      4000 lat i ciągle to samo.

      • 3 0

      • .

        Zgadzam się z Tobą i dlatego przytoczyłem ten DOSŁOWNY cytat.
        Współcześnie mamy kolejny przykład: w Gdyni odrażające bloczki nazywa się modernizmem, bo "koledzy" tak nakazali.

        • 1 0

  • (4)

    Jakie Muzeum Emigracji??Emigracja trwa w najlepsze.To nie przeszłość,żeby ...muzeum.Sprywatyzować Dworzec.Jak wszystko.

    • 34 7

    • Gdynia

      Tak!
      szczurek powinien się zreflektować i otworzyć krajowe centrum emigracji.

      • 3 2

    • (2)

      Jedna z głupszych inwestycji Gdyni (poza lotniskiem). Na co to komu skoro emigracja trwa w najlepsze?

      • 8 3

      • Żeby twoje prawnuki mogły ciebie oglądać w tym Muzeum (1)

        Z jaką głupią mina tyrasz na zmywaku (ostatni dzień, bo Hindus nie mógł ścierpieć dłużej tłuczonych przez Ciebie garów).

        • 3 7

        • W nicku zabrakło jeszcze ...ero.

          • 2 2

  • (9)

    A gdzie jest historyczny Dworzec Morski w Gdańsku. Miasto z tysiącletnią i hanzeatycką przeszłością powinno mieć taki Dworzec Morski.

    • 17 7

    • Tam jest jeszcze gorzej niż w Gdyni (3)

      Baza promowa w Nowym Porcie to miał być obiekt tymczasowy, ale do dziś funkcjonuje. Należy zapytać tylko ile jeszcze ? Połączenie do Nynashamn zupełnie podupadło. Pływa po 2, 3 razy w tygodniu (od 2014 r. pewnie jeszcze rzadziej. Jak prom Scandinavia do reszty się rozleci to pewnie je zlikwidują.

      Terminal na Westerplatte to totalny bubel, bo nikt nie chce z tego korzystać. Po duńskim potentacie DFDS, który się przejechał na linii do Kopenhagi, żaden armator nie jest zainteresowany Gdańskiem.

      • 5 5

      • Znowu jakiś baran podszywa się (2)

        To nie mój tekst.
        A redakcję proszę o wykasowanie tego wpisu.

        • 1 5

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Hehehe....

          • 0 0

    • (3)

      miasto z tysiącletnią hanzeatycką przeszłością powinno mieć stary port

      a my nie mamy a serio się mówi o kładce do fisharmonii i zasypaniu Motławy

      ale... hanza to my czy... Niemcy? to nie jest nasza tradycja! nasza morska tradycja ma dokładnie tyle lat ile ma Gdynia.

      • 3 3

      • "hanza to my czy... Niemcy?"

        Widocznie niemiecki Gdańsk nie miał takiej potrzeby, pomimo, że do Gdańska przypływało wielu cudzoziemców. Gdańsk inwestował głównie w kolej. Za panowania Hitlera interesował ich korytarz drogowy do Prus.

        • 1 1

      • Tysiącletni Sanok.

        • 1 0

      • Hanza była związkiem miast nadbałtyckich, nie tylko niemieckich, sięgającym od obecnej Holandii aż po porty Łotewskie.

        A polska morska tradycja sięga początków 13 wieku i zaczyna się na Pomorzu Zachodnim i Środkowym - Szczecin, Słupsk, Kołobrzeg, Darłowo, Koszalin.

        Także ta cała gdyńska, osiemdziesięcioletnia tradycja może się w kąt schować. Nawet Toruń i Elbląg, miasta śródlądowe, mają dłuższą i bogatszą historię związaną z morzem.

        • 1 1

    • poco ci dworzec jak mamy stadion :)

      • 1 1

  • Kiedys byly dworce,

    a teraz sa muzea...Czasy sie zmieniaja.

    • 31 0

  • obecny rząd postawił na lotniska, (3)

    żeby obywatele szybciej i wygodniej mogli wybyć z kraju, im mniej obywateli tym mniej problemów

    • 41 5

    • To zaraz będzie (2)

      Muzeum Portu Kosakowo. Zanim wyląduje pierwszy samolot.

      • 5 3

      • Taaak (1)

        W budowie nowych bezsensownych muzeów i tak jesteśmy lepsi od śledzi - ECS, Muzeum II Wojny, planowane nowe muzeum w Forum Radunia, które będzie dublowało Muzeum Historii Gdańska...
        A co tam, stać nas, niech śledzie zazdroszczą nam naszego wspaniałego i prężnego Pana Prezydenta..

        • 4 1

        • Z II Wojny światowe się nie zgodzę.

          To jedno się przyda, i może być ciekawą atrakcją turystyczną. Warto by Gdańsk robił biznes, na tym, że to w końcu to tutaj zaczęła się wojna.

          Z resztą niewypałów się zgadzam.

          • 1 0

  • Takie ówczesne Rębiechowo....

    By wszystkim łatwiej było stąd wyjeżdżać do lepszego świata

    • 35 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane