Fakty i opinie

80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.

Odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.



Jakie działania powinni podjąć urzędnicy ws. ulicy Piramowicza?

Zobacz wyniki (2548)
Przypomnijmy: od 31 lipca na ul. Piramowicza we Wrzeszczu obowiązuje nowa organizacja ruchu. Samochody poruszają się od al. ZwycięstwaMapka w kierunku al. HalleraMapka. Do tej pory było odwrotnie.

Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.

Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.

O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.

Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne



Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.

Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza.
Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza. trojmiasto.pl
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.

Powrót do szkół i większe korki



Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.

Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.

Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem



Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.

graf. trojmiasto.pl
- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.

- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.

Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów



Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.

Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.

W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:

  • al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
  • ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.


Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?



Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera

Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.

Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.

W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.

Opinie (873) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (33)

    Gdańsk wszystko dla mieszkanców)

    • 128 14

    • Ceny za parking (18)

      Też dla mieszkańców ...

      Dramat . Jak złupać mieszkańca , poradnik ...

      1h 5.50zl
      2h 12.10zl
      3h 20zl !

      To jest normalne ... pewnie Ci którzy uwielbiają podatki będą to chwalić .

      • 9 5

      • Ile ma być, żebyś odstawił auto? (9)

        Byłeś kiedyś w centrum dużych miast na zachodzie?

        • 6 10

        • Tak byłem. (8)

          Berlin - w centrum kilka, dosłownie kilka ulic jest drogich, reszta jest albo darmowa albo nisko płatna. Co więcej nawet na drogich ulicach bywa, że po jednej stronie masz drogo a po drugiej stronie darmowy. Gdzie masz w Gdańsku darmowy lub tani parking w centrum?
          Amsterdam - płacisz za parking i masz darmowy bilet na komunikację miejską.
          Londyn - drogie parkowanie ale masz metro, którym dojedziesz wszędzie.
          Rzym - cena niższa za zaparkowanie przy koloseum niż na gdańskiej ŚSPP.

          Wymieniać dalej?

          • 7 1

          • Londyn - drogie parkowanie ale masz metro, którym dojedziesz wszędzie. (5)

            Gdańsk - drogie parkowanie ale masz tramwaj,autobusy,pkm,skm, którymi dojedziesz wszędzie...trochę wolniej.

            Czyli jak UM czyta to forum, to moze pomyślą nad propozycjami.

            Aut jest za duzo i niedługo wszedzie będzie korek, nie tylko na Hallera.

            • 2 4

            • "trochę" wolniej?! Metrem chyba nigdy nie jechałeś co? (3)

              Proszę - dojedź na przykład z okolic dawnego przystanku SKM Brzeżno (to wg niektórych centrum!) na Morenę w okolice Marusarzówny. To raptem 10 km.
              Google maps pokazuje 60min w południe, w szczycie około 1,5h. To jest tempo do którego dążymy, ze średnią prędkością 10km/h?
              I to tramwajem!!!

              A okolice tego (dawnego) przystanku SKM są całkiem nieźle skomunikowane, bo masz autobus i tramwaj. Dla przypomnienia - skm z tego miejsca do GD. Głownego jechała niecałe 12 minut.

              • 3 0

              • Tu masz calkowita rację. Gdańsk postawil na tramwaj - i jedzie się pól dnia.

                O rozbudowie miasta w kierunku wiecznie śmierdzacych Szadólek.to w innym temacie.

                • 5 1

              • Powód jest bardzo prosty - nie można zbudować szybszego tramwaju, bo banda pacanów z Wrzeszcza od 5 lat go blokuje. (1)

                • 2 0

              • Ten koło Politechniki? Na Morenę? To będzie zwykły tramwaj. Przystanki co 500m. Krajobrazowy.

                • 4 0

            • Gdanska komunikacja zbiorowa jest zenujaco slaba, zlituj sie nad soba.

              • 0 0

          • Bo w Gdańsku mają gdzieś kierowców. Liczą się tylko pieniądze

            • 0 0

          • Najważniejsze żeby kefiry i maślanki miały swój szesciokolorowy marsz w obronie serwatki i mleka

            • 1 0

      • Kolejna decyzja PO (5)

        Beznadziejna i dla kogoś to zrobili , pewnie ktoś z PO tam mieszka

        • 4 2

        • A coś na temat jakości wody w Zatoce ? (4)

          • 2 1

          • Wybuchy min trujo zatokę!! A kto teraz rządzi w Polsce? (3)

            • 1 2

            • Niemcy rządzą i ich sługusy z PO , sądy ,uczelnie , spółdzielnie mieszkaniowe... (2)

              Trzeba to uporządkować

              • 3 1

              • Jarek jest niemcem? :)) (1)

                • 2 2

              • Jarek Wałęsa? Zapytaj go

                • 0 0

      • oj tam oj tam 20zł - raptem paczka fajek

        od tego masz 500+ więc możesz teraz szastać szmalem...

        • 3 2

      • A kto powiedział że jestem za 500+ za po czy PiS ?

        • 1 0

    • Po co nam tacy urzędnicy (11)

      Co oni tam robią? Czują ze kim są? Że to ich miasto i mogą robić co im się podoba? Nie znają sytuacji, na mapie sobie obejrzą i stwierdza ze tutaj zrobimy tak, a jezioro damy tam.... Powinni starcic pracę za takie decyzje. Żeby wyborcy nie mieli wpływu na swoich wybranych. Żyjemy w średniowiecznym mieście, gdzie pan i władca mógł wsystsko z poddanymi?

      • 9 4

      • (6)

        Typie, przypominam, jak nazywa się stowarzyszenie polityczne Dulczessy -- Wszystko Dla Gdańska Aleksandry Dulkiewicz.
        Widzisz tu cokolwiek o Gdańsku Mieszkańców?
        Nie dla psa kiełbasa, więc cichaj tam, dziękuj co wieczór Aleksandrze za Jej opiekę i nie marudź.

        • 8 2

        • Dobra zmiana....na Piramowicza. (1)

          W końcu mam ciszę na dzielni,, a nie sznur aut.

          Chcesz do domu to jedź tramwajem/skm.

          • 6 3

          • Niech zgadnę

            Siedzisz jako cieć w conradinum?

            • 2 0

        • A woda w Zatoce to temat tabu w niemieckim Gdańsku? (3)

          • 2 3

          • Leki dziś pobrałeś? (2)

            • 2 3

            • Tak i bardzo rozjaśniają mi umysł. Nie to co u ciebie - glony i zbłąkanie.

              • 2 0

            • Byłem nikt nie wchodzi do wody

              Smród nieziemski w Sopocie . RaKAŁ Czaskowski ,brawo

              • 0 0

      • (3)

        Żeby ruszyć ten beton to trzeba im podziękować przy wyborach. Problemem jest to że jedyna opcja to mniejsze zło i ten cyrk dalej się kula

        • 4 1

        • Przy urnach wywalamy PO z Gdańska (2)

          • 5 2

          • Haha (1)

            A to PO tworzy korki? Czy może PiS?
            Korki tworzą leniwi janusze.

            • 3 5

            • Wywalimy was na zawsze

              Gdańszczanie pamiętajcie przy urnach

              • 3 0

    • Dla garstki wybranych - tak.

      • 0 0

    • Dziękujemy Tobie Dulcessa! Nie dość że nic nie robisz dla Gdańska, a jeśli już podejmiesz decyzję to klękajcie narody...

      Władza jest dla siebie czy społecznosci? Strach pomyśleć co by było, gdyby utworzyli republikę samorządową. Kolesiostwo i partykularyzm.

      • 0 0

  • Miasto z niczego się nie wycofa (23)

    Ma być tak jak terroryści rowerowi chcą. I basta

    • 268 47

    • Konsekwencja tego, że miastem przewodzą socjolodzy/historycy/prawnicy/kulturoznawcy (7)

      Zamiast logicznej matematyki rządzi ideologia, że my wiemy co jest dla was lepsze.

      • 43 11

      • logiczna matematyka? (6)

        Jak chcesz w ten sposób to proszę bardzo - otóż 80% które pada w artykule to wcale nie jest 80% czytelników portalu tylko artykułu bo w artykule a nie na głównej stronie sonda była. No a kto czyta takie artykuły - głównie kierowcy bo ich to dotyczy. Powiedzmy, po komentarzach że 70% czytelników artykułu to kierowcy - oni z oczywistych względów prawie wszyscy głosowali na tak. Do tego trzeba dołożyć pisowskich płatnych pisarzy komentów bardzo tu ostatnio aktywnych i krytykujących wszystko co robi miasto i składa się 80%. Jakbyśmy przeciętnego gdańszczanina zapytali: czy uważasz że mieszkańcy osiedlowych ulic mają prawo do spokoju? albo czy popierasz usuwanie ruchu tranzytowego z osiedlowych uliczek? to każdy powie tak. Żałosne tylko że redakcja po absolutnie niemerytorycznej sondzie wyciąga jakiekolwiek wnioski.

        • 19 31

        • Żadna sonda, a inżynieria ruchu - ponownie matematyka, a nie socjologia (1)