- 1 Tu w Trójmieście można "umrzeć w korku" (151 opinii)
- 2 Działkowcy dostaną pieniądze od Gdyni (63 opinie)
- 3 Wrota blokują turystykę na Motławie (137 opinii)
- 4 Teren przy plaży w Orłowie na sprzedaż (82 opinie)
- 5 Tajemnicze literki na jedzeniu w sklepach (154 opinie)
- 6 Przystanki tramwajowe, które zniknęły (131 opinii)
800 pojazdów komunikacji w Trójmieście. Ile ma klimatyzację?
W Trójmieście jest ponad 800 autobusów, tramwajów, trolejbusów i minibusów. Większość pojazdów posiada klimatyzację. Ale czy ona zawsze działa, kto ją uruchamia i jak często jest serwisowana?
Wystarczy, że zrobi się nieco cieplej, a do Raportu z Trójmiasta wpada wiele wpisów dotyczących klimatyzacji w pojazdach.
Czasem są to narzekania na niedziałającą klimatyzację, innym razem na przesadnie chłodzącą. Trudno jest wszystkim dogodzić, to prawda.
Gdańsk: 100 proc. autobusów i 70 proc. tramwajów posiada klimatyzację
Gdańskie Autobusy i Tramwaje dysponują flotą 244 autobusów i 141 tramwajów. Druga, sporo mniejsza firma przewozowa BP Tour posiada 38 autobusów.
Cztery lata temu 80 proc. autobusów i 50 proc. tramwajów wyposażonych było w klimatyzację i był to wówczas najlepszy wynik w kraju.
Obecnie wszystkie autobusy jeżdżące po mieście mają klimatyzację, posiada ją też 98 tramwajów, czyli 70 proc. pojazdów - to nadal najlepszy wynik w Polsce.
Klimatyzacja zaczyna działać, gdy jest 21 st. C.
Zgodnie z umowami zawartymi z operatorami (GAiT i BP Tour) prowadzący pojazd ma obowiązek włączenia klimatyzacji przedziału pasażerskiego, gdy temperatura na zewnątrz wynosi powyżej 21 stopni Celsjusza (wtedy klimatyzacja jest ustawiana na 18-19 stopni).
W przypadku bardzo wysokiej temperatury na zewnątrz, powyżej 27 stopni Celsjusza, przedział pasażerski powinien zostać schłodzony do 23 stopni.
W tramwajach, które nie mają klimatyzacji, motorniczy ma obowiązek włączyć nawiew lub otworzyć okna.
- W maju przypomnieliśmy operatorom o obowiązku właściwego przygotowania do użytkowania urządzeń klimatyzacyjnych we wszystkich pojazdach. Zgodnie z umowami przewozowymi za brak sprawnej klimatyzacji w pojeździe grożą sankcje, z możliwością wycofania pojazdu z ruchu włącznie - mówi Dagmara Szajda z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Każdy pasażer, który regularnie jeździ komunikacją, wie, że teoria z praktyką nie ma wiele wspólnego.
Klimatyzacja jest serwisowana regularnie
Miesięcznie w ponad 340 autobusach i tramwajach wyposażonych w klimatyzację zdarza się kilkanaście awarii. Przewoźnicy deklarują, że awarie są usuwane na bieżąco przez firmy zajmujące się serwisem.
- Serwisem klimatyzacji w GAiT zajmują się firmy wyłonione w przetargach, oddzielnych dla autobusów i tramwajów. Wykonywane są wszystkie czynności wskazane w instrukcji serwisowej przez producentów urządzeń zamontowanych w danym typie pojazdu. Takie przeglądy przeprowadzane są średnio co kilka miesięcy. Obejmują uzupełnienie czynnika chłodzącego, wymianę filtrów, odgrzybianie instalacji, kontrolę pracy agregatów - wylicza Krzysztof Wojtkiewicz z Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Jeżeli według pasażera klimatyzacja nie działa prawidłowo, powinien to zgłosić do kierowcy lub motorniczego bądź skontaktować się z Centralą Ruchu ZTM w Gdańsku pod całodobowym numerem telefonu czynnym przez siedem dni w tygodniu (58) 520-57-75.
Zobacz, jak wygląda praca motorniczego w GAiT
74 proc. trolejbusów, 88 proc. autobusów ma klimatyzację
W klimatyzację przestrzeni pasażerskiej wyposażonych jest w Gdyni 329 pojazdów (84 proc.), z czego 79 trolejbusów (74 proc.), 245 autobusów (88 proc.) oraz 5 mikrobusów (100 proc.).
- Co prawda bez klimatyzacji jest 16 proc. pojazdów, ale wykonują one prawie trzykrotnie mniej wozokilometrów (ok. 6 proc.) niż pozostałe. Są to bowiem najstarsze pojazdy, których wykorzystanie w sieci komunikacyjnej jest marginalizowane - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Klimatyzacja automatyczna albo włączana przez kierowcę
W pojazdach starszych typów klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej uruchamiana jest przez kierowcę. Z kolei w pozostałych pojazdach, których jest zdecydowana większość, urządzenia klimatyzacyjne działają automatycznie, dostosowując odpowiednią temperaturę przedziału pasażerskiego, zgodnie z wymaganiami określonymi przez ZKM w Gdyni w umowach przewozowych.
- ZKM w Gdyni wymaga od wszystkich operatorów, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, aby temperatura wewnątrz pojazdu nie była wyższa niż +22 st. C. przy temperaturze zewnętrznej do +24 st. C. W przypadku temperatury zewnętrznej powyżej +24 st. C w pojeździe powinna być zapewniona temperatura o 3 st. C niższa. Jeżeli klimatyzacja pracuje w trybie schładzania wnętrza, to temperatura powietrza w przedziale pasażerskim nie powinna być niższa niż +22 st. C - dodaje Marcin Gromadzki.
Zobacz nasz archiwalny film z mierzenia temperatury w gdańskich tramwajach
Szanowni pasażerowie komunikacji miejskiej. (71 opinii)
Także możecie podziękować miastu za zakup takich tramwajów oraz osobom odpowiedzialnym za "serwis" klimatyzacji. Pisanie raportów do kierownictwa na temat nic nie daje. Również cały czas piszemy to w karcie drogowej pojazdu o niesprawnej klimatyzacji, a gdy prosimy o podmianę na tramwaj ze sprawną klimatyzacją to się słyszy "Nie ma i nie będzie". Pamiętajcie my osoby prowadzące tramwaje i autobusy włączamy klimatyzację a to że ona nie jest wydajna to nie nasza wina. Zobacz więcej
Także możecie podziękować miastu za zakup takich tramwajów oraz osobom odpowiedzialnym za "serwis" klimatyzacji. Pisanie raportów do kierownictwa na temat nic nie daje. Również cały czas piszemy to w karcie drogowej pojazdu o niesprawnej klimatyzacji, a gdy prosimy o podmianę na tramwaj ze sprawną klimatyzacją to się słyszy "Nie ma i nie będzie". Pamiętajcie my osoby prowadzące tramwaje i autobusy włączamy klimatyzację a to że ona nie jest wydajna to nie nasza wina. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-07-19 14:02
Autobus linii 115 wożący m.in. chorych do Szpitala (5)
Godzina 10:35 rusza z pętli na Jaworzniaków. Wiezie przez pół miasta m.in. ludzi starszych, którzy zmierzają na badania w UCK. Klimatyzacji brak. Okna są szczelnie pozamykane na kluczo-klamkę. Kierowca twierdzi, że silnik nie ma mocy, dlatego nie może włączyć klimy. To starszy pan, któremu też z trudem jest wytrzymać bez klimatyzacji w taką pogodę.
Godzina 10:35 rusza z pętli na Jaworzniaków. Wiezie przez pół miasta m.in. ludzi starszych, którzy zmierzają na badania w UCK. Klimatyzacji brak. Okna są szczelnie pozamykane na kluczo-klamkę. Kierowca twierdzi, że silnik nie ma mocy, dlatego nie może włączyć klimy. To starszy pan, któremu też z trudem jest wytrzymać bez klimatyzacji w taką pogodę. Na moją prośbę otworzył 3 okna dachowe. Niewiele to dało ale zawsze coś. Pytanie do ZTM - dlaczego nie instruują kierowców, że trzeba odblokować okna boczne i jak to zrobić, by pasażerowi mogli je uchylać?
- 66 8
-
2022-07-19 15:43
To jakaś bzdura. Numer wozu. (1)
Być może kierowca klimy nie lubi (są tacy) i wyłącza.
- 8 9
-
2022-07-20 00:07
kierowca jak nie lubi to nie włącza jej w swojej kabinie, dla przestrzeni pasażerskiej jest osobno
- 7 0
-
2022-07-19 18:14
i co ci dadzą te maleńkie okienka
- 1 2
-
2022-07-19 18:21
(1)
Jeżdżę codziennie do pracy 115 i chodzi klimą. Nawet teraz latem, wręcz jest zimno na długi rękaw. Na pętli się nagrzewa z 10-15 min się schładza autobus. Na Suchanino nie zajeżdża sauna.
- 3 5
-
2022-07-19 19:39
Też jeżdżę 115 do pracy, rano o stałej porze. Klima prawie zawsze jest, ale nie zawsze niestety.
- 2 3
-
2022-07-19 12:04
(3)
Kryterium uruchamiania powinna być temperatura wewnątrz pojazdu. Nierzadko przy nawet chłodnym powietrzu na zewnątrz, ale palącym słońcu - w pojazdach nie da się wysiedzieć ( zwłaszcza przez fakt, że w chłodne dni do autobusu wchodzi się w kurtce) bo w środku jest sauna - nierzadko spotęgowana jeszcze przez ogrzewanie. Wówczas też powinno
Kryterium uruchamiania powinna być temperatura wewnątrz pojazdu. Nierzadko przy nawet chłodnym powietrzu na zewnątrz, ale palącym słońcu - w pojazdach nie da się wysiedzieć ( zwłaszcza przez fakt, że w chłodne dni do autobusu wchodzi się w kurtce) bo w środku jest sauna - nierzadko spotęgowana jeszcze przez ogrzewanie. Wówczas też powinno uruchamiać się klimatyzację, a nie tylko w kilka upalnych dni w roku. O Gdyńskim doborze taboru - jak 31 jeżdżący żałośnie rzadko w najbardziej oblężonym kierunku jakim jest plaża w Orłowie oczywiście bez klimatyzacji - nie wspomnę.
- 45 3
-
2022-07-19 16:31
Od czego są okna???
- 3 6
-
2022-07-19 21:48
Ja mam swój autobus
i mam swoje kryterium: jak jest na zewnatrz chociaż 20 stopniaszków, to włączam w środku 9 stopni i jeszcze rozdaję specjalne bluzy-kurtki, które pozwalają się wyspać i bondziorno. Ale jak jest więcej jak 20 stopniaszków, to kurtek nie rozdaję, bo nikomu najczęściej się wtedy nie chce spać i abstrahując od altruistycznych zagadnień i metafizycznego pietyzmu, to niniejsze zdanie trochę wielokrotnie złożone dedykuję miszkańcom Tu i Ówdzie. Jestem całkiem niezłym dedykantem! Cieszę się! /marek
- 2 4
-
2022-07-20 10:40
Wchodzisz do autobusu w kurtce i chcesz żeby klimę kierowca odpalił? Taka dobra rada na przyszłość. Zdejmij kurtkę jak ci za gorąco.
- 1 1
-
2022-07-20 13:10
klimatyzacja jest w większośc dni w roku niepotrzebna
W autobusach jest za zimno! Kiedy na zewnątrz upał, a potem wchodzi się do zimnego autobusu ( a przecież nie ma się ze sobą swetra bo upał) to można się zamrozić podczas podrózy, to samo zimą. Siedzi się w kurtkach i grzeje niepotrzebnie. To wszystko bez sensu, niezdrowe dla człowieka i środowiska
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.