• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

850 mln zł na zakup pociągów na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie. Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie.

Władze samorządu województwa pomorskiego planują kupić 34 elektryczne zespoły trakcyjne. Na ten cel potrzeba jednak aż 850 mln zł. Lwią część tej kwoty miałaby pokryć dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. Niebawem ruszą prace nad studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia. Pociągi będą jeździć m.in. po trasie PKM.



Czy Pomorze potrzebuje aż tak dużych inwestycji w tabor kolejowy?

Jeśli uda się zakupić 34 zespoły trakcyjne, będą to rekordowe kolejowe zakupy taboru przez samorząd województwa.

Urzędnicy oszacowali, że na tego typu przedsięwzięcie potrzeba aż 850 mln zł. Oznaczałoby, że średnio za jeden skład samorząd skłonny jest wydać 25 mln zł. Dla porównania trójmiejski przewoźnik - Szybka Kolej Miejska - zapłaci lada dzień za jeden pociąg serii Impuls jego producentowi z Nowego Sącza - firmie Newag - ok. 17,8 mln zł.

- Oczywiście zakup 34 składów to nasze oczekiwania. Pamiętajmy, że w konkursach na środki unijne będą startować też inne samorządy, będzie więc rywalizacja o każdą złotówkę. Może się okazać, że nasze przedsięwzięcie jest wymagające finansowo, więc trudno będzie nam pokryć jego koszty z programu RPO dla województwa pomorskiego, dlatego ubiegać się będziemy o dotacje z programu krajowego POIiŚ - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego. Oznaczałoby, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć jeszcze nieco ponad 127,5 mln zł.

Co ważne, na ten rok samorządowcy zapisali ok. 233 tys. zł na przygotowanie studium wykonalności, które jest niezbędnym dokumentem do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Gdzie trafiłyby nowe składy?

Z przygotowanego przez urzędników Regionalnego Programu Strategicznego wynika, że 14 z planowanych 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych zastąpiłoby szynobusy obecnie kursujące z Trójmiasta na Kaszuby w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Powodzenie tych planów uwarunkowane jest elektryfikacją linii kolejowej PKM, a także szlaku z Gdyni do Kościerzyny. Tym zadaniem zajmuje się spółka PKP PLK. Niedawno opisaliśmy szczegółowo plany zarządcy linii kolejowych, z których wynika, że oprócz elektryfikacji, na trasie od Osowy do Kościerzyny powstanie też - dla lepszej przepustowości - drugi tor.

Pozostałe 20 składów zasiliłoby inne szlaki na Pomorzu. Część nowych pociągów zastąpiłoby wysłużone już kolejki serii EN-57, które mają za sobą miliony kilometrów.

Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych. Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
Rekordowe zakupy

Ostatnie tak duże zakupy taboru przez samorząd województwa pomorskiego to kontrakt z 2014 rokuw sprawie dostawy 10 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń kolejowych przez linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umowa opiewała na kwotę 114 mln zł.

Warto podkreślić, że w zasobach województwa są 24 elektryczne zespoły trakcyjne. Niedawno marszałek zlecił modernizację jednego z nich (serii EN57) za kwotę aż 9 mln zł. Z tego powodu samorząd naraził się na krytykę ekspertów branży kolejowej, bowiem ich zdaniem lepiej byłoby zamówić nowy skład w cenie od 15 do 18 mln zł.

Tak wysokie koszty modernizacji składów władze województwa tłumaczą tym, że w całości odtwarzają elektryczny zespół trakcyjny.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • na lini PKM nie ma przecież prądu. (15)

    kiedy wspólny bilet i rozsądne gospodarowanie taborem. w szczycie długie składy w nocy krótkie

    • 94 71

    • artykuł przeczytał?

      bo chyba nie zrozumiał

      • 36 10

    • (5)

      a bilet już jest ;)

      • 14 6

      • Myśle, ze chodzi o jeden (4)

        Bilet na wszystko w sensownej cenie bez alternatywy- mam bilet, którym moge jeździć wszystkim w trójmiescie bez zastanawiania sie, jaki bilet kupic, taki bilet kosztuje ok 100zl miesięcznie i nie ma żadnych alternatyw np. tylko skm czy tylko gdansk. Tak powinno to wyglądać. A ze skm i ztm by nie zarabiały? One i tak są dotowane, nie maja zarabiać. Bilet metropolitarny w obecnym stanie to żart.

        • 6 3

        • Mysle, ze powinny tez byc mieszkania za darmo

          I kazdy powinien miec samochod zatankowany, np. za 200zl miesiecznie, ale zeby mogl jezdzic ile chce.

          Bo to bez sensu, ze musze placic duzo za samochod, a on nie jest idealny i jeszcze potem musze tankowac - im wiecej jezdze, tym drozej.

          Powinno byc inaczej.

          #sarkazm

          • 8 8

        • pewnie za friko najlepiej

          • 4 2

        • W Warszawie dało się (przykład) (1)

          SKM (Warszawa) + Koleje Mazowieckie + ZTM pierwsza strefa = 250 lub 280 PLN za 90 dni. Pierwsza cena gdy ktoś udowodni, że płaci podatki w Warszawie (np. na podstawie pierwszej strony PIT).

          • 0 1

          • a wiesz, ze Warszawa doplaca 50% kosztow komunikacji miejskiej

            Nie ma nic za darmo. Zaplacisz albo w cenie biletow bezposrednio, albo w wyszlym podatku.

            Wybor nalezy do ciebie.

            • 1 0

    • Udajesz idiotę czy nim jesteś? (2)

      Przeczytaj artykuł i przestan pajacować z rana...

      • 22 11

      • jeden głąb to pół biedy (1)

        ale to, ile dostał plusów - przeraża.

        • 23 11

        • Przecież to ten poranny troll, co od 6 rano pisze komentarze i pewnie z różnych adresów IP plusy sobie daje.

          Występuje pod nickami: Janusz, 100% liberał, h, pzu, Lechu. Jedna i ta sama osoba.

          • 6 9

    • (2)

      Rozsądne gospodarowanie taborem to krótkie składy co 1,5 - 2 minut.

      • 12 2

      • bez przesady

        taka czestotoliwosc jest w Londynie, na najbardziej obleganych trasach.

        Na mniej obleganych jest 5-15 minut. Jesli w godzinach szczytu PKM i SKM jezdzilyby co 5 minut to bylby juz duzy krok do przodu.

        • 9 0

      • nie do utrzymania na głowicy Gdańska Głównego

        • 1 0

    • wspolny bilet na co? (1)

      PKM juz jest objeta biletem metropolitarnym.

      Maruda

      • 5 6

      • ok, do 6 osob minusujacych

        nie jest?

        • 2 0

  • Fajnie te nowe składy są bardzo ciche (5)

    Mieszkam przy torach we Wrzeszczu i głośniej słychać tramwaje na Grunwaldzkiej 200 m dalej niż te nowe składy 20 m od okna.

    • 102 10

    • Jak dla mnie to jest argument za (3)

      • 14 2

      • ale przez to będzie więcej ofiar śmiertelnych na torach jak nie słychać że coś jedzie (2)

        • 6 32

        • Za lazenie po torach mandat powinien byc w wysokosci minimum 5000pln.

          • 16 0

        • Ofiar śmiertelnych dzików

          • 4 1

    • CYSORZ !!! - to ma klawe życie .... :)

      oraz wyzywienie klawe....

      • 0 0

  • (14)

    Urzędnik to ma klawe życie, najedzony, opłacony i za nic nie odpowiada.

    • 109 28

    • a ty za co odpowiadasz w robocie? (3)

      jaki masz zakres obowiązków w szatni?

      • 27 15

      • (2)

        Po co te nerwy sołtysie?

        • 17 18

        • (1)

          Po co zacząłeś głupim komentarzem, a teraz studzisz zapały? Jak dziecko

          • 9 9

          • no i urzędnik, jak widać, ma zawsze czas na trollowanie w godzinach pracy. Żyć nie umierać.

            • 9 4

    • PZU to nie jest taka super praca (2)

      wady: zarabiasz 4500 na rękę bez cienia szansy na podwyżkę, więc musisz dorabiać na boku, chociaż dzięki robocie masz więcej możliwości, trzeba wstawać wcześnie rano do roboty, nie ma 14stek i 15tek jak u górników, brak możliwości awansu, użeranie się z petentami, brak służbowego samochodu ale płacą kilometrówkę jak jeździsz prywatnym więc całe paliwko wychodzi za friko

      zalety: nie zwalniają tylko przenoszą do innego działu więc robota dożywotnia, sporo dodatków: wczasy, multisport, swissmed, itd, w czwartki dzień w terenie więc można w ogóle nie przychodzić, w ciągu dnia możesz wyskoczyć na zakupy czy siłownię, bezpłatny parking, można też mieć identyfikator ZDiZ który pozwala na wjazd i parkowanie gdzie chcesz, jak nie odbierasz telefonu to nikt nic ci nie zrobi, urlopy bierzesz kiedy chcesz i najważniejsze nie ma odpowiedzialności materialnej

      • 16 11

      • hehehehe (1)

        wady 4500- chciałbym taką wade
        brak 14 i 15 stek- a kto je ma?
        Trzeba wcześnie rano do roboty- na 8? ja wstaje o 5
        brak służbowego auta- poważnie to dramat ja dojeżdzam MZK
        nie płacą za kilometrówkę- to jeszcze za dojazdy do pracy mają płacić ?
        Żałosne

        • 14 3

        • Przecież to troll, nie zakumałeś?

          • 2 0

    • Poranny troll też ma klawe życie. Zaczyna wpisy od 6 rano i komentuje przez następne godziny kilka wątków.

      • 10 5

    • Dlaczego więc nie jesteś urzędnikiem? (2)

      Skoro tak fajnie to idz do pracy na urzędasa, skorzystają na tym wszyscy - szczególnie czytelnicy trojmiasto.pl - nie będziemy musieli czytać takich debilnych komentarzy

      • 6 7

      • chyba wystarczy już milion urzędników w tym kraju którzy kosztuja budżet 90 mld (1)

        • 7 3

        • Będzie ich więcej . Na obsługę 500+

          • 0 0

    • Ze za nic nie odpowiada to sie zgadza, a ze glaby pracuja w urzedach to wina wlasnie tego, ze nikt z glowa na karku za takie pieniadze pracowac nie chce.

      • 2 1

    • PP

      nasi urzedasy wyjątkowo leniwe. Woj Pomorskie jako jedyne w skali kraju nie ma nowych jednostek (pociagów EZT). Podkreślam jako jedyni w kraju.

      Przewozy Regionalne w Gdyni jeżdżą 30 letnimi zrujnowanymi składami.

      • 0 1

    • nic prostrzego

      to trzeba było nim zostać

      • 1 0

  • Mogliby zainwestować w PKM w Gdyni (9)

    Jest cała infrastruktura, żeby zrobić w Gdyni kolej miejską i objąć nią północne dzielnice.

    • 92 12

    • dokładnie (3)

      tego oczekuje od władz Gdyni i władz Województwa.

      PKM na Oksywie !

      • 20 3

      • SKM na oksywie (1)

        • 17 0

        • ale to już było...

          I nikt nie jeździł to z tego zrezygnowano....
          Takiej jest puścić autobus w głąb osiedla, niż pociąg który jeździ po obrzeżach w tym samym czasie!! A 2-3 razy drożej!!
          Racjonalizm!!

          • 0 1

      • Przecież to Województwo wybudowało PKM w Gdańska nie miasto

        Dlaczego w Gdyni ma być inaczej?

        • 6 4

    • mogliby (3)

      ale musieliby chcieć, bo nie wątpię że umieją,
      ale nie chcą, albo im sie nie chce
      Gdańsk potrafi, Gdynia nie potrafi nic od kilku lat

      • 20 5

      • Marszałek sam proponował by wydłużyć PKM do północnych dzielnic. Gdynia jednak ma na razie inne priorytety

        • 16 5

      • (1)

        Bardzo zabawne. Tyle lat blokowania inwestycji przez Gdańsk (bo tramwaje na lotnisko!) i lobbowania przez marszałka i właśnie Gdynię i potem jeszcze nie dość, że dostanią na tacy (go to nie Gdańsk jest inwestorem) to jeszcze takie dyrdymały wypisują. Poczytaj może o przygotowaniach do tej inwestycji - na samym Trójmiasto było conieco artykułów w temacie.

        • 5 2

        • Tak naprawde Gdanszczanie nie zyskali wiele na inwestycji

          Wielu wrecz stracilo - "Morena" dostala tramwaj na okolo + PKM znikad donikad, a autobusy jezdzace tam, gdzie ludzie chca sie dostac - Wrzeszcz / Oliwa zlikwidowano.

          "Morena" -> Oliwa: (tam potencjalnie mial byc tramwaj wzdluz dawniej planowanej Nowej Abrahama) nie ma bezposrednio

          "Morena" - Wrzeszcz: z przesiadka w Bretowie

          • 4 3

    • Gruszecka-Spychała nie pozwoli. Lotnisko to priorytet,żadnej kolejki nie będzie.

      • 7 1

  • Tylko w wojewodztwie Pomorskim jest najstarszy tabor elektryczny. (5)

    W kazdym innym wojewodztwie zakupuje sie juz tylko nowy tabor. A w Pomorskin albo stare EN57 albo zmodernizowane EN57 do werski AKM lub AL. Masakra. Kazde inne wojewodztwo od tego odchodzi!

    • 99 9

    • a opolskie?? (1)

      ani jednego nowego ezt

      • 11 7

      • We wrzesniu byl przetarg w Opolskim ZPR. Wiec albo juz maja

        Albo lada dzien nowy tabor beda mieli ;)

        • 11 2

    • przepraszam województwa czyli miejskie może są nowocześniejesze

      ale zobacz na Koleje Regionalne 99% to stare niemodernizowane EN57 a u nas po modernizacji jest wiekszość i raczej starczą na kolejne długie lata

      • 6 3

    • te stare pojeżdżą jeszcze trochę a z tymi nowymi to nie wiadomo, teraz nowe pachnące i coraz częściej serwisowane

      • 2 2

    • xyz

      To chluby nie przynosi marszałkowi oraz przewoźnikowi Pr Gdynia.

      Cały kraj z nas sie smieje....chcesz zobaczyć skansen złomu jedz do woj. pomorskiego.

      Marszałku czas na zwolnienia w urzędzie transportu jak i w PR Gdynia.
      Tak zapuszczonego przewoznika nie ma w skali kraju

      • 2 1

  • Dlaczego nie zrobiono od razu elektryfikacji PKM? (16)

    Kocham ten kraj, a pamiętam, że na początku mówiło sie o wspólnym torze tram-kolej. Później że już tylko elektrycznie a na koniec zrobiono spalinowo. Teraz kupić chcą elektryczne na linię spalinową - oczywiście do tego czasu się zelektryfikuje - a to już tylko kilkanaście lat.

    P.S. w latach 80-tych mówiło sie dużo o elektryfikacji linii 201 do Kościerzyny, nawet dokumenty są ... i mamy rok 2016 gdzie przewozy na tej linii sa 100 razy mniejsze.

    • 92 28

    • Wojewodztwo Pomorskie to nie tylko PKM, czy 201 do Koscierzyny.

      Wojewodztwo Pomorskie, to przedewszystkim bardzo intensywny ruch pociagow regionalnych na trasie z Gdyni do Malborka i dalej obslugiwane po za wojewodztwo do Elblaga. A takze do Smetowa i dalej do Laskowic Pomorskich a nawet Bydgoszczy. Wszystko przez Gdansk, Tczew. Wszystkie wymienione trasy obsluguje UM Pomorski. A przewoznikiem sa Przewozy Regionalne.

      • 34 3

    • (7)

      To naprawdę proste - nie starczyło kasy.

      • 8 11

      • to akurat nie byl powod (5)

        Chodzilo o to, ze linia Gdy-Kos nie jest zelektryfikowana. Nie wiem, co to ma wspolnego z linia PKM, ktora moglaby juz zostac zelektryfikowana teraz.

        Jednak to byla oficjalna wersja. Elektryfikacja ma ponoc kosztowac 20 mln.

        • 5 2

        • w linkowanym artykule mowa o 80-100 mln (1)

          no ciekawe...

          • 1 0

          • ...

            Faktycznie, współfinansując budowę podstacji trakcyjnej na Osowie, powinno się to zamknąć w kwocie 50mln zł dla linii PKM

            • 0 0

        • (2)

          Ma to wspólnego, ze KE by nie sfinansowała elektryfikacji połowy trasy jeśli i tak musiałyby po niej jeździć pociągi spalinowe (przez brak elektryfikacji części należącej do PLK).

          • 5 0

          • A to (1)

            zanim się rozpoczęło pracę, nie można się było porozumieć w sprawie elektryfikacji i drugiego toru do Kościerzyny z PLK?! To jacyś Marsjanie, że się nie udało marszałkowi posklejać tych dwóch rzeczy???

            • 0 3

            • Nie wiem ile zyjesz w tym kraju...

              ..ale ty chyba nie wiesz jak działa taka instytucja jak PKP PLK... Jak by Marszałek w swoim czasie nie wziął sprawy w swoje ręce...dalej byśmy rozmawiali!!
              Teraz cos tam się niby ruszyło, ale elektryfikacja to raczej kwestia 2020, niż wczesniej...
              A jesli 2 tor...to juz magia ;)

              • 0 0

      • U nas nie wystarczylo ? W bogatym 3city nie wystarczylo ?

        A jak to mozliwe, ze starczylo w Swietokrzyskim, Podkarpackim, Lubuskim, Zachodniopomorskim, Warminsko-Mazurskim, i innych ???

        • 1 3

    • ... (1)

      Czyli należało zrobić elektryfikację PKM i jaki tabor kupić?
      Co napisać we wniosku o dofinansowanie?
      Że będzie się jeździło taborem spalinowym po zeelektryfikowanej linii?
      Czy może puszczać składy elektryczne z Wrzeszcza na Lotnisko, a dalej podstawiać spalinowe i na Kaszuby?
      I dochodzi kwestia że trzeba mieć taki i taki tabor zakupiony.
      Powiedz mi jakbyś to widział ???

      • 10 5

      • Istnieje tabor elektryczno-spalinowy, do naszego województwa moim zdaniem idealnie sie nadający. Pkm(gdyby była zelektryfikowana), Gdynia-Chojnice, Gdynia lub Gdańsk-Hel.

        • 0 0

    • Milion razy o tym pisali, więc poszukaj sobie...

      • 5 7

    • Elyktryfikacja nie ma ekonomicznego czy ekologicznego sensu!!! (1)

      Pytajcie
      inżynierów !!

      • 1 16

      • ...

        Ekonomiczny ma o tyle, że na linii o takich nachyleniach puszczanie składów spalinowych jest bardzo paliwożerne to po pierwsze, po drugie żyłuje podzespoły napędowe, po trzecie nie ma możliwości odzyskiwania energii kinetycznej przy hamowaniu jadąc do Wrzeszcza.
        No i oczywiście składy elektryczne mają lepsze przyśpieszenie co pozwala skrócić czas podróży, a to chyba najważniejsze dla pasażera

        • 22 2

    • Pretensje nie do PKM,ale do Kierownictwa PKP PLK

      • 11 1

    • Dlaczego nie zelektryfikowano do tej pory linii PKM będącej jej własnością i linii Gdynia Kościerzyna

      Pytajcie o to szefów PKP PLK.
      PS.Boje się że znowuoja wypowiedź Szanowna Redakcja usunie,tylko nie rozumiem dlaczego?!

      • 4 1

  • Wreszcie!

    Chciałoby się rzec. Nawet tak biedne województwa jak warmińsko-mazurskie, podlaskie czy podkarpackie mają więcej nowych składów od nas i szykują się do kolejnych przetargów ;)

    • 51 3

  • Nie kupować nowych. (3)

    Te zmodernizowane zwalają z nóg i powalają na kolana.

    • 24 32

    • aż nie do wiary, kupili w Polsce
      toż to nie po Polsku, co to się stało wow

      • 1 0

    • PP (1)

      Chyba nie jechałeś nowymi jednostkami. Te pomorskie - To zwykły wyklepany kibel. Vmax ~90km/h (spec 120). Na liniach kolejowych dochodzi do spychania maruderów przez pociągi ICC

      • 1 0

      • InterCity ładnie wklepali, jechałem jednego dnia starym składem i zmodernizowanym, różnica byla jakiś 20 lat. Jak dobrze zmodernizowane to mogą być.

        • 0 0

  • (3)

    No i nie ma innej drogi, eurokołchoz chce to zrobi, a czy my tego chcemy, nieważne... my i tak zapłacimy. J#@ć ue!

    • 24 32

    • (1)

      PiS'owski idiota

      • 12 8

      • Nie musisz się przedstawiać, wiemy kim jesteś

        • 1 1

    • Kiedy idiotyzm przestranie być wiodącą ideologią?

      Podziwiam bezmyślnych, którzy z kraju nad Wisłą chcą zrobić Szwajcarię. A tutaj wokół mamy amatorów aby Polonię poćwiartować i tylko przynależność do silnej zintegrowanej Europy gwarantuje pokój, ład i prawo obywateli do decydowania o losach tej ziemi.
      Brednie o eurokołchozie są po myśli Putina i wszystkich odradzających się wkoło zagrożeń nacjonalistycznych.

      • 3 1

  • Biedni Ci ludzie MARSZAŁKA (3)

    Inwestycje, inwestycje a podwyżek tam nie widziano od 2008 roku... To Ci bohater ten Marszałek i PO.

    • 26 29

    • Jako wybitny specjalista z pewnoscia znajdziesz prace w prywatnym sektorze za trzykrotnosc obecnych zarobkow. (1)

      Ale skoro siedzisz, narzekasz i trzymasz sie tej slabej pensji oznacza, ze jestes zerem i poza roszczeniami nie masz zadnych umiejetnosci.

      • 17 7

      • się widać znasz na ludziach...

        musik jaki psycholog być z ciebie, prawda?

        • 3 7

    • Napisz do PIS

      teraz to kraj mlekiem i miodem płynący pod rządami PIS. Wszystkie marzenia się spełnia, jakie to szczęście, że teraz na wszystko będą pieniądze. idziesz do banku a tu przeprosiny ,że we franki cie władowali i wypłata 300 tys na konto, ide do urzędu a tu 500 zł, emerytura w wieku 40 lat i minimum 5000zł, żadnych podwyżek w sklepach i bankach. Mieszkania dla młodych za darmo, dzietność wystrzeliła teraz mimo 100 dni rządów 4,8 na każdego polaka. Bajka po prostu bajka. Należy też wspomnieć o pochwałach z zagranicy płynących i tych 48 organizacjach międzynarodowych które wysłały pismo z przeprosinami za pomówienia nt. demokracji. Od grudnia moje życie zyskało sens nawet kałuża przed moim blokiem zniknęła cuda panie cuda się dzieją . Nawet Jarek okazuje się ,ze sam komunizm obalił a Wałęsa- co tam Wałęsa wystarczy pokazać jakieś dokumenty i ludzie bez opini grafologa wiedzą że to wszystko prawda i wydali wyrok zawsze w takim kraju chciałem żyć. Dziękuje Jarku i Prezydencie który zawsze pilnie studiuje każdą podpisaną ustawe i bada jej zgodność z konstytucją. Dziękuje wszystkim

      • 20 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane