- 1 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (138 opinii)
- 2 Działkowcy przez to będą mieli problemy? (102 opinie)
- 3 Uziemił się przez skradziony miernik (52 opinie)
- 4 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (94 opinie)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (742 opinie)
- 6 Cyberpolicjanci mają nową siedzibę (85 opinii)
9 czy 12 mln pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r.?
9,6 mln obsłużonych pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r. to prognoza Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) przygotowana na zlecenie powstającego w Baranowie k. Warszawy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według opublikowanego raportu ruch lotniczy we wszystkich regionalnych portach lotniczych do stanu sprzed pandemii powróci w 2024 r. Władze gdańskiego lotniska oceniają, że prognoza ekspertów jest niedoszacowana i za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku obsłuży nawet 12 mln pasażerów rocznie.
To jej Centralny Port Komunikacyjny zlecił opracowanie analizy prognozowanego ruchu lotniczego w naszym kraju z uwzględnieniem wybudowania Portu Solidarność w 2027 r.
Opracowany raport uwzględnia bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.
Prognozy przygotowane przez IATA przewidują, że ruch lotniczy w Polsce powróci do poziomu sprzed pandemii, czyli do ok. 50 mln pasażerów, w 2024 r. Prognoza zakłada, że w 2040 r. ma to być już ok. 100 mln, zaś w 2060 r. nawet 140 mln pasażerów.
- Prognozy mówią jasno: czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 r. - twierdzi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. - Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 r. ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód.
Lotnisko w Gdańsku w 2040 r. - 9,6 czy 12 mln pasażerów?
Jak za niespełna dwie dekady na tle konkurencji wypadnie lotnisko w Gdańsku? Według ekspertów Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy będzie wówczas obsługiwać ok. 9,6 mln pasażerów w skali roku.
To o 4,3 mln więcej niż w rekordowym 2019 r., gdy lotnisko w Rębiechowie obsłużyło 5,3 mln pasażerów. Po wybuchu pandemii przed dwoma laty rok 2020 zamknął się na poziomie zaledwie 1,7 mln pasażerów, a w ubiegłym roku udało się obsłużyć 2,1 mln osób.
Jak szacunki ekspertów oceniają władze portu? Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska, twierdzi, że prognoza jest niedoszacowana.
- Z naszych analiz wynika, że do tego czasu obsłużymy już ok. 12 mln pasażerów. Ale to tylko prognozy, a te mają to do siebie, że lubią się zmieniać. Byłbym więc ostrożny w kategorycznym stwierdzeniu, że tak właśnie będzie. Przy tym zgadzam się z przewidywaniami dotyczącymi powrotu do ruchu sprzed pandemii. Podobnie jak IATA też uważam, że nastąpi to za ok. dwa lata - mówi Kloskowski.
Jeśli przewidywania branży się potwierdzą, będzie to oznaczać, że za 18 lat lotnisko w Gdańsku nadal będzie trzecim co do wielkości portem lotniczym w kraju. Pierwsze miejsce od zlikwidowanego stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina przejmie CPK z prawie 46 mln pasażerów rocznie, a drugie miejsce przypadnie lotnisku w Balicach z 13,6 mln pasażerów.
- Nie sądzę, by CPK było dla nas konkurencją. Jeśli zabierze nam jakichś pasażerów, to tych z połowy drogi między Gdańskiem a Warszawą, czyli np. mieszkańców Bydgoszczy, którzy dziś mogą zastanawiać się, czy lecieć od nas, czy jechać autem do stolicy. Jeszcze 10-15 lat temu było więcej osób gotowych na kilkugodzinną podróż autem czy nawet autobusem do innego miasta, by stamtąd lecieć gdzieś dalej. Dziś zrobiliśmy się wygodniejsi i wolimy latać ze swoich portów, które mamy na wyciągnięcie ręki - ocenia Kloskowski.
Część pirsu już działa
We wtorek w nowej części rozbudowanego terminalu T2 pojawili się pierwsi pasażerowie. Z nowej infrastruktury skorzystali podróżni, którzy przylecieli przed południem z Amsterdamu liniami KLM.
Pirs zachodniego terminalu nadal jest w budowie, a pasażerom udostępniono na razie jego parterową część. Według przyjętego harmonogramu wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie roku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-10 11:45
Jeśli dojazd z centrum Gdańska do CPK (9)
Zajmie 1.5 godziny, to będzie to szybciej niz z cemtrum Gdańska do lotniska w Gdansku. Już teraz wiekszość lotów turystycznych jest z Wawy. W roku 2040 polacy już nie beda latac za grnaice do pracy, a skandynawia będzie latać do tanszych miejsc , a nie droższych. Według mnie w 2040 roku gdańskie lotnisko nie będzie istnieć.
- 29 66
-
2022-02-10 12:33
"Nie istnieje" (3)
To będą słowa dobre na określenie tego poronionego tworu umysłow pisowców jakim jest cpk
- 6 4
-
2022-02-10 12:46
rozwiń swoją myśl
PS, nie wiem czy zdajesz sobie sprawę ale CPK było planowane lata przed tym jak karakan doszedł do władzy, Wynika to z obciążenia Portu Lotniczego Chopina w Warszawie i jego lokalizacji - chodzi o rozbudowę miasta i hałas. Od lat większość operacji w nocy jest zablokowana ze względu na hałas. Ale co ty o tym wiesz...to trochę jak z przekopem o którym tak PO płakało a chyba zapomnieli że to oni sami go proponowali lata wstecz (co nawet w GW jest w starych numerach).
- 7 4
-
2022-02-10 12:40
Coś konkretnie? (1)
- 1 4
-
2022-02-10 23:50
nic bo ciemnota niewykształcona pełowska nie ma żadnej wiedzy.
- 1 0
-
2022-02-10 12:18
Co to za brednie? Ja dojeżdżam na lotnisko w 15 minut. Nie mam zamiaru korzystać z CPK. (1)
- 21 4
-
2022-02-10 23:41
tacy jek ty będą za 10 lat totalnymi dziadersami.
- 0 1
-
2022-02-10 12:18
po co latać do roboty
skoro można przy niej mieszkać.
Do tego czasu polscy robole się dorobią i dotrze do nich ta prosta zależność.
Więc może przestać istnieć lotnisko jaki miasta zaczną się kurczyć...
Bo administracja tego miejsca na ziemi bardzo się stara, aby zmalał gradient dochody/koszty między kierunkami migracji zarobkowej...- 6 4
-
2022-02-10 12:04
Masz takie przewidywania (1)
że nawet wróźką nie mógłbyś zostać
- 17 3
-
2022-02-11 00:22
maracje. do tego samoloty drony elona muska daja ci mozliwosc wysiatki w
miejcach gdzie ci pasuje
- 1 0
-
2022-02-11 10:42
Kiedy lotnisko przestanie być miejscem załadunku taniej siły roboczej do Skandynawii (1)
A stanie się lotniskiem z którego będzie można latać do USA, Dominikanę, Madrytu, Lizbony, Paryża, etc. Czyli normalne kierunki turystyczno - biznesowe, przy czym biznesowe rozumiane jako coś więcej jak wysyłanie gościa do położenia kafelek.
- 9 3
-
2022-02-11 10:59
Wtedy, kiedy...
... będzie wystarczająco dużo chętnych (nie tylko marzycieli) by latać w te miejsca z Gdańska.
- 2 0
-
2022-02-10 13:26
oby mniej niż 1 M :) (4)
I tak skończy się ropa do tego czasu i latania nie będzie w ogóle.
Korzystajcie póki można, potem tylko Kaszuby i Mazury :D- 21 21
-
2022-02-11 08:40
Szwajcarzy już pracują nad hipersonicznymi samolotami na wodór
Samolot ma przebijać się przez barierę 5Mach, lot z Warszawy do Nowego Jorku zajął by godzinę i siedem minut przy zerowej emisji spalin.
- 1 1
-
2022-02-10 19:23
W nosie Ci się skończy ropa
- 3 1
-
2022-02-10 14:18
1 banino neptun
- 4 0
-
2022-02-10 13:53
a Zakopane?
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.