• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

9 firm chce projektować Drogę Czerwoną

Piotr Weltrowski
22 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona, która ma być prowadzącym do portu przedłużeniem obwodnicy Trójmiasta, powstać ma do 2029 roku. Na razie bliski rozstrzygnięcia jest przetarg na stworzenie dokumentacji trasy. Droga Czerwona, która ma być prowadzącym do portu przedłużeniem obwodnicy Trójmiasta, powstać ma do 2029 roku. Na razie bliski rozstrzygnięcia jest przetarg na stworzenie dokumentacji trasy.

Dziewięć firm złożyło oferty na wykonanie dokumentacji dla Drogi Czerwonej w Gdyni. Po rozstrzygnięciu przetargu zwycięzca będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie koncepcji programowej jednego z trzech odcinków planowanej trasy oraz studium dwóch kolejnych odcinków.



Sądzisz, że Droga Czerwona faktycznie powstanie jeszcze w tej dekadzie?

Po zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury programu inwestycji, podpisaniu porozumienia o finansowaniu budowy Drogi Czerwonej przez Centralny Port Komunikacyjny i ogłoszeniu przetargu na wyłonienie wykonawcy prac przygotowawczych nowej drogi, w końcu poznaliśmy oferty potencjalnych wykonawców.

Najniższą złożyły Mosty Katowice - opiewa ona na niespełna 8 mln zł, a najwyższą Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt-Warszawa - ona z kolei wynosi przeszło 18,3 mln zł. Wszystkie oferty mieszczą się w "widełkach", o których wcześniej mówiono, bo wcześniej mówiono aż o 20 mln zł z budżetu centralnego przeznaczonych na przygotowanie studium inwestycji.

Oferty w przetargu na stworzenie dokumentacji:
  • Mosty Katowice - 7 999 920 zł
  • Databout - 8 413 200 zł
  • Transprojekt Gdański - 11 143 800 zł
  • S.T.I Polska - 11 249 801,40 zł
  • Europrojekt Gdańsk - 12 878 100 zł
  • Trakt - 14 407 605 zł
  • Multiconsult Polska - 15 422 355 zł
  • Highway - 16 658 505 zł
  • Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt-Warszawa - 18 389 115 zł

Droga Czerwona: informacje o inwestycji

Droga Czerwona: powstaną trzy kolejne odcinki



Taki przebieg ma mieć Droga Czerwona. Taki przebieg ma mieć Droga Czerwona.
Projektant wyłoniony w przetargu będzie musiał wykonać dokumentację przygotowawczą do budowy nowej drogi krajowej, która zostanie podzielona na trzy odcinki, o łącznej długości ok. 9 km.

  1. węzeł Gdynia Chylonia - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.

Dla pierwszego odcinka wybrany wykonawca będzie musiał przygotować koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych studium komunikacyjne.

Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.

Oferty będą oceniane według kryterium ceny (60 proc.) oraz kryterium pozacenowego, czyli doświadczenia personelu wykonawcy (40 proc.).

Czas realizacji umowy to 18 miesięcy na samą dokumentację. Następnie nastąpi jej weryfikacja i ostateczne zatwierdzenie przez inwestora. Ostatnim z obowiązków wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu GDDKiA będzie gotowa do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji w formule Projektuj i buduj.

Czym ma być Droga Czerwona?



Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od portu do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z obwodnicą Trójmiasta.

Istniejąca Trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia dobrego połączenia dla ruchu ciężkiego z portem. Droga Czerwona takich ograniczeń nie będzie miała, poprawi dostępność do portu od strony lądu i zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe. Przy okazji także odciąży samą Trasę Kwiatkowskiego i ułatwi dostęp do północnych dzielnic Gdyni.

Według aktualnych założeń, Droga Czerwona ma być tzw. drogą przyśpieszoną.

Władze centralne zapowiadają, że powinna ona powstać do 2029 roku.

Opinie (146) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (15)

    Skąd bierze się taki rozrzut cenowy? Jest oferta za blisko 8 mln i jest za 18 mln.
    Gdzie jest i w czym te 10 mln różnicy?

    • 28 1

    • (1)

      Wolny rynek kolego. Jeden ceni się bardziej, drugi mniej. Jeden chce zarobić więcej, drugi chce zarobić trochę mniej. Wygrywa ten, który bardziej wpasuje się w kryteria, z których zazwyczaj najważniejszym jest cena.

      • 4 7

      • Nie, to nie jest wolny rynek.

        To jest próba wyłudzenia. Nie można jeden i ten sam produkt wyceniać uczciwie z takim rozrzutem. To jest nienormalne i po prostu naciąganie. Podejrzewam ze ci od najdroższych ofert po prostu chcą zatrudnić podwykonawców którzy za nich ta robote wykonają gdzieś w Rosji, Chinach czy innej Albani

        • 3 1

    • Jeden robi rysunek techniczny w namiocie(8mln), a drugi używa super komputera w klimatyzowanym drapaczu chmur(18mln)?! (6)

      • 5 1

      • Inż (1)

        Ważne że ten w namiocie inżynier to fachowiec i zna się na rzeczy bo jemu warunki niestraszne.
        Ten z klimatyzacji zapewne lubi trampki i różowe koszulki.
        Budujmy z głową.

        • 8 2

        • I do tego jest teczowy

          • 6 3

      • Naiwni. (3)

        Jeden dał cenę ( 8milionów) nie po to by za tyle projekt wykonać tylko żeby niską ceną wygrać zlecenie.
        Po roku prac zgłosi inwestorowi że albo dostanie 150% więcej za to zlecenie ( bo materiały zdrożały, inflacja i panie nie ma komu robić ) albo schodzi z budowy i wykorzysta wszystkie możliwości prawne, by opóźnić wznowienie prac przez kolejnego wykonawcę.
        Do tego niska wycena prac z góry oznacza że wykonywać to będą słabo opłacani "fachowcy" z łapanki z materiałów 7 gatunku. Efekt będzie taki jak zawsze po 2 latach wszystkie studzienki zapadnięte o 20 cm nasypy się rozpadają asfalt rozpłynął od słońca. No ale było tanio.

        • 9 7

        • tyle ze tu mowa nie o budowie a o zrobieniu dokumentacji. naucz sie czytać zanim bedziesz opowiadać te teorie spiskowe

          • 15 1

        • (1)

          budowa tej drogi to miliard a nie jakies osiem milionow

          • 1 3

          • co najmniej biliard dwieście miliardów 990 milionów 997 tysięcy 421 i 30 Centów.

            • 0 4

    • Są też pionki, które startują tylko aby była "konkurencja", a nie chcą tak naprawdę wygrać.

      • 7 0

    • ci drożsi używają lepszych czcionek w wordzie

      • 10 0

    • Kto komu posmaruje...

      • 2 1

    • Razaca niska cena

      I dubing cenowy. Projekty robia studenci. Oto odpowiedz. A lesnacizba dziadkow wrecza sobie medale miast bronic inzynierow przed takimi akcjami

      • 3 1

    • Cena początkowa w dużym stopniu zadecyduje o wygranej.
      O prawdziwej kasie zadecyduje liczba aneksów do umowy. Taka rzeczywistość.

      • 5 0

    • ten za 8 to "zając" do robienia mediany...

      z definicji odpadnie ale "możny i ustawiony" weźmie go na podwykonawcę.
      Jeśli ktoś mówi o "wolnym rynku", to nie wie co mówi.
      Decydują o tym ludzie, ze wszelkimi tego faktu konsekwencjami.

      • 4 0

  • Najważniejsza Cena.. a nie jakość. (5)

    Jak zawsze w PL, najważniejsze jest kryterium ceny, a potem dodatkowe koszty, niekończące się zmiany, naprawy i za kilka lat, wychodzi za wszystko więcej niż kosztowałoby zrobienie tego raz a dobrze. O straconym na poprawki, naprawy, czasie, nie wspomnę.

    • 27 6

    • (1)

      Najlepsze rozwiązanie to system, w którym wygrywa ten, który pod cenę najbliższą założonemu budżetowi inwestora. Wtedy jest pewność, że Inwestor dostanie mniej więcej to, czego potrzebuje.

      • 1 1

      • Tak? A skąd inwestor ma wiedzieć ile to kosztuje?

        I kogo wybrać? Są przypadku przetargów budowlanych na 60% budżetu GDDKiA i drogi zbudowano poprawnie. To byłaby niegospodarność i wyrzucanie pieniędzy.

        • 1 3

    • Jaki naród taka władza, dla Polaka jako klienta tez jest najważniejsza niska cena a jakie guano za to dostaje to juz nie istotne

      ważne że jest taniej

      • 4 1

    • To jest etap formułowania założeń projektowych - tj. koncepcji programowej. (1)

      Jak zwykle na forum wypowiadają się sami specjaliści od wszystkiego. W tym przypadku uznani projektanci, doświadczeni wykonawcy i inwestorzy...

      • 6 1

      • To moze malo za te koncepcje?

        Bez zartow.

        • 0 2

  • Droga Czerwona miała iść wzdłuż torów SKM na trasie Gdańsk-Gdynia? (9)

    • 5 9

    • Według starych planów (1)

      To byłoby jeszcze większe nieszczęście dla tkanki miejskiej niż SKM przecinające na pół. Na szczęście tą drogą nigdy nie powstanie. Niestety trzymana jeszcze jest rezerwa terenowa.

      • 4 9

      • SKM to porażka dla tkanki miejskiej

        Tylko elegancki woonerfik w poziomie torów, oczywiście z absolutnym pierwszeństwem dla rowerzystów, zmaże tę plamę wstydu, która krwawym sznytem przecina Trójmiasto na pół!!!

        • 11 1

    • dwie różne rzeczy

      i różne zadania.

      Bo w różnych miejscach przypadkiem użyto tej samej kredki.

      • 4 1

    • Pomyliłeś z Różową. (4)

      Różową zablokował Sopot. Powstał jedynie odcinek w Gdyni od Śląskiej do skrzyżowania z Wielkopolską. Dalej aż do Sopotu jest puste pole.

      • 4 0

      • Puste pole jest też w Gdyni między Śląską a torami. Niestety... (2)

        • 2 1

        • Gdynia musi dokończyć Drogę Różową. (1)

          W pierwszej kolejności pomiędzy Wielkopolską a Kolibkami I na granicy z Sopotem włączyć ją w system

          • 1 1

          • apartamenty w Kolibkach

            Skutecznie zablokuja takie pomysly...
            A koniecznosc budowy estakady nad rezerwatem skutecznie studzi ewentualne zapaly... Miasta nie stac na takie budowle, tym bardziej, ze karmi wiele pasozytniczych struktur, zyjacych z miasta a nie dla miasta.

            • 2 0

      • nie pomylil

        Ten kryptonim stosowany jest w Gdansku dla planowanej drogi rownoleglej do Zwyciestwa/Grunwaldzka.
        Podstawowy przebieg to wzdluz torow od strony morza. Z "rozowa" miala sie laczyc w Kamiennym. Ale interesy deweloperow i gastronomii raczej do tego nie dopuszcza...
        Z gdynska "czerwona" ma niewielki zwiazek. Jedynie taki, ze byly mglawicowe pomysly lacenia "rozowej" z Wisniewskiego pod torowiskiem dworca glownego...

        • 2 0

    • ????

      Czerwona czy Różowa?

      • 0 0

  • Droga czerwona aż do Gdańska.Plany z 1956 roku. (10)

    • 6 7

    • Na szczęście jej nie zbudowano (odcinek miejski) . Na nieszczęście nie ma środków na modernizację SKM i schowanie jej pod ziemią (9)

      • 2 4

      • Będzie (5)

        • 2 3

        • Co będzie? To byłby koszt miliardów, a rozwiązanie całkowicie nie na czasie. (4)

          • 3 4

          • Teraz na czasie jest jeżdżenie rowerem, konno lub chodzenie pieszo z Gdyni do Gdańska. (2)

            • 8 1

            • Po co ten sarkazm? Budowanie szerokich ulic przelotowych przez środek miast to całkowite pudło. (1)

              Popatrz co zrobiła SKM albo Podwale w Gdańsku. Między jedną a drugą stroną torów całkowicie różne dzielnice, nie powiązane ze sobą. Powinien być rozwijany transport zbiorowy pod ziemią, a w mieście spójny układ drogowy, bez tranzytówek.

              • 2 8

              • mylisz skutki z przyczynami

                i niewiele rozumiesz (a pewnie i wiesz) z tego, co tam wyczyniała Historia...

                • 3 1

          • kwestia cen ziemi i koniunktury

            Jak nadal będzie się opłacało stawiać "szklaki", to pazerna branża sama zakopie tory pod ziemię...

            • 1 0

      • Złomu się nie opłaca chować pod ziemią, trzeba by było kupić nowe składy (2)

        • 1 3

        • (1)

          Przede wszystkim jak SKM ma być "metrem" to niech ma składy o funkcjonalności metra, a nie osobowego do Grudziądza.

          • 0 0

          • to chyba nie widziales

            osobowego do Grudziadza...

            • 0 0

  • Za 7lat? No faktycznie kraj dobrobytu (2)

    Słuszna linie ma nasza władza i niezliczone ilości pieniędzy - tak przynajmniej twierdzą.

    • 21 5

    • Żadnej drogi tej i wyższej klasy szybciej się nie buduję. Tyle trwają procedury. (1)

      W Niemczech bywa jeszcze wolniej. Ważne by w odpowiednim momencie zacząć i nie przerywać tego procesu.

      • 8 1

      • Dodatkowo na północy Niemiec odcinki autostrady

        musieli robić od nowa. Jezdnia tonęła w bagnach.

        • 0 0

  • Za minimum 18 lat ta powstanie droga (2)

    Dlaczego urzędnicy nie powiedzą prawdy?

    • 8 4

    • bo idą wybory i muszą jakieś bajki wyborcom opowiadać

      • 5 2

    • jakby powiedzieli prawde kaczynski by ich wyrzucil, u niego wszystko podporzadkowane jest slupkom poparcia a tak juz jest ze obiecywanie sie oplaca i nic nie kosztuje

      • 2 0

  • Wybrać najdroższą, termin skrócić do realnych 9 miesięcy (3)

    Część mieszkańców chce dożyć otwarcia tej drogi...

    • 17 1

    • Ale to tylko projekt... (1)

      Kartki a nie asfalt :-)

      • 5 0

      • Wiem, że to projekt

        Chyba nie sądzicie że w 9 miesięcy można zbudować drogę.... ;) chodzi mi o to, ze 18 mcy na projekt potem koncultacje, akcpetacje i właściwa budowa.... stawiam 2035....

        • 0 1

    • ty masz pojecie raz ze to projekt to dwa najdrozszy wykonawca wcale niebedzie miał krótszego terminu !!

      • 1 0

  • Archiwalne zdjęcie

    Czy nie można jako ilustrację umieścić trochę aktualniejszego zdjęcia?
    To zamieszczone nie obejmuje drugiej części GCT, które istnieje już od paru lat.

    • 30 1

  • Może coś z tego będzie (12)

    Gdyby za to odpowiadał samorząd, to trzeba byłoby się nastawić na rok 2059. A siedem lat jak na standardy miasta, w którym mostek naprawiany jest trzy lata to nie tak długo.

    • 78 18

    • Pewnie pierw powstanie spółka celowa z H na czele

      • 13 12

    • To będzie tylko koncepcja programowa, do pozwolenia na budowę jeszcze daleko.

      • 8 4

    • Szczurek 3 lata naprawiał mostek na Wiśniewskiego

      • 16 6

    • VAT płacimy do budżetu centralnego (1)

      dlaczego drogi do portu ma budować samorząd?

      • 11 5

      • nie ma go budować samorząd

        ale ma realizować swoje obowiązki a przede wszystkim, nie przeszkadzać. Jeśli nie chce inspirować i pilnować interesów. Bo kołdra zawsze jest krótka a przy interesie trzeba chodzić. Co nie jest w smak naszym "wybrańcom"...
        W ten sposób jesteśmy daleko za góralami...
        Ba! Za Elblągiem!

        • 4 3

    • Samorządu na to nie stać. Skandalem jest, że Estakada Kwiatkowskiego jest pod zarządem miasta. (3)

      Jak na niej coś mocniej piardnie, to jesteśmy w czarnej d....

      • 9 4

      • Naszego samorządu to nawet nie stać na wylanie porządnej nawierzchni przed dworcem głównym

        Ale uczciwie trzeba przyznać, że coś im się jednak udaje. Dosyć skutecznie walczą z globalnym ociepleniem. Dziś w Gdyni jest znacznie chłodniej niż wczoraj.

        • 10 2

      • Estakada !!! (1)

        Trzeba się cieszyć że ten samorząd dociągnął ją do obwodnicy.

        • 4 5

        • i w związku z tym wszedł w spór z zarządcą dróg...

          oraz na 20 lat wziął na plecy żelazną pozycję budżetową...

          • 4 0

    • Trzeba dodać że chodzi o samorząd gdyński

      • 3 0

    • no już tak nie jeździcie po Szczurku ;) (1)

      Ale fakt co do mostku jest taki że to akurat po stronie portu było, więc miast musiało się z portem dogadać co nie zawsze jest łatwe. Podobnie beznadziejne wykonanie bulwaru na Oksywiu także było inwestycją Portu i Miasto nie wiele do powiedzenia nie miało. Takich tematów jest sporo O ile wiem to podatki dochodowe Port płaci do Marszałka województwa a miasto nic z tego nie dostaje :( jedno dobre że czasem port się poczuwa do czegoś. Nie wiem czy pamiętacie jak kiedyś wyglądała ul Wiśniewskiego - jedynie dwa pasy i ciągłe korki, aż w końcu Miastu udało się przekonać port do współfinansowania a pkp do przekazania nieco gruntu z torowisk które od lat nie były używane, co ciekawe pkp zaczęło je pospiesznie oczyszczać wycinać krzaki ...., ale w końcu się udało i mamy ładną drogę :)
      Przedłużenie Estakady do obwodnicy także była długo negocjowane przy wielkiej niechęci Warszawy ale i zielonych.

      • 5 5

      • "przy wielkiej niechęci Warszawy ale i zielonych."

        ...i słusznie...
        Gdyby nie te wymuszenia, obwodnica zostałaby przedłużona...

        • 3 2

  • (1)

    Ja im tę czerwoną kreskę na mapie wykreślę za darmo czerwonym flamastrem.
    Projekt szybki i bez naciągania na kasę.
    Jeszcze trzeba wykreślić STEŚ z kosztów, zamiast kombinować wystarczy wysłać dzieciaki po sąsiadach, one też umieją zebrać informacje w środowisku.

    • 2 8

    • To czemu nie zlozyles oferty?

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane