- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (206 opinii)
- 2 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (70 opinii)
- 3 Ugaszono pożar na budowie osiedla (176 opinii)
- 4 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (73 opinie)
- 5 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (29 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (164 opinie)
90 mln zł na zintegrowany bilet
Projekt zintegrowanego biletu zostanie w znacznym stopniu sfinansowany z unijnych środków. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło przekazanie Obszarowi Metropolitalnemu 90 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Premierę biletu metropolitalnego zaplanowano na połowę przyszłego roku.
W systemie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów oraz o rozkładach jazdy. System będzie też zawierał aplikację billingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie, na podstawie możliwości identyfikowania go w różnych środkach komunikacji.
Identyfikacja ta będzie wymagała od podróżującego "odbijania się" w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku. Istotnym elementem projektu będzie też aplikacja mobilna, umożliwiająca zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji. Ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
Trzeba się "odbić"
Dofinansowanie projektu, o czym poinformowało właśnie Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ma pokryć koszt nie tylko stworzenia systemu, ale także zakup urządzeń zainstalowanych na przystankach kolejowych w województwie pomorskim i na wybranych stacjach sąsiadujących województw, w pojazdach komunikacji lokalnej aglomeracji trójmiejskiej, jak również w Lęborku, Malborku, Słupsku, Tczewie i Wejherowie. Pieniądze umożliwią też wydanie 300 tys. kart (nośników identyfikacji NFC), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.
Podstawowe założenia są następujące: system ma umożliwić pasażerowi dokonanie płatności za przejazdy bez konieczności znajomości cen biletów (taryf) obowiązujących na danych trasach i w określonych miastach.
Oznacza to, że wsiadając do pojazdu i wysiadając z niego, podróżujący będzie musiał "odbić kartę" na specjalnym walidatorze (kasowniku). Elektroniczne narzędzie ustali, jaki to pojazd, do którego przewoźnika należy, jak długo trwała podróż i jaką opłatę trzeba naliczyć.
Nadrzędnymi cechami funkcjonalnymi systemu mają być: łatwość obsługi, intuicyjność, niezawodność i precyzja rozliczeń.
Za realizację projektu odpowiada spółka InnoBaltica, będąca podmiotem należącym do Województwa Pomorskiego, Gdańska i Gdyni, a także do trzech uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Aplikacja, karta lub bilet z kodem
Podstawowymi elementami, z jakimi na co dzień będą mieć styczność zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy, będą urządzenia końcowe (m.in. walidatory) oraz nośniki identyfikacji pasażera. Walidatory to nowe elementy, które pojawią się w przestrzeni publicznej. Będą urządzeniami zamontowanymi w pojazdach (autobusach, tramwajach i trolejbusach) oraz na przystankach kolejowych na terenie całego województwa pomorskiego.
Pasażer do odbijania będzie używał jednego z czterech nośników identyfikacji. Do wyboru będzie miał aplikację w smartfonie, specjalną kartę, kartę kredytową oraz bilet z kodem QR.
Choć duża część obsługi systemu płatności zostanie z założenia przeniesiona na elektroniczne systemy, wspomaganiu pasażerów służyć będą punkty obsługi klienta, które rozlokowane zostaną w największych węzłach komunikacyjnych. W punktach tych każdy pasażer będzie mógł zarówno kupić pojedynczy bilet z kodem QR, jak i pozyskać identyfikator wielokrotnego użytku.
Korzyści także dla przewoźników i organizatorów komunikacji
Jedną z podstawowych korzyści dla organizatorów transportu będzie precyzyjne i automatyczne rozliczanie wpływów z biletów. Zakłada się także zautomatyzowanie i uszczelnienie systemu rozliczania dopłat dla operatorów przewozów z tytułu honorowania ulg ustawowych. Ma to służyć podniesieniu rentowności oraz efektywności oferty komunikacyjnej przy jednoczesnym zachowaniu autonomicznych taryf poszczególnych organizatorów.
Informacje przekazywane on-line pozwolą na bieżącą kontrolę pracy taboru, jego zapełnienia, optymalizację organizacji przewozów na postawie analizy danych o faktycznym obciążeniu lokalnych linii komunikacyjnych. Równocześnie system umożliwi organizatorom i operatorom pozyskiwanie szczegółowych danych statystycznych dotyczących przewozów, co z kolei powinno przełożyć się na optymalizację układu tras komunikacyjnych województwa pomorskiego.
Dzięki zintegrowaniu danych możliwe będzie zsynchronizowanie rozkładów jazdy na najważniejszych węzłach komunikacyjnych. Dane pozyskiwane przez system będą też wykorzystywane do wprowadzania rozwiązań taryfowych, służących zmniejszeniu zatłoczenia na drogach w niektórych obszarach województwa pomorskiego, a także do strategicznego planowania transportu.
Nazwę wybrali mieszkańcy
Nowy system płacenia za bilety będzie nosił nazwę FALA. Taką decyzję podjęli mieszkańcy Pomorza, bowiem nazwa ta została wyłoniona w drodze konkursu spośród ponad trzech tysięcy nadesłanych propozycji.
Rady największych miast województwa pomorskiego podjęły już uchwały deklarujące przystąpienie do wspólnego systemu poboru opłat, a także uchwały rezerwujące środki finansowe (w ramach wieloletnich prognoz finansowych) na utrzymanie systemu.
Opinie (350) 8 zablokowanych
-
2019-08-06 07:55
Kolejny Wielki Projekt Księstwa Nadmorskiego (1)
drugi po Mevo. Też dostaną za niego nagrodę zanim ten system wspólnego biletu wystartuje?
- 39 3
-
2019-08-06 09:09
Zapomniałeś o Trisrarze...goovvno wartym
- 8 0
-
2019-08-06 07:58
InnoBaltica?! (1)
Toż oni umieją tylko ogłaszać konkursy na nazwy, jeździć na konferencje i "wizyty studyjne" i wręczać sobie kwiaty...
Teraz mają 90 baniek więcej na pitu pitu...- 27 0
-
2019-08-06 11:52
Pitu pitu to jest smak
Jade na kanabis cup
- 1 0
-
2019-08-06 07:59
bilety godzinne (2)
A jak system naliczy opłaty, jeżeli będę jechał na jakiejś krótkiej trasie, ale z przesiadką? Pewnie skasuje mnie za 2 bilety zamiast za jeden godzinny, mam rację?
- 21 1
-
2019-08-06 08:26
Nie,skasuje 5 biletów i jeszcze jeden na PKS z powodu buga
- 8 0
-
2019-08-06 13:05
Nie masz racji
- 0 2
-
2019-08-06 07:59
Opinia wyróżniona
To jest zintegrowany bilet? (10)
tak to ja mam skycash. 90 mln za kopię skycash? Co za bzdura. I jak zwykle Unia płaci, bo Unia nie wie, że to bubel. I wyjdzie jak zawsze.
- 287 8
-
2019-08-06 08:26
Absurd wszyscy to wiedza ale i tak zarobią swoi
- 28 2
-
2019-08-06 10:03
Jak Unia za coś płaci to zawsze koszt inwestycji rośnie wielokrotnie. Wymyślają jakieś głupoty typu odbijania karty na wejściu i wyjściu żeby wyciągnąć ile się tylko da.
- 21 0
-
2019-08-06 10:32
Jak unia dopłaca, to znaczy, (3)
ze zarobią Niemcy lub firmy do nich należące.
- 21 7
-
2019-08-06 11:50
I po co kłamiesz? (1)
Za realizację projektu odpowiada spółka InnoBaltica, będąca podmiotem należącym do Województwa Pomorskiego, Gdańska i Gdyni, a także do trzech uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
- 9 3
-
2019-08-07 17:25
I co?
Spółka innobaltica będzie produkować ten sprzęt czy raczej zleci produkcję zewnętrznej firmie?
- 0 0
-
2019-08-06 13:41
teoria spiskowa pierwsza klasa :D
uważaj na chemtrailsy i fluor w wodzie!
- 5 2
-
2019-08-06 10:45
Będzie działać tak jak mevo
Wspomnicie moje słowa..
- 22 0
-
2019-08-06 13:25
No chyba jednak nie
Bo płacisz po a nie przed, nie musisz nic kupować (a to w gąszczu taryf i ulg jest zniechęcające), a do tego operatorzy mają pełną informację zwrotną o popycie co pozwoli sensowniej planować podaż (czyli lepsza oferta przy tych samych zasobach) a to już realne i spore korzyści dzięki którym wydatek szybko się spłaci.
- 2 8
-
2019-08-06 13:43
Nie płaci unia tylko Ty - podatnik - Unia jest pośrednikiem
- 13 0
-
2019-08-06 17:53
unia wie
osobiście korespondowałem na dokladnie ten temat z ludźmi unii, odpowiedzialnymi za przyznanie tych pieniędzy na ten skandal
"nie jestem jednak stroną", czyli odpierdulże się człowieku.
korespondencję zachowałem, jak by jakiś Zorro był zinteresowany- 3 0
-
2019-08-06 07:59
Coś mi tu pachnie singapurem, gdzie...
wszystko i wszyscy są pod kontrolą. Będą lokalizować użytkowników np. czy byłeś w kościele czy na manifestacji lgbt czy też na schadzce...
I jak tu być wolnym człowiekiem...- 23 1
-
2019-08-06 08:00
(1)
Zamiast tworzyć coś od zera wystarczy kupić istniejący w Polsce lub na świecie jeden z systemów biletów komunikacji miejskiej. Pewnie wyjdzie i taniej i łatwiej się wdroży coś już działąjacego.
- 28 2
-
2019-08-06 08:11
Ale wtedy nie będzie można zarobić.
- 5 0
-
2019-08-06 08:01
Gdyby to był wspólny bilet... (1)
90 mln za system informacji? Trochę dużo.
- 20 1
-
2019-08-06 09:51
106,5 mln
90 mln to nam UE zwraca.
- 3 0
-
2019-08-06 08:05
Po co bilety kupowac jak na gapca mozna jeździć. ;)))
- 3 7
-
2019-08-06 08:07
a znajomi królika
juz zacierają łapki...chciałem powiedziec ratki ..albo skoki
- 13 0
-
2019-08-06 08:08
System dla przewoźników - nie dla pasażerów
I to nie jest żaden wspólny ani zintegrowany bilet... Wspólnej taryfy chyba się już nigdy nie doczekamy
- 32 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.