• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

91 mln za odcinek kolejowego objazdu na Kaszuby

Michał Brancewicz
11 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bajpas będzie zaczynał się w tym miejscu. Jego budowa sprawi, że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą mogły kursować z Gdańska na Kaszuby także podczas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201. Bajpas będzie zaczynał się w tym miejscu. Jego budowa sprawi, że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą mogły kursować z Gdańska na Kaszuby także podczas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.

Pięć miesięcy zajęło PKP PLK wyłonienie wykonawcy tzw. bajpasu kartuskiego - czyli kolejowego objazdu na Kaszuby. Modernizacja 16-kilometrowego, jednotorowego odcinka potrwa do listopada 2022 roku i kosztować będzie 91,5 mln zł netto. W tym samym czasie PKM zrealizuje swoją część prac na odcinku o długości ok. 1,5 km.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. Modernizację ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK.
  2. odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, za co odpowiada PKM.

Wierzysz, że zapowiadane inwestycje zostaną zrealizowane na czas?

Pod koniec października Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała ofertę firmy Torhamer z Gdyni, która za zaprojektowanie i budowę tego odcinka zainkasuje 43,25 mln zł. Prace potrwają do jesieni 2022 r.

Pięć miesięcy po otwarciu ofert wykonawcę wybrały w końcu Polskie Linie Kolejowe. W lipcu pisaliśmy, że wszystkie propozycje okazały się zbyt drogie, bowiem najniższa opiewała na 137,7 mln zł, a kolejarze zamierzali przeznaczyć na ten cel 123 mln zł (zakres podstawowy bez opcji).

Jednak w przetargu zorganizowana została dodatkowa aukcja. W sierpniu PLK poinformowała, że za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum Rajbud i Torhamer, nie podano jednak jej wysokości. Teraz już wiadomo, że obie firmy zaoferowały swoje usługi za kwotę 91,5 mln zł netto.

Poza modernizacją samego torowiska remont przejdą również perony w Gdańsku-Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim. W Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, co umożliwi sprawne mijanie się pociągów na trasie.

- W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku-Kokoszkach. Umożliwi to utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu pozostanie na podobnym poziomie co obecnie - zapowiada Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Na zmodernizowanym odcinku pociągi będą mogły jechać z prędkością do 80 km/h.

Prace projektowe i budowlane potrwają do listopada 2022 r.

Bajpas kartuski musi być gotowy, zanim PLK rozpocznie na dobre modernizację linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia. Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor ma potrwać do 2025 r.

Z kolei PKM zamierza rozpocząć elektryfikację swojej linii równolegle z budową bajpasu. By pociągi elektryczne mogły zacząć kursować między Wrzeszczem i Osową już w 2023 r., kolejarze z Warszawy muszą w pierwszej kolejności zmodernizować odcinek Rębiechowo - Osowa na linii 201.

Opinie (94) 5 zablokowanych

  • Czyli kasa zostanie w rodzinie (1)

    Całość wygrali Chamerscy tatuś - rajbud synek - torhamer

    • 10 3

    • Zadrościsz?

      Mogłeś złożyć lepszą ofertę.

      • 2 0

  • To może odbudować linie Pszczółki Kościerzyna? (2)

    To byłaby alternatywa gdy zamkną odcinek z Gdyni do Kościerzyny

    • 4 2

    • (1)

      Nie tak dawno rozebrali. W 2008 roku rozebrano fragment między Kościerzyną a Skarszewami, natomiast w 2009 zdemontowano tory między Skarszewami i Pszczółkami. Z resztą, tam w miejscu torów już jest droga rowerowa.

      • 6 0

      • Nie ma już wiaduktu nad DK91 ani żadnego przepustu pod autostradą, a szkoda bo ta linia kolejowa bylaby doskonała w obencych czasach.

        • 5 0

  • Kompletnie niepotrzebnie

    Niepotrzebna inwestycja. Co innego jakby to byl element przyszłego metra.
    Tak to pieniądze w błoto.
    Podobnie jak w Gdyni PKM jest bardzo słabo zagospodarowane.
    Tu też mało kto będzie tym jeździć.

    • 1 10

  • opinia

    powinna zostac odbudowana linia z pszczołek na skarszewy i koscierzyne za komuny była to linia o znaczeniu strategicznym ale została zniszczona mysle ze przywrocenie lini miało by ogromny wpływ na miasto skarszewy stolice wojewodztwa pomorskiego !1 rzeczpospolitej.powstały by nowe zakłady pracy i nowe osiedla samorzadowcy ze skarszew do roboty linia ma byc odbudowana dziura pod autostrada jest gotowa dworzec w pszczółkach remontuja zapchlony Sobowidz tez by odzył. do roboty.

    • 8 3

  • Karczemki

    czy powstanie przystanek karczemki?

    • 3 0

  • "objazd na Kaszuby" (1)

    czyli dokąd ? do Pucka, Wejherowa, Kartuz, Kościerzyny, Bytowa, czy na półwysep helski?
    mało precyzyjny ten tytuł, delikatnie rzecz opisując.

    • 3 0

    • Prawdę mówiąc to objazd z Kaszub na Kaszuby.

      • 2 0

  • Za to odcinają połączenia na południu Pomorza. (2)

    "Dziś o 19.40 odjechał ostatni pociąg ze Szlachty od jutra zawieszenie ruchu pasażerskiego, według zapowiedzi do czasu powrotu uczniów do szkół.
    Koniec pociągów na trasach Laskowice Pomorskie - Czersk., Czersk - Wierzchucin, Czersk - Śliwice.

    • 1 1

    • (1)

      Nie z winy województwa Pomorskiego, tamte połączenia uruchamiało Kujawsko-Pomorskie

      • 1 2

      • z winy

        bo Pomorskie nie chciało sie dołożyć do kontynuacji.
        A robotnika to się chce mieć!
        To będzie dojeżdżął paseratti i T4, to na "suvy" już miejsca na drogach zabraknie.

        Jedna z większych paranoi usamorządowienia komunikacji, skutkująca wieloletnim brakiem bezpośrednich połączeń do Elbląga i przesiadkami w Malborku.

        • 3 0

  • Gdańsk (częściowo) i Gdynia w całości to tez Kaszuby

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane