• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

99 lat temu zaczęto budowę Portu Gdynia

neo
29 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.

29 maja 1921 rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. To były czasy, gdy procedury nie wstrzymywały prac. Budowa wręcz wyprzedziła regulacje prawne, bo Sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni niemal cztery miesiące później - 23 września 1921 r.



Byłe(a)ś kiedyś w Porcie Gdynia?

W 1920 roku Polska na mocy traktatu wersalskiego otrzymała sto czterdzieści kilometrów wybrzeża. Na całej długości polskiego wybrzeża trudno było znaleźć miejsce, które gwarantowałoby realny - gospodarczo i militarnie - dostęp do morza. Na linii nabrzeża znajdowało się jedynie kilka przystani morskich. Ówczesna blokada polskiego handlu i żeglugi, jaką wprowadziło Wolne Miasto Gdańsk, było jasnym znakiem dla władz naszego kraju, że budowa polskiego, niezależnego portu jest nie tylko potrzebą, ale i koniecznością.

Port Gdynia 16 km od portu Wolnego Miasta Gdańsk



- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom - powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni.
- Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku - pisał w sprawozdaniu inżynier Tadeusz Wenda, który został wydelegowany na Pomorze, by znaleźć najlepsze miejsce na przyszły polski port.
Wenda argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.

Początkowo była to budowa drewnianego pirsu o długości 550 metrów dla Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Kierownikiem budowy wstępnej inwestycji portowej został inż. Jan Śmidowicz, kierownik Oddziału Budowlanego Towarzystwa Robót Inżynierskich.

W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty, jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób w 1939 roku i niemal ćwierć miliona obecnie.

Port Gdynia dziś



  • Tak dziś wygląda Port Gdynia.
Tak powstał Port Gdynia, a na jego bazie nowoczesne miasto portowe Gdynia. Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości.

Obecnie Port Gdynia to nowoczesny port morski na południowym Bałtyku, nieustannie rozwijający się. Jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi. Teraz w planach jest kolejna śmiała wizja: budowa portu zewnętrznego.
neo

Miejsca

Opinie (102) 9 zablokowanych

  • Dzisiaj nie byłoby szans na taką inwestycję (4)

    Ekolodzy by oprotestowali, a Unia Europejska nałożyłaby kary!

    • 43 4

    • Po co port w Gdyni skoro jest w Hamburgu?

      Po co port w Gdyni skoro jest w Hamburgu? - tak pewnie teraz głosiłaby opozycja.

      • 15 4

    • Gdyby natura chciała, żeby tam był port, to by był.

      Gdyby natura chciała, żeby tam był port, to by był. - jak mawiała klasyczka.

      • 14 1

    • raczej unia europejska dałaby grube miliardy tak jak daje teraz na inwestycje

      • 1 1

    • jeden gość z Warsiary, by mówił, że

      Polska nie potrzebuje portu w Gdyni, bo obok Niemcy mają w Gdańsku i lepiej pieniądze przeznaczyć na pielęgniarki.

      • 1 0

  • Gdynia to wspaniałe miasto. (6)

    Brakuje jej tylko włodarza na miarę Franciszki Cegielskiej.

    • 24 12

    • (4)

      To strzał kulą w płot.... i kończę temat bo o zmarłych mówi się dobrze albo nic......

      • 7 4

      • (2)

        Z tego co mi wiadomo, Gdynia za Cegielskiej rozwijała się dużo lepiej i szybciej niż Gdańsk. Jak jest obecnie, nie warto wspominać.

        • 7 4

        • To wszystko przez centralizacje na każdym szczeblu

          przykład idzie z góry partii rządzącej. Cegielska pogrzebała możliwość częściowego samorządu województwa, bo gdyby Gdynia miała tak jak Bydgoszcz/Toruń, czy ZG/Gorzów - "Gdańsk-Gdynię" to inaczej wszystko by wyglądało ?

          • 1 2

        • tak jak później Gdańsk

          ta sama metoda i również, skutki.
          Tylko skal w Gdyni znacznie mniejsza...

          • 0 0

      • Zgadza się... zmarła płynęła tylko na fali entuzjazmu społeczeństwa wyrwanego z komunistycznego marazmu.

        • 9 1

    • Tylko nie Cegielska

      Pan Szczurek kontynuuje politykę pani Cegielskiej.Do dzisiaj znane są przekręty pani Cegielskiej ale o tym się już nie powinno mówić..Niech spoczywa w pokoju a w niebie niech się trzyma z daleka od rządzenia miastami.

      • 1 0

  • Gdynia...równia pochyła ;-

    • 12 11

  • Wielkim wysiłkiem finansowym i logistycznym 29 maja 1921 rozpoczęto budowę Portu Gdynia. (1)

    A nie lepiej było te środki przeznaczyć na służbę zdrowia?

    • 10 19

    • Albo

      Na ścieżki rowerowe. Ludzie by chociaż ekologicznie żyli. Po drodze szczawiu by sobie zjedli. Szczaw jest bardzo ekologiczny i zdrowy.

      • 8 2

  • Wczoraj jechalem do Żukowa (1)

    W 1994r rozbił się tam autobus, do dzisiaj droga wygląda tak samo to juz 26 lat. IIRP istniała 21lat. Tyle dała wam UE, widać skok cywilizacyjny na każdym kroku

    • 16 6

    • Masz słaby wzrok, skoro wg Ciebie ta droga wygląda tak, jak 26 lat temu.

      • 0 0

  • 29 maja 1921 rozpoczęto budowę Portu Gdynia.

    A niedługo po tym zaczęły się konsultacje w sprawie remontu ulicy Starowiejskiej.

    • 10 2

  • Historia rodzinna (1)

    Moi pradziadkowie po powstaniu wielkopolskim, gdzie współpracowali z Korfantym, przyjechali - jak wielu wtedy - budować port. Pradziadek zmarł na pylicę, dziadek był stolarzem; spoczywają na cm. witomińskim. Pomagał im koń, a był jak członek rodziny; wchodził po schodach po jedzenie. Historia prawdziwa. Cześć Pamięci Im i wszystkim który port budowali!

    • 41 1

    • Nie pomyliłeś powstań? Bo Korfanty to Powstania Śląskie - a nie Wielkopolska.

      • 0 0

  • Niemożliwe...

    ... tak po prostu zbudowali? Bez decyzji środowiskowej, uzgodnień, wytycznych, certyfikatów, deklaracji, zaświadczeń, wyciągów, potwierdzeń, opinii, ....? Powinni ich wszystkich pozamykać! Przecież bez tego wszystkiego na pewno byli w zmowie i dokładnie zaplanowali swoją przestępczą działalność.... przecież na pewno nie chcieli zbudować miasta i portu.

    • 29 1

  • Mój tata też pracował przy budowie miasta i portu - dojeżdżał do pracy rowerem około 70 km...

    • 20 0

  • Chichot historii - Gdynia dzięki Wersalowi (5)

    Ze względu na uwarunkowania terenowe i bliskość ujścia Wisły - Gdańsk jest najlepszą lokalizacją na założenie portu w tym regionie. To było już powszechnie wiadome w średniowieczu. Gdynia ze względu na liczne wzgórza, linię kolejową zbudowaną w XIX wieku która ograniczała teren pod zabudowę do wąskiego pasa między torami a morzem na miasto a tym bardziej miasto ćwierćmilionowe się nie nadawała. Oderwany od europejskich realiów Woodrow Wilson wraz z francuskimi ziomkami, bo Włosi i Anglicy nie byli tacy chętni by osłabiać Niemcy kosztem Polski podarowali nam "korytarz" i bombę z podpalonym lontem w postaci WMG. Wolne Miasta miały sens, ale w średniowieczu kiedy nie było wykształconej tożsamości narodowej. W XX wieku to było dzieło szaleńca. W odpowiedzi na port Gdański, Polacy wzięli się za budowę portu i tym samym miasta Gdynia. Które do dzisiaj cierpi przez linię kolejową i przejazdy w mieście, daleko oddalone od centrum dzielnice (Chwarzno, Dąbrowa) i które porzuciło wizję "miasta portowego" kosztem wizji miasta deweloperów.

    • 12 13

    • Jak miasto do dzisiaj cierpi przez przejazdy to niech w końcu

      weźmie się do roboty! Widzę flagi z okazji 30 lat samorządu. Co z przejazdami zrobiła Gdynia w ciągu tych 30 lat (1,5x dwudziestolecie)? Przebiła przejazd na Wzgórzu i przerzuciła kładkę w Redłowie. Dużo czy mało?

      • 7 0

    • Wejherowo buduje drugi tunel

      Rumia buduje tunel w Janowie!

      A tymczasem w Gdyni? Park(ing) buduje się przed magistratem i hoduje zarwane jezdnie ulic...

      • 4 1

    • A uwatunkowania geopolityczne ?

      Zdziwionyniz chcielismy swojego portu ?

      W wolnej Polsce ?

      Powiem ci tak .

      Gdzie jest polska flota ?

      Mielismy taka wyobraz sobie .

      Dla przykladu PLO .

      Rozwiaze ci ten problem .

      Polskie Linie Oceaniczne .

      Nawet fodam Ci - 180 statkow oceanicznych i regularne linie zeglugowe .

      Na calym morskim swiecie .

      Co z tego zostalo tak jak i z pzm . pzb. dalmoru ?

      Rozkradziono i zniszczono .

      Dzieki politykom .

      Panstwo z dostepem do morza bez floty ..

      • 2 0

    • Bzdury

      Jeśli dla ciebie Chwarzno czy Dąbrowa są daleko od centrum to chyba nigdy nie byłeś w Warszawie, nie wspominając innych dużych miast.

      • 0 0

    • Może nie zauważyłeś, ale Gdańsk też jest "przecięty" linią kolejową, podobnie jak tysiące innych miast. Zresztą Gdynia rozbudowywała się poza linią kolejową już w dwudziestoleciu międzywojennym - więc to wcale miasta nie ograniczało.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane