• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

99 lat temu zaczęto budowę Portu Gdynia

neo
29 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.

29 maja 1921 rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. To były czasy, gdy procedury nie wstrzymywały prac. Budowa wręcz wyprzedziła regulacje prawne, bo Sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni niemal cztery miesiące później - 23 września 1921 r.



Byłe(a)ś kiedyś w Porcie Gdynia?

W 1920 roku Polska na mocy traktatu wersalskiego otrzymała sto czterdzieści kilometrów wybrzeża. Na całej długości polskiego wybrzeża trudno było znaleźć miejsce, które gwarantowałoby realny - gospodarczo i militarnie - dostęp do morza. Na linii nabrzeża znajdowało się jedynie kilka przystani morskich. Ówczesna blokada polskiego handlu i żeglugi, jaką wprowadziło Wolne Miasto Gdańsk, było jasnym znakiem dla władz naszego kraju, że budowa polskiego, niezależnego portu jest nie tylko potrzebą, ale i koniecznością.

Port Gdynia 16 km od portu Wolnego Miasta Gdańsk



- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom - powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni.
- Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku - pisał w sprawozdaniu inżynier Tadeusz Wenda, który został wydelegowany na Pomorze, by znaleźć najlepsze miejsce na przyszły polski port.
Wenda argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.

Początkowo była to budowa drewnianego pirsu o długości 550 metrów dla Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Kierownikiem budowy wstępnej inwestycji portowej został inż. Jan Śmidowicz, kierownik Oddziału Budowlanego Towarzystwa Robót Inżynierskich.

W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty, jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób w 1939 roku i niemal ćwierć miliona obecnie.

Port Gdynia dziś



  • Tak dziś wygląda Port Gdynia.
Tak powstał Port Gdynia, a na jego bazie nowoczesne miasto portowe Gdynia. Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości.

Obecnie Port Gdynia to nowoczesny port morski na południowym Bałtyku, nieustannie rozwijający się. Jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi. Teraz w planach jest kolejna śmiała wizja: budowa portu zewnętrznego.
neo

Miejsca

Opinie (102) 9 zablokowanych

  • Dar Pomorza i Błyskawica w Porcie Gdynia

    Niewiele osób wie że nabrzeże Pomorskie przy którym cumuje Błyskawica, Dar Pomorza, Dar Młodzieży to Port Gdynia, który wyremontował to nabrzeże za 23 mln dla turystów, mieszkańców dla miasta gdyni.

    • 8 0

  • Kwiatkowski w grobie się przewraca, port jest w całości wydzierżawiony, ludzi którzy tam pracują trajtują jak zło konieczne, kiedyś był Morski Port Handlowy Gdynia, a teraz tylko nazwa została.

    • 7 0

  • 99 lat temu rozpoczęto budowę portu.. (4)

    A 22 lata temu kiedy kadencje objął pan Szczurek zaczął się koniec portu i jego niszczenie.To najwieksza tragedia polskich portów,brak kompetencji urzędnika i wiedzy na temat znaczenia portu dla Polski i nawet mieszkańców Gdyni.Wystarczy popatrzeć na europejskie porty i okalające miasta jak się rozwinęły.A port w Gdyni jest do dzisiaj najmądrzej zbudowanym portem jak nie w Europie to na pewno na Bałtyku.Za zaniedbanie takiej inwestycji i zabieranie keji i oddawanie ich deweloperom powinna być kara dożywotniego więzienia.

    • 12 1

    • Myslisz .? (1)

      To rola Panstwa aby utrzymac przy zyciu port .

      To nasza narodowa zyla zlota .

      • 0 1

      • państwa?

        a tu przycjodzi "żuczek" z miasta i zawodzi "nie da się, nie opłaca się, węgiel sypie, świerdzi!" - to przecież on wie, bo w tym siedzi... No i co robią ministry?

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        "We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia"

        "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie. Gdyby plany radnych zostały uwzględnione, Basen II gdyńskiego portu, otoczony z trzech stron miejskimi terenami przy nabrzeżach: Angielskim, Przydokowym, Rybnym, Zachodnim i Śląskim, stałby się praktycznie akwenem miejskim, na którym działalność portowa byłaby mocno utrudniona. "

        • 1 0

    • (1)

      Miasto nie zarządza portem. Więc pretensje kieruj do samego portu, a nie do władz miasta.

      • 0 1

      • nie zarządza?

        Ale przez lata zarządzało.
        Nie trzeba zarządzać aby mieć wpływ i szkodzić.

        • 0 0

  • Największy port Bałtyku

    Niszczeje a pan Szczurek kombinuje jak wyrwać keje i oddać je deweloperom.22 lata krótkowzrocznej polityki urzędników miasta doprowadziła do zniszczenia wielkiego portu.Nawet taki łapówkarz jak Adamowicz,rozwijał port w Gdańsku.Pan Szczurek nie ma pojęcia jakie korzyści dla Gdyni przynosiłyby port a nie ohydna karuzela na skwerze.

    • 9 3

  • Smutna rocznica (2)

    Zniszczony port przez szkodników z urzędu miasta.Brak wizji,brak pomysłów i inwestowania w port.Przedwojenna Polska i jej wielka inwestycja port Gdynia została zniszczona.Chyba wszyscy wiemy kto się do tego przyczynił,piesek na smyczy deweloperów,pan SZ.

    • 8 3

    • Piszesz o np ? (1)

      Tskim jednym co zbieral cegielki na ratowani Stoczni Gdanskiej

      Lub o tych co prywatyzowali kolejne stocznie porty fabryki przedsiebiorstwa ?

      Panstwo nie chcialo zarabiac na tych firmach ?

      To mamy jak mamy .

      Na wlasne zadanie.

      Pamietam statki w gdynskim porcie stojace przy nabrzezach po 2 burta w burte .

      Czas oczekiwania na wejscie z redy do portu na kotwicy po 7 dni bo nie bylo miejsca w porcie .

      A teraz pustka .

      Prezydent miasta buduje Marine i hotele .

      A co ma z tym terenem zrobic jak taka jest polityka Panstwa ?

      Puste zostawic ?

      Politykow ktorzy zyja z dotacji budzetowych dla parti ?

      Kuzwa.

      Niech partie utrzymuja sie za swoje nie budzetowa kase .

      Ale kto z nich odbijal karte zegarowa na bramie firmy?

      Lub podpisywal o swicie liste obecnosci ?

      Nie wiedza co to.

      To nie Ssmorzad jest winny.

      Poliytycy .!!!!!!!!!

      • 2 0

      • a samorząd to kto?

        poza tym, dlugie lata ich (samorządu) ludzie byli we władzach portu i zapisali się tam jak najgorzej. Nie jest to jedyna przyczyna zasoju ale samorząd ma w tym poczesne acz mało chlubne miejsce.

        • 1 0

  • Wreszcie powinny powrócić czasy, gdy głupie procedury nie wstrzymywały prac.

    • 1 0

  • Nie piwtarzajcie bzdur, że Gdynia była malutką wioską rybacką!!!

    to nie była wioska rybacka
    - Ani to była wioska, ani rybacka - tłumaczył prof. Tadeusz Stegner. - Gdynia miała po I wojnie światowej prawie 1000 mieszkańców, więc wcale nie była mała. Część ludności zajmowała się rolnictwem, a część żyłą z turystyki, która się już wtedy tam pojawiła.10 lut 2016

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane