- 1 Jechał tunelem pod Martwą Wisłą 299 km/h (466 opinii)
- 2 Nie masz potwierdzenia nadania? Masz problem (35 opinii)
- 3 Nowy pomysł na budynek z Aioli (118 opinii)
- 4 Młode Miasto. Mieszkania lex deweloper (90 opinii)
- 5 73-latek zaatakował nożem policjantów (70 opinii)
- 6 Gdynia sprzedaje tereny przy rezerwacie (162 opinie)
AWFiS chce sprzedać boisko na osiedle
Czy znaczna część kampusu AWFiS w Oliwie wkrótce zamieni się w osiedle mieszkaniowe oraz budynki usługowo-biurowe? Władze uczelni biorą pod uwagę sprzedaż nawet jednego z boisk, a projekt planu zagospodarowania dopuszcza zabudowę do 40 metrów wysokości wzdłuż al. Grunwaldzkiej.
O tym, że Akademia Wychowywania Fizycznego i Sportu chce się wyzbyć znacznej części swoich terenów w Oliwie wiadomo już od dłuższego czasu. Dotychczas jednak na sprzedaż wystawiano grunty, będące nieużytkami lub takie, które są niepowiązane z działalnością dydaktyczną uczelni.
Czytaj też: AWFiS chce sprzedać swoje grunty deweloperom
Teraz urbaniści na wniosek uczelni przystąpili do tworzenia szczegółowych zapisów nowego miejscowego planu zagospodarowania, którego wstępny projekt przedstawiono na ostatnim posiedzeniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.
- Celem planu jest realizacja wniosku rektora AWFiS o umożliwienie realizacji zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Rektor chce przeznaczyć ten teren [oznaczony na niebiesko - dop. red.] na sprzedaż. Ponadto celem planu jest realizacja celu publicznego - uwzględnienie w planie dwóch łączników drogowych między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego [tzw. ul. Nowa Opacka oraz Nowa Górskiego - dop. red.] - mówi Tomasz Sojak, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska dla terenów AWFiS w Oliwie.
Między przystąpieniem do planu w 2014 r., a obecnym etapem prac nad jego projektem, AWFiS zbyło jedną z działek. Chodzi o teren w rejonie stacji benzynowej przy al. Grunwaldzkiej .
Nabywcą została spółka Energy Invest Holding, która zapłaciła za ten teren uczelni 6 mln 150 tys. zł. W momencie dokonywania transakcji grunt ten był przeznaczony pod funkcję "obiektów szkolnictwa wyższego".
Mimo nabycia działki z takimi zapisami obowiązującego planu zagospodarowania, nowy właściciel zgłosił koncepcję zmiany funkcji na zabudowę mieszkaniowo-usługową.
- Nowy właściciel terenu przedstawił koncepcję architektoniczną z wnioskiem o realizację 18 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Wzdłuż alei miałyby powstać budynki usługowe, a z tyłu mieszkania [wysokość zabudowy miała być stopniowana - 26, 32 i 55 metrów]. Wniosek ten nie został w pełni zrealizowany, dopuszczając realizację ok. 13 tys. m kw. powierzchni użytkowej [oraz inne parametry wysokościowe - dop. red.] - informuje Sojak.
Bliżej nieznana spółka Energy Invest Holding powiązana jest z innymi przedsiębiorstwami, powoływanymi do realizacji pojedynczych projektów. Najnowszym z nich jest luksusowa Rezydencja Mokotowska w Warszawie.
Funkcja mieszkaniowo-usługowa ma być dopuszczona jednak nie tylko na działce Energy Invest Holding, ale również wzdłuż al. Grunwaldzkiej (tylko usługi; w znacznej mierze podtrzymanie tej formy zagosp. z istniejącego planu) oraz nawet na jednym z boisk AWFiS .
Na większości terenów ustala się maksymalną wysokość do 26 metrów (z wyjątkiem obniżenia do 16 metrów bliżej projektowanej ul. Nowej Górskiego), a wzdłuż al. Grunwaldzkiej nawet do 40 metrów, przy czym taka wysokość ze względu na inne zapisy planu osiągnięta mogłaby być w formie punktowców.
Zapisy planu mają nawiązywać wysokością do niedawno przygotowanego dokumentu na sąsiedniej działce zakupionej przez dewelopera Inpro od Telewizji Polskiej.
Ale czy taka daleko posunięta zmiana funkcji z oświatowej na budynki mieszkalne, biurowe i usługowe nie ograniczy działalności AWFiS? Czy nie zabraknie uczelni terenów niezabudowanych, które można przekształcić pod boiska?
- AWFiS ma wystarczającą liczbę boisk, niezbędnych do realizacji zajęć dydaktycznych, a także organizacji wydarzeń sportowych. Zmiana planu w żaden sposób nie wpłynie na obniżenie jakości kształcenia. Tym bardziej, że w najbliższym czasie są planowane inwestycje modernizacyjne, także na boiskach AWFiS - przekonuje Monika Żmudzka-Brodnicka, rzecznik AWFiS.
Uczelnia tłumaczy, że sprzedaż gruntów jest ściśle powiązana z realizacją programu naprawczego, a zdobyte w ten sposób środki mają być przeznaczone na restrukturyzację uczelni i poprawę stanu technicznego obiektów, w tym na zabezpieczenie przeciwpożarowe, poprawę zaplecza sanitarnego, rozbudowę i modernizację laboratoriów badawczych oraz dostosowanie budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Czytaj też: AWFiS zaprezentowała nową infrastrukturę
- Aktualnie trwa procedura związana z przygotowaniem przetargu na tę nieruchomość - dodaje rzecznik AWFiS.
Pomysł uczelni na ratowanie sytuacji finansowej budzi sporo obaw ze strony Rady Dzielnicy Oliwa.
- Proszę o perspektywiczne myślenie przy podejmowaniu decyzji w zakresie nowego planu zagospodarowania. Sprzedaż centralnej części terenów uczelni może dla dzisiejszego rektora, który naprawia sytuację finansową, jest istotna, ale za kilkanaście lat uczelnia może się upomnieć o nowe tereny. Gdyby w podobny sposób postąpił Uniwersytet Gdański, dzisiaj nie powstałby kampus uniwersytecki - apeluje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Czytaj też: Dlaczego Gdańsk umorzył AWFiS prawie 2 mln zł pożyczki?
Miejsca
Opinie (107) 7 zablokowanych
-
2015-02-05 09:33
(7)
Pięknie. Tereny i obiekty powinny spełniać wyłącznie funkcję edukacyjną. W innym przypadku powinno się je zwrócić miastu. Ale będzie jak w przypadku UG. Dostali za darmo a sprzedadzą za grube pieniążki...
- 187 13
-
2015-02-05 10:31
(2)
Zamknąć ten awf ! Fabryka mięśniaków! Na politechnice studiować albo na uniwersytecie!
- 15 29
-
2015-02-05 10:43
durny pomysł rodem z PO
wyzbyć się tego co najbardziej wartościowe, zeby wyjść z długów ...
możnaby lepiej zarządzać zgłosić się do UE po $$$ na inwestycje , ludzie jakis pomysl!
przecież mnóstwo studentów płaci za studia na AWFie ?! to gdzie są te pieniądze?!- 25 6
-
2015-02-05 10:45
a potem glupoty na forach pisac
- 11 3
-
2015-02-05 12:27
Dostali za darmo a sprzedadzą za grube pieniążki.
Jedyny biznes w Bolandii jaki się opłaca. Nie oni pierwsi
- 20 0
-
2015-02-05 18:51
Jakim prawem ?
Uczelnia państwowa dysponuje prawem do sprzedaży ziemi państwowej ?
To jest majątek narodowy i tyle !- 16 1
-
2015-02-05 20:54
1000% racji, żadna instytucja nie powinna "mieć na własność" nieruchomości.
Nieodpłatne użytkowanie na czas nieokreślony. Łącznie z instytucjami wyznaniowymi. Pisząc o UG miałeś pewnie na myśli dawny Instytut Pedagogiki. Przewał w majestacie prawa.
- 8 0
-
2015-02-06 07:07
Paranoja
A dlaczego nie wybudują domów akademickich dla studentów lub służbowe mieszkania dla sportowców,dla których miasto rozdaje w różnych dzielnicach kosztem innych.Lepiej sprzedać teren złodziejskiemu deweloperowi,który ogłosi upadłość przed oddaniem budynków w użytkowanie,
- 2 2
-
2015-02-05 09:37
(1)
Matoły zamiast burzyć kościoły pod budowę mieszkań to oni zabierają nam boiska, a potem się dziwią, że dzieciaki robią głupoty.
- 93 74
-
2015-02-09 11:48
Najlepszy komentarz jakikolwiek przeczytałem!!!!!
- 0 0
-
2015-02-05 09:37
No bo po co AWF-owi boisko? (5)
Niech się w ogóle zamkną.
Rektor do pośredniaka!- 202 6
-
2015-02-05 12:27
a spróbujcie pójść tam np. na basen
z pieniędzmi, płacić... money.... zahlen.... pagare...
odsyłają od firmy-krzak do firmy-krzak (pływak, fitnesstart, akademos itd),
pasią pośredników i to zajmuje dni raczej niż minuty
więc kasę trzepie Aquapark i Bjutydermy (hotele) a nie AWF
niech by w końcu upadli i zdechli, tylko skorzystamy- 18 2
-
2015-02-05 12:34
Rektor do pośredniaka (1)
ha ha, dobre, ale sie uśmiałem. Pogonić darmozjada, jak nie potrafi zarządzać z rozumem. W kolejkę do pośredniaka!
- 14 1
-
2015-02-05 22:04
Nie, kij ma iść do pierdla. pitolony s*******. Szef uczelni wyższej nie ma prawa tak postępować. To nie jest prywatna uczelnia!
- 3 2
-
2015-02-07 11:41
Na Grunwaldzkiej boisko przy basenie też powinni sprzedać, szkoda tak atrakcyjnego terenu dla studenciaków (1)
Za zarobione pieniądze mogliby wynająć PGE Arenę na zajęcia, z pewnością starczyłoby na lata
- 1 1
-
2015-02-07 17:58
Murawy na PGE szkoda, niech idą na Traugutta, o wiele bliżej
- 0 2
-
2015-02-05 09:38
No nie wiem... (1)
Sąsiedztwo uczelni nie jest wymarzonym miejscem do zamieszkania. Chyba że kupno na wynajem dla studentów, ale przy cenach jakie tam będą to kiepściutki interes.
- 39 5
-
2015-02-07 18:12
Niby dlaczego sąsiedztwo uczelni miałoby wpływ na komfort zamieszkania w tej lokalizacji ?
- 1 0
-
2015-02-05 09:44
(4)
Znowu pazerny deweloper w akcji. Jakiś park zróbcie a nie osiedle.
- 79 19
-
2015-02-05 09:49
Mało przestrzeni na zieleń między blokami? Daleko do TPK? Ludolfino za małe? Może czas po prostu zadbać o to, co jest, bo zas*ane trawniki wołają o pomstę do nieba.
- 16 5
-
2015-02-06 02:02
proszę bardzo (1)
kup i zrób park i nie zaglądaj innym do kieszeni
- 2 2
-
2015-02-06 13:20
przeciez to publiczny teren
i jest wlasnoscia Polakow. dlaczego mam go kupowac zeby po nim chodzic?
- 1 2
-
2015-02-07 18:14
Dlaczego pazerny ? Biznes jest po to aby przynosić zysk, park masz w Oliwie, spaceruj do woli, za darmo...
- 0 0
-
2015-02-05 09:47
AWFiS chce sprzedać boisko na osiedle, na którym obok bloków powstaną Biedronki.
- 65 4
-
2015-02-05 09:53
Boisko na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu nie jest potrzebne (1)
większość studentów ma zwolnienia z zajęć fizycznych
- 139 3
-
2015-02-05 23:02
zamknąć tę uczelnię
po co nam magistrowie od fikołków ?
- 3 3
-
2015-02-05 09:58
A może sprzedać cały AWFiS? (1)
Po co sprzedawać tylko boiska? Czy to ma być akademia sportów wirtualnych?
Jeśli tak to lepiej ją rozwiązać i sprzedać budynki. W świecie wirtualnym lepiej sprawdza się ETI na PG.- 67 4
-
2015-02-06 05:49
to na kij chodza do tej szkoly?
- 2 0
-
2015-02-05 09:58
Jasne
No pewnie, bo po co takiej uczelni boiska??? Liczy się pieniądz. Proponuję jeszcze hale sportowe wydzierżawić na rynek warzywno-owocowy albo targ rybny. A studenci z powodzeniem mogą się rozwijać sportowo na korytarzach... jak dzieci w szkołach jeszcze do niedawna. A potem płacz, że nie ma bazy, że młodzież się nie garnie, że nie ma wyników, że nie ma narybku, że brak medali, że brak kadry. Najprostszy pieniądz to wyprzedać co się ma - jak pijak lub narkoman co wynosi z domu. A co potem? Nie na tym polega umiejętna gospodarka finansami takiej placówki.
- 86 7
-
2015-02-05 10:00
No więc właśnie... (2)
Toć to szok i niedowierzanie. Uczelnia Wyższa, której działalność to sport z resztą jak sama nazwa wskazuje i nie potrzebuje boiska? AWFiS nie potrzebuje boiska? Ludzie! Jeszcze gdyby przekształcili np. na jakąś halę do ćwiczeń ale chcą sprzedać deweloperowi pod zabudowę mieszkalną. To kryminał. Dostali za free a teraz chcą sprzedać. W takim razie miasto niech odzyska co jego.
A tak w ogóle to może być jak mówi Pan Strug. Teraz nie potrzebują i liczy się kasa a za kilka lat będzie płacz, że chcą się rozwijać ale nie ma gdzie budować nowych obiektów więc dawaj do miasta po nowe tereny.- 91 5
-
2015-02-05 10:27
masz racje
masz racje
I własnie w tak sposob sprzedaje sie POLSKE...to chociaz mogli by zrobic jak UG ze maja sporo ziem i je dzierzawia innym, i wtedy przynajmniej owca cala i wilk syty.a Na AWF tereny za free a sprzedaja za nie byle jakies pieniadze "czysta kasa" na reke
Sprzedawanie obiektow AWF to jak strzal w kolano.- 19 2
-
2015-02-12 07:24
czytaj ze zrozumieniem
w artykule wyraznie jest napisane, ze Awf ma wystarczajaco ilosc boisk i czesc pieniedzy chce przeznaczyc na modernizacje istniejacych.
Sam kiedys aktywnie uprawialem sport, ubolewalem, ze mialem do wyboru 3 kartofliska, zalezy jak deszcz popadal. Lepiej 1 porzadne z prawdziwego zdarzenia, niz lezace odlogiem zarosniete 3 inne.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.