• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ambitny budżet Gdyni na 2019 rok

Michał Sielski
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gdynia nie zmienia swoich priorytetów inwestycyjnych. Gdynia nie zmienia swoich priorytetów inwestycyjnych.

1 mld 710 mln zł wpływów i 1 mld 858 mln zł wydatków zakłada projekt budżetu Gdyni na 2019 rok. Miasto będzie spłacać 92 mln zł kredytu i planuje zaciągnąć kolejną długoterminową pożyczkę - nawet na 240 mln zł.



Gdynia chce wydać w 2019 roku o 10 mln zł mniej niż w mijającym 2018 roku. Struktura wydatków jest niemal identyczna jak przed 12 miesiącami. Najwięcej pochłonie transport i łączność (27 proc. wydatków), oświata (25,8 proc.), opieka społeczna (14,2 proc.), gospodarka komunalna i ochrona środowiska (10,8 proc.) oraz administracja publiczna (5,1 proc.).

Zobacz również: Rekordowy budżet Gdańska w 2019 roku.

Ponad połowę dochodów własnych miasta stanowią wpływy z podatku dochodowego jego mieszkańców, które wynoszą 52,8 proc. i mają być o 8 proc. wyższe niż przed rokiem. Przypomnijmy przy tym, że liczba mieszkańców Gdyni sukcesywnie maleje, więc wprost wynika z tego, że pensje gdynian są coraz wyższe.

Zobacz projekt budżetu Gdyni na 2019 rok.

Gdynia planuje zaciągnąć 240 mln zł na pokrycie deficytu, ale jeszcze nie jest pewne, czy będzie wnioskować o pełną kwotę. Chce bowiem nadal inwestować i wykorzystać ok. 148 mln zł dotacji z Unii Europejskiej na wydatki majątkowe oraz 20,5 mln zł na bieżące (połowa przeznaczona zostanie na rozwój szkolnictwa zawodowego).

W budżecie zapisano m.in. 23,5 mln zł na budowę Parku i parkingu centralnego na 270 samochodów, 48,3 mln zł na rewitalizację dzielnic: Witomino-Radiostacja, Oksywie, Chylonia i Kamienna Góra, a także 41 mln zł na budowę szkoły na Wiczlinie oraz 20,8 mln zł na modernizację energetyczną budynków komunalnych oraz budynków użyteczności publicznej.

Gdynia stawia na inwestycje drogowe

Flagowym projektem drogowym w Gdyni w 2019 roku ma być przebudowa ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Flagowym projektem drogowym w Gdyni w 2019 roku ma być przebudowa ul. Chwarznieńskiej na Witominie.
W 2019 roku nie zmieniają się priorytety inwestycyjne Gdyni. Nadal na pierwszym miejscu będą drogi i transport. Gdynia chce wydać na nie ponad 307,5 mln zł, co stanowi 59,2 proc. wszystkich wydatków majątkowych.

Czytaj także: Budżet Sopotu na 2019 rok.

Najwięcej pochłonie zakup nowych autobusów i trolejbusów (124,5 mln zł). 35 mln zł przeznaczono na modernizację dróg powiatowych, na co składa się przede wszystkim przebudowa witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej, która szersza dla kierowców nie będzie, ale pojawi się na niej buspas i droga rowerowa. Do tego dojdzie 8 mln zł na remonty dróg gminnych i 0,5 mln zł na oświetlenie ulic.

33,6 mln zł pochłonie budowa węzła integracyjnego przy przystanku kolei metropolitalnej Gdynia Karwiny, a 19,2 mln zł stworzenie węzła integracyjnego Chylonia.

Projekt budżetu radni przegłosują w ciągu najbliższych tygodni.

Opinie (200) 2 zablokowane

  • kiedy tunel pod pucka?

    • 13 0

  • To skrzyżowanie niczego nie rozwiązuje.

    Wydaje sie pieniądze na nic a raczej zasila kasę projektantów i prywatnych inwestorów.

    • 11 1

  • beznadziejne to skrzyzowanie

    Dawno nie widziałem tak fatalnego skrzyżowania nie wiem kto to projektował ale przepustowość komunikacyjna tego rozwiązania chyba wcale nie byłą brana pod uwagę , jak dla mnie jest to projekt na miarę możliwości naszej władzy czyli porażka.

    • 10 0

  • Inżynier Kwiatkowski i Wenda dalej przewracają się w grobach patrząc na marazm

    co się w tym mieście od.... a czego nie robi :(

    • 14 0

  • Móje podatki wzrosły średnio o 300 %

    • 4 0

  • Wow super ta flagowa inwestycja

    Brawo gdynia. Super ze tyle robicie dla mieszkańców. Płakać się chce tylko

    • 8 0

  • Ciągle braki pomysłów i planów na Gdynia Północ

    A niestety inwestycje na Gdynia Północ po staremu gdzie plany poprawy infrastruktury. Drogi , przejścia dla pieszych szczególnie biorąc drogi dzieci do szkół z miejsc zamieszkania bo jest to na naprawde niskim poziomie niestety .
    SUPER że powstają ścieżki rowerowe ale na tym świat się nie kończy czasem trzeba spojrzeć z perspektywy innej czesci spoleczenstwa niz tylko z perspektywy rowarzystow .A i tak większą ilość rowerzystów ma gdzieś te ścieżki i tak jeździ jak wygodniej .

    • 6 0

  • Panie Prezydencie Szczurek proponuję dodać punkty (1)

    1. Termomodernizację domów i kamienic- dopłaty od miasta, pomoc prawna i techniczna
    2. dopłatę do wymiany pieców węglowych, dzielnice domów jednorodzinnych to sam smog, poranne mgły to nie efekt wilgoci a palenia śmieci
    3. Przyłączenie jak najszybsze do sieci ciepłowniczej dzielnic które nie są w systemie
    4. rewitalizację ulic i chodników w zaniedbanych dzielnicach i poprawę bezpieczeństwa na drodze
    Takie pomysły pomogły by poprawić znacznie życie mieszkańców i byłby efekt na długie lata,
    Pomysł typu park w parku, odmalowanie skrzyżowania czy wymiana nowych autobusów na nowsze nic nie zmieni. Potrzebne są daleko idące pomysły które będą wyprzedzać i ulepszać nasze miasto. Gdynia powinna być wzorem dla innych miast jako młode miasto. Niektóre Pana propozycje uważam za beznadziejne i przyznam się że oddałem głos na Pana tylko dlatego aby Pan z Pisu nie wprowadził nam swojego toku myślenia który uważam za niegodny człowieka XXIw. Panie prezydencie więcej potrzeba pomysłów aby bezpośrednio pomóc ludziom ! Dziękuje

    • 5 2

    • no to masz w zamian myślenie rodem z kadry "spółdzielni mieszkaniowej", żywcem z najczarniejszych czasów komuny.

      Pic i fasada za budżet w 50% z PIT a reszta z dotacji celowych państwa. Zero zabiegów wokół dochodu miasta. No chyba, że kredyt...
      Nie chciał stryjek, to ma kijek...
      Mozesz apelować i prosić do ochrypnięcia...

      • 3 0

  • Przecież to jest jawna kpina

    Flagowym przedsięwzięciem ma być domalowanie pasków rowerowych i buspas, który w praktyce zwiększy korki i wydłuży czas dojazdu? Przecież to chore - jeśli do północnych dzielnic Gdyni nie będą prowadziły dobre drogi, naprawdę nie uda się rozładować korków. Ruch samochodów osobowych "pójdzie" w większości Wielkopolską, która natychmiast utknie (utkną autobusy i jeżdżący nimi ludzie), a dojazd komunikacją publiczną na Chwarzno-Wiczlino nie jest aż tak wybitny, żeby zachęcić do rezygnacji z samochodów. Rowery jak jeździły chodnikami, tak będą nimi jeździły stwarzając tylko zagrożenie na przejściach dla pieszych. Brak PKM-ki jeszcze bardziej pogorszy tę sprawę.
    Gdyńskie drogi to już jest tragedia, a nic nie wskazuje na poprawę. Naprawdę rozumiem wartość płynącą z komunikacji publicznej (często korzystam) i rowerów (korzystam, choć rzadziej), ale bez udrożnienia ruchu samochodów osobowych nie da się usprawnić komunikacji w Gdyni. Można ewentualnie tego ruchu zakazać całkowicie. Ale wówczas będzie jeszcze zabawniej - wyobraźmy sobie te tłumy nabuzowanych rowerzystów, którym wydaje się, że na drogach wszystko wolno i według których przepisy dotyczą wszystkich poza nimi samymi. Będzie jatka :).

    • 9 0

  • Autobusy , trolejbusy i samochody dla miasta i policji

    powinny być brane w leasing , po co je posiadać i brać na siebie utratę wartości . Lasing na 4-5 lat dla osobowych i transporterów a 10 na autobusy i trolejbusy .

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane