• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Andrzej Duch: Nie będzie miasta podziemnego

15 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Troska Krzysztofa Koprowskiego o to, aby przestrzeń gdańskiego śródmieścia była przyjazna dla pieszych, jest godna najwyższego uznania. Oczywiste jest, że podziela ją każdy mieszkaniec naszego grodu. Ale już zwiększenie korków komunikacyjnych na śródmiejskich ulicach zaakceptuje niewielu - pisze dyrektor wydziału architektury, urbanistyki i ochrony zabytków gdańskiego magistratu Andrzej Duch, w polemice do artykułu "Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?".



Przeczytaj artykuł Krzysztofa Koprowskiego krytycznie oceniający przebudowę układu komunikacyjnego śródmieścia Gdańska.

Autorowi znane są zapewne badania, z których wynika, że to korki właśnie są uznawane przez gdańszczan za największą bolączkę miasta. I to w sytuacji, gdy - jak podały niedawno media, także Portal Trojmiasto.pl - z badań sprawności układów komunikacyjnych największych miast Polski wynika, że w Gdańsku są najlepsze warunki poruszania się samochodem (najkrótszy czas przejazdu przez strefę śródmiejską - o średnicy 2 km i przez strefę miejską - o średnicy 5 km).

Jeżeli - w ślad za prof. Wiesławem Gruszkowskim - przyjmiemy, że "droga to urządzenie, które służy do przemieszczania się z miejsca, w którym jesteśmy do miejsca, w którym chcemy być, a ulica to miejsce, w którym chcemy być", to jest oczywiste, że potrzebne są i drogi i ulice. Trzeba tylko wiedzieć które są które. A do tego potrzebna jest właśnie analiza przepustowości - czy ktoś lubi to pojęcie, czy nie. Przepustowość ulicy to pojęcie takie samo jak nośność wiaduktu czy zdolność przesyłowa linii energetycznej. A jej braki przekładają się na korki na ulicach, tak samo jak brak nośności mostu na jego awarię czy brak zdolności przesyłowej linii energetycznej na braki w dostawach prądu.

Jestem pewien, że Krzysztofowi Koprowskiemu znane są analizy, które wskazują, że po zamknięciu pętli obwodnicy śródmieścia Gdańska, to jest zrealizowaniu Nowej Wałowej wraz z przeprawą przez Motławę, ruch na Wałach Jagiellońskich zmniejszy się na tyle, że pozwoli to nie tylko uruchomić przejście w poziomie ulicy, ale także zlikwidować estakadę na węźle Unii Europejskiej. Być może też umożliwi przejście w poziomie w rejonie dworca PKP.

Takie prognozy są możliwe dzięki badaniom natężenia ruchu i symulacjom potoków ruchu w różnych konfiguracjach. Nie można zgodzić się na schematyczne podporządkowanie ruchu samochodowego pieszemu bo "tak zrobiono we Wrocławiu". We Wrocławiu zlikwidowano przejście podziemne w ciągu ul. Świdnickiej przez ul. Kazimierza Wielkiego, zastępując je przejściem w poziomie ulicy, dopiero po rozbudowaniu układu komunikacyjnego i zapewnieniu tras alternatywnych.

Jaki będzie główny wpływ zabudowy Targu Siennego i Rakowego na śródmieście Gdańska?

Trasa W-Z z węzłem Groddecka zawsze będzie drogą doprowadzającą ruch do Śródmieścia, a nie ulicą gwarantującą przyjemne przebywanie w jej obrębie. I to właśnie dzięki temu i sprawnemu rozprowadzeniu ruchu m.in. ulicą 3 Maja, a także w przyszłości od strony wschodniej ul. Nową Wałową, możliwe będzie zmniejszenie ruchu na Wałach Jagiellońskich.

Projektowane Nowe Podwale Grodzkie nie przejmie, jak sugeruje dziennikarz trojmiasto.pl, "znacznej części ruchu z Wałów Jagiellońskich". Podstawową funkcją tej ulicy będzie obsługa nowych obiektów, które powstaną na terenie obu targów [chodzi o obiekty handlowe i biurowe Forum Radunia budowanego przez Multi Development i miasto Gdańsk - dop. red]. Ulica o dwóch pasach ruchu - po jednym w każdą stronę - nie zastąpi nawet w części sześciopasowych Wałów Jagiellońskich.

W odniesieniu do przejść pieszych też nie ma powodu do rozdzierania szat. Projekt przebudowy układu komunikacyjnego nie zakłada likwidacji przejść obecnych. Projekt ten nie zakłada też, jak sugeruje autor, przedłużenia przejścia podziemnego w ciągu Drogi Królewskiej w kierunku Targu Siennego i Rakowego, a jedynie wyjście na plac otwarty w poziomie przejścia podziemnego. To będzie w poziomie dojście do projektowanego przystanku SKM i galerii handlowej. Będzie to plac o dwu poziomach.

Również podziemne przejście dla pieszych pod ulicą Hucisko przy projektowanym Nowym Podwalem Grodzkim będzie alternatywą dla obecnych przejść, których projekt również nie likwiduje.

Mam nadzieję, że te wyjaśnienia uspokoją zarówno autora artykułu, oraz czytelników Portalu Trojmiasto.pl. Obraz miasta podziemnego nam nie grozi.

Andrzej Duch - autor artykułu jest architektem oraz dyrektorem wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk

Miejsca

Opinie (303) 5 zablokowanych

  • Jeden się znalazł, który myśli i przewiduje co przyniesie budowa 'super marketu' w centrum.

    • 2 3

  • a kto to jest krzysztof koprowski?

    • 4 5

  • "droga to urządzenie, które służy do przemieszczania się z miejsca, w którym jesteśmy do miejsca, w którym chcemy być, a ulica to miejsce, w którym chcemy być" - ale bzdury. Takie oto teorie tworzą nasi profesorowie...

    • 6 3

  • A może tak ruch kołowy (4)

    wpuścić pod ziemię... a od wyżynnej do rakowego - górą parczek?

    • 9 0

    • całości ruchu kołowego i tak nie da się w ten sposób puścić (3)

      musi zostać chociażby 1x2 dla obsługi ruchu lokalnego i służb miejskich. Tyle, że ruch lokalny może się odbywać z niewielką prędkością i z małym natężeniem. NAjlepiej jednak poczekać na obwodnicę Śródmieścia i Nową Bulońską . Wtedy zapewne okaże się, że... szerokie Podwale oraz WZ mają nikłe znaczenie.

      • 1 0

      • (2)

        no nie, ale w niektórych miejscach można go tam przenieść; na początek wystarczy puszczenie samochodów dołem (tunelem), a pieszych górą, tak jak w Sopocie przy Domu Zdrojowym. Skrzyżowanie będzie bezkolizyjne, piesi nie będą się musieli wspinać po schodach (więc będą bezpieczniejsi), w dodatku takie miejsce nie przyciąga tylu meneli, co tunel dla pieszych (choć to żadne wytłumaczenie dla likwidacji takich tuneli - powinien być MONITORING). W dodatku takie przejście będzie się w sposób niezauważalny łączyło z chodnikiem, co spowoduje zwrócenie pieszym sporej przestrzeni. Uważam, że to dobry pomysł.

        • 0 1

        • monitoring nie jest panaceum na meneli w tunelu (1)

          ktoś ten monitoring musi obserwować - a to jest najsłabsze ogniwo...wiele razy zawodziło

          • 2 0

          • obserwować jak obserwować

            reagować na zaobserwowane sytuacje

            • 1 0

  • Kiedy przetarg na tunel przy LOT ???

    20 lat nie wystarczy ?

    Ile miasto mogło więcej zarobić na tym geszefcie ?

    • 8 1

  • liczę na kolejne artykuły i opinie na ten temat!!! kolejna sprawa to budowa (4)

    nowej wałowej. ulica tajemnica, nikt nie wie jak będzie wyglądać. może warto zapytać urząd miejski dlaczego nie chwalą się proponowanymi rozwiązaniami.

    • 17 1

    • bo są antymiejskie? (3)

      • 7 0

      • niestety (2)

        Miały być żurawie - poszły na złom. Miała być miejska aleja z tramwajem włączonym do ciągu al. Zwycięstwa - jest GP z tramwajem uciętym na JzK. Do tego jakieś niepotrzebne tunele dla pieszych.

        • 6 0

        • i ekrany

          • 1 0

        • masakra czyli kolejna autostrada miejska

          • 1 0

  • Czy będą rozbierane budynki przy Myśliwskiej, bo urzędnicy źle wydali pozwolenia. Czy deweloper zburzy ostatnie piętra w kilku budynkach, czy załatwi to z urzędem po cichu. Wpłaciliśmy pieniądze i nic nie wiemy w tej sprawie.

    • 4 0

  • Duch...

    Duch jest straszny.

    • 4 3

  • to już urzednicy sami piszą o sobie , nieźle

    • 5 3

  • DUCH (1)

    Ja proponuje zrobić skansen z Gdańska i będzie fajnie
    Na cholerę nam motoryzacja.
    Kupić sobie konika i po sprawie.
    Pawełek i jego świta (tak trzymać)

    • 1 9

    • Tak, Kanclerz Budymił zadba o to, aby (ciemno??)grodzianom żyło się znośnie... Będą wały miejskie i myto na rogatkach, które będą zbierać strażnicy miejscy przy nowo utworzonych bramach. Po 22 obowiązkowo trzeba będzie gasić światło - nieważne, że dziś mamy lampy elektryczne, a nie łuczywa, świece i kaganki, TRADYCJA zobowiązuje. O 22:00 na miasto będą wychodzili strażnicy miejscy, jako jedyni będą mieli prawo się drzeć o tej porze "już dziesiąta na zegarze, gaście światła, gospodarze!".

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane