- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (283 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (135 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe
Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).
Jaka będzie PKM Południe?
To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.
Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.
- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).
Analizowane odcinki PKM Południe:
- Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
- Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
- Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
- Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
- Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.
Miejsca
Opinie (193)
-
2021-10-06 13:21
Opinia wyróżniona
PKM Południe-Pólnoc (10)
Ciekawym rozwiązaniem na pewno byłoby wpięcie projektowanej linii PKM w Gdańsku Głównym w linię kolejową kończącą się w Brzeźnie. Byłoby to z korzyścią dla obydwu linii, nawet co n-ty kurs w kierunku plaży. Nie należy zapominać przy tym o budowie przystanków Stocznia, Nowe Szkoty, przystosowanie przystanku Kolonia, nowy peron w Letnicy z
Ciekawym rozwiązaniem na pewno byłoby wpięcie projektowanej linii PKM w Gdańsku Głównym w linię kolejową kończącą się w Brzeźnie. Byłoby to z korzyścią dla obydwu linii, nawet co n-ty kurs w kierunku plaży. Nie należy zapominać przy tym o budowie przystanków Stocznia, Nowe Szkoty, przystosowanie przystanku Kolonia, nowy peron w Letnicy z autobusowym / tramwajowym węzłem integracyjnym i końcówka Brzeźno - super tak blisko morza. Mieszkańcy dolnego tarasu też by coś zyskali bez szkody dla całego projektu. No i należy przypuszczać, że takie rozwiązanie uwolniłoby choć trochę Brzeźno od paraliżu samochodowego szczególnie latem i w dni wolne. Letnica i Dolny Wrzeszcz zyskałyby dogodne połączenie w południowymi dzielnicami, a połączenie Gd Gł - Brzeźno stałoby się rentowne.
- 100 18
-
2021-10-06 18:23
Wreszcie ktoś rozsądnie napisal
Ale tam w tych brg/drmg zawsze wiedzą lepiej i niestety wizja linii plażowej do Brzezna mało realna
- 4 2
-
2021-10-06 17:30
(3)
Przystanki Stocznia i Nowe Szkoty istnieją, byłaby kwestia ich odnowienia. Natomiast linia kolejowa powinna dochodzić do Nowego Portu, przy czym zapewne byłaby sprawa lokalizacji końcowego przystanku. Mieszkańcy tej dzielnicy zyskaliby szybkie połączenie z centrum Gdańska.
- 7 0
-
2021-10-06 18:24
Nowych Szkotów też już nie ma (2)
Została Kolonia i Brzeźno, peron Stoczni na Młodym Mieście też wymagałby gruntownego remontu
- 2 0
-
2021-10-06 21:16
Przystanek SKM powinien nazywać się Gdańsk Stocznia Gdański Uniwersytet Medyczny (1)
a druga kładka wyprowadzająca pasażerów do miasta powinna powstać przy końcu peronu od strony "północnej" (powinna być zbudowana od strony przystanku Gdańsk Politechnika)
- 0 0
-
2021-10-06 22:49
Który nic nie ma wspólnego z gum
- 1 0
-
2021-10-06 14:45
tjaaa i przedłużyć linie wzdłuż brzegu po plaży (4)
od Nowego Portu/Brzeżno pod clifem aż pod sam sam skwer Kościuszki
...- 3 15
-
2021-10-06 15:01
Zastanow się (3)
Jeśli sądzisz, że pociągi PKM pojadą dalej w kierunku Sopotu i Gdyni po tych danych torach co SKM to się możesz grubo mylić. Obecnie SKM jest operatorem PKM ale tak być wiecznie nie musi. Po drugie liniaPKM południe zapewne będzie obsługiwana innymi składami niż obecna SKM, które nie będą tak pojemne by nadawały się do ruchu Gdańsk-Gdynia. Tak czy siak będziesz przesiadać się w Gdańsku Głównym.
- 3 7
-
2021-10-07 13:08
nie będziesz się przesiadać w żadnym gdańsku głównym, bo pkmka tam nie będzie dojeżdżać :)
- 0 0
-
2021-10-06 22:09
Co za bzdury :) (1)
Cały myk z przedłużeniem linii na Południe polega właśnie na tym, że będzie to przedłużenie. Będą tu jeździć dokładnie te same składy, co na obecnej linii SKM.
- 4 1
-
2021-10-09 18:31
Takie rzeczy nie w tęczowym wolnym mieście Danzig 2
Tu wszystko musi być przekombinowane i wbrew logice
- 0 1
-
2021-10-06 12:51
Opinia wyróżniona
(7)
Ja już mogę doradzić/ odpowiedzieć:
TAK, potrzeba tej linii SKM, by w 20 minut dojechać do Wrzeszcza, w pół godziny do Sopotu.
Tak będę korzystał , podobnie jak 20 tys mieszkańców.
Tak zrezygnuje z korzystania z auta przy codziennych dojazdach do pracy- tylko proszę zróbcie przystanki maks 500metrów od zabudowań.- 170 14
-
2021-10-06 16:30
Szkoda, że władze Gdańska są nieprzychylne tej inwestycji (1)
można odnieść wrażenie, że próbują ją zablokować budową dróg
- 3 6
-
2021-10-06 22:16
A skąd to wrażenie?
- 1 0
-
2021-10-06 14:50
przystanki mogą (i powinny) być jak najbliżej
tylko pociąg powinien jechać w tunelu, pod ulicą
- 6 10
-
2021-10-06 14:46
tjaaa i żeby jeszcze PKM uruchomiło dorożki
- podwożące pasażerów od stacji pod same drzwi domu
- 13 4
-
2021-10-06 13:03
Yhy, szczególnie w Sopocie te 500m od zabudowań! (2)
- 6 11
-
2021-10-06 16:54
trzeba by było zostawić rezerwę 15 lat temu
teraz wszsytko jest już zabudowane
- 4 4
-
2021-10-06 13:45
W Sopocie jakbyś nie zauważył to przystanki są od kilkudziesięciu lat i raczej nikt nic nie będzie nowego budował.
- 21 0
Wszystkie opinie
-
2021-10-06 12:33
(6)
Nie ma takiego stanu jak "najbardziej optymalny". To błąd logiczny. Optymalny to optymalny.
Po drugie na Zakoniczynie jeszcze wczoraj miał być park a ja widze tu PKM :D- 54 4
-
2021-10-06 12:52
"To jezioro damy tutaj...."
tak się teraz zarządza
- 18 1
-
2021-10-06 12:56
(1)
A w czym park przeszkadza linii PKM? I odwrotnie?
- 5 3
-
2021-10-06 13:18
Dzisiaj byłam na konsultacjach, osoby, które tam były mówiły, że jest wyznaczona rezerwa terenowa już na tym etapie, żeby tamtędy coś jeździło. Także skoro zaplanowane było już wcześniej, to nie powinno być problemu, tak zrozumiałam
- 7 1
-
2021-10-06 13:01
Bo wiesz (1)
coś nie powstanie, albo park albo PKMka
- 2 9
-
2021-10-06 13:14
W Oliwie jest i park, i SKM... To samo na Oruni.
- 13 0
-
2021-10-07 11:43
Dla Ciebie
Optymalny może być kompletnie nie optymalny dla sąsiada.
Bez przesady z tym komunalizmem.
Dziękuję i pozdrawiam- 0 0
-
2021-10-06 12:37
Nie pytać - budować! (2)
Myślę, że ta ankieta jest zbędna... Przy takim wzroście liczby mieszkańców Południa Gdańska nowa linia staje się niezbędna.
- 54 8
-
2021-10-06 13:38
Jasne a potem wszyscy będą krzyczeć, że nie było konsultacji.
- 6 1
-
2021-10-06 15:08
kto te nazwy wymyśla czerwony most - pewnie jakiś komuch
- 2 1
-
2021-10-06 12:39
Budowac i tyle . (8)
Miasto zapchane samochodami , brak parkingow a te które są bardzo drogie .
Sukces PKM pokazuje że ludzie chcą korzystać z komunikacji miejskiej . Należy zrobić dogodny rozklad jazdy / takt / zreformować trasy , poznać zapotrzebowania mieszkańców, zapewnić nowoczesny wygodny tabor i tyle .
Po co marnować kasę na bzdurne pytania .- 156 10
-
2021-10-06 12:51
(2)
Budować ale potem puszczać więcej niż 1 wagon na godzinę jak na podstawowej PKM...
- 30 1
-
2021-10-06 13:02
Która (1)
miała zaczynać bieg w Gdańsku Głównym. A wyszło jak wyszło. Gdyby to miała być SKMka to bym się nie martwił o częstotliwość.
- 9 1
-
2021-10-07 10:20
musisz drugi bilet kupić
o to chodziło
- 1 0
-
2021-10-06 12:59
To już pretensje do Marszałka Struka .
W urzędzie Marszałkowskim nikt się nie zna na koleji . I SKM i Przewozy Archiwalne robią co chcą czyli układają rozklad jak im wygodnie .
Wydajemy jako podatnicy miliardy złotych co mamy w zamian ? Każdy kto korzysta z kolei widzi doskonale .
Marszałek nie jeździ koleją, kupiliśmy mu super brykę a plebs niech lezdzi jak piszesz jednym wagonowym ponad 50 letnim składem .- 18 8
-
2021-10-06 13:15
Reminder (2)
Trzeba pamiętać, że takie analizy wskażą dokładnie na co zwrócić szczególną uwagę, żeby zaplanować rozwiązania z wyprzedzeniem.
Co do tego czy należy budować chyba nikt wątpliwości nie ma.- 13 0
-
2021-10-06 13:35
(1)
Ogłosić projekt w mediach i kto jest zainteresowany weźmie udział.
Zapewne ankieterzy to pracownicy UM Gdańsk którym damy znowu zarobić.
Czy nie ma kogoś mądrego kto naukowo zajmuję się problematyką komunikacji miejskiej ?
Wydawajmy racjonalnie nasze pieniądze.- 10 4
-
2021-10-06 16:02
Pewnie można tak zrobić. Jak lubisz wysłuchiwać że ludzie nie mogli przyjść bo nikt im nie powiedział. No dobrze, widzieli ogłoszenia ale mieli w tym czasie Bardzo Ważne Sprawy. No dobrze, nie mieli tylko akurat oglądali Netflixa ale to nie ich wina że nie zostali wysłuchani. To już chyba lepiej zrobić te ankiety dla świętego spokoju.
- 5 1
-
2021-10-06 14:20
Bo zleceniodawca ankiety nie zna realiów. Dla nich te tereny to pustynia. Oby tylko kursy były nie co 30 a co 10-15min i to na już istniejącej linii PKM także
- 8 2
-
2021-10-06 12:40
czas na Gdynię (2)
Gdańsk jeśli chodzi o PKM jest dobrze rozbudowany a kiedy czas na Gdynię? Do dziś 3 perony ?!
Wrażenie jest takie że osoby zajmujące się planowaniem rozwoju PKM mieszkają tylko w Gdańsku...- 27 8
-
2021-10-06 13:22
Bo Gdynia jai zwykle nie ogarnia
tylko dba o PR
- 13 2
-
2021-10-08 08:42
Szczur w kieszeni
A może warto zwrócić uwagę jak prezydent Szczurek z ekipa zna się na inwestycjach? Sam żadnej powaznej inwestycji nie doprowadził do realizacji. Chwarzenska, Basen, Dyoga Różowa, tunel i wiadukt na północ, lotnisko przecież to bardziej niż oczywiste ze oni po prostu nie umieją w inwestycje
- 0 0
-
2021-10-06 12:41
(3)
Szkoda że ankieterzy nie odwiedzą gdyńskiego Obłuża...
- 30 7
-
2021-10-06 12:47
poszalałbym i zapytał nawet mieszkańców i pracowników Oksywia... :)
- 9 3
-
2021-10-06 13:07
albo Kosakowa i Mrzezina :)
- 12 1
-
2021-10-06 18:26
Za daleko z Sopotu mają :d
- 0 1
-
2021-10-06 12:43
Szkoda czasu na ankiety! (1)
Budować jak najszybciej, bo to że odblokowanie południa jest konieczne to oczywista oczywistość ;-)
- 48 3
-
2021-10-06 15:31
tu chodzi o pozorację
masz cierpliwie poczekać jeszcze ze 30 lat. W najbliższych wybory do koryta i liczą na miejsce u cyca.
- 3 1
-
2021-10-06 12:44
Niech pytają i budują. Bo całe Rakoczego, Bulonska, Nowolipie, Schuberta zawalone rano autami. (4)
A mogli by ludzie jeździc PKM a nie blokować dzielnice Piecki-Migowo i Suchanino.
- 46 3
-
2021-10-06 12:52
(3)
I tak będą blokować, ale inni ludzie będą mieli wybór i dojadą szybciej. :)
- 10 1
-
2021-10-06 13:48
wprowadzenie opłaty za wjazd do miasta (2)
- 2 7
-
2021-10-06 14:49
Po kolei. (1)
Jak będzie można dojechać inaczej niż samochodem - jak najbardziej.
- 2 2
-
2021-10-06 21:20
już teraz to jest możliwe
- 1 0
-
2021-10-06 12:45
Oby powstał wariant miejski, tj. wpięcie w linie PKM przy stacji Jasień (1)
- 28 4
-
2021-10-06 14:54
pod warunkiem że tory będą w tunelu pod ulicą
nikt nie chce mieć pociągów pod domem
- 6 7
-
2021-10-06 12:50
Tylko transport szynowy rozwiązaniem na korki. (7)
- 35 3
-
2021-10-06 13:49
to niech w końcu zrobią tramwaj nowa politechniczna
- 3 2
-
2021-10-06 14:55
nie tylko (4)
buspasy są dużo tańsze i wydajniejsze, jeśli są sensownie usytuowane
- 2 3
-
2021-10-06 16:01
Tańsze - tak. (1)
Wydajniejsze - w żaden sposób.
- 6 0
-
2021-10-06 18:52
Przecież PKM-ka w obecny wydaniu
To wydajność zaledwie dwóch przegubowych autobusów na godzinę.
- 0 3
-
2021-10-06 16:27
I nikt ich nie pilnuje. (1)
Policja nawet nie ogarnia pilnowania bupasa przed Dworcem Głównym.
- 0 0
-
2021-10-06 17:09
Pilnowanie przez Policję jest niewykonalne
I jest to zwykłe marnotrawstwo sił i środków. Mamy zdaje się XXI wiek - postawić trochę kamer, zatrudnić ze dwóch niepełnosprawnych z PFRON-u do przeglądania zapisów i jechane - wysyłać mandaty. Nawet niech co piąty cwaniak dostanie mandat, to januszerka się oduczy cwaniakowania.
- 2 0
-
2021-10-06 21:36
Nie mogę się doczekać
kiedy w końcu będę mógł poruszać się tym pociągiem. Marzę o tym, by telepać się godzinami transportem publicznym zamiast podjechać samochodem.
- 2 0
-
2021-10-06 12:51
Opinia wyróżniona
(7)
Ja już mogę doradzić/ odpowiedzieć:
TAK, potrzeba tej linii SKM, by w 20 minut dojechać do Wrzeszcza, w pół godziny do Sopotu.
Tak będę korzystał , podobnie jak 20 tys mieszkańców.
Tak zrezygnuje z korzystania z auta przy codziennych dojazdach do pracy- tylko proszę zróbcie przystanki maks 500metrów od zabudowań.- 170 14
-
2021-10-06 13:03
Yhy, szczególnie w Sopocie te 500m od zabudowań! (2)
- 6 11
-
2021-10-06 13:45
W Sopocie jakbyś nie zauważył to przystanki są od kilkudziesięciu lat i raczej nikt nic nie będzie nowego budował.
- 21 0
-
2021-10-06 16:54
trzeba by było zostawić rezerwę 15 lat temu
teraz wszsytko jest już zabudowane
- 4 4
-
2021-10-06 14:46
tjaaa i żeby jeszcze PKM uruchomiło dorożki
- podwożące pasażerów od stacji pod same drzwi domu
- 13 4
-
2021-10-06 14:50
przystanki mogą (i powinny) być jak najbliżej
tylko pociąg powinien jechać w tunelu, pod ulicą
- 6 10
-
2021-10-06 16:30
Szkoda, że władze Gdańska są nieprzychylne tej inwestycji (1)
można odnieść wrażenie, że próbują ją zablokować budową dróg
- 3 6
-
2021-10-06 22:16
A skąd to wrażenie?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.