• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe

Maciej Korolczuk
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe. Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe.

Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Powstanie PKM Południe odkorkuje południowe dzielnice Gdańska?

W sumie ankieterzy planują przeprowadzić 3 tys. ankiet. Badania ruszyły w środę, 6 października, i potrwają do końca miesiąca. 30 certyfikowanych ankieterów odwiedzi wylosowane gospodarstwa domowe w południowych dzielnicach Gdańska, a także w ościennych gminach (Żukowo, Kolbudy i Pruszcz Gdański).

- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).

Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu. Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu.

Jaka będzie PKM Południe?



To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.

Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.

- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

Analizowane odcinki PKM Południe:

  1. Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  2. Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  3. Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  4. Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  5. Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Miejsca

Opinie (193)

Wszystkie opinie

  • (6)

    Nie ma takiego stanu jak "najbardziej optymalny". To błąd logiczny. Optymalny to optymalny.
    Po drugie na Zakoniczynie jeszcze wczoraj miał być park a ja widze tu PKM :D

    • 54 4

    • "To jezioro damy tutaj...."

      tak się teraz zarządza

      • 18 1

    • (1)

      A w czym park przeszkadza linii PKM? I odwrotnie?

      • 5 3

      • Dzisiaj byłam na konsultacjach, osoby, które tam były mówiły, że jest wyznaczona rezerwa terenowa już na tym etapie, żeby tamtędy coś jeździło. Także skoro zaplanowane było już wcześniej, to nie powinno być problemu, tak zrozumiałam

        • 7 1

    • Bo wiesz (1)

      coś nie powstanie, albo park albo PKMka

      • 2 9

      • W Oliwie jest i park, i SKM... To samo na Oruni.

        • 13 0

    • Dla Ciebie

      Optymalny może być kompletnie nie optymalny dla sąsiada.

      Bez przesady z tym komunalizmem.

      Dziękuję i pozdrawiam

      • 0 0

  • Nie pytać - budować! (2)

    Myślę, że ta ankieta jest zbędna... Przy takim wzroście liczby mieszkańców Południa Gdańska nowa linia staje się niezbędna.

    • 54 8

    • Jasne a potem wszyscy będą krzyczeć, że nie było konsultacji.

      • 6 1

    • kto te nazwy wymyśla czerwony most - pewnie jakiś komuch

      • 2 1

  • Budowac i tyle . (8)

    Miasto zapchane samochodami , brak parkingow a te które są bardzo drogie .
    Sukces PKM pokazuje że ludzie chcą korzystać z komunikacji miejskiej . Należy zrobić dogodny rozklad jazdy / takt / zreformować trasy , poznać zapotrzebowania mieszkańców, zapewnić nowoczesny wygodny tabor i tyle .
    Po co marnować kasę na bzdurne pytania .

    • 156 10

    • (2)

      Budować ale potem puszczać więcej niż 1 wagon na godzinę jak na podstawowej PKM...

      • 30 1

      • Która (1)

        miała zaczynać bieg w Gdańsku Głównym. A wyszło jak wyszło. Gdyby to miała być SKMka to bym się nie martwił o częstotliwość.

        • 9 1

        • musisz drugi bilet kupić

          o to chodziło

          • 1 0

    • To już pretensje do Marszałka Struka .
      W urzędzie Marszałkowskim nikt się nie zna na koleji . I SKM i Przewozy Archiwalne robią co chcą czyli układają rozklad jak im wygodnie .
      Wydajemy jako podatnicy miliardy złotych co mamy w zamian ? Każdy kto korzysta z kolei widzi doskonale .
      Marszałek nie jeździ koleją, kupiliśmy mu super brykę a plebs niech lezdzi jak piszesz jednym wagonowym ponad 50 letnim składem .

      • 18 8

    • Reminder (2)

      Trzeba pamiętać, że takie analizy wskażą dokładnie na co zwrócić szczególną uwagę, żeby zaplanować rozwiązania z wyprzedzeniem.
      Co do tego czy należy budować chyba nikt wątpliwości nie ma.

      • 13 0

      • (1)

        Ogłosić projekt w mediach i kto jest zainteresowany weźmie udział.
        Zapewne ankieterzy to pracownicy UM Gdańsk którym damy znowu zarobić.
        Czy nie ma kogoś mądrego kto naukowo zajmuję się problematyką komunikacji miejskiej ?
        Wydawajmy racjonalnie nasze pieniądze.

        • 10 4

        • Pewnie można tak zrobić. Jak lubisz wysłuchiwać że ludzie nie mogli przyjść bo nikt im nie powiedział. No dobrze, widzieli ogłoszenia ale mieli w tym czasie Bardzo Ważne Sprawy. No dobrze, nie mieli tylko akurat oglądali Netflixa ale to nie ich wina że nie zostali wysłuchani. To już chyba lepiej zrobić te ankiety dla świętego spokoju.

          • 5 1

    • Bo zleceniodawca ankiety nie zna realiów. Dla nich te tereny to pustynia. Oby tylko kursy były nie co 30 a co 10-15min i to na już istniejącej linii PKM także

      • 8 2

  • czas na Gdynię (2)

    Gdańsk jeśli chodzi o PKM jest dobrze rozbudowany a kiedy czas na Gdynię? Do dziś 3 perony ?!
    Wrażenie jest takie że osoby zajmujące się planowaniem rozwoju PKM mieszkają tylko w Gdańsku...

    • 27 8

    • Bo Gdynia jai zwykle nie ogarnia

      tylko dba o PR

      • 13 2

    • Szczur w kieszeni

      A może warto zwrócić uwagę jak prezydent Szczurek z ekipa zna się na inwestycjach? Sam żadnej powaznej inwestycji nie doprowadził do realizacji. Chwarzenska, Basen, Dyoga Różowa, tunel i wiadukt na północ, lotnisko przecież to bardziej niż oczywiste ze oni po prostu nie umieją w inwestycje

      • 0 0

  • (3)

    Szkoda że ankieterzy nie odwiedzą gdyńskiego Obłuża...

    • 30 7

    • poszalałbym i zapytał nawet mieszkańców i pracowników Oksywia... :)

      • 9 3

    • albo Kosakowa i Mrzezina :)

      • 12 1

    • Za daleko z Sopotu mają :d

      • 0 1

  • Szkoda czasu na ankiety! (1)

    Budować jak najszybciej, bo to że odblokowanie południa jest konieczne to oczywista oczywistość ;-)

    • 48 3

    • tu chodzi o pozorację

      masz cierpliwie poczekać jeszcze ze 30 lat. W najbliższych wybory do koryta i liczą na miejsce u cyca.

      • 3 1

  • Niech pytają i budują. Bo całe Rakoczego, Bulonska, Nowolipie, Schuberta zawalone rano autami. (4)

    A mogli by ludzie jeździc PKM a nie blokować dzielnice Piecki-Migowo i Suchanino.

    • 46 3

    • (3)

      I tak będą blokować, ale inni ludzie będą mieli wybór i dojadą szybciej. :)

      • 10 1

      • wprowadzenie opłaty za wjazd do miasta (2)

        • 2 7

        • Po kolei. (1)

          Jak będzie można dojechać inaczej niż samochodem - jak najbardziej.

          • 2 2

          • już teraz to jest możliwe

            • 1 0

  • Oby powstał wariant miejski, tj. wpięcie w linie PKM przy stacji Jasień (1)

    • 28 4

    • pod warunkiem że tory będą w tunelu pod ulicą

      nikt nie chce mieć pociągów pod domem

      • 6 7

  • Tylko transport szynowy rozwiązaniem na korki. (7)

    • 35 3

    • to niech w końcu zrobią tramwaj nowa politechniczna

      • 3 2

    • nie tylko (4)

      buspasy są dużo tańsze i wydajniejsze, jeśli są sensownie usytuowane

      • 2 3

      • Tańsze - tak. (1)

        Wydajniejsze - w żaden sposób.

        • 6 0

        • Przecież PKM-ka w obecny wydaniu

          To wydajność zaledwie dwóch przegubowych autobusów na godzinę.

          • 0 3

      • I nikt ich nie pilnuje. (1)

        Policja nawet nie ogarnia pilnowania bupasa przed Dworcem Głównym.

        • 0 0

        • Pilnowanie przez Policję jest niewykonalne

          I jest to zwykłe marnotrawstwo sił i środków. Mamy zdaje się XXI wiek - postawić trochę kamer, zatrudnić ze dwóch niepełnosprawnych z PFRON-u do przeglądania zapisów i jechane - wysyłać mandaty. Nawet niech co piąty cwaniak dostanie mandat, to januszerka się oduczy cwaniakowania.

          • 2 0

    • Nie mogę się doczekać

      kiedy w końcu będę mógł poruszać się tym pociągiem. Marzę o tym, by telepać się godzinami transportem publicznym zamiast podjechać samochodem.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Ja już mogę doradzić/ odpowiedzieć:

    TAK, potrzeba tej linii SKM, by w 20 minut dojechać do Wrzeszcza, w pół godziny do Sopotu.
    Tak będę korzystał , podobnie jak 20 tys mieszkańców.
    Tak zrezygnuje z korzystania z auta przy codziennych dojazdach do pracy- tylko proszę zróbcie przystanki maks 500metrów od zabudowań.

    • 170 14

    • Yhy, szczególnie w Sopocie te 500m od zabudowań! (2)

      • 6 11

      • W Sopocie jakbyś nie zauważył to przystanki są od kilkudziesięciu lat i raczej nikt nic nie będzie nowego budował.

        • 21 0

      • trzeba by było zostawić rezerwę 15 lat temu

        teraz wszsytko jest już zabudowane

        • 4 4

    • tjaaa i żeby jeszcze PKM uruchomiło dorożki

      - podwożące pasażerów od stacji pod same drzwi domu

      • 13 4

    • przystanki mogą (i powinny) być jak najbliżej

      tylko pociąg powinien jechać w tunelu, pod ulicą

      • 6 10

    • Szkoda, że władze Gdańska są nieprzychylne tej inwestycji (1)

      można odnieść wrażenie, że próbują ją zablokować budową dróg

      • 3 6

      • A skąd to wrażenie?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane