- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (211 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (149 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (272 opinie)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (299 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
Apel o oddanie dzielnicowych pieniędzy na walkę z pandemią budzi emocje
Skutek odwrotny od zamierzonego przyniósł apel wiceprzewodniczącej Rady Miasta Gdańska Teresy Wasilewskiej o to, by rady dzielnic zwróciły część swoich budżetów do miejskiej kasy. Po co? By wesprzeć walkę z pandemią. Dzielnicowi radni są jednak tym pomysłem - delikatnie mówiąc - zaskoczeni. Część z nich już otwarcie deklaruje, że żadnych pieniędzy nie przekaże.
- Proponuję, aby każda z rad przekazała część budżetu z powrotem do budżetu miasta na podstawie uchwały. Zdrowie gdańszczan jest najwyższym naszym dobrem, dlatego proszę o podjęcie uchwał o zwrocie części budżetu w celu ratowania życia i zdrowia mieszkańców - napisała radna Wasilewska. - Stan zagrożenia jest dramatyczny, więc wykażmy się empatią i dobrą wolą.
Radna zaznacza, że pismo to prośba, a nie żądanie. Przypomina też, że w ubiegłym roku część rad dzielnic sama wyszła z taką inicjatywą i przekazała miastu pieniądze na walkę z koronawirusem. Zrobiło to 12 na 35 wszystkich gdańskich rad.
- W zeszłym roku za kwoty zwrócone do miasta przez rady został zakupiony sprzęt medyczny, m.in. respiratory - zaznacza radna.
Zamiast aprobaty jest krytyka
Tyle tylko że teraz pomysł zamiast z aprobatą spotkał się z krytyką wielu dzielnicowych radnych oraz miejskich aktywistów.
- Nie bardzo wiemy, co powiedzieć... To jakiś żart? - zapytali w mediach społecznościowych przedstawiciele stowarzyszenia Lepszy Gdańsk, udostępniając wspomniane pismo radnej.
- Propozycja radnej Wasilewskiej jest dobra wyłącznie w teorii - należy szukać oszczędności, ale nie w kieszeniach emerytów, dzieci i osób wymagających wsparcia. Bo to głównie do tych grup kierują swoją ofertę rady dzielnic. Polecam pani radnej przyjrzenie się np. premiom i nagrodom dla osób na stanowiskach kierowniczych czy wydatkom promocyjnym miasta. Tam można szukać oszczędności - komentuje Jędrzej Włodarczyk z Nowej Lewicy, były radny dzielnicy Siedlce.
Rady dzielnic w Trójmieście
Budżety rad dzielnic są uzależnione od liczby mieszkańców. Im większa dzielnica, tym więcej dostaje pieniędzy do rozdysponowania w ciągu roku. Ale nadal nie są to kwoty wielkie - np. w przypadku dużego Chełma mowa o niecałych 470 tys. zł. Dlatego spora część dzielnicowych radnych już informuje, że prośby Teresy Wasilewskiej nie zamierza realizować.
Przymorze Wielkie i Nowy Port już są "na nie"
- Pismo pani radnej Teresy Wasilewskiej bardzo nas zaskoczyło. Ale oczywiście jako rada dzielnicy pochyliliśmy się nad nim i kolegialnie zdecydowaliśmy, że jako rada negatywnie je opiniujemy - informuje Krzysztof Skrzypski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Przymorze Wielkie. - W zeszłym roku włączyliśmy się do wspólnej akcji rad dzielnic i z budżetu naszej dzielnicy przekazaliśmy 30 tys. zł na wspólny zakup sprzętu medycznego ratującego życie. Dodatkowo sami zdecydowaliśmy o przekazaniu 20 tys. zł na zakup środków ochrony osobistej dla pracowników placówek oświatowych znajdujących się na terenie naszej dzielnicy. Przeznaczyliśmy również 60 tys. zł na zakup sprzętu komputerowego do zdalnej nauki i pracy dla czterech szkół podstawowych z naszej dzielnicy. W tym roku nasz budżet wynosi 309 300 zł i został już podzielony. Nie przewidujemy więc "zwracania" pieniędzy z budżetu dzielnicy do budżetu miasta - tłumaczy.
Podobne stanowisko ma Rada Dzielnicy Nowy Port.
- Nie jesteśmy zainteresowani przekazaniem środków do miasta. Uważamy, że te pieniądze bardziej przydadzą się w dzielnicy, zwłaszcza że budżet roczny w Nowym Porcie to 161 964 zł plus to, co skumulowaliśmy z poprzednich lat na dużą inwestycję - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port. - Rozumiem, że to pomysł indywidualny. Znam i bardzo lubię panią Teresę Wasilewską, to dobra osoba, ale tym pismem obudziła nie tak dawne demony związane z reformą rad dzielnic. Gdyby udało się przeforsować inicjatywę klubu PO, by wprowadzić makrokonwenty dzielnicowe, a tym samym decydować o tym, na co przeznaczać środki rad dzielnic, to być może dzisiaj nie byłoby pism do radnych dzielnic, a decyzja o pobraniu od nich konkretnych sum - komentuje.
Wszystko o reformie rad dzielnic w Gdańsku
Hamadyk wskazuje też, że miasto powinno szukać pieniędzy gdzie indziej, bo pole do robienia oszczędności ma spore.
- Na pewno nie ma go jednak w radach dzielnic - zaznacza.
Miejsca
Opinie (233) ponad 20 zablokowanych
-
2021-04-14 16:00
Opinia wyróżniona
no cóż, trochę kulą w płot ten pomysł (9)
rady dzielnic mają i tak wszędzie małe budżety. Oszczędności chyba trzeba poszukać gdzie indziej. Popatrzmy sobie np. na budżet miasta na promocję w mediach... Tam to są już konkretne, niemałe kwoty.
- 191 6
-
2021-04-15 09:28
Władze Gdańska nie walczą z radami dzielnic bo 80% radnych jest z popracia POKOwców
Ale ukróciły tylko ich parcie na stołki i karier polityczne które prowadzą w radach dzielnic zamiast działac dla mieszkańców.
Prawdą jest tez ze rady dzielnic marnują pieniądze mieszkańców na interesy zgodne z radnymi !!Radni te pieniadze zamiast dla mieszkańców wykorzystują na własna promocje polityczna .albo na własny prywatny biznes!!- 4 0
-
2021-04-14 19:10
No popatrzmy sobie na gospodarność rad dzielnic (3)
99% mieszkańców nie ma pojęcie jak są wydawane otrzymane środki. Wiecie jak się wydaje coś na co się nie zapracowało. Widać to na każdym poziomie władzy. Nikogo nie interesuje czy ławeczka jest za 500 czy za 1500 . To jest przykre !!! . Kto wymyślił te rozdawnictwo z naszych podatków .
- 12 8
-
2021-04-14 21:06
Wpis typoweo niedzielnego eksperta. (2)
Żenujące.
- 6 9
-
2021-04-14 21:35
w takim razie niech zyje niedzelny ekspert :)) (1)
- 6 2
-
2021-04-15 08:09
Niech sobie żyje, ale za swoje, a nie wyciąga łąpę po pieniądze dzielnic.
- 5 3
-
2021-04-14 18:40
wywalają setki milionów na spalarnię i miliony na kolejne kary i jednocześni żebrzą co łaska
niezła komedia...- 24 0
-
2021-04-14 17:02
Ciekawe ze ten pomysł popierają mieszkańcy czyli ich wyborcy!I w postach nagle pojawiły sie wpisy radnych (1)
podobnie jak w głosowaniu .Od dawna wiadomo ze jednym z piszących dla portalu jest radny dzielnicy .Dlatego tez promocja radnych ,tu się odbywa .
Typowa manipulacja identycznie jak z reformą rad dzielnic wciskają bajki ze wszyscy byli przeciw a w rzeczywistości tylko mniejszość identycznie teraz !!- 4 19
-
2021-04-14 17:11
Najważniejsze że Ola to popiera
- 18 0
-
2021-04-14 17:06
portal gdansk.pl chcesz ograbic z pieniedzy? przeciez im sie po prostu nalezy pisowcu!
a tak serio to pomysl jest po prostu ciagiem dlaszym walki z radami dzielnic, ktora to wladze gdanska prowadza od jakiegos czasu
- 24 3
-
2021-04-14 14:14
Opinia wyróżniona
ani to taktowna, ani rozsądna propozycja (11)
- 248 10
-
2021-04-14 19:25
Ta Pani kiedyś mi pomogła. Nie mogłam się doprosić wymiany okien
Na pewno nie chce żle tylko ludzie już są wykończeni
- 4 7
-
2021-04-14 18:00
Pokazała prawdziwą twarz naszej władzy
Ciekawe, kto jej podpowiedział tak genialny pomysł? Bogdan? A może Oleńka?
- 12 0
-
2021-04-14 14:52
Oddajcie Zaka - apeluje do wasilewskiej i oleszka.
- 16 0
-
2021-04-14 14:50
Budyńlandia (3)
Kto daje i zabiera ten w piekle się poniewiera.
- 22 0
-
2021-04-14 18:04
Niestety (2)
A może ta Pani i jej koleżanki i koledzy wyszli z inicjatywą przekazania swoich diet, zamiast zabierać innym?
Zapomniałem, to Danzig. Tu się nie myśli o innych, tylko o sobie- 17 1
-
2021-04-14 19:06
(1)
Czekaj jak radna ma oddać dietę. Przecież jej te pieniądze się po prostu należą. Śmieszy mnie taki podejście. Wy dajcie, ja nie. Wyciągnie ręki po pomoc leży chyba w naturze ludzi którzy mają pieniądze. Jak by wszystkie fundację należące do mediów przekazy zyski z jednego dnia z reklam to nie musieli by prosić o jeden procent podatku. Jak pani radna przekaże swoje roczne wynagrodzenie na walke z wirusem to ja przekonam pozostałych radnych z mojej dzielnicy do wsparcia jej pomysłu.
- 13 0
-
2021-04-14 19:17
Ty możesz przekonać swoj palec
Na pilocie . Wszyscy cię oleją
- 0 2
-
2021-04-14 14:32
należy jej odpowiedzieć staropolskim "spieprz@j dziadu" tu konkretnie "spieprz@j babo!"
- 14 2
-
2021-04-14 14:22
czego sie psodziewac po kobiecia ktora buja sie z oleszkiem (2)
- 26 3
-
2021-04-14 18:01
Nieźle ją bujneło (1)
- 9 1
-
2021-04-15 02:23
PO i wszystko jasne. Jak nie mogli się z buciorami wcisnąć gdzie idą pieniądze z budżetów to teraz prośbą i oddajcie. Co za wyrachowani skurw.....
- 6 1
Wszystkie opinie
-
2021-04-14 14:03
(11)
To jest walka z ludźmi od roku a nie z żadną pandemią. Liczby mówią za siebie.
- 66 17
-
2021-04-14 14:15
(1)
w lewej czesci swiata, jak matematyka nie potwierdza teorii to zmienia sie matematykę ;)
- 8 2
-
2021-04-16 19:34
Całkiem jak w państwie PiS - coś niezgodne z konstytucją - to zmieniamy konstytucję, albo TK uchwala, że już jest zgodne
Lub odwrotnie - jak wybór RPO i cała reszta
- 0 0
-
2021-04-14 14:23
jakie liczby? (1)
chętnie poznam, bo piszesz o liczbach, ale żadnych szczegółów i źródeł nie podajesz
- 10 3
-
2021-04-16 19:35
liczby pierwsze....
- 0 0
-
2021-04-14 14:35
(6)
żadne z działań tzn. lockdałny, maseczki nie przynosiły żadnego skutku w postaci zmniejszenia zakażeń czy zachorowań. Wręcz przeciwnie. Po każdym zaostrzeniu było ich więcej. A w dalszym ciągu modna choroba nie przekroczyła wyników starej dobrze znanej grypy sezonowej. Równocześnie jej wykres w czasie jest identyczny jak dobrze znanej grypy. Jaki stąd wniosek? Odwołać pandemię, leczyć chorych, zdrowych zostawić w spokoju.
- 5 19
-
2021-04-14 14:44
Nie przekroczyła? Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
Jakieś wyniki, opracowania medyczne? Skąd taka wiedza? Może od Brauna?
- 15 2
-
2021-04-14 14:56
(3)
z danych statystycznych
- 2 7
-
2021-04-14 15:37
(1)
powiedział co wiedział, jakieś konkrety? tak samo ja ci powiem, że na podstawie danych statystycznych przekroczyła i to grubo
- 11 1
-
2021-04-16 19:37
bo mu powiedzieli, że krzywa się wypłaszcza :)
- 0 0
-
2021-04-16 19:38
Na podstawie danych statystycznych ty i koń macie po trzy nogi. No i oczywiście ty i rozwielitka statystycznie 0 mózgu...
- 0 0
-
2021-04-14 20:57
J23
...kurka,ale ty głupi jesteś....
- 0 2
-
2021-04-14 14:05
(2)
Na ujescisku poszły już na budowę mieszkań
- 37 1
-
2021-04-14 17:11
Chyba dla prezesów
- 2 0
-
2021-04-30 23:47
A na co zostały przeznaczone te pieniądze dzielnicowe?
470tyś to spora kasa. Gdzie można poczytać spis i opis na co zostały wydane? Może rzeczywiście nie do końca wydane w słusznej sprawie ?
- 0 0
-
2021-04-14 14:05
(2)
Haaha ciągną gdzie się da .... może zabrać z budżetówki a konkretnie urzędnika po 30% wypłaty?;)
- 75 6
-
2021-04-14 15:30
moze badania by jej sie przydaly okresowe. (1)
w ogole ile ta babcia ma lat?
- 8 2
-
2021-04-14 17:11
125
- 2 1
-
2021-04-14 14:06
niech ta Pani tak odda swoją wypłatę - choćby i po części (5)
skoro tak jej zależy na zdrowiu mieszkańców miasta
- 133 3
-
2021-04-14 14:21
kij a nie jej zalezy
zwykla hipokrytka jak ten obok niej dawny czlowiek adamowicza.
- 26 2
-
2021-04-14 15:28
emeryturę
jak takie rzeczy wygaduje to ta kobieta nadaje sie na emeryture
- 16 1
-
2021-04-14 18:41
(1)
Jej wypłata - ta oficjalna - to drobniaki. Niech zrezygnuje z budowy przejścia naziemnego przy Locie. To są konkretne pieniądze, a sama budowa jest zwykłym szkodnictwem.
- 10 2
-
2021-04-14 19:19
Masz rację, zgadzam się napiszemy do Rydzyka
Moze się uda
- 0 5
-
2021-04-14 18:54
Niech odda swoja diete i jeszcze dołoży z wynagrodzenia
Bezczelna kobieta. Aż dziwne że tacy ludzie zajmują takie stanowiska. Można jedynie przebierać oczy ze zdumienia.
- 10 0
-
2021-04-14 14:06
Więcej kolorowych tęcz ze światełek pani pożal się Boże dulkiewicz (2)
Najpierw wywalają w błoto nasze ciężko zarobione pieniądze potem chcą zabierać dzielnicom.
Włodarze naszego miasta nadają się tylko do jednego - do zwolnienia!- 157 5
-
2021-04-14 14:11
I żeby nie było, nie jestem pisorem (1)
- 30 0
-
2021-04-14 14:59
co z tego, ze cie glupiec nazywa pisiorem
to jego problem, ze ma piane na twarzy i nic wiecej.
- 22 2
-
2021-04-14 14:07
(2)
Jędrzej dobrze mówi!
- 33 0
-
2021-04-14 14:59
jedrzej z siedlec.
- 2 0
-
2021-04-14 21:17
Jętrzej, etatowy ekspert od spraw rad dzielnic.
- 1 0
-
2021-04-14 14:07
Skąd tacy ludzie biorą się? (5)
Kto na takich głuptaków głosuje?
- 101 6
-
2021-04-14 14:08
(2)
No przecież oni Wszystko dla Gdańska. Cene śmieci też podnieśli dla Gdańska
- 29 0
-
2021-04-14 15:39
Wszystko dla kasy a nie dla Gdańska...
- 14 0
-
2021-04-14 17:35
Przecież w Gdańsku nie ma podwyżki na śmieci - kłamiesz !
- 0 5
-
2021-04-14 16:10
Z Piątnicy! Bo skąd (1)
- 5 1
-
2021-04-16 19:55
no bo skąd...
- 0 0
-
2021-04-14 14:10
Iza
Nic nie oddawać!
- 62 3
-
2021-04-14 14:13
Podwójne standardy
Jak miasto zamawiało cateringi z rodzinnej restauracji Pani radnej, to nie było apeli o przekazanie tych funduszy na walkę z covid. Naprawdę Pani radna, zacznijmy od siebie, może chociaż 500 zł z diety na jakiś cel w walce z covidem.
- 126 0
-
2021-04-14 14:14
Pieniądze RAdy dzielnicy (3)
Jak zwykle brać od biednych najlepszej.,może niech Radna napisze do deweloperów o pieniądze
- 112 3
-
2021-04-14 14:22
To coś jak celebryci wzywający biedne społeczeństwo w akcjach zbierania kasy na chore dzieci (1)
A sami 5 zł nie wpłacą
- 20 0
-
2021-04-14 14:49
o komputery tez wolali.
toz to jakis cyrk. zabrac tych ludzi z Zaka. Oddac mlodym zespołom.
- 11 0
-
2021-04-14 19:53
Od deweloperów tez biorą za wydanie pozwolenia na wycinkę zdrowych drzew...
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.