• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Architekci pokazali, jak połączyć górne i dolne Oksywie

Patryk Szczerba
23 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.

Pracownia Projektowa Kaja Pobereżny zwyciężyła w konkursie na zaprojektowanie zagospodarowania parku w Oksywiu oraz połączenia pomiędzy górną a dolną częścią dzielnicy. Architekci otrzymali nagrodę w wysokości 20 tys. zł oraz zaproszenie do opracowania dokumentacji projektowej.



Czy zdarza ci się skracać drogę przez las?

Przypomnijmy: Oksywie to jedna z tych dzielnic Gdyni, które od 2017 r. przechodzą rewitalizację. Jednym z jej etapów ma być połączenie górnej i dolnej części dzielnicy.

Do tej pory dla wielu mieszkańców barierą jest bowiem oddzielający je las.

Połączeniem ma być skrót pomiędzy ul. ŻeglarzyMapka a planowaną ul. Nową ZielonąMapka.

Architekci mieli m.in. wymyślić atrakcyjne zagospodarowanie 18 ha terenów leśnych. Architekci mieli m.in. wymyślić atrakcyjne zagospodarowanie 18 ha terenów leśnych.
Architekci mieli za zadanie wymyślić nie tylko dokładny przebieg i konstrukcję połączenia, ale też zagospodarowanie terenu wokół niego: ławki, lampy, kosze itp. Teren leśny, zajmujący aż 18 ha, ma być natomiast miejscem rekreacji, ale bez ingerencji w drzewostan.

Pięć projektów w konkursie



W rozpoczętej w lipcu konkursowej rywalizacji ostatecznie zmierzyło się pięć projektów. Zaprezentowane koncepcje mogły uzyskać łącznie 100 punktów. Zwycięzca konkursu, Pracownia Projektowa Kaja Pobereżny, otrzymała 84,33 punktów.

- Praca otrzymała bardzo wysokie noty za niewielką ingerencję w naturalne środowisko lasu, poszanowanie fauny i flory oraz namysł nad zagospodarowaniem wód opadowych. Zaproponowane rozwiązania materiałowe wpisują się w naturalny charakter miejsca, zachowane są istniejące ścieżki, wykorzystane naturalne walory terenu - wyjaśnia Bianka Witkowska, przewodnicząca komisji konkursowej.
Urzędnicy dodają, że zaproponowana "Ścieżka na skróty", to najkrótsza trasa przejścia pomiędzy projektowaną ul. Nową Zieloną a Żeglarzy. Biegnie wzdłuż koryta wyżłobionego przez wodę deszczową.

Będą schody terenowe i ścieżka o łagodniejszym nachyleniu



- Ze względu na znaczne nachylenie terenu zaprojektowano na jej trasie schody terenowe, jednak wokół wije się "meander" - ścieżka o łagodniejszym nachyleniu. Na trasie przejścia zaprojektowano dwa placyki rekreacyjne i rozmieszczone co 50-60 m miejsca odpoczynku: ławki - dodaje Bianka Witkowska.
Do zwycięzcy konkursu trafi nagroda finansowa w wysokości 20 tys. zł oraz zaproszenie do opracowania dokumentacji projektowej, niezbędnej do realizacji części inwestycji. Opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej (dla budowy traktu pieszego) powinno nastąpić za około 10 miesięcy.

Cała inwestycja jest finansowana ze środków przeznaczonych na rewitalizację gdyńskich dzielnic.

- Od trzech lat obszar ten jest objęty Gminnym Programem Rewitalizacji na lata 2017-2026, dzięki czemu poprawia się nie tylko jego estetyka, ale przede wszystkim dostęp do usług publicznych. Taki był również cel konkursu "Łączymy Oksywie", którego realizacja z jednej strony usprawni komunikację w dzielnicy, a z drugiej pozwoli na wyeksponowanie walorów tej części miasta - kończy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (96) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • fajnie, a kiedy alternatywne połączenie Obłuża/Oksywia z resztą Gdyni? (8)

    • 104 4

    • (2)

      Nie zadawaj trudnych pytań

      • 24 2

      • (1)

        Raczej niech niezadaje głupich pytań

        • 3 12

        • O jest dyżurny sygnalista z UM

          • 7 1

    • Jak wrócimy do II RP

      Wtedy mieli już konkretne plany.

      • 5 0

    • czego oczekujesz od samorządowców (1)

      którzy nawet z naprawą mostku na Wiśniewskiego przy terminalu kontenerowym czekają dwa lata (i poczekają aż zostanie przebudowany z budżetu centralnego przy okazji budowy Drogi Czerwonej)

      • 13 2

      • nie ma kasy poszła na lotnisko i kancelarie prawne

        • 9 3

    • od dawna proponuję poważnie rozważyć zwodzoną kładkę pieszo-rowerową

      od ulicy Admirała Wagi do Placu Gombrowicza. Bez ironii.

      • 7 1

    • jak sobie kupisz helikopter to będziesz miał

      a serio to niby jak? port zamknąć chcesz bo Oksywie potrzebuje drogi? A może tunel pod kanałem? Za koszty tunelu to można całe Oksywie kupić...

      • 1 4

  • kolejny projekt który nie wyjdzie poza papier. (1)

    mówiłem, że swoją nieudolność w sprawie lotniska, wydaniem milionów na lotnisko i prawników będą przykrywać setkami projektów, wizualizacji i obietnic.

    • 39 9

    • Oby

      Tym razem mam taką nadzieję.

      • 2 1

  • I 20 tys. W błoto.

    A wystarczyło zostawić jak jest.

    • 38 15

  • od trzech lat trwa niby rewitalizacja Oksywia? w ktorym miejscu?!? (6)

    • 63 8

    • na południe od Sopotu

      • 5 3

    • Coś jednak się dzieje (1)

      Może i to nie powala, może i nie uważam części za dobre czy sensowne pomysły, ale coś jednak się dzieje.
      Na Dickmana w związku z tym zburzono cześć baraków i buduje się blok. Koło wejścia wąwozem na plażę jest organizowana polana zamiast miejsca zastawionego autami (choć miejsc dla aut przygotowano bardzo mało). Jeszcze coś było, ale nie pamiętam, co było podciągnięte pod rewitalizację.
      Kilka innych projektów jeszcze nie zostało wykonanych, ale nie umarły jeszcze.

      • 5 5

      • Na Babie Dołach

        tylko polana i nic więcej...

        • 4 0

    • (2)

      Jak tak sobie obserwuję, to stopniowo zmienia się obszar w okolicy ulic Bosmańskiej, Błękitnej, Podchorążych i Godebskiego. Może i niewiele, ale rewitalizacja całej dzielnicy nie odbędzie się od razu, tylko stopniowo :)

      • 5 3

      • Szczególnie na Błękitnej - dziury w jezdni się powiekszają (1)

        • 6 2

        • Na ul. Zielonej nawet nie muszą się już powiększać.

          • 3 0

  • Gdynia jest bardzo zaniedbana a północne dzielnice to obraz nędzy i rozpaczy. (2)

    krzywe chodniki, korki, brak dróg dla rowerów, drogi jak Kwiatkowskiego, Dąbka, Zielona na których można urwać koło...

    • 75 10

    • Ale maja wiecej wizualizacji i projektow niz Gdansk :)

      • 15 3

    • Ale za to Gdynia ma lotnisko no i wyrzuca ruch z centrum jak Londyn...

      buahahahahaaaaaaaaa

      • 10 2

  • Jestem mieszkanką Oksywia i najbardziej potrzebne jest połaczenie szynowe z centrum miasta (6)

    Są tory, są miejsca na przystanki, dlaczego władze miasta nic nie robią?

    • 104 4

    • Coś się dzieje, ale tylko coś

      Właśnie były konsultacje społeczne w kwestii PKM na północ, ewentualnie do Mostów aż.
      Oczywiście tempo działań jest tragiczne, bo miało to wszystko jeździć na legendarne Euro 2012.

      • 14 0

    • kilka powodow (3)

      npo tory nie naleza do miasta, dwa, budowa nowej linii kolejowej jest drastycznie droga, wielokrotnosc budzetu miasta

      • 4 11

      • Tory już istnieją...

        testowo szynobus już jeździł.

        • 19 2

      • Na lotnisko było kilkadziesiąt milionów, to i na kolej Szczurek znajdzie... (1)

        • 2 2

        • Ale wiesz, że to wielokrotnie większe koszty niż kilkadziesiąt milionów? xd

          • 2 5

    • Może kolej linowa? W Rio się sprawdza.

      • 3 1

  • ja bym powiedzial ze.Oksywie zarowno gorne jak dolne (4)

    to należy raczej odłączyc

    • 13 37

    • A niektórych

      podłączyć do mózgu.

      • 11 3

    • Do Pucka (2)

      Do 1926 roku Oksywie należało do powiatu puckiegio. I komu to przeszkadzało ?

      • 1 1

      • Mi

        • 0 0

      • Wieśki z...

        Gdyni do Oksywia na msze w niedziele na boso przychodzili... A Ty pewnie zamieszkujesz jakąś wieś za obwodnicą, potocznie nazywaną teraz dzielnicą Gdyni i się wymądrzasz...

        • 3 0

  • Czy te "szafy" w urzędzie miasta Gdyni są w stanie pomieścić tyle projektów? (2)

    Ciągle słyszymy o projektach, wizualizacjach w Gdyni, zapewne "półki uginają się w szafach" od tych projektów. Szkoda że z ich realizacją jest inaczej że kolejne pokolenia będą mogły oglądać jaka wizję miały władze miasta.

    • 45 4

    • szczurek podobno na biurku nie ma miejsca żeby postawiić kubek z kawą, wszędzie walają się rulony z projektami (1)

      • 16 1

      • u łuca podobnie. W pokoju wszędzie stoją wiadra z farbą

        • 13 1

  • A kiedy połączenie z resztą Trójmiasta? (5)

    Kiedy tunel/ wiadukt do Chylońskiej? Kiedy naprawa podmytej 1,5 roku temu drogi po Estakadą? Kiedy jakąś alternatywa dla zjazdu z Estakady np wzdłuż linii płotu portu prowadząca za Kauflandy i nową galerię...?

    • 63 4

    • Ciekawy pomysł z tym zjazdem (1)

      Ten pomysł musiał mi umknąć.
      Jednak może to być trudne do realizacji, a jeśli będzie w końcu PKM tutaj jeździć, to może nie wyjść.

      • 0 0

      • Zjazd z odcinka

        Estakady łączącej Terminal Kontenerowy /Stenę ze zjazdem w kierunku Obłuże/Oksywie (nad torami i przed "stopem") i droga wzdłuż torów - powinna się zmieścić, nie ingeruje w tory.

        • 6 0

    • Zapiszcie sobie i podkreślcie szlaczkiem (2)

      Większe inwestycje drogowe będą powstawały tylko w ramach zupełnie innych projektów - typu wylot z portu. Ułatwiania komunikacji indywidualnej w obrębie miast ani w Trójmieście, ani w żadnej innej metropolii świata uznawanego za rozwinięty nie będzie. Czytajcie codziennie, szybciej się oswoicie z rzeczywistością i będzie mniej bolało.

      • 5 8

      • To kiedy objazd na Witominie?

        Jakoś niedługo zaczną... Potem wiadukt na Puckiej. A to co opisałem bezpośrednio związane jest z wylotem z portu "geniuszu"

        • 2 1

      • komunikacja indywidualna to także ruch pieszy i komunikacja rowerowa (wraz z jej odmianą wspomaganą elektrycznie)

        dlatego warto rozważać budowę zwodzonej kładki pieszo rowerowej z Oksywia do placu Gombrowicza

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Może i ładnie, ale bez sensu (5)

    Nie ma sensu przekształcać tego lasu zbytnio. Wystarczy tylko poprawić główne przejście albo dwa. Względnie minimalne oświetlenie (5 albo 7,5 lx).
    Fatalnym pomysłem jest oświetlenie na poprzeczkach, wręcz trzeba być oderwanym od rzeczywistości. Po pierwsze nikt tego nie upilnuje przed zawieszaniem się na nich. A przede wszystkim las nie pozwala na to, bo jest pełen wiatrołomów. To jest poważna nieodpowiedzialność osób proponujących to rozwiązanie.

    • 75 23

    • (2)

      Piotrek, rozumiem że punktu widzenia laika pewne rozwiązania mogą wydawać sie nie zrozumiałe.
      1.zasilania oświetlenia jest prowadzone napowietrzenie, w tym projekcie w rurach stalowych. Jest to alternatywa dla prowadzenia wykopu w trudnym terenie i uszkadzania korzeni drzew. Linia napowietrzna jest względnie odporna na wiatrołomy, osłona stalowa wytrzyma średniej wielkości drzewa.
      2.Stalowe poprzeczny spowodują że ścieżka będzie widoczna w gęstym lesie i będzie łatwo ją odnaleźć.
      3.Zastosowanie dużej ilości punktów świetlnych to nie tylko funkcja ale element dekoracyjny, jak lampki ozdobne. Pewnie że można by powiesić na choince jedną duża żarówkę, ale ładniej wygląda 30 o mniejszej mocy.

      Wesołych świat.
      Michał

      • 19 1

      • (1)

        Sam projektuję między innymi oświetlenie, więc laikiem nie jestem. Stąd moja wypowiedź.
        Ten las jest na dość luźnych gruntach, więc nie ma potrzeby prowadzić zasilania napowietrznie, jak w przypadku budowy na skale. Wystarczy puścić kable w rurze pod ścieżką lub wzdłuż niej.
        Jeśli zasilanie ma iść napowietrznie, to rośnie nam mocno ryzyko awaryjności tego zasilania (w tym lesie łamią się także grube drzewa), no i nieco zagrożenie porażeniem prądem elektrycznym.
        Taki pomysł w klasycznym parku jest ok, ale w tym lesie budzi moje wątpliwości.
        Zresztą zobaczymy, co ostatecznie zrobią z tym projektanci, także pod względem wytrzymałości.

        Wesołych świąt

        • 3 5

        • I dlatego właśnie oświetleniowcy nie robią Architektury.

          Bo były by pierwsze lepsze latarnie z katalogu i budki BZBWI po 50m

          • 1 2

    • na Oksywiu koniecznie musi być kolejka górska...

      taka sama jak na kamienną górę

      • 4 3

    • Najgorsze, że okoliczna patologia szybko zaadaptuje ten park pod siebie...

      I ludzie dalej będą się bali tamtędy chodzić

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane